اعتبار برند تجاری چگونه از بین می‌رود؟

مراقب باشید تا اعتبار برند تجاری کسب‌وکارتان از بین نرود!

اعتبار برند تجاری کسب‌وکارها چگونه از بین می‌رود؟! اینکه کسب‌وکاری راه‌اندازی کنید، سپس برند مخصوص به خود را برای آن انتخاب کنید و جایگاه مشخصی در بازار کسب کنید،در ابتدا ساده به نظر می‌رسد. اما وقتی نگاهی کلی‌تر به این فرآیند بیاندازیم، متوجه می‌شویم که استراتژی یک برند تجاری تنها هنگام ثبت آن نیست بلکه […]

اعتبار برند تجاری کسب‌وکارها چگونه از بین می‌رود؟! اینکه کسب‌وکاری راه‌اندازی کنید، سپس برند مخصوص به خود را برای آن انتخاب کنید و جایگاه مشخصی در بازار کسب کنید،در ابتدا ساده به نظر می‌رسد. اما وقتی نگاهی کلی‌تر به این فرآیند بیاندازیم، متوجه می‌شویم که استراتژی یک برند تجاری تنها هنگام ثبت آن نیست بلکه اهداف بلند مدتی را دنبال می‌کند.

برای رسیدن کسب‌وکار به این اهداف، باید همواره مراقب بود که اعتبار برند تجاری از بین نرود، چرا که اگر برند تجاری یک کسب‌وکار جایگاه مشخص‌اش را در بازار بدست نیاورد یا آن را از دست بدهد، آن کسب‌وکار دیگر قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود. در ادامه این نوشته نگاهی اجمالی به بحث برند تجاری و اهداف آن می‌اندازیم،سپس برخی از عواملی که باعث از بین رفتن اعتبار برند تجاری می‌شود را بررسی می‌کنیم.

در این راه اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید می‌توانید از مشاوره کارشناسان حقوقی ما بهره‌مند شوید.

برند تجاری چیست؟

برند تجاری، نشان، شکل، لوگو یا ترسیماتی است که محصولات و خدمات شما را با محصولات و خدمات سایرین متمایز می‌کند. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری است.  این نشان از آن‌جا که در یاد مخاطبان می‌ماند در ادامه فعالیت شما  نقش مهمی دارد. بهتر است علامت تجاری انتخاب شده با نوع فعالیت آن کسب‌وکار مرتبط باشد تا هروقت و هرجا مخاطب آن را دید، تولیدات و محصولات آن کسب‌وکار در ذهنش تداعی شود.

از دیگر ویژگی‌های یک برند خوب اصالت و تازگی‌ست. اصالت به این معناست که علامت تجاری اختصاصی باشد و برای کالاهای مشابه استفاده نشده باشد. تازگی عبارت از این است که علامت ثبت شده از علامت‌های دیگر یا علامت‌های سابق آن کسب‌وکار متمایز باشد.

اعتبار برند تجاری وقتی بیشتر می‌شود که قدرتمند و برتر باشد، عواطف مصرف‌کنندگان خود را برانگیزد و مشتریان نسبت به این برندها حس مالکیت پیدا می‌کنند.چرا که به این نام‌ها اعتماد داشته و از آن‌ها انتظار ایجاد ایده‌های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.

در صورتی که برای ثبت برند خود و محافظت از اعتبار برند تجاری‌تان نیاز به مشاوره داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما راهنمایی بگیرید.

اهداف یک برند چیست؟

به بازار محصولات و کالاها نگاهی بیاندازید، بازار پر است از محصولات مشابه و در عین حال متنوع. برای اینکه بتوانیم محصول خود را از دیگر محصولات متمایز کنیم باید برند تجاری مخصوص به خود را داشته باشیم. در واقع، از این طریق تلاش می‌کنیم تا به محصولمان شخصیت بدهیم و برای آن در ذهن مشتری جایگاه ویژه‌ای را ایجاد کنیم.

بهتر است در اولین قدم، برند تجاری خود را به ثبت برسانید. برطبق ماده ۳۱ قانون ثبت علائم تجاری ،حق استفاده انحصاری از یك علامت به كسی اختصاص دارد كه آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد. به طور کلی اجباری در ثبت علامت تجاری نیست اما در مواردی که توسط قانون اجبار شده، صاحبان کسب‌وکارها باید علامت تجاری خود را بر طبق قانون به ثبت برسانند.

بنابراین از مهم‌ترین اهداف برند تجاری این است که کالای شما را متمایز کند و برای آن هویت مشخصی تعریف کند که این فرآیند هویت بخشی را می‌توان با ثبت برند تکمیل کرد، این کار به اعتبار برند تجاری نیز کمک بسیاری می‌کند. می‌توانید درخواست ثبت علامت تجاری کسب‌وکارتان را کنید تا در آینده درگیر دردسرهای ناشی از آن نشوید.

اعتبار برند تجاری چگونه از بین می‌رود؟

هر کسب‌وکاری نیاز به برند تجاری مخصوص به خود را دارد، اما آیا صرف انتخاب برند موفقیت کسب‌وکار را تضمین می‌کند؟ در این سالها کسب‌وکارهای زیادی بودند که بدون توجه به محافظت از برند تجاری‌شان فعالیت کردند و هرروز ضعیف‌تر از قبل وارد بازار شدند.

مردم به‌طور ناخودآگاه در ذهن خود به برند شخصیت می‌دهند و رابطه‌ای که با برند برقرار می‌کنند، عامل اصلی خرید کالا یا خدمات از آن می‌شود. هر چه این ارتباط و هویت قوی‌تر باشد، این رابطه عمق بیشتری خواهد داشت. یکی از ملزومات این قدرتمند شدن این است که برندها از لحاظ جذابیت،کیفیت، مهارت و پایداری به‌روز شوند. برخی از کسب‌وکارها نسبت به این به‌روز شدن مقاومت می‌کنند در نتیجه اعتبار برند تجاری آنها با وارد شدن محصولات جدید در بازار از بین می‌رود.

در عین حال برندهای تجاری باید ثبات و پایداری خود را نیز حفظ کنند و میزان این تغییرات به نحوی نباشد که مصرف‌کنندگان وفادار خود را از دست بدهند و آنها اعتمادشان نسبت به کسب‌وکار از بین‌ برود. برندی که تجربه‌ای ناب و دارای اصالت و تکرارپذیر برای مشتری ایجاد کند، برندی ماندگار است.

در فضای برندهای تجاری، باید مراقب استفاده از برند در موارد نامناسب بود. به عبارت دیگر، همیشه باید از نشان تجاری کسب‌وکار محتاطانه و حتی کمتر استفاده کرد، مخصوصاً در مورد اسپانسر شدن، رویدادها و محصولاتی که بیشتر برای فروش به برند وابسته هستند.

باید مراقب باشید که روند فعالیت برند تجاری‌تان، کلیشه‌ای و تکراری نباشد و برای توصیف آن از عبارات تکراری همانند بقیه‌ی محصولات استفاده نکنید.اگر محصول شما منحصر به فرد است تلاش کنید در توصیف آن از عباراتی خلاقانه استفاده کنید تا مصرف‌کنندگان برای‌تان باقی بمانند.

اگر قصد گسترش کسب‌وکارتان را دارید، برندی برای محصول جدید انتخاب کنید تا چنانچه در این بخش موفق نبودید به اعتبار برند تجاری سابقتان خللی وارد نکند.

برای اعتبار برند تجاری کسب‌وکارتان نیاز به راهنمایی دارید؟

بحث برندینگ و نشان‌های تجاری امروزه از موضوعات پرکاربرد در کسب‌وکارها است و محافظت از برند تجاری امری نیست که به راحتی بتوان از آن رد شد. رعایت نکردن بسیاری از مواردی که در بحث قبل گفته شد، توانسته کسب‌وکارهای بزرگ و قدرتمند را که در بازار جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند از اعتبار بیاندازد.

محافظت از اعتبار برند تجاری امری‌ست که هرروز باید در برنامه‌های کسب‌وکارها باشد و برای آن استراتژی ویژه‌ای در نظر بگیرند تا به یکباره اعتبار برند تجاری‌شان را از دست ندهند. در این راستا کارشناسان حقوقی ما در وینداد به شما کمک می‌کنند که این فرآیند را با کمک‌ها و مشاوره‌های آنها طی کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و