اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده امکان پذیر است؟

اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده امکان پذیر است؟

اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده با شرایطی قابلیت انجام دارد. در شرایط اقتصادی اکنون، دور از انتظار نیست که خیلی از شرکت‌ها دچار ورشکستگی شده و به تدریج رو به انحلال بروند. اما یک شرکت، حاوی سیستم پیچیده‌ای از قراردادها و معاملات است. حال فرض کنید که صاحب یک شرکت کامپیوتری هستید و به […]

اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده با شرایطی قابلیت انجام دارد. در شرایط اقتصادی اکنون، دور از انتظار نیست که خیلی از شرکت‌ها دچار ورشکستگی شده و به تدریج رو به انحلال بروند. اما یک شرکت، حاوی سیستم پیچیده‌ای از قراردادها و معاملات است. حال فرض کنید که صاحب یک شرکت کامپیوتری هستید و به عنوان مدیرعامل در آن جا فعالیت دارید و در اثر چندین سرمایه گذاری اشتباه، دچار مشکلاتی می‌شوید و شرکت منحل می‌شود در چنین شرایطی اگر فردی با شما قراردادی بسته باشد اما به تعهدات خود عمل نکرده‌اید، تکلیف آن شخص چیست؟ و یا تصور کنید که شما یکی از سهامداران یا کارمندان شرکتی بوده‌اید و اکنون آن شرکت منحل شده است. تکلیف حقوقی شما چه می‌شود؟
با ما همراه باشید تا با اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده آشنا شوید.

اقامه دعوای حقوقی به‌وسیله شرکت

در خصوص اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده ، شرکت به دو حالت در نقش خواهان ظاهر خواهد گردید.

۱- متخلف که امکان دارد مدیر پیشین و یا حتی یکی از مدیران کنونی بوده باشد، طرح دعوی بنماید

۲-در حالت دوم، طرح دعوایی خواهد بود که در حقوق غرب اصطلاحاً دعوای مشتق نامیده می‌شود.

در واقع پس از این که شرکتی منحل گردید، طبیعی است که تمام اموال باقی مانده از شرکت میان شرکا تقسیم خواهد شد اما بسته به میزان سهام هر یک از آن‌ها. همچنین پیش از این که چنین تقسیمی صورت بگیرید، باید حساب‌های شرکت بررسی گردد و مشخص شود که شرکت چه میزان بدهی و چه مقدار طلب دارد. سپس باید به سراغ قراردادها رفت و می‌بایست که مشخص شود چه میزان از تعهدات طرفین باقی مانده است. سپس حسابداران شرکت باید اقدام به تسویهٔ تمام بدهی‌های مالی شرکت کنند. بعد از آن هرچه آن که باقی ماند میان سهامداران شرکت تقسیم خواهد شد.

به عبارت دیگر گاه ممکن است شرکت طلبکارانی داشته باشد که باید حساب آن‌ها نیز تصویه گردد. پس از پرداخت بدهی‌های طلب کاران، اموال باقی مانده میان شرکا تقسیم خواهد شد.

نکته حائز اهمیتان است که پس از تقسیم اموال دیگر نمی‌توان ادعایی مبنی بر وجود طلب از شرکت داشت و در صورت وقوع چنین شرایطی باید به سراغ سهام داران سابق شرکت رفت و طلب خود را وصول نمود.

به هنگام انحلال شرکت، در ابتدا حساب‌های مالی آن جا بررسی می‌شود. به همین خاطر است که اصولاً بیشتر وکلا توصیه می‌کنند که قبل از تسویهٔ حساب‌های شرکت، اقامهٔ دعوا کنید. در صورتی که بعد از انحلال شرکت و زمانی که حساب‌ها بررسی شده و بدهی‌های شرکت پرداخت شده‌اند، به سراغ اقامه دعوی بروید، احتمالاً تنها راهی که برای شما باقی خواهد ماند، اقامهٔ دعوا علیه مدیران شرکت است.

اگر در مورد اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوره کارشناسان حقوقی بهره‌مند شوید.

نحوه طرح دعوی به طرفیت شرکت منحله در حال تصفیه چگونه است؟

در مواردی ممکن است که شخصی، قصد طرح دعوی جهت وصول مطالبات یا ایفای تعهدات قراداردی به طرفیت شرکتی را داشته باشد که به موجب تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و یا با رأی دادگاه، منحل شده و روند تصفیه آن در جریان باشد.

به موجب ماده ۲۰۸  لایحه اصلاحی قانون تجارت: تا خاتمه امر تصفیه، شخصیت حقوقی شرکت جهت انجام امور مربوط به تصفیه باقی خواهد ماند و مدیران تصفیه موظف به خاتمه دادن کارهای جاری و اجرای تعهدات و وصول مطالبات و تقسیم دارائی شرکت می‌باشند و هرگاه برای اجرای تعهدات شرکت معاملات جدیدی لازم شود مدیران تصفیه انجام خواهند داد و از طرفی مادامی که انحلال شرکت به ثبت نرسیده و اعلان نشده باشد؛ نسبت به اشخاص ثالث بلااثر است؛ فلذا فرض بر این است که دعوی مورد نظر، قرار است به طرفیت شرکتی مطرح شود که متعاقب تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و یا رأی دادگاه، به انحلال؛ مراتب مرقوم به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام و ثبت شده است.

به موجب ماده ۲۱۲ لایحه اصلاحی قانون تجارت نیز: مدیران تصفیه، نماینده شرکت درحال تصفیه بوده و کلیه اختیارات لازم را جهت امر تصفیه حتی ازطریق طرح دعوی و ارجاع به داوری و حق سازش دارا می‌باشند و می‌توانند برای طرح دعاوی و دفاع از دعاوی وکیل تعیین نمایند.

حال با این مقدمات بر این فرض که بخواهیم دعوایی را به طرفیت شرکت منحله در حال تصفیه مطرح نماییم؛ در این صورت با توجه به اینکه شخصیت حقوقی شرکت تا خاتمه امر تصفیه به قوت و اعتبار خویش باقی خواهد ماند و مدیر یا مدیران تصفیه به تصریح ماده ۲۱۲ قانون مرقوم، صرفاً نماینده شرکت در حال تصفیه محسوب می‌شوند نه اصیل، لذا تردیدی وجود ندارد که این دعوی باید به طرفیت همان شرکت، با همان اسم و عنوان مطرح شود نه به طرفیت مدیر یا مدیران تصفیه؛ لیکن با عنایت به اینکه به موجب ماده ۲۰۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت: شرکت به محض انحلال در حال تصفیه محسوب می‌شود و باید در دنبال نام شرکت همه جا عبارت “در حال تصفیه” ذکر شود و نام مدیر یا مدیران تصفیه در کلیه اوراق و آگهی‌های مربوط به شرکت قید گردد، لذا برخی معتقدند که در مقام طرح دعوی باید در ستون خوانده پس از درج نام شرکت، به عبارت “در حال تصفیه” نیز اشاره شود؛ زیرا ماده ۲۰۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت از این حیث قاعده آمره محسوب شده و عدم رعایت آن از موجبات رد دعوی مطروحه است؛ ولیکن عدم ذکر مدیر یا مدیران تصفیه در دادخواست تقدیمی با توجه به بقاء شخصیت حقوقی شرکت وبا عنایت به اینکه دادخواست، مصداق اوراق و آگهی‌های مربوط به شرکت نبوده و از طرفی الزام اخیر ناظر بر مدیر یا مدیران تصفیه است نه اشخاص ثالث، الزامی نبوده و خللی به دعوی مطروحه وارد نمی‌کند.

در مورد اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده نیاز به راهنمایی دارید؟

در مجموع می‌­توان گفت امکان اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده وجود دارد اما تحقق شرایط خاصی در هر مورد لازم است تا این امکان فراهم شود. به همین دلیل وجود یک وکیل یا مشاور حقوقی امور شرکت‌­های تجاری می‌­تواند به شما در راستای احقاق حقوق ضایع شده شما در شرکت کمک کند. ما در وینداد با تیمی از مشاورین و وکلای مسلط به حقوق کسب و کارها و شرکت­‌های تجاری، آماده ارائه مشاوره­ حقوقی مرتبط با این حوزه هستیم.

2/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

11 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
زهره جعفری
زهره جعفری
1 ماه پیش

سلام
اگردادگاه حکم به انحلال شرکت سهامی عام بدهد و تصفیه آن را به عهده اداره انحلال و ورشکستگی بگذارد از عملکرد اداره انحلال به کجا میتوان شکایت کرد؟

سهیل گنجی
سهیل گنجی
1 سال پیش

سلام
من بیش از سه سال کارمند یه شرکت بودم که قراره به زودی منحل بشه.
میخواستم بدونم آیا امکان دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی با وجود شرط “عدم قطع ارتباط بین کارفرما و کارگر” رو دارم؟
و اینکه کلا سابقه کارم چی میشه؟ من قراره تو یه شرکت دیگه مشغول به کار بشم. آیا به عنوان یه کارمند صفر شناخته میشم یا چون تجربه کار مرتبط دارم سابقه م لحاظ میشه و حقوقم بیشتر از پایه خواهد بود؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  سهیل گنجی
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به حساسیت و پیچیدگی پرسش مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی کامل در این خصوص اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

احمد
احمد
2 سال پیش

سلام و وقت بخیر ، من در یه شرکت تعاونی مسکن عضو بودم ، واحدهایی که تحویل دادند نقص هایی داره و وقتی پیگیری میکنیم میگن شرکت منحله و در حال تسویه س ، اینا ینی چی و آیا مشکلی در انجام درخواست های ما و عمل به تعهداتشون ایجاد میکنه ؟؟؟؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  احمد
2 سال پیش

سلام،

شما می توانید از شرکت مذکور شکایت کنید. توجه داشته باشید که تا خاتمه امر تصفیه، شخصیت حقوقی شرکت جهت انجام امور مربوط به تصفیه باقی خواهد ماند و مدیران تصفیه موظف به خاتمه دادن کارهای جاری و اجرای تعهدات و وصول مطالبات و تقسیم دارایی شرکت می باشند و هرگاه برای اجرای تعهدات شرکت معاملات جدیدی لازم شود، مدیران تصفیه انجام خواهند داد و از طرفی مادامی که انحلال شرکت به ثبت نرسیده و اعلان نشده باشد، نسبت به اشخاص ثالث بلا اثر است.

با احترام،
تیم حقوقی وینداد

شریف
شریف
2 سال پیش

با سلام
بنده از شرکتی که در حال تصفیه است طلبکار هستم(به حکم اداره کار و اجرائیه هم برای حکم گرفته‌ام) شرکت هیچ اموالی ندارد ولی مدیران شرکت اموال دارند، چگونه می‌توانم طلبم را از اموال مدیران شرکت بگیرم؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  شریف
2 سال پیش

با سلام
شما برای رجوع به مدیران باید در ابتدا تقصیر مدیران را اثبات نمایید، مسائل مربوط به شرکتها پیچدگی های خاص خود را دارند تیم حقوقی وینداد با وکلای مخصص خود در این حوزه میتواند شما را در این امر یاری نماید.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

احمد
احمد
3 سال پیش

1. آیا شرکت تجاری منحل شده می تواند طرح دعوی نماید ؟ اگر می تواند تا چه زمانی پس از انحلال امکان طرح دعوی توسط شرکت منحل شده هست ؟ و طرح دعوی می بایست به اسم شرکت منحل شده باشد یا شرکا یا مدیر عامل ؟
2. آیا شرکتی تجاری خارجی با حوزه فعالیت و همچنین ثبت در خارج از کشور که منحل شده است می تواند در دادگاههای ایران طرح دعوی نماید ( 49% سهامداران و مدیر عامل ایرانی می باشند ) .اگر می تواند تا چه زمانی پس از انحلال امکان طرح دعوی توسط شرکت منحل شده هست ؟ و طرح دعوی می بایست به اسم شرکت منحل شده باشد یا شرکا یا مدیر عامل ؟

سؤال بنده بیشتر مربوط به طرح دعوی مدنی می باشد .
ممنونم

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  احمد
3 سال پیش

با سلام،

در رابطه با سوال اول تا زمانی که کارهای تصفیه انجام نشده و شرکت منحل نشده باشد مدیر تصفیه میتواند طرح دعوی کند.
در رابطه با سوال دوم، اگر کارهای تصفیه انجام نشده باشد، مدیر تصفیه میتواند طرح دعوی کند. اما اگر شرکت پس از انحلال، پروسه تصفیه را طی کرده باشد، دو راه متصور است، ۱) اخرین مدیرعامل شرکت میتواند طرح دعوی کند.
۲) همه ی سهامداران جمع بشوند و به یک شخص وکالت بدهند برای طرح دعوی.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

احمد
احمد
3 سال پیش

1. آیا شرکت منحل شده می تواند طرح دعوی نماید ؟ اگر می تواند تا چه زمانی پس از انحلال امکان طرح دعوی توسط شرکت منحل شده هست ؟ و طرح دعوی می بایست به اسم شرکت منحل شده باشد یا شرکا یا مدیر عامل ؟
2. آیا شرکتی خارجی با حوزه فعالیت و همچنین ثبت در خارج از کشور که منحل شده است می تواند در دادگاههای ایران طرح دعوی نماید ( 49% سهامداران و مدیر عامل ایرانی می باشند ) .گر می تواند تا چه زمانی پس از انحلال امکان طرح دعوی توسط شرکت منحل شده هست ؟ و طرح دعوی می بایست به اسم شرکت منحل شده باشد یا شرکا یا مدیر عامل ؟

سؤال بنده بیشتر مربوط به طرح دعوی مدنی می باشد .
ممنونم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  احمد
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به پیچیدگی مسئله مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست مشاوره تلفنی اقدام نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و