چند سند سفید امضا در درست دارم، آیا می توانم در دادگاه به آنها استناد کنم؟

چند سند سفید امضا در درست دارم، آیا می توانم در دادگاه به آنها استناد کنم؟

ماجرای یک پرونده: استناد به سند سفید امضا، خانم محمدی دادخواستی را جهت شکایت از آقای باقری تقدیم دادگاه نموده‌است. خانم محمدی در این دادخواست بیان کرده که آقای باقری باید مبلغ 5 سفته‌ای که در دست خانم محمدی است و به مبلغ 500میلیون تومن است پرداخت کند. علاوه بر این خسارت تاخیر تادیه و […]

ماجرای یک پرونده: استناد به سند سفید امضا،

خانم محمدی دادخواستی را جهت شکایت از آقای باقری تقدیم دادگاه نموده‌است. خانم محمدی در این دادخواست بیان کرده که آقای باقری باید مبلغ 5 سفته‌ای که در دست خانم محمدی است و به مبلغ 500میلیون تومن است پرداخت کند. علاوه بر این خسارت تاخیر تادیه و خسارت دادرسی و حق‌الوکاله نیز باید پرداخت شود.

وکیل وکیل آقای باقری در دادگاه حاضر شده و گفته که این سفته‌ها به صورت سفید امضا صادر شده و بنابراین و از اوصاف اسناد تجاری برخوردار نیست و تقاضای رد دعوا را نموده‌است. همچنین بیان کرده که این سفته‌ها به دلیل تضمین حسن انجام کار صادر شده‌است.

خانم محمدی تایید می‌کند که سفته‌ها سفید امضا بوده اما آیا نمی‌تواند به سند سفید امضا استناد کند؟ اگر چنین باشد چطور می‌تواند حق خود را از اقای باقری بگیرد؟ همچنین او به دادگاه می‌گوید که سفته بابت تضمین حسن انجام کار نبوده بلکه به دلیل بلکه بابت کارهایی که فاکتور آن صادر شده، تنظیم شده‌است.

خانم محمدی مستاصل است و نمی‌داند چطور می‌تواند حق خود را از آقای باقری بگیرد.اگر میخواهید از ادامه  پرونده پیش رو و سرنوشت سفته‌های خانم محمدی و استناد به سند سفید امضا، مطلع شوید این نوشته را تا انتها بخوانید. ممکن است شما یکی ازطرفین پرونده‌ای این چنینی باشید، در اخر اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

مفهوم سند تجاری چیست؟

در تعریف اسناد ،باید گفت مطابق ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی، سند عبارت است از هر نوشته‌ای که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد. پس سند در لغت به نوشته‌ای گفته می‌‌شود که به آن اعتماد و استناد می‌شود. در اصطلاح حقوقی سند نوشته‌‌‌ای است که در مقام دفاع یا دعوا قابل استناد باشد و بتوان از آن برای اثبات عمل، قرارداد یا تعهد استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین موارد اسناد که موضوع این مطلب نیز می‌باشد اسناد تجاری از قبیل چک، سفته و برات است. با توجه به این‌که در قانون تجارت ایران و سایر قوانین اسناد تجاری تعریف نشده‌اند، در دکترین حقوق تجارت اسناد تجاری، اسنادی هستند که روزانه میان تجار در گردش هستند و نیز قانون تجارت امتیازها و شرایط خاصی را نسبت به آن‌ها در نظر گرفته است. اسناد تجاری دو مفهوم عام و خاص دارند.

اسناد تجاری در مفهوم عام شامل تمامی اسناد تجاری از جمله چک، سفته، برات، اوراق قرضه، اوراق سهام، ضمانت‌نامه بانکی و غیره می‌شوند.

اسناد تجاری در مفهوم خاص فقط شامل چک، سفته و برات می‌شوند.

اگر درمورد اسناد تجاری و انواع آن نیاز به مشاوره حقوقی دارید همین الان می‌توانید مشاوره دریافت کنید.

سند سفید امضا و سفید مهر چیست؟

سند سفید امضا برگه ای است که به صورت سفید و بدون متن توسط شخص امضا کننده به امضا می رسد. طبق توافقات باید مندجاتی در آن قید شود و از طرفی باید گفت امضای سند به منزله آگاهی از سند و قبول و تایید آن است. همچنین طبق ماده 1301 قانون مدنی، «امضایی که در روی نوشته یا سندی باشد، بر ضرر امضاکننده دلیل است.»

بنابراین اگر سندی علیه شخصی ارایه شود و این شخص اظهار کند که سند و برگه به صورت سفید امضا بوده است. به این معنا که امضا قبل از تنظیم متن صورت گرفته باشد، شخصی که مدعی سفید امضا هست باید سفید امضا بودن و سوء استفاده از آن را اثبات نماید.

آیا استناد به سند سفید امضا در دادگاه معتبر است؟

در پرونده شکایت خانم محمدی از آقای باقری جهت پرداخت وجه سفته‌ها و خسارت تاخیرتادیه، وکیل اقای باقری با استناد به اینکه سند سفید امضا بوده و این اسناد از اوصاف اسناد تجاری برخوردار نبوده اند تا به خواهان منتقل شوند، بنابراین از دادگاه تقاضای رد دعوی را کرده‌است.

دادگاه بدوی در بررسی نخست بیان کرد که سند سفید امضا شرایط و اوصاف اسناد تجاری را نداشته و این انتقال صحیح نبوده بنابراین دعوای خانم محمدی را رد کرد.

خانم محمدی مجددا از دادگاه تجدید نظر تقاضای بررسی پرونده را کرد. دادگاه تجدید نظر با توجه به دلایل دادگاه بدوی بیان کرد: صرف نظر از اینکه در اسناد تجاری در فرض خالی بودن جای تاریخ و میزان و مبلغ آن باعث خروج آن از اسناد تجاری نمی گردد، بلکه صادرکننده با این اقدام، این نمایندگی نیابت را به دارنده اعطا می‌نماید تا نسبت به درج آن اقدام و با مراجعه به بانک جهت وصول اقدام نماید. در عرف تجاری این نوع نمایندگی رایج و قانون‌گذار نیز ایرادی به آن وارد ننموده‌است.

بنابراین، از آنجا که سفید امضاء بودن اسناد تجاری که نوعی اعطاء نمایندگی از ناحیه صادرکننده به دائن می‌باشد موجب خروج آن از اسناد تجاری نمی‌گردد و نمی‌تواند موجبی برای تضییع حقوق دارنده با حسن نیت باشد، بنابراین دادگاه بدوی موظف است دعوا را رسیدگی کند.

در مورد سند سفید امضا سوالی دارید؟

با توجه به پرونده پیش رو اگر خانم محمدی پیگیری دوباره سندها را در خواست نمی‌کرد، اکنون به حقش در مورد سفته‌ها نرسیده بود. پیشنهاد می­‌کنیم قبل از انجام هر اقدامی برای اقامه دعوا، به یک وکیل یا مشاور حقوقی آشنا به اسناد تجاری رجوع کنید تا از وقوع خسارات احتمالی جلوگیری کنید. چرا که با توجه به شرایطی که اسناد دارند، قوانین و مقررات متفاوت بوده و برای چگونگی پیمودن این راه نیاز به یک متخصص دارید.

لازم به ذکر است که یکی از زمینه‌‌های تخصصی وبسایت وینداد، خدمات دعاوی تخصصی می‌باشد. از آنجایی که امروزه به جهت متدوال شدن استفاده اسناد تجاری مانند چک، سفته و برات و افزایش کاربرد آنها، آگاهی هرچه بیشتر از مقررات حاکم بر آنها ضرورت دارد. اگر در مورد سند سفید امضا هم سوالی برایتان باقی مانده با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و