کاربرد قرارداد لیسانس در علامت تجاری

کاربرد قرارداد لیسانس در علامت تجاری چیست؟

علامت تجاری برای کسب‌وکارها به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته می‌شود. چرا که علاوه‌بر ایجاد اعتبار برای کسب‌وکار ارزش مادی دارد و می‌توانید امتیاز استفاده از آن را در یک قرارداد به اشخاص دیگر واگذار کرده و از این طریق نیز کسب درآمد کنید. در واقع کاربرد قرارداد لیسانس در علامت تجاری، امکان واگذاری آن […]

علامت تجاری برای کسب‌وکارها به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته می‌شود. چرا که علاوه‌بر ایجاد اعتبار برای کسب‌وکار ارزش مادی دارد و می‌توانید امتیاز استفاده از آن را در یک قرارداد به اشخاص دیگر واگذار کرده و از این طریق نیز کسب درآمد کنید. در واقع کاربرد قرارداد لیسانس در علامت تجاری، امکان واگذاری آن به اشخاص دیگر برای مدت مشخص و طبق شرایط تعیین شده است که در این مقاله به‌صورت مفصل آن را توضیح خواهیم داد.

در مورد برند و ثبت علامت تجاری چه می‌دانید؟

علامت تجاری یا همان برند، بخشی از هویت کسب‌وکار شماست که خود را با آن به مشتریان معرفی می‌کنید. با وجود اینکه ثبت علامت از نظر قانونی الزامی نیست ولی مزایای زیادی برای شما دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بهره‌برداری تجاری از علامت است.

با این توصیف که برندها با توجه به موضوع فعالیت شما در طبقه‌بندی برند که نوعی تقسیم‌بندی موضوع است، قابل است، خواهد بود. برای مثال اگر شما در زمینه مواد غذایی فعالیت می‌کنید، می‌توانید برند خود را در طبقه محصولات غذایی به ثبت برسانید.

با ثبت علامت تجاری در واقع از مالکیت فکری و هرآنچه که متصل به آن است یعنی تمام ایده‌ها، خلاقیت ها و ابتکارهای خود محافظت می‌کنید. همچنین حقوق انحصاری و استفاده از آن‌ها به شما تعلق می‌گیرد.

پس از ثبت برند، گواهی ثبت علامت برای شما صادر می‌شود که به مدت ۱۰ سال دارای اعتبار است و پس از آن نیز می‌توانید درخواست تمدید علامت تجاری را بدهید.

کاربرد قرارداد لیسانس در علامت تجاری

در صورتی که به عنوان صاحب برند، بخواهید بخشی از حقوق خود یعنی حق امتیاز برند را به اشخاص دیگر واگذار کنید، می‌توانید با راهکار قانونی یعنی تنظیم قرارداد لیسانس این کار را انجام دهید. البته این قرارداد در انواع حقوق مالکیت فکری مثل حق اختراع، طرح صنعتی و غیره نیز کاربردی است.

برای مثال تصور کنید که شما به عنوان یک سازنده آسانسورهای هیدرولیک نیازمند بخشی از تکنولوژی‌های مرتبط هستید اما به آن دسترسی ندارید. در واقع این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که ساخت بسیاری از تکنولوژی‌ها زمان‌بر و پر هزینه است. بنابراین بهترین راه خرید تکنولوژی است.

خرید دانش و تکنولوژی‌های نوین امروزه به وسیله قرارداد لیسانس انجام می‌شود.

قرارداد لیسانس یا قرارداد بهره‌برداری در حوزه‌های حقوق مالکیت فکری و حق اختراع و علامت تجاری مطرح می‌شود. آنچه مهم است توجه به موضوع سرمایه و سرمایه‌گذاری در مورد طرح‌ها و محصولات بسیاری از مخترعین جوان است که به دلیل کمبود و مشکلات اقتصادی نمی‌توانند بر طرح‌های خود سرمایه‌گذاری کنند و آن را به فروش برسانند. در نتیجه با یک سرمایه گذار قرارداد لیسانس منعقد می‌کنند و در مقابل مبلغی به عنوان حق امتیاز دریافت می‌کنند.

قرارداد لیسانی برای انتقال علامت تجاری
 

در ارتباط با علامت تجاری باید اشاره کرد که شما به عنوان صاحب یک علامت تجاری می‌توانید با استفاده از قرارداد لیسانس، علامت تجاری خود را گسترش دهید. با این روش نه تنها برند شما محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند بلکه می‌توانید از آن کسب درآمد کنید در حالی که همچنان صاحب اصلی برند شما هستید.

قرارداد لیسانس و مالکیت فکری چه ارتباطی دارند؟

مالکیت فکری به دنبال آن است که از تمام آنچه که در ذهن شما شکل گرفته و متعلق به شما است حمایت کند. در واقع حقوق مالکیت فکری مفهومی است که به دنبال حفظ و حمایت از دارایی‌های باارزش فکری شما به خصوص مثل علامت تجاری است.

قرارداد لیسانس نیز از جمله قرادادهای مالکیت فکری است و ایده‌های نوین و خلاقانه شما به عنوان صاحب یک برند در برابر مبلغی به عنوان حق امتیاز در اختیار دیگران قرار می‌دهد و در عین حال از مالکیت فکری و برند شما نیز محافظت می‌کند.

بنابراین قرارداد لیسانس با حمایت از مالکیت فکری، شما را قادر می‌سازد که به عنوان دارنده‌ حق یا لیسانس دهنده بتوانید انواع حقوق مالکیت فکری مانند حقوق مربوط به اختراع، آثار ادبی، هنری، معماری یا برند و علامت تجاری را به لیسانس گیرنده انتقال دهید.

لازم است بدانید لیسانس‌دهنده همچنان مالک و صاحب دارایی با ارزش فکری خود است.

جمع‌بندی

اولین گام در جهت بهره‌برداری از حقوق مالکیت فکری مثل علامت تجاری، ثبت ان است. چرا که پس از ثبت حقوق قانونی به شما تعلق می‌گیرد که می‌توانید از آن‌ها نفع مادی و غیرمادی ببرید. برای مثال شما پس از ثبت امکان انتقال برند خود به سایر اشخاص را دارید که علاوه‌بر منافع مادی، به اعتبار بیشتر کسب‌وکار شما منجر می‌شود.

بهترین راهکار برای انتقال امتیاز علامت تجاری، تنظیم قرارداد اعطای لیسانس است که علاوه‌بر حفظ حقوق شما به عنوان صاحب علامت تجاری، شرایط انتقال و مدت آن را مشخص می‌کند.

با توجه به اینکه تنظیم این نوع قراردادها نیاز به اطلاعات فنی و حقوقی دارد، توصیه می‌شود که در این زمینه با کارشناسان حقوقی مشورت کنید.

سوالات متداول

تحت لیسانس یعنی چه؟

تحت لیسانس بودن به معنی استفاده از امتیاز برند یک شرکت است که شرکت دوم کالاهای خود را تحت لیسانس شرکت اول تولید می‌کند.

آیا با تنظیم قرارداد لیسانس علامت به‌صورت کامل به طرف دوم منتقل می‌شود؟

خیر، با این قرارداد حق امتیاز علامت یعنی استفاده از آن به شخص دوم واگذار می‌شود و حقوق علامت همچنان برای صاحب برند است.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

خدمات وینداد برای شما

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و