اهمیت بازاریابی اینترنتی بر رشد کسب‌و‌کارهای آنلاین

اهمیت بازاریابی اینترنتی بر رشد کسب‌و‌کارهای آنلاین

بازاریابی اینترنتی به معنای حاضر بودن در فضای اینترنت به‌صورت شبانه‌روزی است که صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین را قادر می‌سازد در هر ساعت از شبانه‌روز به تعامل با سایت‌ها و مخاطبان پرداخته و پرسش و پاسخ مطرح نمایند درنتیجه مشتریان به انواع مختلف کالاها و خدمات دسترسی پیدا کرده و قیمت آن‌ها را به راحتی بیابند. […]

بازاریابی اینترنتی به معنای حاضر بودن در فضای اینترنت به‌صورت شبانه‌روزی است که صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین را قادر می‌سازد در هر ساعت از شبانه‌روز به تعامل با سایت‌ها و مخاطبان پرداخته و پرسش و پاسخ مطرح نمایند درنتیجه مشتریان به انواع مختلف کالاها و خدمات دسترسی پیدا کرده و قیمت آن‌ها را به راحتی بیابند.
مهم‌ترین مسئله در کسب و کارهای سنتی، بعد از راه‌اندازی کسب و کار، جلب و حفظ مشتریان است که به این فرآیند در اصطلاح، “بازاریابی” گفته می‌شود. امّا امروزه دیگر کسب و کارها جنبه سنتی خود را از دست داده‌اند و با حضور چشمگیر اینترنت در فضای زندگی انسان‌ها، کسب و کارها نیز شکل جدیدی به خود گرفته‌اند که در نتیجه حضور کسب و کارهای اینترنتی به طبع بازاریابی اینترنتی نیز خلق شده است.

کسب و کار اینترنتی به چه معنا است؟

به مجموعه کارهایی که در بستر اینترنت انجام می‌شود و کسب درآمد و سود را به دنبال دارند کسب و کار اینترنتی می‌گویند. به طور مثال: شما در گذشته برای خرید تلفن همراه به صورت حضوری به فروشگاه می‌رفتید و بعد از بررسی‌ها، تلفن همراه مورد نیاز خود را می‌خریدید اما در حال حاضر شما نه تنها تلفن همراه که هر کالا و خدمات دیگری را می‌توانید از فضای اینترنت خریداری کنید.

تجارتی که در بستر اینترنت انجام شود و صاحب کار تمام فعالیت یا بخش اعظم آن را از طریق اینترنت پیش ببرد کسب و کار اینترنتی نام می‌گیرد.

امروزه با توجه به گسترش حوزه تجارت الکترونیک و انجام اکثر کارها به صورت الکترونیکی تقریبا تمامی کسب وکارها به سمت ارائه خدمات به صورت آنلاین رفته‌اند. با این حال این گونه از قعالیت‌ها نیز قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های ضروری مربوط به کسب‌وکارهای اینترنتی را هم دارد.

چرا بازاریابی برای هر کسب وکار اینترنتی اهمیت دارد؟

کسب و کارهای اینترنتی با وجود مزایایی همچون صرفه‌جویی در هزینه‌های اجاره یا خرید، دسترسی به محصولات و وب سایت به صورت ۲۴ ساعته و ارزان‌تر بودن محصولات در فروشگاه‌های آنلاین، برای جلب اعتماد افراد مشکلات زیادی دارند. معمولا مشتریان به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد کافی ندارند و خرید حضوری را به خرید آنلاین ترجیح می‌دهند. گاهی اوقات نیز به دلیل تجربه بدی که از خرید اینترنتی دارند گمان می‌کنند که تمام کسب وکارهای اینترنتی غیرقابل اطمینان بوده و بهتر است روند سنتی خرید را ادامه دهند. به همین دلیل صاحبان کسب وکار اینترنتی باید با بازاریابی اینترنتی به جلب اعتماد مشتریان بپردازند و ترس افراد از خرید محصولات و خدمات به‌صورت آنلاین را از بین ببرند. همچنین برخی افراد خواستار خرید اینترنتی محصول مورد نظر خود هستند اما به دلیل آشنا نبودن با کسب و کار آنلاین مطمئن، مجبور به خرید حضوری می‌شوند. به همین دلیل بازاریابی اینترنتی کمک بزرگی به معرفی برند می‌کند و یکی از واجبات هر کسب و کار اینترنتی است.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی، به فرآیند جذب و حفظ مشتری و همچنین علم فروش محصولات و خدمات در بستر شبکه‌های دیجیتالی از قبیل اینترنت و شبکه‌های تلفن همراه است. بازاریابی اینترنتی یعنی یافتن روش ترکیبی مناسب از استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی که سبب جذب بازار هدف می‌شود و در واقع امکان فروش را فراهم می‌آورد.

انواع بازاریابی اینترنتی کدام است؟

بهترین نوع بازاریابی برای کسب وکارهای آنلاین نوع اینترنتی آن است. امروزه با توجه به نقش پررنگ اینترنت در زندگی افراد اکثر کسب و کارها به بازاریابی اینترنتی روی آورده‌اند. در دیجیتال مارکتینگ مشتری از طریق اینترنت جذب برند می‌شود و در همان فضا نیز خرید را انجام می‌دهد و در صورت رضایت به مشتری دائم تبدیل می‌شود. هدف این بازاریابی متمرکز شدن به کابران اینترنت و فضاهای مجازی است. به دلیل فراگیر شدن فضای مجازی بین افراد این روش بازاریابی جزو مهم‌ترین و تاثیرگذارترین روش‌ها برای رشد کسب و کار اینترنتی است. آمارها و نتایج جمع‌آوری شده از سایت‌ها نیز نشان‌دهنده تاثیر بسیار زیاد این بازاریابی بر کسب و کارهای آنلاین هستند.

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو، تبلیغات آنلاین، بازاریابی از طریق ایمیل، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ نویسی و … از انواع پرکاربرد بازاریابی اینترنتی می‌باشد.

علت اهمیت بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 ۱- در بازاریابی اینترنتی هزینه بسیار کمی پرداخت می‌کنید.

هر کسب و کاری برای معرفی برند خود نیاز به تبلیغات گسترده و گران قیمت دارد. بدون معرفی کردن برند و نوع کسب و کار، نمی‌توان محصولات را به مشتریان معرفی کرد و در نهایت فرآیند فروش اتفاق نمی‌افتد و سودی کسب نمی‌شود. از جمله تبلیغات سنتی می‌توان به تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و بنری در سطح شهرها اشاره کرد. اما این نوع از تبلیغات بسیار گران هستند و با توجه به هزینه‌ای که برای آن‌ها صرف می‌شود بازده بالایی ندارند. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی توان پرداخت هزینه‌های گزاف را ندارند. به همین دلیل بازاریابی اینترنتی به عنوان بازاریابی ارزان قیمت با بازده بالا بسیارکاربردی است. به طور مثال استفاده از فضاهای مجازی، بهینه سازی سایت (SEO)، محتوا، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی با ایمیل، نمونه تبلیغات در بستر اینترنت هستند که با هزینه بسیار کم باعث جذب مشتری می‌شوند.

۲- امکان اندازه گیری نتایج در بازاریابی اینترنتی وجود دارد.

فرض کنید برای تبلیغات برند خود دو بنر در نقطه مختلف شهر سفارش داده‌اید. پس از طی مدت زمان مشخص از نصب دو بنر، تعداد مشتریانی که از هر بنر جذب شده‌اند مشخص نیست و نمی‌توان تاثیر مثبت هر بنر را جداگانه اندازه گرفت. اما در بازاریابی اینترنتی میزان جذب مشتری از هر کدام از روش‌های تبلیغات به سادگی امکان پذیر است. به طور مثال اگر بازاریابی از طریق فضای مجازی مانند اینستاگرام صورت بگیرد تعداد پیام‌های دریافتی در آن برنامه قابل اندازه گیری است. یا اگر از طریق ایمیل مارکتینگ اقدام به بازاریابی دیجیتال شود، با توجه به ابزارهای موجود در این حوزه می‌توان نرخ کلیک و ورود به سایت را به دست آورد. با استفاده از بازاریابی دیجیتال می‌توانید روشی که بازخورد مثبت بیشتری داشته را شناسایی کنید و هدف خود را روی آن روش از بازاریابی متمرکز کنید.

۳- می‌توانید روش بازاریابی خود را بهینه کنید.

زمانی که نتایج جذب مشتری را از طریق بازاریابی‌های اینترنتی متفاوت اندازه گرفتید، می‌توانید روش‌های کارآمد را بهینه کرده و روش‌های ناکارآمد را کنار بگذارید. به طور مثال اگر در نتایج سرچ گوگل صفحه اول نیستید، می‌توانید با کار کردن روی SEO سایت خود جایگاه بهتری به دست آورید. برای برخی از کسب و کارها ایمیل مارکتینگ تاثیر چندانی ندارد. با اندازه‌گیری نتایح ایمیل مارکتینگ وب سایت خود، در صورت ناکارآمد بودن این روش را کنار بگذارید.

۴- با بازاریابی اینترنتی خرید مشتریان شخصی‌سازی می‌شود.

در بازاریابی اینترنتی امکان شخصی‌سازی خرید مشتریان وجود دارد. به طور مثال پیام‌هایی که مشتریان دریافت می‌کنند حاوی نام آن‌ها در ابتدای پیام است یا زمانی که در حال خرید اینترنتی هستند محصولات حوزه علاقه‌مندی‌های آن‌ها نشان داده می‌شود. این شخصی‌سازی باعث جلب اعتماد مشتریان و ایجاد حس خوشایند در آن‌ها می‌شود. همچنین باعث تثبیت نام برند شما در ذهن مخاطبان خواهد شد.

۵- در بازاریابی اینترنتی امکان مقایسه با رقبا وجود دارد.

در بازاریابی سنتی به دلیل آشکار نبودن نتایج بازاریابی امکان مقایسه با رقبا وجود نداشت. اما در بازاریابی اینترنتی می‌توانید با مطالعه نظراتی که مشتریان برای رقبایتان می‌گذارند نقاط ضعف آن‌ها را پیدا کرده و با تقویت آن‌ها در برند خود به رقابت با سایر وب‌سایت‌ها بپردازید.

۶- با بازاریابی اینترنتی بازار را بهتر بشناسید.

از طریق بازاریابی اینترنتی می‌توانید مخاطبان و مشتریان خود را شناسایی کرده و به نیازهای آن‌ها پی ببرید. به طور مثال با ایجاد یک نظرسنجی در اینترنت محصول مورد نیاز مشتریان را در سایت خود موجود کنید یا نیاز آنها به آموزش یک مطلب را با گذاشتن یک محتوای آموزشی برطرف کنید.

۷- با بازاریابی اینترنتی برند خود را در کل کشور معرفی کنید.

با بازاریابی سنتی برای معرفی برند خود در شهرهای مختلف نیاز به تبلیغات تلویزیونی در شبکه‌های استانی یا نصب به نر در شهرهای مختلف داشتید. اما با کمک دیجیتال مارکتینگ نیازی به تبلیغات گران قیمت نیست. می‌توانید با تقویت رتبه خود در گوگل و ایجاد صفحات مجازی با طراحی مناسب، وب سایت خود را به افراد در شهرهای مختلف معرفی کنید.

۸-با دیجیتال مارکتینگ نام برند شما بین افراد به اشتراک گذاشته می‌شود.

بازاریابی محتوایی (content marketing) یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی اینترنتی به حساب می‌آید. زمانی که شما یک محتوای آموزشی در وب سایت خود منتشر می‌کنید با توجه به نیاز مردم به آن محتوا، افراد آن را بین یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. محتوای آموزشی می‌تواند شامل پادکست، ویدیو، متن یا عکس باشد.

۹- با بازاریابی اینترنتی به سرعت اعتماد مخاطب را به برند خود جلب کنید.

زمانی که شما محصول باکیفیتی در اختیار مشتریان قرار می‌دهید، در فضاهای مجازی نظرات مثبت زیادی دریافت می‌کنید؛ بنابراین سایر افراد نیز با خواندن این نظرات مثبت جذب برند شما می‌شوند. بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ یکی از روش‌های تأثیرگذار برای جلب اعتماد مشتریان است.

سخن آخر

اگر قصد ایجاد یک کسب و کار اینترنتی دارید، ناچارید برای بهتر دیده شدن و جلب اعتماد بیشتر، به سراغ طراحی وب سایت بروید. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم که نمونه قراردادطراحی و بهینه‌سازی وب‌سایت را دریافت کنید تا خدمات وبسایت، نرم افزار یا طراحی اپلیکیشن برای کسب‌وکار خود را با خیال راحت به پیش ببرید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط