نحوه تنظیم اظهارنامه انحلال شرکت سهامی چگونه است؟

نحوه تنظیم اظهارنامه انحلال شرکت سهامی چگونه است؟

شرکت‌های سهامی از جمله شرکت‌های مهم و وسیله‌ خوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. علل انحلال این شرکت‌ها متعدد است یعنی این شرکت‌ها در اثر ورشکستگی، تصمیم مجمع عمومی و یا حکم دادگاه منحل می‌شوند و این کار با “اظهارنامه انحلال شرکت سهامی” صورت می‌گیرد. در زمان انحلال شرکت سهامی اقدامات متعددی باید صورت بگیرد که […]

شرکت‌های سهامی از جمله شرکت‌های مهم و وسیله‌ خوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. علل انحلال این شرکت‌ها متعدد است یعنی این شرکت‌ها در اثر ورشکستگی، تصمیم مجمع عمومی و یا حکم دادگاه منحل می‌شوند و این کار با “اظهارنامه انحلال شرکت سهامی” صورت می‌گیرد.

در زمان انحلال شرکت سهامی اقدامات متعددی باید صورت بگیرد که این اقدامات حتماً باید توسط یک فرد ماهر در این زمینه با اطلاعات حقوقی کافی انجام شود تا در زمان کم‌تر و با زیان کم‌تر کار به‌پایان برسد.

یکی از این اقدامات تنظیم اظهارنامه انحلال شرکت سهامی است که امری حساس و مهم محسوب می‌شود و بدون توجه به این امر ممکن است شرکت متوجه ضررهای فراوانی شود.

در این مقاله شما را با شرکت‌های سهامی، انحلال آن‌ها، چیستی و نحوه تنظیم اظهارنامه انحلال شرکت سهامی به‌طور مختصر آشنا خواهیم کرد.

‌شرکت سهامی چیست؟

 ‌امروزه بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا شرکت‌های سهامی هستند. این شرکت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های سهامی خاص. تفاوت‌های اساسی بین این دو شرکت وجود دارد.

شرکت سهامی عام به شرکتی گفته می‌شود که بخشی از سرمایه خودش را از طریق پذیره نویسی و سرمایه‌گذاری مردم تأمین می‌کند.

پذیره نویسی یعنی چه؟

عرضه و فروش سهام به مردم از طریق پذیره نویسی صورت می‌گیرد. لذا در شرکت‌های سهامی عام بخشی از سرمایه که حداکثر ۶۵ درصد باید باشد بایستی از طریق پذیره نویسی تأمین شود.

شرکت‌های سهامی عام به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته از آنها از نظر مالی قوی هستند و پتانسیل مالی بسیار بالایی دارند. این‌ها وارد بازار بورس می‌شوند اما دسته دوم از شرکت‌های سهامی عام خیلی از لحاظ مالی قوی نیستند و نمی‌توانند وارد بازار بورس شوند.

شرکت‌های سهامی خاص شرکت‌هایی هستند که ۱۰۰ درصد سرمایه، توسط مؤسسین شرکت‌ها تامین می‌شود. لذا در شرکت‌های سهامی خاص دیگر بحث پذیره نویسی سهام را نخواهیم داشت.

شرکت سهامی شرکتی است که مسئولیت سهامداران محدود به سرمایه شرکت است یعنی خارج از سرمایه شرکت سهامداران هیچ مسئولیتی ندارند. مسئولیت سهامداران در شرکت‌های سهامی چه خاص و چه عام محدود به سرمایه‌ای است که در این گونه شرکت ها وارد کرده‌اند.

‌انحلال شرکت سهامی چگونه صورت می‌گیرد؟

علت انحلال شرکت سهامی از سه حالت خارج نیست که این سه حالت عبارتند از:

۱.حالتی که شرکت ورشکسته شود و حکم ورشکستگی آن صادر گردد، منحل می‌شود. این مورد تنها موردی است که در آن برای انحلال شرکت حکم دادگاه ضروری نیست.

۲. شرکت‌هایی که برای مدت معینی تشکیل می‌شوند، هنگامی که آن مدت تمام شود شرکت منحل می شود؛ مگر اینکه افراد ذیصلاح، شرکت را قبل از این که مدت آن منقضی شود تمدید کنند.

۳. گاهی اتفاقاتی در شرکت رخ می‌دهند که به‌صلاح شرکت است منحل شود مثلاً موردی که شرکت زیان کرده باشد. البته بحث در خصوص چنین مباحثی بسیار پیچیده و طولانی است و توضیحات آن در این مقال نمی‌گنجد.

‌اظهارنامه انحلال شرکت سهامی

در این قسمت به اظهارنامه ثبت شرکت و اظهارنامه انحلال شرکت می‌پردازیم.

اظهارنامه ثبت شرکت

این اظهارنامه یک فرم چاپی است و مندرجاتی دارد  که عبارتند از نام شرکت، هویت کامل و اقامتگاه مؤسسین، موضوع شرکت، مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیرنقد آن به‌تفکیک و… در واقع اولین سندی که مؤسسین تنظیم می‌کنند و باید به امضای تمام مؤسسین شرکت برسد اظهارنامه است به‌وسیله این اظهارنامه مؤسسین از اداره ثبت شرکت‌ها تقاضای ثبت شرکت را می‌کنند.

اظهارنامه انحلال شرکت سهامی

زمانی که اعضای یک شرکت تصمیم می‌گیرند به فعالیت تجاری خود پایان دهند و در واقع شرکت را منحل کنند باید یک سری اقدامات را انجام دهند. از جمله آن‌ها این است که در اداره ثبت شرکت‌ها صورت‌جلسه انحلال شرکت را ثبت نمایند و اظهارنامه‌ای به نام اظهارنامه انحلال شرکت را به سازمان مالیاتی ارسال کنند. با این اقدامات به‌طور رسمی انحلال شرکت ثبت می‌شود.

شرکت ها باید دو اظهارنامه به سازمان مالیاتی ارسال کنند. که این دو اظهارنامه، اظهارنامه مالیاتی مدیر شرکت و اظهارنامه آخرین دوره عملیات شرکت نام دارند.

فرد یا افرادی که به عنوان آخرین مدیران شرکت شناخته می‌شوند باید یک اظهارنامه که در آن صورت دارایی و بدهی شرکت قید شده باشد به سازمان مالیاتی ارسال کنند. این اظهارنامه، اظهارنامه مالیاتی مدیر شرکت نام دارد. توجه داشته باشید که این اظهارنامه باید قبل از اینکه افراد ذی‌صلاح به طور رسمی تصمیم به انحلال بگیرند برای سازمان مالیاتی ارسال شود.

مدیر یا مدیران تصفیه باید اظهارنامه مالیاتی که متعلق به آخرین دوره عملیات شرکت است را به اداره امور مالیاتی ارسال نمایند.

‌نحوه تنظیم اظهارنامه انحلال شرکت سهامی

نحوه تنظیم اظهارنامه انحلال شرکت سهامی به این صورت است که حتماً باید اطلاعات هویتی شرکت، اطلاعات هویتی مدیر تصفیه(در اظهارنامه آخرین دوره عملیات شرکت) و مواردی از این قبیل در آن ذکر شود.

توجه داشته باشید که در هنگام تنظیم اظهارنامه انحلال شرکت سهامی حتماً ضمائم مورد نیاز از طرف مرجع مربوطه اعلام می‌شود مانند آگهی تأسیس شرکت، آگهی روزنامه رسمی انحلال، آگهی ثبتی انحلال، صورت‌جلسه مجمع عمومی مبنی بر انحلال شرکت، کارت اقتصادی را همراه آن ارائه دهید.

بی‌شک درباره ‌نحوه تنظیم اظهارنامه انحلال شرکت سهامی هر شخصی اطلاعات کافی ندارد و باید این کار را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید.

‌سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با شرکت‌های سهامی، انحلال آن، انواع اظهارنامه‌‌ها و نحوه تنظیم اظهارنامه انحلال شرکت سهامی تا حدی آشنا کنیم. آشنایی با این موارد هرچند به‌طور مختصر، این امکان را به شما می‌دهد تا تصمیم ‌گیری‌های بهتری را در انجام امور مربوط به شرکت خود داشته باشید.

همانطور که می‌دانید امور مربوط به شرکت‌ها در همه مراحل از ثبت تا انحلال آن پیچیدگی‌هایی دارد و قطعاً افراد غیرمتخصص از اداره امور مختلف شرکت‌ها ناتوان هستند.

پس پیشنهاد تیم وینداد به شما این است که در امور شرکت‌ها به خصوص ثبت شرکت و انحلال شرکت حتماً از دانش متخصصان ما بهره ببرید تا دچار ضرر و زیان‌های ناخواسته و هزینه‌های گزاف نشوید.

لطفاً سؤالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. برای خواندن مطالب بیشتر می‌توانید به مجله وینداد مراجعه نمایید همچنین متخصصین ما در ارائه مشاوره و سایر خدمات مرتبط آماده همکاری با شما هستند.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت