استارتاپ بلاک چین

استارتاپ بلاک چین چیست؟ + نکات حقوقی مهم استارتاپ

استارتاپ‌ها در انواع مختلف، نیازهای متفاوتی از جامعه را پاسخگو هستند. استارتاپ‌های فین تک، استارتاپ‌های هوش مصنوعی، استارتاپ‌های کلان داده و استارتاپ بلاک چین، بعضی از مهم‌ترین انواع استارتاپ هستند. استارتاپ‌های بلاک چین به عنوان یکی از استارتاپ‌های جدید و پرکاربرد می‌تواند سودآوری بسیار زیادی برای موسسان آن داشته باشد. در این مطلب از مجله […]

استارتاپ‌ها در انواع مختلف، نیازهای متفاوتی از جامعه را پاسخگو هستند. استارتاپ‌های فین تک، استارتاپ‌های هوش مصنوعی، استارتاپ‌های کلان داده و استارتاپ بلاک چین، بعضی از مهم‌ترین انواع استارتاپ هستند. استارتاپ‌های بلاک چین به عنوان یکی از استارتاپ‌های جدید و پرکاربرد می‌تواند سودآوری بسیار زیادی برای موسسان آن داشته باشد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به تعریف، توضیح، بررسی نکات حقوقی و چالش‌های مهم استارتاپ بلاک چین می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

بلاک چین چیست؟

اگر تا حدی با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا باشید، احتمالا نام بلاک چین (Blockchain) یا زنجیره بلوکی را شنیده‌اید.

توضیح مفهوم بلاک چین کمی دشوار است اما می‌توان آن را با یک مثال و به طور خلاصه بیان کرد:

در حال حاضر بسیاری از ما برای انجام یک تراکنش و مبادله مالی از واسطه‌هایی مانند بانک‌ها استفاده می‌کنیم. در واقع برای جابجایی پول نیاز است تا یک شخص سوم عملیات انتقال را برعهده بگیرد.

اما با استفاده از فناوری بلاک چین می‌توان واسطه میان خریدار و فروشنده یا انتقال دهنده و انتقال گیرنده را حذف کرد و به طور مستفیم عملیات جابجایی پول را انجام داد.

فناوری بلاک چین از رمزنگاری برای ایجاد امنیت در معاملات استفاده می‌کند و با خاصیت غیرمتمرکز و بدون داشتن ناظر یا مدیر واحد اطلاعات تراکنش‌ها را به شکل یک زنجیره متشکل از داده‌ها ذخیره می‌کند.  چنین خاصیتی سبب می‌شود امکان تقلب، جعل و… در تبالدات مالی به حداقل ممکن برسد.

همچنین بلاک چین با شفافیتی بالا تراکنش‌های مالی را به ثبت می‌رساند و اشخاص را در نهایت امنیت مالی با یکدیگر مرتبط می‌کند.

استارتاپ بلاک چین چیست؟

حال که با مفهوم بلاک چین آشنا شده‌ایم، به موضوع استارتاپ بلاک چین و تعریف و مزایای آن اشاره می‌کنیم.

احتمالا واژه استارتاپ را شنیده‌اید. استارتاپ به کسب‌وکارهای جوان و نوپایی گفته می‌شود که با هدف رفع یکی از نیازهای جامعه و بر پایه دانش و فناوری روز تاسیس می‌شوند. موسسین و تیم فعال استارتاپ‌ها غالبا اشخاص جوان هستند که از آخرین جزئیات پیشرفت‌های فناوری مطلع‌اند.

با این توضیح، استارتاپ بلاک چین نیز کسب‌وکاری است که در ارائه خدمات خود از فناوری بلاک چین بهره می‌برد.

در حال حاضر استفاده از بلاک چین در بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی جهان رواج دارد. بسیاری از استارتاپ‌ها، عمدتا فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های مالی و پولی، از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند. استارتاپ‌هایی مانند HARA، Tripio، Bloom، Selfkey و… نمونه‌هایی از این استارتاپ‌ها هستند.

یک استارتاپ بلا‌ک چین با داشتن امکانات استفاده از بلاک چین، تا حد بسیار زیادی امنیت مالی و اطلاعات حساس کاربران خود را تضمین می‌کند.

تصور کنید یک استارتاپ در زمینه انتقال پول بتواند فعالیت خود را بر پایه بلاک چین انجام دهد. با حذف واسطه‌ها، شفافیت کامل در نقل و انتقال و سایر مزایای بلاک چین، مشتریان استارتاپ بلاک چین با اعتماد بسیار زیادی از خدمات آن استفاده می‌کنند و این به معنای سودآوری بالا برای استارتاپ است.

چالش‌های استارتاپ بلاک چین چیست؟

یک استارتاپ بلاک چین اگر چه می‌تواند با استفاده از فناوری مذکور، سرعت بسیار زیادی به کسب و کار خود ببخشد، اما باید از چالش‌های موجود نیز غافل نباشد.

برای بررسی این چالش‌های استارتاپ، مشکلات راه‌اندازی یک استارتاپ بلاک چین در ایران را فرض می‌گیریم.

اولین موضوع، هماهنگی با قوانین و مقررات داخلی کشور است. در حال حاضر فناوری بلاک چین و رشد رمزارزها در ایران و در زمینه مقرره‌گذاری چندان با نگاهی مثبت و سازنده دنبال نمی‌شود. به بیان دیگر، یکی از چالش‌های ابتدایی یک استار‌تاپ بلاک چین در ایران، قوانین و مقررات بازدارنده و گاه دست‌وپاگیر است.

پس از عبور از چالش مذکور، چالش فنی، می‌تواند چالش مهمی به حساب بیاید. منظور از این چالش این است که اصولا فناوری بلاک چین، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که هم نیازمند نیروی متخصص و هم نیازمند تجهیزات و زیرساخت‌های فنی خاصی است.

به همین دلیل لازم است تا استارتاپ‌های بلاک چین آمادگی ارائه خدمات فنی لازم را داشته باشند.

چالش دیگر یک استارتاپ بلاک چین، می‌تواند چالش جذب مخاطب و مشتری باشد. به دلیل آنکه فناوری‌های جدید مانند رمزارزها، بلاک چین و غیره، در بسیاری از موارد در سطح عمومی جامعه به درستی معرفی نمی‌شوند، ممکن است مخاطبان استارتاپ بلاک چین نیز در قشر کوچک و خاصی محدود بمانند.

به همین خاطر برای راه اندازی یک استار‌تاپ بلاک چین، به جز ملاحظات گفته شده فنی و قانونی، لازم است متقاضیان و موسسان تلاش کنند تا در سطح فرهنگ عمومی، به معرفی بلاک چین و فواید و کاربردهای آن بپردازند.

درباره استارتاپ بلاک‌چین سوالی دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، سعی شد تا ضمن معرفی استار‌تاپ بلاک چین، برخی نکات و چالش‌های پیش روی این استارتاپ‌ها مرور شود.

نباید فراموش کرد که راه اندازی استارتاپ، خود به تنهایی موضوعی دشوار است، این دشواری در خصوص استارتاپ‌ بلاک‌چین بیشتر هم می‌شود.

به همین دلیل باید همواره با داشتن آمادگی کامل مالی، فنی و حقوقی اقدام به راه‌اندازی این استارتاپ‌ها کرد.

تیم حقوقی وینداد، به عنوان یک استارتاپ پیشرو و موفق در زمینه خدمات حقوقی، آمادگی کامل دارد تا خدمات مشاوره و تنظیم قرارداد خود را برای متقاضیان تاسیس استارتاپ ارائه کند.

وینداد به دلیل داشتن تخصص در زمینه حقوق کسب‌وکارها و به خصوص حقوق استارتاپ‌ها، می‌تواند همراه مطمئنی برای شما در مسیر راه‌اندازی استارتاپ بلاک چین باشد.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط