اصلاح قرارداد هم‌بنیان‌گذاران و تغییر آن امکان‌پذیر است یا خیر؟

اصلاح قرارداد هم‌بنیان‌گذاران و تغییر آن امکان‌پذیر است یا خیر؟

استارتاپ ها در بدو شروع کارشان به قرارداد هم‌بنیان‌گذاران نیاز دارند. این قرارداد در حقیقت اولین و مهمترین قراردادی است که استارتاپ آن را منعقد می‌سازد. حال سوال جایی است که افراد موسس قرارداد هم‌بنیان‌گذاران را با یکدیگر منعقد می‌کنند و پس از گذشت مدتی تصمیم می‌گیرند که مفاد قرارداد منعقد شده را تغییر دهند! […]

استارتاپ ها در بدو شروع کارشان به قرارداد هم‌بنیان‌گذاران نیاز دارند. این قرارداد در حقیقت اولین و مهمترین قراردادی است که استارتاپ آن را منعقد می‌سازد. حال سوال جایی است که افراد موسس قرارداد هم‌بنیان‌گذاران را با یکدیگر منعقد می‌کنند و پس از گذشت مدتی تصمیم می‌گیرند که مفاد قرارداد منعقد شده را تغییر دهند! آیا به راستی می‌توان مبادرت به اصلاح قرارداد هم‌بنیان‌گذاران نمود؟ و یا آن را اصلاح نمود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات لازم است که ابتدا با این قرارداد و برخی موضوعات حقوق کسب و کار آشنا شوید.

منظور از قرارداد هم‌بنیان‌گذاران چیست؟

بی شک برای شروع یک استارت آپ به نیروهای متعددی برای انجام امور نیاز است و این نیرو گاها شریک است و یا کارمند. از این رو است که فردی غریبه وارد مجموعه شود و با مسایل استارتاپ آشنایی نداشته باشد و یا حتی توصیه می‌شود که با افراد آشنا نیز این قرارداد منعقد شود.

به طور دقیق تر باید بیان نمود که نمونه قرارداد هم‌بنیان گذاران ، نوعی قرارداد مشارکت در حقوق استارتاپ هاست. این قرارداد میان هم‌بنیان گذاران یک استارتاپ منعقد می‌گردد تا روابط آن ها در طول دوره مشارکت را مشخص نماید و از بروز اختلافات در آینده جلوگیری نماید.

چرا من به انعقاد چنین قراردادی نیاز دارم؟

در اصل هدف از انعقاد قرارداد هم­‌بنیان­گذاران، پیشگیری از بروز اختلافات میان بنیان­ گذاران و پیش آمد­هایی است که منجر به کاهش رشد و توسعه استارتاپ می‌شود، می‌باشد.

البته باید در نظر داشت که  قرارداد هم‌بنیان­ گذاران قراردادی است که بر روابط کاری بنیان­گذاران استارتاپ حاکم بوده و حقوق، مسئولیت‌ها، تعهدات و وظایف آن­ها و ضمانت اجرای نقض تعهدات و عدم ایفای وظایف را به طور دقیق بیان می‌نماید.

چه زمانی  قرارداد هم‌بنیان‌گذاران را منعقد کنم؟

همواره توصیه می‌شود که موسسین استارتاپ، از زمان تصمیم به راه اندازی کسب و کار یا حتی پیش از آن، قرارداد را منعقد سازند.

چرا که عموما بنیان گذاران نگرانی‌هایی در خصوص آینده کسب و کار ایده دارند و بسیاری از هم‌بنیان‌گذاران کسب و کارهای نوپا در ابتدا به دلیل جو صمیمانه‌ای که وجود دارد، تمایلی به ابراز آن‌ها ندارند. اما زمان انعقاد قرارداد هم‌­بنیان‌گذاران دقیقا پیش از آغاز همکاری در راه­اندازی استارتاپ و کسب و کار است و این قرارداد برای استارتاپ صوری تلقی می‌شود.

برای اطلاع از جزئیات این قراردا می‌توانید با کارشناسان حقوقی وینداد در ارتباط باشید.

چگونه یک قرارداد هم‌بنیان‌گذاران خوب تنظیم نمایم؟

زمانی که هم‌بنیان‌گذاران، به تنظیم قراردادی وفق ماده ۱۰ قانون مدنی اقدام می‌کنند، باید تمامی شرایط را در نظر بگیرند و در حقیقت،  قرارداد خوب قراردادی است که مواردی که بعداً ممکن است ایجاد اختلاف نماید یا برداشت‌های مختلفی را سبب شود، از قبل پیش‌بینی کرده و در مورد آن شفاف‌سازی کند.

آیا می‌توانم قرارداد هم‌بنیان‌گذاران را تغییر دهم و یا آن را اصلاح نمایم؟

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که بعضا پس از انعقاد قرارداد، به جهت تغییر شرایط بخواهید که  قرارداد هم‌بنیان‌گذاران منعقده را تغییر دهید و یا آن را اصلاح نمایید. به عبارت دیگر بعضا دیده می‌شود که شرایط و تحولات بعدی همچون تغییر قوانین و مقررات، بهبود فضای کسب‌و‌کار، ورود تکنولوژی‌های جدید و…، قرارداد نیاز به اصلاح‌ یا تغییر دارد.

عموم مردم فکر می‌کنند که پس ازاینکه قراردادی منعقد شد دیگر به هیچ عنوان نمی‌توان آن را تغییر دارد و یا حتی آن را اصلاح نمود. اما چنین بیانی صحیح نیست.

این امر بدین معناست که همیشه و تا پیش از خاتمه قرارداد دقیقا  همان اراده‌هایی که قرارداد را ایجاد کرده‌اند و همان موسسین و بنیان گذاران می‌توانند قرارداد هم‌بنیان‌گذاران را تغییر داد و یا اصلاح نمایند.

بهترین شیوه ها برای تغییر و اصلاح قرارداد هم‌بنیان‌گذاران چیست؟

۱- در قرارداد‌ها، اصل تغییرپذیری و شیوه اصلاح، تمدید یا تغییر آن مشخص را مشخص نمایید.

به عنوان نمونه در قرارداد درج نمایید که در صورت لزوم، این قرارداد پس از توافق کتبی طرفین برای یک‌بار یا بدون محدودیت قابلیت اصلاح و تغییر را خواهد داشت و این اصلاحات و تغییرات خللی به قرارداد وارد نکرده و در حقیقت تغییرات اعمال شده در حکم قرارداد حاضر است.

۲-در قراردادهای هم‌بنیان‌گذاران که  اعضا بیش از سه ‌نفر هستند، می‌توان اینطور در قرارداد درج نمود که هرگاه اکثر طرف‌های قرارداد خواهان تغییر برخی مواد تفاهم‌نامه باشند، دیگر طرف‌ها مکلف به تبعیت از آن می‌باشند.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که قرارداد هم‌بنیان‌گذاران نیز دارای نکات حقوقی بسیاری است و با توجه به ریسک‌پذیری استارت‌آپ‌ها، مشخص بودن نحوه تعامل اعضا با یک‌دیگر و میزان تعهد کاری در بستر زمان و مکان، از اهمیت بسیاری برخوردار است فلذا توصیه می‌شود که حتما پیش از شروع کسب و کارتان این قرارداد را منعقد سازید.

همچنین به خاطر داشته باشید که پس از اینکه قرارداد مذکور، میان موسسین منعقد گردید، بر حسب شرایط می‌توان آن را تغییر داد و یا اصلاح نمود.

البته همواره توصیه می‌گردد تا این موضوع و قابلیت تغییر پذیری و اصلاح شوندگی در یکی از مواد قرارداد گنجانیده شود تا در آینده در این خصوص مشکلات و اختلافاتی به وجود نیاید. در این راستا درصورتی که مایل به اصلاح قرارداد هم‌بنیان‌گذاران ، می‌توانید درخواست بررسی قرارداد را ثبت نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط