اشتباهات رایج در مدیریت

اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کار را بشناسید!

کارآفرینی و راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق، خواسته بسیاری از افراد است. اما صرف راه‌اندازی تجارت برای موفقیت کافی نیست و نیاز است مهارت‌های مدیریتی به کمک کسب‌وکار بیایند. به همین خاطر، پرهیز از اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کار یکی از ارکان مهم موفقیت تجارت است. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به […]

کارآفرینی و راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق، خواسته بسیاری از افراد است. اما صرف راه‌اندازی تجارت برای موفقیت کافی نیست و نیاز است مهارت‌های مدیریتی به کمک کسب‌وکار بیایند. به همین خاطر، پرهیز از اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کار یکی از ارکان مهم موفقیت تجارت است.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به بررسی اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کارهای تجاری ایران می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

تاخیر در بروز واکنش مناسب

یکی از اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کار که کمتر مدیری به آن توجه می‌کند، لزوم واکنش دقیق و سریع به اتفاقات کسب و کار است.

به طور مثال، اگر در فرآیند فروش، خطایی از نیروی انسانی شما سر زد و نارضایتی مشتریان را به دنبال داشت، لازم است واکنشی صحیح، موثر و سریع داشته باشید. نباید فراموش کنید که اصولا تاخیر در نشان دادن واکنش هم سبب تضعیف چهره قاطع شما در میان نیروی انسانی کسب و کار می‌شود و هم باعث دلسردی مخاطبان و مشتریان تجارت شما می‌شود.

بی‌توجهی به نظرات

یک مدیر کسب و کار موفق باید گوش شنوا داشته باشد. شنیدن نظرات اعضای شرکت، نیروی انسانی و بازخوردهای مخاطبان و مشتریان کسب و کار سبب می‌شود از بسیاری از نکات فنی در مسیر کسب‌وکار محروم نشوید.

تجربه نشان داده است که گاهی ایده‌های درخشان، نه از دل کتاب‌های مدیریتی و سمینارهای پرطرفدار، بلکه از ذهن اعضای تیم و مشتریان کسب و کار به دست می‌آید.

در نتیجه شنوا بودن سبب می‌شود تا از یکی از مهم‌ترین اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کار در امان بمانید.

در گذشته ماندن

اگر چه تجربیات گذشته می‌توانند چراغ راه آینده کسب و کار باشند، اما یکی از اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کار، اهمیت بیش از حد به گذشته است. یک مدیر موفق باید بیش از توجه به گذشته، به آینده نگاه کند و با برنامه‌ریزی مستمر و دقیق سعی در توسعه کسب و کار خود داشته باشد.

رعایت نکردن تعادل در توزیع وظایف

یکی از اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کار، عدم وجود تعادل در توزیع وظایف میان اعضای تیم است. گاهی ممکن است یک مدیر وظایف بسیار زیادی را بر دوش کارمندان خود بگذارد و به آنها این حس را القا کند که مدیری بی‌کفایت است که صرفا از طریق دیگران امور را جلو می‌برد.

همچنین عدم محول کردن وظایف به شکل افراطی می‌تواند خستگی و هزینه زمانی و مالی زیادی برای مدیر کسب و کار به همراه داشته باشد.

در نتیجه برای ایجاد تعادل در امر فوق‌الذکر باید تلاش زیادی صورت بگیرد تا کسب و کار شما مسیر درستی را در ارتباط با کارمندان خود پیش بگیرد.

بی‌توجهی به رضایت کارمندان

بسیاری از کسب و کارها به اهمیت رضایت مشتریان پی برده‌اند اما عده قابل توجهی از مدیران از ضرورت رضایت کارمندان و نیروی انسانی شرکت خود غافل هستند. برای مدیریت بهتر کسب و کار، باید تیم شرکت شما باانگیزه باشند.

ایجاد حس مسئولیت‌پذیری و ارائه مشوق‌های مالی و غیرمالی می‌تواند سبب مضاعف شدن انگیزه کارمندان شما شود و به دنبال خود موفقیت تجارت شما را موجب شود.

بی‌توجهی به هدف‌‌گذاری مستمر

یکی دیگر از اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کار، بی‌توجهی به لزوم استمرار در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری است. گاهی ممکن است یک کسب و کار در مقاطعی موفقیت‌های تجاری داشته باشد اما به ضرورت بازنگری در اهداف و تنظیم اهداف جدید و آتی، توجه نکند.

این اشتباه می‌تواند قطار موفقیت تجارت شما را از ریل خارج کند و سبب شود کسب و کار شما به شکلی نوسانی عمل کند.

غفلت از ایجاد صمیمت

همانطور که گفته شد، برای آنکه بتوانید مدیری موفق باشید، باید گوش شنوایی داشته باشید. پیش نیاز این موضوع، داشتن صمیمت با کارمندان است. البته حفظ تعادل این صمیمت نیز اهمیتی حیاتی دارد. در هر حال، مطمئن باشید، نقدها و پیشنهادهای تیم شرکت شما زمانی به کمک شما می‌آید که اعضای شرکت با شما احساس حداقلی از صمیمت را داشته باشند.

به همین خاطر مدیران موفق همواره بر وجود حس شوخ‌طبعی و صمیمت متعادل در تیم کسب‌وکار تاکید می‌کنند.

عدم اعتماد به متخصصان

برای پیروزی یک پروژه تجاری، استفاده از تخصص‌های مختلف، امروزه یک ضرورت به حساب می‌آید. یکی دیگر از اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کار بی‌توجهی به متخصصین علوم مختلف است. کارشناسان حقوقی، روانشناسان سازمانی، مشاوران اقتصادی، کارشناسان امنیت شبکه و… می‌توانند در توسعه کسب و کار نقشی مهم ایفا کنند.

به همین خاطر لازم است مدیران نسبت به استفاده از تخصص‌های گوناگون منعطف باشند و از برون‌سپاری امور به متخصصان خارج از تیم تجاری خود هراسی نداشته باشند.

علاقه به میان‌بر زدن

بسیاری از مدیران کسب و کار علاقه دارند تا ره صد ساله را یک شبه طی کنند. به همین خاطر ممکن است استراتژی‌های غلط و کارشناسی‌نشده‌ای اتخاذ کنند. یک مدیر ایده‌آل باید بداند هیچ میانبری برای موفقیت وجود ندارد و صرفا پیروزی تجارت شما در گروی برنامه‌ریزی و سخت‌کوشی است.

بنابراین هیچ گاه تصور نکنید نسخه آسان و کوتاه‌مدتی برای موفقیت تجاری در دنیای کسب‌وکارها وجود دارد.

درباره اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کار سوالی دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا چند عدد از اشتباهات رایج در مدیریت کسب و کار تحلیل و بررسی شود. تردیدی نیست که موفقیت تجاری موضوعی پیش پا افتاده نیست که بتوان بدون توجه به امور متخلف، به آن دست یافت.

به همین خاطر شما می‌توانید به تیم حقوقی وینداد برای امور مشاوره حقوقی، پیگیری دعاوی تخصصی، تنظیم قراردادهای کسب و کار و… کاملا اعتماد کنید.

تجربه وینداد در خدمات‌دهی حقوقی به کسب‌وکارهای ایرانی، می‌تواند مسیر موفقیت را برای تجارت شما هموارتر کند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط