ثبت شرکت خدمات درمانی چه مراحل و مجوزهایی دارد؟

ثبت شرکت خدمات درمانی چه مراحل و مجوزهایی دارد؟

به مرور زمان و مخصوصا از زمان شروع شیوع ویروس کرونا، پس از مشاهده‌ی اینکه دولت‌های مختلف و بیمارستان‌های دولتی، توانایی ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی را به انبوه رو به گسترش بیماران و مراجعه‌کنندگان ندارند، نیاز به تاسیس شرکت‌های خدمات بهداشتی و درمانی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در متن پیش […]

به مرور زمان و مخصوصا از زمان شروع شیوع ویروس کرونا، پس از مشاهده‌ی اینکه دولت‌های مختلف و بیمارستان‌های دولتی، توانایی ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی را به انبوه رو به گسترش بیماران و مراجعه‌کنندگان ندارند، نیاز به تاسیس شرکت‌های خدمات بهداشتی و درمانی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در متن پیش رو قصد داریم ابتدا تعریف مشخصی از نوع و فعالیت‌های این شرکت ارائه کرده و سپس مراحل مختلف ثبت شرکت خدمات درمانی و مدارک مورد نیاز برای این کار را بررسی کنیم.

تعریف شرکت خدمات درمانی

شرکت خدمات درمانی، شرکتی است که می‌تواند توسط گروهی از دانش‌آموختگان رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی اداره شده و این شرکت می‌تواند در حوزه‌های زیر فعالیت داشته باشد:

  • ویزیت در منازل
  • ارائه خدمات پرستاری در منزل
  • تاسیس موسسات پاراکلینیکی
  • تولید، توزیع، واردات و صادرات دارو و همچنین تجهیزات پزشکی
  • ارائه خدمات مشاوره آموزشی و بیمه ای
  • ایجاد مراکز بیمارستانی، درمانگاهی ، موسسات آمبولانس خصوصی

قالب مناسب ثبت شرکت خدمات درمانی

بر اساس قانون تجارت ایران، امکان ثبت شرکت در قالب‌های متفاوتی وجود دارد ولی گفته می‌شود شرکت‌هایی که موضوع فعالیت آن‌ها، خدمات بهداشتی و درمانی است، باید در قالب تعاونی به ثبت برسند.

به دلیل همین موضوع، برای ثبت شرکت خدمات درمانی، رعایت کردن یک سری شرایط ویژه نیاز است که یکی از آن‌ها، لزوم وجود هفت نفر برای ثبت این نوع از شرکت است. از این افراد باید نصف به علاوه‌ی یک نفر آن‌ها دانش‌آموخته‌ی گروه‌های پزشکی باشند.

دستورالعمل ویژه‌ی ثبت شرکت‌های تعاونی خدمات بهداشتی و درمانی

دستورالعمل ویژه‌ای برای ثبت شرکت‌های تعاونی خدمات بهداشتی و درمانی تصویب شده است که در مقدمه‌ی خود، بهره برداری بهینه از امكانات، تجهیزات و نیروی انسانی پزشكی و بهداشتی درمـانی و فارغ التحصیلان گروه پزشـكی را به عنوان هدف مطرح کرده و  بر اساس ماده‌ی یک آن، ثبت این نوع شرکت باید:

  1. توسط گروهی از دانش آموختگان رشته های مختلف علوم پزشکی و غیر پزشکی در زمینه های خاص انجام می شود.
  2. دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هر استان به منظور به کارگیری و استفاده بهینه از ظرفیت های بلااستفاده در ارائه خدمات بهداشتی درمانی می توانند با شرکت های تعاونی بر اساس مجوزهای قانونی قرارداد همکاری بصورت مشـاركت اجـاره ،اجـاره بـه شـرط تملیك و بیع اقساطی منعقد نمایند.

مراحل ثبت شرکت خدمات درمانی

ثبت شرکت تعاونی خدمات درمانی و بهداشتی بر اساس دستورالعمل عنوان شده، مراحل مختلفی دارد که متقاضی ثبت باید آن‌ها را به‌نوبت طی کند.

اخد موافقت اصولی از وزارت بهداشت

اولین مرحله، اخذ موافقت اصولی و اساسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که بدین منظور، متقاضی ثبت شرکت باید مدارک زیر را تهیه کرده و به کمیسیون ماده 20 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل دهد:

  • گواهی عدم سوء پیشینه برای تمامی افراد( در صورت اشتغال رسمی تصویر آخرین حكم استخدامی كفایت می نماید )
  • تکمیل فرم تایید صلاحیت از طریق معاونت های درمان دانشگاه خدمات علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مربوطه جهت كلیه پزشكان و پیراپزشكان
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی مصدق برای اعضاء غیرپزشک
  • تصویر پروانه دائم پزشکی مصدق برای تمامی پزشکان
  • گواهی عدم محکومیت انتظامی از طرف سازمان نظام پزشکی جهت كلیه پزشكان
  • تصویر گواهی پایان طرح خدمات قانونی مصدق برای تمامی پیراپزشکان

هم‌چنین در تبصره‌ی این ماده عنوان شده که گروه پزشكی عضو هیئت موسس و سهامداران شركت تعاونی نیازی به ارائـه پروانـه مطب نداشته و پروانه دائم آنها كفایت می نماید ولی در صورتیكه پزشكان نامبرده تمایل به انجام امور پزشكی ( چه به صورت شاغل فنی و چه به عنوان قبول تصـدی مسـئولیت فنـی) در مراكـز تحت پوشش شركت را داشته باشند ، ارائه پروانه مطب مصدق و معتبر شهر مورد تقاضا الزامی می باشد

تایید اساسنامه و موضوع شرکت توسط وزارت تعاون

مرحله‌ی بعد از اخذ تاییدیه‌ی وزارت بهداشت، تایید اساسنامه و موضوع شرکت توسط وزارت تعاون است که گفته می‌شود این مرحله حدود 6 ماه زمان می‌برد. درصورتی که متقاضی موفق به اخذ تاییدیه‌ی وزارت تعاون ظرف مدت 6 ماه نشود، تاییدیه‌ی اصولی وزرات بهداشت منقضی می‌شود.

بازرسی توسط وزارت بهداشت

پس از اتمام این مرحل و ثبت موفقیت‌آمیز شرکت، یک مرحله‌ی بازرسی توسط وزارت بهداشت نیز وجود دارد که طی آن، متقاضیان موظفند جهت فعالیت در هر یك از حیطـه هـای كـاری قیـد شـده در ماده یك با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشـكی قـرارداد تاسـیس تنظـیم نماینـد و حـداكثر ظرف مدت یك سال (مهلت مندرج در قرار داد تاسیس) شركت موظف اسـت قبـل از شـروع بكـار مراتب را جهت بازدید نهایی به دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمـانی مربوطـه اعـلام نمایند و بر اساس این موافقت‌نامه، وزارت بهداشت به منظور اطمنیان از عملکرد شرکت در چارچوب اساسنامه، بر فعالیت‌های آن نظارت می‌کند.

هم‌چنین دستورالعمل ثبت شرکت‌های تعاونی خدمات بهداشتی و درمانی برای حمایت‌های مقرر شده برای تاسیس این دسته از شرکت‌ها، اولویتی برای دانش‌آموختگان گروه پزشکی فارغ‌التحصیل شده پس از 1370 در نظر گرفته است.

درباره ثبت شرکت خدمات درمانی سوالی دارید؟

شما می‌توانید در صورتی که همچنان در خصوص ثبت شرکت خدمات درمانی ابهام دارید و یا نیازهای حقوقی در این رابطه دارید، با استفاده مشاوره حقوقی، ابهام خود را برطرف کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
عبداله بهبعانی
عبداله بهبعانی
11 ماه پیش

سلام وقت بخیر
آیا پرستار هم میتواند شرکت خدماتی و درمانی تاسیس کند؟؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت