بیمه استارتاپ‌ها و فعالان کسب‌وکارهای مجازی به چه صورت است؟

بیمه استارتاپ‌ها و فعالان کسب‌وکارهای مجازی به چه صورت است؟

بیمه استارتاپ‌ها و فعالان کسب‌وکارهای مجازی مانند بیمه در هر حوزه دیگری برای شاغلین این نوع از کسب و کار مسئله‌ای مهم است. با توجه به صدور بخشنامه بیمه شاغلین در کسب و کارهای فضای مجازی لازم است که نکاتی را در این خصوص بدانید. ادامه مطلب را با ما همراه باشید. برای خواندن سریع […]

بیمه استارتاپ‌ها و فعالان کسب‌وکارهای مجازی مانند بیمه در هر حوزه دیگری برای شاغلین این نوع از کسب و کار مسئله‌ای مهم است. با توجه به صدور بخشنامه بیمه شاغلین در کسب و کارهای فضای مجازی لازم است که نکاتی را در این خصوص بدانید.
ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

چه کسانی مشمول بیمه شاغلان کسب و کارهای مجازی می باشند؟

مشمولان این بیمه، به سه دسته از شاغلین کسب و کارهای مجازی تقسیم می‌شوند:

۱- شاغلینی که فاقد رابطه مزدبگیری باشند.

۲- دارای تاییدیه از اتحادیه کشوری صنف کسب‌وکار مجازی باشند.

۳- تحت‌ پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند (مانند قانون مدیریت خدمات کشوری یا قانون کار).

اگر نیاز به راهنمایی در خصوص بیمه استارتاپ‌ها دارید می‌توانید همین الان مشاوره تلفنی را دریافت کنید!

فعالان کسب و کارهای مجازی چگونه بیمه می‌شوند؟

بر اساس بخشنامه صادر شده درباره بیمه شاغلین در کسب و کارهای فضای مجازی، مشمولین این بخشنامه آن دسته از شاغلین کسب و کار فضای مجازی فاقد رابطه مزد بگیری هستند که دارای تاییدیه از اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی بوده و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند.

سایر کارکنان که رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارگاه های ذیربط دارند مشمول بند الف ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی بوده و کارفرمایان مطابق مواد ۲۸، ۳۶ و ۳۹ قانون تأمین اجتماعی نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنان اقدام می کنند.

افراد یادشده باید از سوی اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی و یا نمایندگی آن در استان‌ها به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌شوند و سن متقاضی در تاریخ شروع بیمه (ثبت معرفی نامه در واحدهای اجرائی سازمان ) حداکثر ۵۰ سال تمام باشد. درصورتیکه متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قابل قبول نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول به سقف سنی مجاز ۵۰ سال اضافه و در صورت احراز شرایط، بعنوان مشمول پذیرفته می‌شود.

چرا با دریافت مشاوره حقوقی با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید.

نرخ حق بیمه فعالین کسب و کارهای مجازی به چه صورت است؟

نرخ حق بیمه معادل ۲۷% مبنای پرداخت حق بیمه است و مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که ۵ سال و یا کمتر از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب متقاضی بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در زمان ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی مربوطه خواهد بود.

مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی به انتخاب متقاضی خواهد بود.

با توجه به اینکه این گروه از بیمه شدگان، فاقد رابطه مزدبگیری با اتحادیه کشوری صنف شاغلین در کسب وکارهای مجازی و یا نمایندگی های مربوطه می باشند، لذا از شمول قانون بیمه بیکاری خارج بوده و بر این اساس حق بیمه مربوطه (۳% مبنای کسر حق بیمه) نیز وصول نخواهد شد.

چرا بیمه استارتاپ‌ها مهم است؟

از زمان گسترش فعالیت در فضای کسب‌وکارهای مجازی، بیمه استارتاپ‌ها دغدغه مهمی از خواسته‌های فعالان این کسب و کار بوده است. استارتاپ‌ها به دو بخش از افرادی که رابطه مزدبگیری با کارفرماهایشان دارند و آنها که چنین رابطه‌ای بینشان برقرار نیست، تقسیم می‌شود.
افرادی که وضعیت مزدبگیری دارند بند الف ماده ۴ قانون تامین اجتماعی هستند، یعنی هیچ مشکلی برای معرفی شدن ندارند. مثل استارتاپ‌هایی که برای خدماتی که ارائه می‌کنند مزد و حقوق دریافت می‌کنند و به‌صورت ثابت ساعت کاری مشخص و جای مشخصی دارند. اما گروه دومی از استارتاپ‌ها هستند که رابطه مزدبگیری ندارند و باید در فضای کسب‌وکار مجازی پوشش بیمه‌ای بگیرند.

نیاز به راهنمایی در مورد بیمه استارتاپ‌ها و فعالان کسب‌وکارهای مجازی دارید؟

از آنجایی که بیمه یکی از موارد مهم و گاهاً ضروری در هر کار و حرفه‌ای می‌باشد بهتر است حتما جزئیات آن را بدانید و در قراردادهای کاری‌تان به آن توجه کنید.

در صورتی که برای کسب و کار خود نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص حق بیمه داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید.

اگر در زمینه بیمه فعالان و شاغلین کسب و کارهای مجازی تجربه دارید، می‌توانید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید و پرسش‌های حقوقی خود را از کارشناسان ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

4 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
مرتضی
مرتضی
3 سال پیش

سلام سرچ کردم توی سایت تامین اجتماعی چیزی نیاورد!
روال کار چجوریه؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مرتضی
3 سال پیش

سلام

منظور روال کار چیست؟

استارتاپ دوست
استارتاپ دوست
4 سال پیش

بیمه و مالیات در استارتاپ های نوآفرین هم به همین شکل هست؟ یا قانون اونا فرق داره؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  استارتاپ دوست
3 سال پیش

باسلام و احترام؛

بله استارتاپ هایی که کد نوآفرین دریافت کرده باشند و شامل دستورالعمل مربوطه باشند از برخی از معافیت های بیمه و مالیاتی برخوردار هستند.
پیرو این موضوع مصوبه هیئت وزیران درباره طرح نوآفرین را در این لینک مطالعه کنید.
پیروز باشید

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه