پیشنهاد بیلیونی ایلان ماسک برای گسترش آزادی بیان با خرید توئیتر

پیشنهاد بیلیونی ایلان ماسک برای گسترش آزادی بیان با خرید توئیتر

روز 4 ام آپریل 2021 بود که ایلان ماسک به طور ناگهانی اعلام کرد که 9.2% سهام توئیتر را در طول دو ماه گذشته خریداری کرده. همین توئیت بیلیونر بزرگ باعث رشد سهام توئیتر در طول یک روز کاری شد. یعنی تا پایان همان هفته سهام توئیتر از هر سهم 39.31 دلار به 45.08 دلار […]

روز 4 ام آپریل 2021 بود که ایلان ماسک به طور ناگهانی اعلام کرد که 9.2% سهام توئیتر را در طول دو ماه گذشته خریداری کرده. همین توئیت بیلیونر بزرگ باعث رشد سهام توئیتر در طول یک روز کاری شد. یعنی تا پایان همان هفته سهام توئیتر از هر سهم 39.31 دلار به 45.08 دلار رسید.

10 روز بعد از این خبر در روز پنجشنبه 14 آپریل ایلان ماسک اعلام کرد که می‌خواهد تمام سهام توئیتر را با قیمت 54.20 دلار به ازای هر سهم بخرد و این “بهترین و آخرین پیشنهاد” او برای خرید تمام سهم توئیتر است. این یک پیشنهاد ۴۳میلیارد دلاری برای خرید کل سهام توییتر است.

در ادامه در مورد تبدیل توئیتر به شرکت خصوصی، شکایتی که از ایلان ماسک برای خرید سهام شده و مکانیسم خلاقانه‌ای که هیئت مدیره در برابر مالکیت او در پیش گرفته صحبت خواهیم کرد.

قصد ایلان ماسک از خرید توئیتر چیست؟

ایلان ماسک قصد دارد با تبدیل توئیتر به یک شرکت خصوصی مدیریت آن را به کلی به دست بگیرد تا توئیتر را تبدیل به بزرگترین پلتفرم آزادی بیان کند. البته او تاکید کرده است که این کار باید در چارچوب قوانین صورت گیرد.

او در مصاحبه‌ای که در کنفرانس TED داشت اعلام کرد که او قصد دارد توئیتر را تبدیل به شرکت خصوصی کند تا آزادی بیان بیشتری برای استفاده کنندگان از این سوشال مدیا ایجاد شود.

طی سال گذشته محدودیت‌های زیادی در استفاده کاربران از توئیتر اتفاق افتاده است، حساب دونالد ترامپ چندین بار بسته شد و توئیت‌هایی برای جریان‌های سیاه پوستان نیز خود به خود حذف می‌شدند.

الگوریتم و مدیریت توئیتر به نحوی‌ست که محتواهای زیادی سانسور می‌شوند یا حساب کاربری افراد مختلف با اظهار نظرهای سیاسی بسته می‌شود. به نظر او توئیتر پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به ابزار آزادی بیان واقعی داشته اما مدیریت کنونی آن نمی‌تواند این پتانسیل را بالفعل کند.

البته این اولین باری نیست که ایلان به رویکردهای توئیتر انتقاد می‌کند با این حال معتقد است که در صورت خرید توئیتر تغییرات قرار نیست فوری و سریع اتفاق بیافتد و تازه پس از خرید توئیتر کم کم با کاهش تبلیغات و مستقل کردن آن طعم آزادی بیان واقعی در چارچوب قانون را به مردم می‌چشاند.

 

چطور یک شرکت عمومی به یک شرکت خصوصی تبدیل می‌شود؟

در قوانین آمریکا امکان تبدیل شرکت سهامی عام به سهامی خاص وجود دارد، این کار دو پیش آمد به همراه دارد:

اولا
این که تمام سهام شرکت از بازار بورس برچیده می‌شود و دیگر امکان انتشار سهام در بازار وجود نخواهد داشت.

دوما نیازی نیست شرکت گزارش‌های مالی خود را به سازمان SEC (سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده) که وظیفه بازرسی مالی شرکت‌های حاضر در بورس را بر عهده دارد؛ تحویل دهد.

قوانین در مورد تبدیل شرکت سهامی عام به شرکت سهامی خاص در ایران چگونه است؟

در قوانین ایران ماده‌ای در مورد تبدیل شرکت سهامی عام به خاص گفته نشده اما به صورت عرفی، تبدیل شرکت سهامی عام به خاص امکان پذیر است و نیاز به تصمیم گیری در مجمع عمومی فوق‌العاده دارد. تمام سهامی که در دست افرادی غیر از هیئت مدیره قرار دارد باید خریده شود و پس از حذف شدن شرکت سهامی عام در بورس، فرایند تبدیل آن به شرکت سهامی خاص آغاز می‌شود.

 

پیشنهاد بیلیونی ایلان ماسک برای گسترش آزادی بیان با خرید توئیتر

شکایت از ایلان ماسک به دلیل افشا نکردن خرید سهام

یکی از قوانین ایالات متحده در مورد خرید سهام این است که:

در صورتی که میزان مالکیت فرد بر سهام به بیش از 5 درصد برسد باید خریدار اطلاعات مربوط به خرید سهم را افشا کند.

این کار در راستای تعیین قیمت درست سهام صورت می‌گیرد. سهامدارانی که سهمشان در توئیتر با قیمت پایین به فروش رفت پس از افشای ایلان ماسک معترض بودند زیرا می‌توانستند سهم خود را با قیمت بالاتری به بازار عرضه کنند.

قوانین فدرالی آمریکا خریدار را ملزم می‌کند تا پس از گذشت میزان سهام از 5% تا 10 روز کاری گزارش خرید سهم را به سازمان SEC (سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا) اعلام کند.

ایلان ماسک سهام خود را در 14 مارچ به 5% رساند اما تا 4 آپریل که سهام او به 9.2% درصد رسیده بود هیچ بیانیه‌ای در مورد این موضوع نداد.

به همین دلیل سهام‌دارانی که در بازه اعلام نکردن ایلان ماسک اقدام به فروش سهام خود کرده‌ بودند از او در دادگاه شکایت کرده‌اند. SEC هم اعلام کرده که هنوز در حال بررسی برای شکایت از ایلان ماسک برای تاخیر در اعلام میزان سهام است.

در حال حاضر ماسک با 9.2% مالکیت بر سهام، بزرگ‌ترین سهامدار شرکت توئیتر محسوب می‌شود اما هنوز وارد هیئت مدیره نشده. او حالا رقیب شرکت سرمایه‌گذاری silvar lake محسوب می‌شود که هنوز موفق به خرید سهام از توئیتر نشده است.

شکایت سهامدارن معترض از ایلان ماسک هنوز به مراحل جدی قانونی نرسیده.

مکانیسم POISON PILL چیست و چطور ایلان را از مالکیت کامل توئیتر باز می‌دارد؟

یکی از نوآوری‌های سیستم شرکتی و حقوقی آمریکا مکانیسمی به نام poison pill است که دقیقا برای همین مواقع که یه نفر در پی مالکیت حداکثری یک شرکت است، ایجاد شده.

طبق این مکانیستم اگر فردی بیش از میزان معین شده توسط شرکت سهام بخرد، با اعمال poison pill تمایلش برای خرید سهام بیشتر، کاهش می‌یابد.

معنای poison pill در پرونده ایلان ماسک این است که اگر سهامش بیش از 15 درصد شود، هیئت مدیره می‌تواند تعداد زیادی سهم را در بازار منتشر کند. این کار قیمت سهام را از میزان تعیین شده توسط ایلان بیشتر می‌کند تا او برای خرید سهام ناتوان شود.

poison pill از سال 1982 در ایالات متحده به کار گرفته شد و تا به حال شرکت‌های معتبر زیادی مانند نتفیلکس پلتفرم پخش فیلم و سریال آنلاین از آن به عنوان راهی برای جلوگیری از مالکیت بیش از حد بیلیونرها استفاده کرده‌اند.

با این حال ایلان هنوز سر حرف خود ایستاده و می‌گوید حاضر است 43 بیلیون دلار برای خرید تمام سهام توئیتر بپردازد. تصمیم و بررسی‌های بیشتر در مورد این موضوع قرار است روز پنجشنبه 21 آپریل انجام شود.

تلاش ماسک برای بازکردن قفل آزادی بیان جهانی به کجا خواهد رسید؟

ایلان فقط یک بیلیونر و صاحب کسب‌وکار نیست. همان طور که دیده‌اید تمام توئیت‌ها و اظهار نظرات او روی اقتصاد، سیاست و حتی علم تاثیرگذار است. حالا او می‌خواهد از یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی استفاده کند تا رویای دیرینه‌اش که همان آزادی بیان برابر در جهان است را به حقیقت پیوند بزند.

احتمالا ایلان با داشتن اینترنت ماهواره‌ای و یک شبکه اجتماعی اختصاصی بیش از پیش معروف و تاثیرگذار خواهد شد.

پیشنهاد آخر ایلان برای خرید سهام توئیتر 54.20 دلار برای هر سهم و مجموعا 43 بیلیون دلار سرمایه است تا 100 درصد مالکیت توئیتر به او واگذار شود.

همان طور که دیدید در حین خرید سهام ایلان تخلافات قانونی مانند عدم افشای خرید سهام و خرید سهم پایین تر از قیمت مواجه شده که البته در قوانین ایران مشابه آن وجود ندارد.

باید دید تا پایان جلسات هیئت مدیره و سهامدارن توئیتر چه اتفاقی برای مالکیت توئیتر میافتد. نظرات خود در مورد این موضوع و قوانین مشابه در ایران با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط