آیا تغییر فعالیت شرکت در هر زمینه قابل قبول است؟

آیا تغییر فعالیت شرکت در هر زمینه قابل قبول است؟

تغییرات در تجارت، به علت­های متفاوتی، نظیر تغییرات اقتصادی و فناوری، پیش می­آید و این موضوع با گذر زمان، غیرقابل اجتناب است. تغییر فعالیت شرکت نیز یکی از همین موضوعات است. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید 1) دلایل اصلی تغییر فعالیت شرکت کدامند؟ 2) تشریفات تغییر در فعالیت شرکت 3) […]

تغییرات در تجارت، به علت­های متفاوتی، نظیر تغییرات اقتصادی و فناوری، پیش می­آید و این موضوع با گذر زمان، غیرقابل اجتناب است. تغییر فعالیت شرکت نیز یکی از همین موضوعات است.

دلایل اصلی تغییر فعالیت شرکت کدامند؟

برای رقابت در بازار تجاری و داشتن فرصت برای خلاقیت، تغییرات در موضوع فعالیت شرکت از گزینه هایی است که معمولا به آن مراجعه می‌کنند.

تغییر در فعالیت شرکت، تغییراتی در ساختار و سرشت شرکت را به همراه دارد. البته در مواردی، باید پیش نیازهایی را برای آن رعایت کرد.

تقریبا تغییر فعالیت در هر سمت و سویی باشد، راه قانونی در پیش خود دارد؛ با این وجود، محدودیت­‌هایی برای فعالیت هر شرکتی وجود دارد. برای این که از محدودیتها و تغییرات قابل اعمال در فعالیت شرکت، مطلع شوید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تشریفات تغییر در فعالیت شرکت

هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه شرکت، باید با تصمیم اعضا صورت بگیرد. تغییراتی نظیر تغییر اسم شرکت، تغییر در اداره اصلی شرکت، کم و اضافه یا حذف کردن محدوده اختیارات اعمال اجرایی شرکت، کاهش یا افزایش تعداد مدیران نسبت به تعداد تعیین شده در اساسنامه، تغییر حکم و بیانیه مربوط به تصفیه و توزیع اموال باقی مانده در زمان انحلال پس از پرداخت تمام بدهیهای شرکت و…. به طور کلی، می‌­توان گفت هرگونه اضافه کردن، تغییر، یا حذف ماده در اساسنامه باید با تصمیم اعضا صورت بگیرد.

این اصلاحات و تغییرات به وجود آمده در اساسنامه در هر کشور تشریفات متفاوتی دارد؛ حتی می­تواند شامل مقداری هزینه شود. در ایران تغییرات اساسنامه باید به اطلاع اداره ثبت شرکتها رسانده شود.

در آگهی و یا اطلاعیه جلسه ای که جهت تغییر فعالیت شرکت، تشکیل می‌شود، باید هدف جلسه بیان شود. شایان ذکر است در بعضی کشورها طرح اساسنامه اگر به گونه ای باشد که به عنوان هدف فعالیت شرکت، همه نوع تجارت قانونی را لحاظ کند، نیازی به اصلاح اساسنامه وجود ندارد.

به سخنی دیگر، با قید شدن هدف فعالیت شرکت به عنوان همه نوع تجارت قانونی، شرکت در چارچوب هدف تجاری به خصوصی محدود نمی‌شود.

با این بیانیه، شما تغییر فعالیت شرکت را پیشبینی کرده اید. با وجود آزادی استفاده از قید ذکر شده، بسیاری از شرکتها که در مناطق مجاز به استفاده از قید فعالیت دارند، ترجیح می­دهند نوع فعالیت شرکت­شان را به صورت صریح بیان کنند.

نکات مهم تغییر اساسنامه شرکت

ممکن است سوال پیش بیاید اگر در اساسنامه و آیین نامه شرکت، اصلاحاتی در مورد تغییر فعالیت شرکت صورت نگیرد چه اتفاقی می افتد؟

شرکتی که فراتر از اختیارات شرکت خود فعالیت می‌کند، به عبارتی فراتر از محدودیتهای شرکت فعالیت میکند. فعالیتهای فراتر از محدودیتهای شرکت حکم بطلان دارند و باطل هستند. تغییر اساسنامه نیاز به رای هیئت مدیره یا تعداد مشخصی از سهامداران را دارد.

آیین نامه باید به صورت واضح و صریح، تغییرات درون شرکت را اعلام کند. همچنین باید نسخه هایی از آیین نامه اصلاحی و اساسنامه اصلاح شده در جای امنی نگهداری شود و در دسترس باشد.

تغییر فعالیت شرکت باید به گونه‌­ای باشد که با ظرفیت‌های فعلی شرکت، همخوانی داشته باشد. عوامل متفاوتی، ظرفیت تغییر یک شرکت را مشخص می‌سازد و این تغییر بستگی دارد به مبدا فعلی شرکت، یعنی موضوع فعلی فعالیت آن، و مقصد آن، یعنی موضوعی که شرکت فعالیتش را در آن جهت تغییر خواهد داد.

توجه به ظرفیت تغییر شرکت، در نهایت موجب می­شود شرکت کارمندانی رضایتمندتر و از لحاظ اقتصادی، درآمدی بالاتر داشته باشد.

در مواردی شرکت­‌ها تصمیم می‌گیرند با یکدیگر ادغام شوند که این هم یکی از انواع تغییر فعالیت شرکت است. از لحاظ زمانی، دو نوع ادغام برای شرکتها داریم: یکی کوتاه مدت و دیگری بلند مدت.

انتخاب هر یک از این دو نوع، بستگی به شرایط شرکت دارد. اما مهم است که شرکت­هایی که تصمیم به ادغام با یکدیگر می­گیرند، از پیش به ثبت رسیده باشند. ادغام شرکت­ها، از دیگر مواردی است که باید به تایید تعداد مشخصی از اعضا برسد.

مثالی برای تغییر در فعالیت شرکت

از مواردی که می‌­تواند تغییر فعالیت شرکت را به همراه داشته باشد، عوامل غیرقابل پیش‌بینی نظیر همه گیری ویروس کرونا است.

به طور مثال، با رسمی شدن شیوع بی سابقه ویروس کشنده کرونا در اوایل سال دوهزار و بیست، سفرهای داخلی و خارجی دچار محدودیت­های عمده ای شدند.

عملا دیگر پروازی صورت نمی­‌گرفت و هواپیمایی در فراز آسمان دیده نمی‌شد. این موضوع، لغو بلیت­های بسیاری را همراه خود داشت و شرکتهای هواپیمایی، در شرف مواجهه با ورشکستگی قرار داشتند.

لغو هشتاد و پنج درصدی پروازها، حتی در زمان سقوط ساختمانهای دوقلوها اتفاق نیفتاده بود؛ در نتیجه هیچکس نمیدانست با این سقوط که هر روز شتابی بیش از پیش دارد، چه باید بکنند.

تغییرات پیش بینی نشده نیازمند تصمیمات جدی هستند. به گونه ای که ممکن است شرکت مجبور شود در تصمیم تغییر فعالیت­هایش به سرعت عمل کند.

همانطور که شرکت هواپیمایی دلتا در پاسخ به همه گیری ویروس کرونا و بالتبع آن، لغو بلیت­‌ها و سفرهای هوایی عمل کرد. شرکت هواپیمایی دلتا، یک سال پیش از واکسینه شدن افراد، تصمیم گرفت ردیف میانی صندلی­های هواپیماها را خالی بگذارد تا افراد با خیال راحتی به سفر بپردازند.

به طور کلی، شرکت دلتا از دسته شرکت­‌هایی است که در طی سالها، با تغییراتی که در شرکت خود به وجود آورده، اساسنامه­اش دستخوش تغییرات زیادی شده است.

تغییراتی مانند استفاده از تکنولوژی برای طراحی سایتهای داخلی و خارجی برای اطلاع رسانی سیاستهای به روز رسانی شده­شان، تا ادغام شدن با شرکتهای متفاوت برای اموری مانند نظافت و تکنولوژیهای به روز دنیا، که هرکدام با تایید تعداد مشخصی از سهامداران یا اعضای هیئت مدیره به مرحله اجرایی رسیده است.

سخن آخر

به هر حال، تغییرات به وجود آمده در فعالیت‌های شرکت باید اول از همه قانونی باشد. بدیهی است که تغییرات غیرقانونی قابل قبول نیستند و می‌­توانند موجب جرائم کیفری مربوط به خود باشد.

حتی در مواردی شرکت با انحلال خود به عنوان مجازات مواجه می­شود. سپس، تغییرات باید به اطلاع اعضا مجمع عمومی عادی، و یا هیئت مدیره، و یا دارندگان درصد مشخصی از سهام شرکت برسد.

حتی در جلساتی که برای رای گیری این مسئله تشکیل میشوند، باید موضوع تغییر فعالیت در اطلاعیه جلسه، اعلام شود. تغییر فعالیت شرکت در اساسنامه و آیین نامه ثبت شود. در نهایت این تغییرات با تشریفات خاص خود به اطلاع عموم رسانده شود. یکی از روشهای اطلاع رسانی، منتشر کردن خبر در روزنامه رسمی است. این روزنامه، از پیش و به هنگام تدوین اساسنامه، تعیین می‌­شود.

در مورد تغییر فعالیت شرکت خود از وینداد کمک بخواهید

هر موضوعی که مربوط به ثبت شرکت یا تغییر فعالیت آن باشد نیاز به دانستن موارد قانونی دارد. تیم حقوقی وینداد پس از سال ها فعالیت تخصصی در زمینه امور حقوقی کسب و کارها به این گونه مسائل تسلط دارد.

پس در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی، امور ثبت شرکت و یا خدمات حقوقی دیگر دارید، سری به صفحات مربوط به این موارد بزنید.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت