ثبت شرکت روانشناسی و روانپزشکی چه مراحلی دارد؟

ثبت شرکت روانشناسی و روانپزشکی چه مراحلی دارد؟

روانشناسان به عنوان اشخاصی کارآمد در جهت حفظ و بهبود سلامت روان جامعه هستند. تاسیس و ثبت شرکت روانشناسی یا موسسات روانشناسی و روان پزشکی نیز یکی از اقداماتی است که بسیاری از قارغ‌التحصیلان روانشناسی به سمت آن سوق داده می‌شوند. بوسیله ثبت شرکت روانشناسی می‌توان هم خدمات متنوعی ارائه داد و هم سود مالی […]

روانشناسان به عنوان اشخاصی کارآمد در جهت حفظ و بهبود سلامت روان جامعه هستند. تاسیس و ثبت شرکت روانشناسی یا موسسات روانشناسی و روان پزشکی نیز یکی از اقداماتی است که بسیاری از قارغ‌التحصیلان روانشناسی به سمت آن سوق داده می‌شوند. بوسیله ثبت شرکت روانشناسی می‌توان هم خدمات متنوعی ارائه داد و هم سود مالی بیشتری را به دست آورد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ نکات مهم ثبت شرکت روانشناسی و روانپزشکی و مراحل و مدارک و مجوزهای لازم رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

شرکت‌های روانشناسی چه می‌کنند؟

پیش از ورود به بحث اصلی مطلب، لازم است اندکی با موضوع فعالیت و اثرات شرکت‌های روانشناسی و روانپزشکی در جامعه آشنا شویم.

به طور کلی روانشناسان و روانپزشکان، با هدف حفظ سلامت روان اعضای جامعه فعالیت می‌کنند و در اازی فعالیت خود، حقوق و دستمزدی را دریافت می‌کنند.

با ثبت شرکت روانشناسی می‌توان به طوری نظام‌مند و در ابعاد وسیع به استخدام روانشناسان و روانپزشکان مشغول شد و با ارائه خدمات متنوع روانشناسی، شکلی تجاری به این موضوع بخشید.

پاسخگویی به نیازهای مشاوره کودکان، بیماران اعصاب و روان، معلولان، خانواده و ازدواج و طلاق، کار و سبک زندگی، تحصیلی، روانپزشکی، دارودرمانی، روانکاوی، رفتاردرمانی و… می‌تواند توسط متخصصان روانشناسی انجام شود و طیف وسیعی از نیازهای اشخاص جامعه را برطرف کرد.

مزایای ثبت شرکت روانشناسی و روانپزشکی چیست؟

ثبت شرکت روانشناسی، برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان روانشناسی یک گزینه ایده‌آل تجاری به حساب می‌آید. به خصوص برای اشخاصی که دارای تجربه و تخصص کافی در زمینه روانپزشکی و روانشناسی هستند.

ثبت شرکت از نظر حقوقی و تجاری، برای یک کسب‌وکار مزایای زیادی به دنبال دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است:

– با ثبت شرکت روانشناسی، می‌توان به شکل قانونی فعالیت تجاری کرد.

– با ثبت شرکت امکان جذب سرمایه و توسعه کسب‌وکار بیشتر می‌شود و می‌توان کلینیک پیشرفته‌ای تاسیس کرد.

– با ثبت شرکت امکان تنظیم قراردادهای بزرگ و تجاری با ادارات و موسسات و مدارس و دانشگاه‌ها و… وجود دارد.

– ثبت شرکت سبب می‌شود حمایت‌های حقوقی مختلفی از شرکت روانشناسی شود.

در واقع ثبت شرکت روانشناسی برای یک کسب‌وکار علاوه بر افزایش سود تجاری، امنیت حقوقی زیادی نیز به دنبال می‌آورد.

آیا ثبت شرکت روان‌شناسی نیاز به مجوز دارد؟

برای پاسخ به سوال لزوم وجود مجوز برای ثبت شرکت روانشناسی باید بین دو دسته فعالیت تفکیک قائل شد.

به طور کلی اگر فعالیت شرکت روانشناسی در راستای موضوعات زیر باشد، نیاز به احذ مجوزهای لازم از مراجعی مانند بهزیستی خواهد بود:

– مراکز درمانی بیماران اعصاب و روان

– تاسیس مهدهای کودک

– مراکز بازپروری معتادین

– مراکز مشاوره ژنتیک

– مراکز خدمات بهزیستی

– مراکز مددکاری

– مرکز توانبخشی معلولین

و…

در نهایت باید گفت که فعالیت‌های علمی و پژوهشی مانند برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی روانشناسی نیازی به اخذ مجوز ندارند.

کدام قالب برای ثبت شرکت روان‌شناسی مناسب است؟

همواره یکی از سوالات مهمی که در خصوص فعالیت شرکت تجاری مطرح می‌شود، انتخاب نوع مناسب شرکت تجاری است. در خصوص فعالیت روانشناسی نیز می‌توان قالب‌های مناسب برای ثبت شرکت را بررسی کرد.

مطابق ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکت‌های تجاری به ۷ دسته تقسیم می‌شوند و برای ثبت شرکت روانشناسی می‌توان از آنها استفاده کرد:

۱) شرکت سهامی

۲) شرکت با مسئولیت محدود

۳) شرکت تضامنی

۴) شرکت مختلط غیر سهامی

۵) شرکت مختلط سهامی

۶) شرکت نسبی

۷) شرکت تعاونی تولید و مصرف

با این حال برای برخی فعالیت‌های تجاری نظیر روانشناسی، استفاده از بعضی قالب‌های شرکت تجاری، منطقی‌تر است.

به طور مثال ثبت دو نوع شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود، مزایای پرشماری را برای موسسان به همراه دارد. همچنین مسئولیت سبک شرکا و سهولت ثبت این دو شرکت سبب شده است بسیاری از اشخاص برای ثبت شرکت روانشناسی از این دو نوع شرکت بهره‌مند شوند.

در ادامه به شرایط خاص تاسیس و ثبت شرکت روانشناسی سهامی خاص و با مسئولیت محدود اشاره می‌کنیم.

شرایط ثبت شرکت روان‌شناسی سهامی خاص چیست؟

مطابق مقررات موجود در حوزه شرکت‌های تجاری، شرکت سهامی خاص با شرایط زیر قابلیت تاسیس دارد:

۱) وجود حداقل سه عضو موسس

۲) تامین حداقل سرمایه صد هزار تومان

۳) پرداخت حداقل ۳۵ درصد از مبلغ سرمایه در نزد بانک و اخذ گواهی آن

۴) تهیه تمام مدارک شناسایی موسسان مانند کارت ملی و شناسنامه

۵) تهیه اقرارنامه‌های مبنی بر عدم اشتغال مدیران شرکت در شرکت‌های تجاری مشابه

۶) تهیه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای موسسان و اعضای شرکت

۷) تهیه اساسنامه‌ و شرکت‌نامه شرکت روانشناسی

لازم به ذکر است که این شرایط برای ثبت شرکت به تنهایی کافی نیست و متقاضیان بایستی مراحل قانونی ثبت شرکت را هم انجام دهند که این مراحل نیز در این مطلب بررسی شده است.

شرایط ثبت شرکت روان‌شناسی با مسئولیت محدود چیست؟

شرکت با مسئولیت محدود برای تشکیل باید شرایط قانونی زیر را داشته باشد:

۱) وجود حداقل دو عضو موسس

۲) تامین حداقل سرمایه صد هزار تومان

۳) تعهد به پرداخت تمام سرمایه شرکت

۴) تهیه مدارک شناسایی موسسات مانند شناسنامه و کارت ملی

۵) تهیه اقرارنامه‌های امضا شده مبنی بر عدم اشتغال مدیران شرکت در شرکت‌های تجاری دیگر

۶) تهیه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای مدیران و اعضای شرکت

۷) تهیه اساسنامه و شرکت‌نامه شرکت روانشناسی

فرآیند ثبت شرکت روانشنا‌‌سی چگونه انجام می‌شود؟

فرآیند ثبت شرکت‌های تجاری و موسسات تجاری و غیرتجاری در ایران، از مسیر اداره ثبت شرکت‌ها عبور می‌کند. به این معنا که متقاضیان ثبت شرکت، از هر نوع و با هر موضوعی، باید از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، مسیر قانونی ثبت شرکت خود را آغاز کنند.

فراموش نکنید که اگر موضوع شرکت روانشناسی در زمینه‌های نیازمند مجوز است، ابتدا باید مجوزها اخذ شوند سپس، برای ثبت شرکت روانشناسی اقدام شود.

پس از اخذ مجوزهای ضروری، در مرحله اول متقاضی ثبت شرکت روانشناسی باید وارد سامانه اداره ثبت شرکت‌ها شده و اطلاعات فرم اولیه که شامل اطلاعات هویتی متقاضی (نام و نشانی و کد ملی و…) است را تکمیل کند.

در مرحله بعد، کاربر باید ۵ نام پیشنهادی خود را برای اسم و عنوان شرکت به ترتیب اولویت‌های مورد نظر، در فرم وارد کند. انتخاب نام‌ها باید با لحاظ مقررات و نکات انتخاب نام شرکت صورت بگیرد تا از عدم تایید احتمالی نام و اتلاف وقت و هزینه جلوگیری شود.

پس از این مرحله، متقاضی باید اطلاعات مربوط به شرکت روانشناسی را وارد کند. موضوعاتی مانند تعیین موضوع فعالیت شرکت (بازپروری معتادین، مشاوره خانواده، توانبخشی معلولین و…) مدت فعالیت (محدود یا نامحدود)، مقدار سرمایه (بنا به نوع قالب شرکت تجاری)، تعداد و ارزش هر سهم (در صورت لزوم)، نشانی، کد پستی و شماره تلفن شرکت از مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که باید در فرم‌های سامانه در این بخش وارد شوند.

در مرحله بعد ضروری است تا اطلاعات هویتی اعضای شرکت (سایر شرکا و موسسان و هیات مدیره و…) هم در این سامانه به ثبت برسد. اطلاعاتی مانند نام و نشانی و شماره ملی، سمت در شرکت، مدت تصدی سمت مذکور و… اهمیتی اساسی دارند.

همچنین در صورتی که متقاضی نیاز به داشتن شعبه یا شعباتی برای شرکت خود داشته باشد باید در سامانه اطلاعات پیشنهادی شعب را نیز ثبت و ضبط کند.

در مرحله آخر، کاربر بایستی اسنادی مانند اظهارنامه شرکت، اساسنامه مصوب شرکت و… سایر اسناد مرتبط را در سامانه بارگذاری و ثبت کرده تا کد رهگیری ثبت نام اینترنتی را دریافت کند.

پس از تایید این اسناد توسط سامانه، لازم است متقاضی ثبت شرکت روانشناسی، نسخه فیزیکی اسناد آپلود شده را از طریق پست به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کند و در گام پایانی، متقاضی باید آگهی ثبت شرکت روانشناسی را به همراه اطلاعات اساسی مانند متن شرکت‌نامه و مشخصات اعضا، در روزنامه رسمی به چاپ برساند.

ثبت شرکت روا‌ن‌شناسی چقدر هزینه دارد؟

هزینه‌های ثبت شرکت تجاری ممکن است در موارد مختلف تفاوت‌های کمی داشته باشد اما عمده هزینه‌ها غالبا ثابت هستند. در ادامه به مهم‌ترین هزینه‌ها و مخارج ثبت شرکت تجاری در حقوق ایران به طور تقریبی اشاره می‌کنیم.

۱) پرداخت هزینه پست مدارک امضا شده به اداره ثبت شرکت‌ها (حدود ۳۰ هزار تومان)

۲) پرداخت هزینه حق‌الثبت شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها (حدود ۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت)

۳) پرداخت هزینه مالیاتی ابطال تمبر (مبلغ کمی در حدود نیم درهزار از ارزش سهام شرکت)

۴) پرداخت هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی در مرحله آخر (مبلغی متغیر که بستگی به تعداد حروف آگهی دارد، در حدود ۳۰۰ هزار تومان)

۵) پرداخت هزینه چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه کثیرالانتشار منتخب توسط شرکت (مبلغی متغیر که بستگی به ابعاد کادر آگهی دارد، در حدود ۳۰۰ هزار تومان)

۶) پرداخت هزینه پلمب دفاتر شرکت برای امور مالیاتی (حدود ۳۰۰ هزار تومان)

نکته مهم آن است که اگر ثبت شرکت روانشناسی از طریق شرکت‌های ثبتی واسطه انجام شود، هزینه ثبت شرکت افزایش می‌یابد. با این حال همواره توصیه می‌شود بدون مشورت و دریافت راهنمایی از متخصصان ثبت شرکت‌ها و شرکت‌های معتبر ثبتی اقدام به ثبت شرکت روانشناسی نکنید.

فرآیند ثبت شرکت چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان طی شدن فرآیند ثبت شرکت نیز از عوامل مهمی است که باید متقاضیان ثبت شرکت روانشناسی از آن باخبر باشند. به طور کلی نمی‌توان مدت زمان دقیقی را برای ثبت شرکت بیان کرد چرا که ممکن است در مراحل و فرآیند ثبت شرکت اشکالاتی مانند نقص مدارک، ارائه نام‌های نامناسب برای شرکت و… این فرآیند را طولانی کند.

با این حال فرآیند ثبت شرکت، فارغ از نوع آن، از زمان آپلود مدارک، بررسی و کارشناسی مدارک، ارسال اسناد امضا شده به اداره ثبت شرکت‌ها و پاسخ نهایی این اداره، بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول می‌کشد.

البته نباید فراموش کرد که کلیه مهلت‌های اداری در حال حاضر و به دلیل شیوع ویروس کرونا، دستخوش تغییراتی شده‌اند. به همین خاطر ذکر یک مدت زمان قاطع و دقیق در این شرایط بسیار دشوار خواهد بود.

نیاز به راهنمایی برای ثبت شرکت رو‌‌انشنا‌سی دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به مهم‌ترین نکات حقوقی ثبت شرکت روانشناسی اشاره کردیم. لازم به ذکر است که برای ثبت شرکت می‌توان تا حد زیادی به نکات این مطلب اتکا کرد اما نباید فراموش کرد که این فرآیند دارای پیچیدگی‌ها و نکات حقوقی و فنی زیادی است که ممکن است برای متقاضیان و موسسان شرکت دشوار باشد.

به همین خاطر توصیه می‌شود برای ثبت شرکت روانشناسی، اقدام به دریافت مشاوره حقوقی و خدمات ثبتی از شرکت‌های ثبتی معتبر و شفاف کنید چرا که همکاری با بسیاری از شرکت‌های ثبتی، برای متقاضیان تجربه‌های ناخوشایندی رقم زده است.

استارتاپ حقوقی وینداد با داشتن تیمی مجرب و ماهر از کارشناسان حقوقی و مشاوران ثبت شرکت، قادر است تا خدمات ثبتی و مشاوره‌ای خود را در نهایت شفافیت و دقت و با هزینه‌ای منصفانه ارائه دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر