تفاوت موسسه حقوقی و دفتر وکالت

موسسه حقوقی چیست و چه تفاوتی با دفتر وکالت دارد؟

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید 1) موسسه حقوقی چیست؟ 2) سلسله مراتب در موسسات حقوقی 3) دفتر وکالت چیست؟ 4) انواع موسسات حقوقی 5) دسته بندی موسسات حقوقی از نظر خدماتی که ارائه می‌دهند: موسسه حقوقی چیست؟ به انجمن و ائتلافی که وکلا در آن جا به کار وکالت اشتغال […]

موسسه حقوقی چیست؟

به انجمن و ائتلافی که وکلا در آن جا به کار وکالت اشتغال دارند، موسسه حقوقی میگویند. به صاحبان، که در تاسیس موسسه حقوقی مشارکت داشته اند، شرکای سهام میگویند. موجودیت این بنگاه بر اساس کار وکیل یا وکیلانی است که به کار وکالت گماشته شده اند.

در موسسه های حقوقی بسیار بزرگ، شرکای سهام قاعدتا تعداد کمتری دارند و با نام شرکای ارشد شناخته میشوند؛ همچنین افرادی هم هستند که سهامی به نام خود ندارند و عمدتا حقوق دریافت میکنند؛ به جای این که سهمی از کل درآمد موسسه حقوقی داشته باشند. بدیهی است که کنترل موسسه در دست شرکای ارشد است و نقش تعیین کننده تری دارند. شرکای ارشد هیات حاکم نهایی در هر موسسه حقوقی بزرگ هستند. افراد مزدبگیر، از لحاظ تعداد، بخش بزرگتری از موسسه حقوقی بسیار بزرگ را تشکیل میدهند.

موسسه های حقوقی متوسط، به طور معمول از شراکت چند نفر تشکیل میشوند و اعضایی برای همکاری، مانند حقوقدانان، ندارند. موسسه های حقوقی کوچک از یک مالک و تعدادی همکار تشکیل میشود. اعضای موسسه حقوقی موکلین و منافع را با یکدیگر تقسیم میکنند. به عبارتی بهتر، در مورد پرونده موکلین خودشان از نقطه نظرات چندین وکیل همکارشان استفاده می کنند. موسسینی که در تاسیس موسسه حقوقی سهام داشتند، موکلین مهمتر و خبرسازتر را قبول میکنند و عموما هزینه مشاوره بالاتری دریافت میکنند.

سلسله مراتب در موسسات حقوقی

در گذشته، تاسیس موسسه حقوقی به شکل مشارکتی بود. در حال حاضر روش به خصوصی برای تاسیس موسسه حقوقی وجود ندارد و هر موسسه حقوقی شیوه خودش را برای اداره موسسه پیش میگیرد. با این حال اغلب موسسه های حقوقی بر اساس سلسله مراتب ساختار بندی میشوند. بدین صورت که سهامداران (شرکا) بر کار اعضای ارشد یا همان وکلای ارشد نظارت دارند؛

متقابلا وکلای ارشد بر کار همکارانشان، وکلای تازه کار نظارت دارند. هرچند همکاران در ابتدای استخدام در موسسه حقوقی سهامی ندارند، ولی با گذشت زمان در مسیر شریک موسسه حقوقی شدن پیش میروند و بخشی از سهام موسسه حقوقی از آن وکیلان می شود. دستیاران وکیل دادگستری نیز از افرادی هستند که به استخدام موسسه حقوقی در می آیند و نقش مهمی ایفا میکنند. از عواملی که در نوع اداره تاثیر دارد، صلاحیت قضایی منطقه ای است که در آن ثبت موسسه حقوقی و وکالت صورت می‌گیرد. از انواع موسسه حقوقی میتوان به مالکیت انحصاری، مشارکت عمومی، شرکت سهامی حرفه ای، شرکت با مسئولیت محدود، انجمن تخصصی و شرکت تضامنی با مسئولیت محدود اشاره کرد.

دفتر وکالت چیست؟

در دفتر وکالت، اشخاص برای هدف یکسانی خدمات ارائه می دهند و در این مسیر، افراد زیادی در پستها و موقعیت های مختلف در کنار یکدیگر همکاری میکنند. هدف ذکر شده قاعدتا ارائه خدمات به موکل برای برطرف کردن مسائل حقوقی آنها است. موسسه های حقوقی هم به اشخاص حقیقی و هم به اشخاص حقوقی مثل شرکتها خدمات حقوقی ارائه می‌دهند. خدمات آنها برای افراد ازین لحاظ اهمیت دارد که میتوانند در صورت مواجهه با مشکلات و موانع حقوقی به موسسات حقوقی مراجعه کنند.

افراد و شرکت هایی که به موسسات حقوقی مراجعه میکنند، میتوانند انتظار داشته باشند تا پرونده های جزایی و مدنی، معاملات تجاری و دیگر موارد حقوقی آنها مورد رسیدگی قرار گیرد و روند خود را طی کند. البته موسسات حقوقی در سالهای اخیر رو به تخصصی تر شدن میروند و در زمینه هایی از قبیل دعوی قضایی، دفاع جنایی، و حتی معاملات، خدمات تخصصی ارائه میدهند. آنها حتی موضوعات حقوقی نظیر حقوق خانواده، حقوق مالیاتها و حقوق صدمات شخصی را پوشش میدهند. وجه تمایز موسسات حقوقی بر اساس وسع مالی شما، موقعیت جغرافیایی، ارجحیت شخصی و چالش یا نیاز حقوقی به خصوص شما است.

انواع موسسات حقوقی

همه موسسات حقوقی تشکیلاتی شکل گرفته از چند کارمند و سازمان نیستند، بلکه موسسات حقوقی داریم که تنها با یک وکیل مدیریت میشوند. انواع موسسات حقوقی از این حیث عبارتند از :

  1. موسسات حقوقی تکی: توسط یک وکیل اداره می شوند و مسائل حقوقی عمومیتر و کلیتر را رسیدگی میکنند هرچند که ممکن است در زمینه حقوقی خاصی مثل حق ثبت اختراع، خدمات اختصاصی تر ارائه دهند. کار با این نوع موسسه حقوقی مقرون به صرفه تر است و از هزینه های اضافی جلوگیری میکند. البته آنها میتوانند برای پیشرفت پرونده از حقوقدانان و متخصصین حقوقی کمک بگیرند. درست است که به طور کلی به پرونده شما توجه بیشتری میشود ولی از نقاط منفی موسسات حقوقی تکی می توان به کمبود تجربه در پرونده و منابع مختلف و متفاوت اشاره کرد.
  2. موسسات حقوقی کوچک: موسسات حقوقی بوتیک یا کوچک، از دو تا ده وکیل را در کادر خود جا میدهند. ارتباط قوی بین همکاران شکل میگیرد و در پرونده ها از مشارکت یکدیگر استفاده میکنند. این نوع موسسات حقوقی از لحاظ توجه مانند موسسات حقوقی تکی عمل میکند در حالی که از تجربیات و منابع قوی تری برخوردار است.
  3. موسسات حقوقی بزرگ: موسسات تمام خدماتی که چندین و چند تا چند هزار وکیل و کارمند که معمولا محدود به یک شهر یا منطقه نمیشوند. همچنین معمولا پرونده های بزرگ و سنگین را رسیدگی می کنند؛ با این حال به پرونده هایی که در آن اشخاص حقیقی به مشکلات حقوقی میخورند نیز رسیدگی میشود.

دسته بندی موسسات حقوقی از نظر خدماتی که ارائه می‌دهند:

  1. موسسات حقوقی در زمینه دعاوی قضایی 2. موسسات حقوقی در زمینه معاملات: 3. موسسات حقوقی جزایی

این دسته بندی ها بخش عمده ای از موسسات حقوقی را در بر میگیرد ولی مختص نیست و قطعا انواع بیشتری از موسسات حقوقی تاسیس شده اند. همچنین اگر شما با یک موسسه حقوقی تماس بگیرید، رایج تر است که منشی به شما بگوید که با دفتر وکالت تماس گرفته اید.

موسسه حقوقی بیشتر بعد تجاری دارد و میتواند اندازه های متفاوتی داشته باشد، سلسله مراتب در آنجا حکمفرما است. در مقابل موسسه حقوقی، میتوان دفتر وکالت را قرار داد که یک مکان است که در آن تعدادی وکیل با هم یا به طور مستقل کار میکنند. البته دفتر وکالت را میتوان زیر مجموعه موسسه حقوقی قرار داد. به عبارتی دیگر، دفتر وکالت بخشی از موسسه حقوقی تاسیس شده است.

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی در رابطه ثبت موسسه حقوقی و کارشناسی امور حقوقی کسب‌وکار خود دارید همین حالا با ما ارتباط برقرار کنید.

 

 

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت