بیمه فریلنسرها : بیمه اختیاری یا بیمه عمر؟

بیمه فریلنسرها : بیمه اختیاری یا بیمه عمر؟

بیمه فریلنسرها یکی از بزرگترین دغدغه‌های این دسته از افراد به‌خاطر نحوه فعالیتشان است. زمانی که افراد به صورت تمام وقت برای یک شرکت کار می‌کنند، بیمه آنها ارزان‌تر از زمانی‌ست که خودشان شخصاً حق بیمه را پرداخت می‌کنند، به این دلیل که درصدی از این مبلغ را کارفرمای آنها می‌پردازد. اما وضعیت بیمه فریلنسرها […]

بیمه فریلنسرها یکی از بزرگترین دغدغه‌های این دسته از افراد به‌خاطر نحوه فعالیتشان است. زمانی که افراد به صورت تمام وقت برای یک شرکت کار می‌کنند، بیمه آنها ارزان‌تر از زمانی‌ست که خودشان شخصاً حق بیمه را پرداخت می‌کنند، به این دلیل که درصدی از این مبلغ را کارفرمای آنها می‌پردازد.
اما وضعیت بیمه فریلنسرها به چه صورت است؟ ما در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

فریلنسر کیست؟

فریلنسر یا آزادکار (freelancer) شخصی است که بدون اینکه به یک سازمان یا کسب‌وکار و شرکت مشخصی تعهدی بدهد، فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود را به‌صورت جداگانه برای مجموعه‌های مختلف انجام می‌دهد و با توجه به نیاز و تخصص خود و نیز نیاز مجموعه‌ها، کارفرما را می‌تواند در هر زمانی که بخواهد تغییر دهد و یا حتی در یک لحظه چندین کارفرما داشته باشد.

این روزها به دلیل گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی و کسب درآمد در فضای وب، موقعیت مناسبی برای افراد بوجود آمده است تا بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در شرکت‌ها و به‌راحتی از طریق آزادکاری کسب درآمد داشته باشند. این فریلنسرها اصولا با صاحبان کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها همکاری می‌کنند. به همین دلیل سیر کسب‌وکارها دارد به سمت کمک‌ گرفتن از فریلنسرها می‌رود.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در ابتدای شروع به‌کار فریلنسری انجام دهید این است که با کارفرمای خود قرارداد امضا کنید. شما می‌توانید بسته به نوع فعالیت و حرفه‌تان ( برنامه‌نویسی، طراحی و بهینه‌سازی وب‌سایت، طراجی اپلیکیشن موبایل و … ) قرارداد مورد نیازتان را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید و با خیال راحت روی تکمیل و تحویل پروژه‌تان تمرکز کنید.

چرا بیمه فریلنسرها برای این دسته از افراد باید جدی تلقی شود؟

افراد در هر کسب‌و‌کار و حرفه‌ای که مشغول باشند با چالش بیمه روبرو هستند. چه در مقام کارفرما باشند که باید خود و کارگرانش را بیمه کنند چه در مقام کارمندی یا کارگری که کارفرما موظف به بیمه این افراد است. این چالش زمانی که افراد به‌صورت فریلنسری مشغول به فعالیت و کسب درآمد هستند بسیار مهم‌تر می شود.

بسیاری از فریلنسرها بخاطر سبک جدید این مشاغل،  در رده سنی جوانی قرار دارند و به‌تازگی با این سبک از فعالیت آشنا شده‌اند، اما مساله‌ای که باید در نظر گرفته شود این است که تا کی قدرت و انگیزه کار کردن به این صورت در آنها وجود دارد؟ یک نویسنده محتوا یا یک برنامه‌نویس تا چه سنی می‌تواند از توانایی خود در این راه کسب در‌آمد کند؟
این جایی است که بیمه فریلنسرها مهم می‌شود و به آنها یادآوری می‌کند که حداقل برای روزهای آتی و بازنشستگی باید به فکر منبع درآمد جداگانه‌ای باشند.

بیمه فریلنسرها : بیمه اختیاری یا بیمه عمر؟

اگر شما به‌صورت فریلنسر فعال هستید بهتر است بدانید که به دو صورت می‌توانید بیمه شوید:

۱- بیمه اختیاری:

بیمه اختیاری برای کسانی است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند مثل کسانی که خود کسب و کاری را به صورت شخصی اداره می‌کنند، فریلنسرها و … . متقاضی این نوع بیمه، باید با مراجعه مستقیم به یکی از شعبه‌های سازمان تامین اجتماعی درخواست انعقاد بیمه اختیاری کند و همچنین موظف است شخصا، حق بیمه را در زمان تعیین‌شده پرداخت کند. حق بیمه تامین اجتماعی به صورت درصدی از حقوق تعیین می‌گردد و طبق شرایط خاصی افراد می‌توانند بازنشسته شده و حقوق مادام العمر دریافت نمایند.

حداقل سن برای رسیدن به سن بازنشستگی تامین اجتماعی ۶۰ سال برای آقایان و ۵۵ سال برای خانم‌ها می‌باشد.

مهم‌ترین تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی برمبنای قانون تأمین اجتماعی و مقررات مربوط به آن، به شرح زیر است:

  • پرداخت بخشی از هزین‌ های پزشکی در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری
  • مستمری بازنشستگی
  • مستمری از کارافتادگی
  • مستمری بازماندگان

 بیمه اختیاری تامین اجتماعی با نرخ ۲۷% که حدوداً ماهانه ۳.۱۰۰.۰۰۰ ریال حق بیمه آن هست و برای شروع آن حداقل باید یک ماه سابقه بیمه‌پردازی در سازمان تامین اجتماعی داشته باشید می‌تواند گزینه خوبی برای بیمه فریلنسرها باشد.

۲- بیمه عمرو تامین آتیه

معمولا بهترین سن برای شروع بیمه عمر از بدو تولد افراد تا میانگین سن ۵۰ سالگی می‌باشد. هر فردی حتی کودکان نیز می‌توانند بدون محدودیت سن بازنشستگی، صرفا بر اساس سنوات پرداخت حق بیمه، پس از ۱۵ سال بازنشسته شده و افزایش سنوات بیش از ۱۵ سال، مستقیما بر حقوق و دریافتی افراد تاثیرگذار خواهد بود. در مقایسه با تامین اجتماعی ، فرد ملزم به پرداخت ۳۰ سال حق بیمه نیست، حق بیمه اجباری تعیین نمی‌گردد و افراد با در نظر گرفتن توان مالی می‌توانند بخشی از درآمدشان را در این بیمه نامه پس‌انداز نمایند. همچنین پس از سال اول، امکان دریافت وام از محل اندوخته افراد وجود دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده شامل موارد زیر نیز می‌باشد  :

  • جبران هزینه‌های پزشکی بیماری‌های خاص
  • دارای در آمد از کارافتادگی
  • سرمایه فوت افراد تا ۲۵ برابر حق بیمه سالیانه
  • سرمایه فوت ناشی از حادثه افراد تا ۳ برابر فوت عادی
  •  پرداخت سرمایه از کارافتادگی و نقص عضو

فریلنسرها برای بیمه‌های عمر می‌توانند از ماهانه ۱.۰۰۰.۰۰۰  ریال ( سالانه ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال ) تا ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال (سالانه ۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) بپردازند و از مزایای آن شامل بیمه تکمیلی، وام و بازنشستگی با حداقل ۱۵ سال سابقه بهره‌مند گردند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد بیمه فریلنسرها می‌توانید درخواست مشاوره تلفنی خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

تنظیم قرارداد با فریلنسرها

تضمین حقوق افراد در روابط کاری و حرفه‌ای با یکدیگر در قالب یک قرارداد می‌تواند تجلی یابد. یکی از بهترین قراردادهایی که فریلنسرها می‌توانند هنگام شروع پروژه‌ای منعقد کنند قرارداد موقت یا همان قرارداد مقاطعه‌کاری و پیمانکاری است.

شرکت‌ها وقتی فردی را به عنوان فریلنسر استخدام می‌کنند می‌خواهند صرف‌نظر از بعد مکان برای آن‌ها پروژه‌ای را به انجام برساند و وقتی کار انجام گرفت حقوق دریافت کند. از آنجایی که فریلنسر الزام ندارد که در محل کار باشد می‌تواند سهم حق‌بیمه خود را نیز خودش بپردازد.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد پیمانکاری کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد پیمانکاری را دریافت کنید.

در مورد بیمه فریلنسرها نیاز به راهنمایی دارید؟

ما سعی کردیم شما را با دو مدل از مهم‌ترین بیمه‌هایی که می‌تواند برای فریلنسرها مفید باشد آشنا کنیم. اگر هنوز هم سوالی در این مورد دارید پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره کارشناسان حقوقی وینداد استفاده کنید.
همچنین اگر به دنبال رابطه‌ کاری حرفه‌ای هستید با خرید نمونه قراردادهای کاری و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشید یا با ثبت درخواست تنظیم قرارداد، از داشتن یک قرارداد اختصاصی که متناسب با شرایط و وضعیتتان تنظیم می‌شود خیالی آسوده را تجربه کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه