ثبت شرکت صرافی و شرایط و ضوابط مهم قانونی آن

ثبت شرکت صرافی و شرایط و ضوابط مهم قانونی آن

از زمانی که انسان شروع به جا‌به‌جایی پول نمود، مکان‌هایی با عنوان صرافی نیز شروع به فعالیت کردند. امروزه صرافی یکی از شغل‌های محبوب به شمار می‌رود و برای راه‌‌اندازی آن اشخاص نیاز به ثبت شرکت صرافی خود به صورت قانونی دارند. پول برای تجار به منزله وسیله کار است. بدون وجود پول عملیات تجاری […]

از زمانی که انسان شروع به جا‌به‌جایی پول نمود، مکان‌هایی با عنوان صرافی نیز شروع به فعالیت کردند. امروزه صرافی یکی از شغل‌های محبوب به شمار می‌رود و برای راه‌‌اندازی آن اشخاص نیاز به ثبت شرکت صرافی خود به صورت قانونی دارند.

پول برای تجار به منزله وسیله کار است. بدون وجود پول عملیات تجاری امکان پذیر نیست.تجار برای فراهم کردن پول نقد یا نقد کردن مطالبات خود، به موسسات صرافی و بانکی مراجعه می‌کنند تا وسایل کار آن‌ها را فراهم نمایند. علاوه براین خود پول ممکن است به عنوان جنس وکالا تلقی شود و کسانی که این جنس را  تحصیل می‌کنند و در اختیار دیگران می‌گذارند، میتوان به عنوان واسطه‌های توزی ثروت شناخت.

در سالهای اخیر با رواج انواع اسکناس‌ها صرافی‌ها نیز گسترش قابل توجهی داشته‌است. اشخاص زیادی تمایل به ثبت شرکت صرافی خود به صورت قانونی دارند اما اطلاعات آنها برای ورود به این رشته کافی نیست. به همین منظور این نوشته را به طور مخصوص به چگونگی ثبت شرکت صرافی و ضوابط قانونی آن اختصاص دادیم. اگر احتیاج دارید از  مشاوره تلفنی ما در این امر کمک بخواهید آنها در همه‌ی مراحل با شما همراه خواهند بود.

شرکت صرافی چیست و انواع آن کدام است؟

یکی از شرکت‌هایی که اهمیت زیادی بین اشخاص و در بین کسب‌وکارها دارد شرکت صرافی است. به طور کلی عمل صرافی‌ها خرید و فروش اسناد تجاری است. شرکت های صرافی در خرید و فروش ارز اعم از نقدی یا حواله‌ای و نیز خرید و فروش مسکوکات طلا و نقره فعالیت می‌کنند. البته حوزه عملیات هر صرافی بر اساس مجوز اخذ شده از بانک مرکزی و بنا بر نوع صرافی، متفاوت خواهد بود.

انوع صرافی‌ها

صرافی‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • صرافی نوع اول: به این صورت است که صرافی صرفاَ مجاز به خرید و فروش نقدی ارز بوده و پرداختن به سایر معاملات ارزی توسط این نوع صرافی ممنوع می‌باشد.
  • صرافی نوع دوم: در این نوع صرافی، علاوه بر خرید و فروش نقدی ارز مجاز به عملیات مربوط به حواله‌های ارزی از طریق موسسات مالی و اعتباری و ارائه خدمات ارزی برون مرزی از طریق کارگزاران در چهارچوب قوانین و مقررات ارزی می‌باشد.

چگونگی ثبت شرکت صرافی

همانطور که گفتیم اینروز‌ها صرافی یکی از کسب‌وکار‌های پر طرفدار تبدیل شده که لازم است اشخاص آن را به عنوان شرکت به ثبت برسانند. نخستین اقدام جهت ثبت شرکت صرافی گرفتن مجوز آن است. بنابراین با توجه به اینکه تبدیل اشخاص حقیقی فعال در زمینه های مختلف به اشخاص حقوقی و یا ثبت اشخاص حقوقی جدید نزد اداره ثبت شرکتها لازم است. افرادی که قصد فعالیت در زمینه صرافی را داشته باشند باید نسبت به گرفتن موافقت و مجوز اولیه و دریافت فرم‌های مربوطه مانند اساسنامه از بانک مرکزی اقدام کنند تا طبق فرم‌های ارائه شده فرآیند ثبت صرافی انجام شود.

علاوه بر این به موجب ماده ۵ دستورالعمل اجرایی تاسیس ، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها ، تاسیس صرافی‌ها در مناطق آزاد ، موکول به پیشنهاد سازمان مناطق آزاد و صدور مجوز بانک مرکزی است. سازمان‌های مناطق آزاد می‌بایست تقاضای تاسیس صرافی را بررسی و نتایج بررسی را به بانک مرکزی ارائه نمایند.

شرکت‌های صرافی می‌تواند توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی به ثبت برسد. چنانچه این شرکت‌ توسط اشخاص حقیقی تاسیس شود،صرفا در قالب شرکت تضامنی به ثبت می‌رسد. و در صورتی که توسط اشخاص حقوقی تاسیس شود در قالب شرکت سهامی می‌باشد. و باید دقت کنید که تاسیس شعبه توسط صرافی‌هایی که در قالب شرکت تضامنی تاسیس می‌شوند، ممنوع است.

فعالیت شرکت های صرافی
  • معاملات طلا نقره و ارز
  • ورود و صدور پول رایج و ارز
  • صدور و تایید و قبول ضمانت نامه‌های ارزی و ریالی

ضوابط قانونی ثبت شرکت صرافی

بعد از اخذ مجوز از بانک مرکزی، باید توجه کنید که حداقل سرمایه اولیه برای صرافی های نوع اول پنجاه میلیارد ریال می باشد و صرافی های نوع دوم دویست میلیارد ریال تعیین گردیده است. این مبلغ باید تماماَ به صورت نقدی نزد بانک مرکزی تودیع گردد. سپس سرمایه  آن شرکت‌ها  تماما قبل از ثبت صرافی نزد یکی از بانکها یا موسسات مالی اعتباری مسدود گردد.

موسسیس این شرکتها باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران و اقامت در ایران
  • پیرو یکی از ادیان رسمی کشور
  • مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره صرافی های نوع دوم لازم است دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی باشند.
  • تعیین تکلیف بدهی قطعی مالیاتی ( در اجرای ماده 186 قانون مالیات های مستقیم )
  • داشتن صلاحیت فردی؛ نداشتن سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده در شبکه بانکی کشور

موسسیس شرکت صرافی می بایست پس از ارائه تقاضای کتبی اولیه خود و با اعلام بانک مرکزی، مدارک و اطلاعات ذیل را به این بانک ارائه نمایند :

  • پرسشنامه بانک مرکزی پس از تکمیل
  • مبلغ سرمایه پیشنهادی و نحوه تامین آن
  • اساسنامه و یا شرکتنامه پیشنهادی
  • نام و مشخصات ، میزان تحصیلات و سابقه فعالیت موسسین و شرکا با ذکر میزان سهم الشرکه هر یک از آنان
  • نام و مشخصات ، میزان تحصیلات ، سابقه فعالیت و سمت های قبلی مدیر و یا مدیران پیشنهادی
  • گواهی عدم سوء پیشینه موثر کیفری و موسسین ، مدیر یا مدیران پیشنهادی و شرکاء از مراجع ذیربط
  • تعهدنامه هر یک از موسسین، مدیران و شرکای صرافی مبنی بر اینکه در هیچ زمانی محکومیت کیفری موثر از هیچ نوع نداشته است.

مقررات عمومی ثبت شرکت صرافی

  • صرافی‌ها موظفند مجوز ” فعالیت” صرافی را به نحو مطلوب و آشکار در معرض دید عموم قرار دهند.
  • استفاده از عنوان و یا کلمه ” بانک ” در نام صرافی و یا استفاده از نشانه‌های متعلق به بانک‌ها در تبلیغات، ممنوع است.
  • صرافی‌های نوع اول باید دارای محل کسب دائم (ملکی، سرقفلی و یا استیجاری ) و صرافی‌های نوع دوم می‌بایست دارای محل فعالیت دائم(ملکی و یا سرقفلی) و به نام شرکت صرافی ذیربط باشند.
  • انجام فعالیت صرافی صرفا در محلی که در مجوز قید می‌گردد امکان‌پذیر است.
  • افتتاح شعبه یا نمایندگی صرافی صرفا برای صرافی‌های نوع دوم مجاز می‌باشد که تنها با دریافت مجوز از بانک مرکزی امکان پذیر است .
  • محل کسب صرافی‌های “بانکی” می‌بایست جدا و مستقل از شعبه‌ها و باجه‌های بانک باشد.

برای ثبت شرکت صرافی خود نیاز به راهنمایی دارید؟

همانطور که دیدید، ثبت شرکت صرافی در ابتدای کار ساده به نظر می‌رسد اما جزئیات قانونی ویژه‌ای دارد که بهتر است با کمک یک وکیل یا مشاور حقوقی طی شود. ما پیشنهاد می‌کنیم برای آنکه تمامی مراحل،ثبت شرکت صرافیتان به صورت قانونی، به دقت و درست پیش برود،  با یک کارشناس مجرب از گروه وینداد در ارتباط باشید، کسی که بتواند در تمام مراحل همراه شما باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر