انتخاب نام دامنه سایت نکات حقوقی

بدون در نظر گرفتن نکات حقوقی، هرگز دامنه سایت خود را انتخاب نکنید!

در راه اندازی یک کسب و کار برخی نکات در ابتدای مسیر ساده جلوه می­‌نمایند در حالی که هرگونه ساده انگاری و بی توجهی به آن­ها و یا اقدام کردن در خصوص آن­ها بدون در نظر گرفتن نکات حقوقی می‌­تواند منجر به تبعات جبران ناپذیری شود. یکی از این قبیل مسائل فرآیند انتخاب دامنه سایت […]

در راه اندازی یک کسب و کار برخی نکات در ابتدای مسیر ساده جلوه می­‌نمایند در حالی که هرگونه ساده انگاری و بی توجهی به آن­ها و یا اقدام کردن در خصوص آن­ها بدون در نظر گرفتن نکات حقوقی می‌­تواند منجر به تبعات جبران ناپذیری شود. یکی از این قبیل مسائل فرآیند انتخاب دامنه سایت می­‌باشد که فرآیند راحت و طبیعی به نظر می­رسد در حالی که نکات حقوقی زیادی دارد که بدون در نظر گرفتن آن­ها هرگونه اقدامی در این خصوص ممکن است منجر به شکست شود.

در ابتدا فرآیند انتخاب دامنه چنین به نظر می­‌رسد که بنیانگذاران یک کسب و کار در خصوص انتخاب آن به توافق رسیده و در خصوص این­که آیا قبلاً این نام به وسیله کسی ثبت شده یا خیر استعلام نموده و در نهایت آن را برمی­‌گزینند. در حالی که این امر به سادگی­‌ای که ذکر شد نیست و نکات حقوقی زیادی در آن وجود دارد. حتی اگر شما یک ایده ناب برای انتخاب عنوان دامنه داشته باشید و حتی اگر مطمئن باشید که براساس آن بازار خوبی پیدا خواهید کرد، با این حال به لحاظ حقوقی صد درصد ایمن نخواهید بود. در اینجا در صدد هستیم تا به برخی از مهمترین نکات حقوقی‌­ای که لازم است در این فرآیند مورد نظر قرار بگیرد اشاره نماییم. لازم است این نکات به لحاظ اهمیت سر لوحه اقدامات شما قرار بگیرند، چه دامنه آماده ثبت و ارائه باشد و چه نباشد.

نقض علائم تجاری در انتخاب نام دامنه

یکی از مهمترین ریسک­‌های حقوقی در ارتباط با انتخاب دامنه احتمال نقض علامت تجاری و یا عناوین تجاری می‌­باشد. حتی اگر دامنه‌­ای آماده خرید و ثبت باشد، باز هم این احتمال وجود دارد که سابقاً تجاری شده باشد. به عنوان مثال ممکن است بنیانگذاران یک کسب و کاری دامنه ­ای را انتخاب نمایند که قبلاً تجاری شده باشد ولی امکان خرید و ثبت آن وجود داشته باشد. در این وضعیت این احتمال وجود دارد که صاحبان علامت تجاری سابق دعوی حقوقی علیه کسب و کار جدید طرح کند و بتواند داور یا قاضی را متقاعد نماید که انتخاب دامنه ممکن است باعث سردرگمی مشتریان در تشخیص و انتخاب کیفیت و خدمات هر یک از کسب و کارها شود.

چه راه حلی برای جلوگیری از نقض علائم تجاری وجود دارد؟

بهترین راه حل برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین وضعیتی این است که بنیانگذاران هر کسب و کاری قبل از انتخاب و سرمایه گذاری بر روی دامنه از این امر اطمینان حاصل نمایند که سابقاً چنین دامنه­‌ای به واسطه سایر کسب و کارها تجاری شده است یا خیر. از این رو کسب‌وکار های ایرانی با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌توانند نام تجاری مورد نظر خود بررسی نمایند تا از ثبت بودن یا نبودن آن مطلع گردند.

در واقع زمانی که قانون حمایت از علائم تجاری وجود داشته باشد، صاحبان کسب و کاری که دامنه­‌ای را برای کسب و کار خود برمی‌­گزینند این حق برای آن­ها به وجود می­‌آید که در خصوص استفاده از عنوان مذکور یا عناوین شبیه به آن حق طرح دعوی و چالش علیه دیگران را دارند تا بتوانند در این خصوص مطالباتی داشته باشند.

به عنوان مثال در یکی از پرونده‌­های مشهور داوری فردی در بنگلادش دامنه‌ Bestshopvac.net را به ثبت رساند و کارخانه مشهور vacuum دعوی را علیه این فرد با ادعای این­که آن فرد بدون اجازه با عنوان تجاری Shop-vac اقدام به فروش این برند از طریق وب سایت خود نموده است. در این دعوی به آن فرد اجازه داده شد که هم­چنان از دامنه مورد نظر خود استفاده نماید زیرا از نظر داور رسیدگی کننده این عنوان تجاری سازی نشده و اصطلاح Vac به صورت رایج برای Vacuum به کار می رود. حال حتی با فرض این­که نظیر چنین دعوایی برای فرد موفقیتی هم حاصل شود با این حال وارد پروسه دعاوی حقوقی شده و لازم است برای دفاع از خود و دامنه سایت مورد نظر خود هزینه کند.

اگر دامنه مورد نظر شما سابقاً توسط کسی ثبت شده باشد چه کار باید کرد؟

آن چه مسلم است این است که این امکان برای صاحبان کسب و کار و اشخاص وجود دارد که بتوانند دامنه مرتبط با کسب و کار خود را انتخاب و آن را ثبت نمایند. با این حال در خصوص ثبت دامنه توسط یک کسب و کار یا شخص و حقوق و آثار مترتب بر آن وضعیت بعد از ثبت هیچ قاعده خاصی وجود ندارد و بعضاً زمانی که صاحبان یک کسب و کار اقدام به ثبت دامنه با اهداف تجاری می‌­نمایند باز هم این امکان وجود دارد که عنوان مذکور یا عناوین مشابه آن مجدداً توسط شخص یا گروهی دیگر مورد استفاده قرار بگیرد با این حال همان­طور که در بند قبل نیز اشاره شد ممکن است از طرف گروهی که زودتر اقدام به ثبت دامنه نموده‌­اند دعوایی علیه گروه دیگر صورت بگیرد و حتی در فرض آن­که گروه اخیر موفق نیز بشوند باز هم هزینه­‌هایی برای آن­ها و کسب و کارشان به همراه خواهد داشت.

انتخاب دامنه مستلزم برنامه دقیقی است

همان­طور که در بندهای قبلی نیز اشاره شد، ثبت دامنه به همان میزان که در ابتدا ساده به نظر می‌­رسد فرآیند ساده و راحتی نیست و در این راستا لازم است تفکر هوشمندانه و برنامه ریزی دقیقی به کار گرفته شود تا دامنه مورد نظر یک کسب و کار خریداری شده و به ثبت برسد و در نهایت آن دامنه تجاری شود. فرآیندی که از هرگونه مشکلات بعدی اعم از این­که آن دامنه قبلاً تجاری سازی شده باشد و نقض حقوق کسب و کار دیگر باشد، جلوگیری نماید. با برنامه ریزی دقیق و بهره­مندی از نکات ضروری حقوقی در این زمینه این امکان وجود دارد که شما به دامنه مورد نظر خود جهت راه اندازی کسب و کار یا وبسایت شخصی خود به درستی دست پیدا کنید.

در این راستا وینداد با تیم حقوقی خود متشکل از وکلای و مشاورین حقوقی متخصص آماده ارائه مشاوره‌­های دقیق و پیگیری پرونده‌­های حقوقی شما و دفاع از حقوق شما در زمینه دامنه سایت و حقوق مرتبط با آن می­‌باشد. کافی است درخواست خود را در این خصوص در سایت وینداد ثبت نموده و با خاطری آسوده مسائل حقوقی پیرامون دامنه را به ما بسپارید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
mizbani.xyz
mizbani.xyz
5 سال پیش

اگر بخوام اطلاعات بیشتری بگیرم از کجا میتونم بگیرم؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  mizbani.xyz
5 سال پیش

جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با وینداد در تماس باشید تا وقت مشاوره پیرامون مسائل حقوقی دامنه دریافت کنید.

شماره تماس: ۲۸۴۲۷۸۴۶-۰۲۱

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط