ازدواج در متاورس

آیا ازدواج‌ در متاورس مبتنی بر بلاکچین قانونی است؟

ازدواج‌ در متاورس وکلای دادگستری را وادار کرده است تا در مورد قوانین حاکم بر قراردادها خارج از چارچوب دنیای واقعی فکر کنند: ازدواج‌های متاورس ممکن است در مراحل آغازین خود باشند، با این وجود پرسش‌هایی را در مورد اینکه آیا برخی از کشورها برای مراسم‌های مجازی و قراردادهای ازدواج مبتنی بر بلاکچین مشروعیت قائل‌اند […]

ازدواج‌ در متاورس وکلای دادگستری را وادار کرده است تا در مورد قوانین حاکم بر قراردادها خارج از چارچوب دنیای واقعی فکر کنند:

ازدواج‌های متاورس ممکن است در مراحل آغازین خود باشند، با این وجود پرسش‌هایی را در مورد اینکه آیا برخی از کشورها برای مراسم‌های مجازی و قراردادهای ازدواج مبتنی بر بلاکچین مشروعیت قائل‌اند یا نه، ایجاد می‌کنند.

داستان ازدواج‌ در متاورس از کجا شروع شد؟

تکامل تکنولوژی که در پرتو همه‌گیری کرونا به وجود آمده است، چالش‌های زیادی را برای انعقاد قراردادها باقی می‌گذارد از جمله در مورد عروسی‌ها و ازدواج. یک زوج  با اجتناب از سنت‌های موجود در دنیای واقعی، در کشور خود در چهارم فوریه، در یک متاورس واقعیت مجازی (Decentraland) برای اولین بار در فضای مجازی ازدواج کردند.

این مراسم مبتنی بر واقعیت مجازی با پشتیبانی از فناوری بلاکچین اتریوم با ۲۳۰۰ مهمان، عروس و داماد و یک قاضی وابسته از دادگاه عالی آریزونا برگزار شد. این زوج، رایان و کندیس هرلی، ۱۴ سال پیش ازدواج کرده بودند و به دنبال ثبت پیوند ازدواج خود در بلاکچین بودند.

گواهی ازدواج در متاورس به شکل یک توکن غیرقابل‌تعویض بود و قرارداد پیش از ازدواج هم در بلاکچین ثبت شد. هر دو قرارداد توسط Rose Law Group، یک شرکت مستقر در آریزونا که دارای ملک در Decentraland است و می‌تواند میزبان رویدادها در آنجا باشد، منعقد شد.

هدایای ازدواج مهمانان عروسی متاورس چه بود؟

در مراسم متاورس هارلی، مهمانان مجازی او آواتارهای مورد علاقه خود را انتخاب کردند، برخی از آن‌ها پیراهن‌های پرچم رنگین‌کمان یا بال‌های فلورسنت به تن داشتند تا در فضای مجازی بالای مهمانی شناور شوند، هدایایی که مهمانان به زوج خوشبخت دادند نیز به صورت NFT بود.

با این حال، این سؤال باقی می‌ماند که آیا چنین عروسی به تنهایی می‌تواند طبق قوانین ازدواج هر کشور از نظر قانونی الزام‌آور باشد یا نه؟. اگر نه، آیا حداقل راه را برای آینده‌ای هموار می‌کند که در آن عروسی‌های مجازی تحت قانون به رسمیت شناخته شوند؟

چند نظریه در مورد ازدواج در متاورس

پلتز عروسی هرلی را به عروسی‌های دیگر در «زندگی واقعی» که «اجرای نمایش» هستند تشبیه می‌کند و می‌گوید:

“مسئله در اینجا این است که چگونه می‌توانیم آن را ساده‌سازی کنیم و با یافتن یک روند قانونی برای امکان‌پذیر کردن آن، ازدواج‌ در متاورس را به یک عروسی قانونی تبدیل کنیم. برای من، این نشان‌دهنده پتانسیل آینده نه تنها برای قراردادهای ازدواج در حال تکامل، بلکه انواع قراردادهایی است که در فناوری بلاکچین و توکن‌سازی دخیل هستند.”

پلتز همچنین اشاره کرد که این عروسی اولین عروسی نیست که در دنیای دیجیتالی برگزار می‌شود.

همه‌گیری کرونا و ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن است ایده ازدواج مجازی را تسریع کند و امروزه بیشتر شاهد اینگونه ازدواج‌ها باشیم.

لوئیس کینگ، مدیر اجرایی وزارتخانه‌های ازدواج آمریکا قانون ازدواج را به‌ عنوان یک طناب محکم بین ارتباط گرفتن با فناوری و تلاش مشروع برای حفظ ازدواج واقعی و سنت‌های آن از نظر اجتماعی می‌بیند.

کینگ می‌گوید:
“قانون ازدواج یک قانون ساختگی نسبتاً جدید است و تنها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قدمت دارد. با همه‌گیری کرونا، من فکر می‌کنم چیزی تغییر کرده است و انتظارات مردم از عروسی تغییر کرده است و زمینه‌ها برای پذیرش ازدواج‌ در متاورس فراهم شده است.”

نیویورک، اوهایو، هاوایی، یوتا و کالیفرنیا، در میان ایالت‌های دیگر، مقررات خود را در سال ۲۰۲۱ اصلاح کردند تا گواهی ازدواج آنلاین را که نیازی به هیچ جزء حضوری ندارد، مجاز کنند. با این حال، بسیاری از آن زمان عقب‌نشینی کردند و به الزامات ظاهری بازگشتند.

از نظر کینگ، یوتا ممکن است اولین ایالتی باشد که قانون ازدواج ایالتی می‌تواند به طور بالقوه به گونه‌ای تکامل یابد که با یک قرارداد ازدواج بلاکچین در متاورس برابری کند. ایالت یوتا تنها حوزه قضایی است که می‌توان در آن ازدواج را به صورت آنلاین انجام داد و مجوز ازدواج را می‌توان به صورت آنلاین درخواست کرد.

گواهی صادره برای هر دو عروسی آنلاین یا حضوری از نظر صلاحیت قانونی یکسان به نظر می رسد. البته ازدواج متاورس حتی از عروسی در زوم یا اسکایپ نیز بعیدتر به نظر می‌رسیده است.

آیا مراسم مشابه این ازدواج در آینده، قانونی خواهد بود؟

برکمن بوتگر، وکیل ازدواج نیومن و شاین، گفت:”من فکر می‌کنم این موضوع به این مسئله مربوط می‌شود که آیا اصول اساسی و قوانین انعقاد قراردادهای آنلاین رعایت می‌شود یا خیر.”

با این حال، شاین گفت که روند ازدواج در متاورس ممکن است برای تغییر برخی اشکال دیگر قراردادها که ریشه در ایده حضور فیزیکی دارند، کار کند. شاین گفت:”این چیزی نیست که به طور جهانی پذیرفته شده باشد. اما این امکان فوق‌العاده‌ای برای تغییر نحوه نگاه وکلا و قضات به قراردادها دارد و ممکن است در آینده در سطح بیشتری پذیرفته شود.”

کینگ تاکید کرد چه قانون ازدواج برای تطبیق با فناوری ما تکامل یابد یا نه، به هر حال این پیشرفت سریع نخواهد بود و مدت زیادی طول می‌کشد تا مورد پذیرش حاکمیت‌ها و قوانین کشورها قرار گیرد.

او گفت:”از لحاظ قانون گذاری، الزامات بوروکراتیک و سیستم‌های اداری باید برآورده شود. ما باید قانون گذاران را در تحت نظر داشته باشیم و در نهایت راهی برای ادغام قوانین جدید با قوانین قبلی ایالت‌ها پیدا کنیم. این یک روند بسیار کند است.”

با این حال، زوج‌ها در حال گذر از این سیستم‌های اداری و الزامات بوروکراتیک به سمت فناوری‌های نوین و تسریع امور هستند. بنیان گذار Rose Law Group، جردن رز، گفت که شرکت او از زمان ازدواج در متاورس هرلی ۷۰۰ قرارداد جدید دریافت کرده است که در مورد ازدواج در متاورس و آماده‌سازی NFT تحقیق کرده است. در خارج از ایالات متحده، یک زوج در تامیل نادو، هند، در حال برنامه‌ریزی یک عروسی متاورس با تم هری پاتر برای پذیرایی بیش از ۲۰۰۰ نفر هستند.

کینگ گفت:”ما از نزدیک همه‌ اتفاقات را زیر نظر داریم و دنیا در حال تغییرات جالبی است.”

 

در نهایت باید بگوییم که قراردادهای عروسی در متاورس و ازدواج‌ در متاورس در حال افزایش است و برخی کشورها این قراردادها را از نظر قانونی معتبر شناخته‌اند ولی هنوز تعدادی کثیری از کشورها این قراردادها را از لحاظ قانونی معتبر نمی‌دانند و این تغییرات و تمایل افراد به انعقاد قرارداد در متاورس و فضای مجازی می‌تواند اتفاقات جالبی را رقم بزند.

تنظیم قراردادهای مختلف با وینداد

هرچند تنظیم قراردادها در متاورس هنوز در ایران اجرا نشده و به نظر نمی‌آید به این زودی‌ها در دنیا رایج شوند اما هنوز می‌توان از مزایا آنلاین بودن خدمات مثل امضا الکترونیک، تنظیم قرارداد و ثبت برند آنلاین و مواردی از این دست استفاده کرد.

ما در وینداد همه امور حقوقی کسب و کار شما را از راه دور و به شکل آنلاین بر عهده می‌گیریم تا امور حقوقی‌تان را در اسرع وقت و با هزینه مناسب انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط