ثبت شرکت ژئوتکنیک و شرایط و مدارک ثبت شرکت زمین شناسی

ثبت شرکت ژئوتکنیک و شرایط و مدارک ثبت شرکت زمین شناسی

امروزه شاخه‌ی ژئوتکنیک به دلیل توسعه‌ی روزافزون تاسیسات حیاتی و صنایع بزرگ، شاخه‌ای پویا و در حال رشد تلقی شده که امکان درآمدزایی را از طریق احداث آزمایشگاه ژئوتکنیک فراهم می‌کند. در این متن شما را با ثبت شرکت ژئوتکنیک و مراحل و شرایط آن آشنا می‌کنیم. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن […]

امروزه شاخه‌ی ژئوتکنیک به دلیل توسعه‌ی روزافزون تاسیسات حیاتی و صنایع بزرگ، شاخه‌ای پویا و در حال رشد تلقی شده که امکان درآمدزایی را از طریق احداث آزمایشگاه ژئوتکنیک فراهم می‌کند. در این متن شما را با ثبت شرکت ژئوتکنیک و مراحل و شرایط آن آشنا می‌کنیم.

ژئوتکنیک چیست؟

به دانشی که سعی در شناخت محیط مکانیکی زمین‌شناسی و عملکرد آن به مهندسان دارد، ژئوتکنیک می‌گویند. مهندسی ژئوتکنیک، شاخه‌ای از مهندسی عمران است با هدف مطالعه‌ی مصالح طبیعی موجود در لایه سطحی زمین. به طور خلاصه می‌توان کارکرد آن را رفتار مهندسی سنگ‌ها و خاک‌ها در محل اجزای طرح‌های عمرانی و ارائه‌ی مناسب‌ترین راه‌حل به منظور بهسازی شرایط زمین تعریف کرد. داده‌های ژئوتکنیکی اطلاعاتی راجع به زمین هستند که در نهایت در برنامه‌ریزی، اکتشاف طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سازه‌های مهندسی و پروژه‌های عمرانی و معدنی به کار گرفته شده و تضمین‌کننده ایمنی و کارایی کار خواهند بود. یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین بخش‌های این دانش مربوط به انجام مطالعات لرزه‌خیزی محیط است.

ثبت شرکت ژئوتکنیک

به منظور تاسیس یک آزمایشگاه ژئوتکنیک یا به اصطلاح آزمایشگاه مکانیک خاک لازم است ابتدا یک شرکت حقوقی ثبت کرد. به منظور اقدام برای ثبت شرکت حقوقی، ابتدا لازم است نام شرکت، نشانی شرکت و نام مدیر عامل تعیین شود.

  • در این مرحله باید به این نکته توجه کرد که با توجه به عدم امکان تغییر نام شرکت، در انتخاب آن نهایت دقت به عمل آورده شود. این در حالی است که امکان تغییر نشانی شرکت، اعضای هیئت‌مدیره و هم‌چنین مدیرعامل وجود دارد.
  • نکته‌ی قابل‌توجه دیگر در این بخش لزوم درج عبارت «انجام و ارایه خدمات آزمایشگاهی» در قسمت مربوط به موضوع فعالیت شرکت است.
  • عموما مناسب‌ترین قالب برای یک شرکت ژئوتکنیک را قالب «سهامی خاص» عنوان می‌کنند، با این حال امکان استفاده از قالب «شرکت با مسئولیت محدود» نیز برای این نوع شرکت وجود دارد.

مرحله‌ی بعدی این است که شرکت ثبت شده را عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مربوطه کرده و هم‌چنین آگهی تاسیس آن در روزنامه رسمی چاپ شود.

اخذ پروانه اشتغال برای ثبت شرکت ژئوتکنیک

پس از اقدام برای ثبت شرکت ژئوتکنیک، به منظور شروع فعالیت آزمایشگاه ژئوتکنیک، اخذ پروانه اشتغال ضروری است که برای انجام آن باید به دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی رجوع کرد. بر اساس این دستورالعمل، طی کردن 5 مرحله برای اخذ پروانه اشتغال ضروری است:

مرحله یک: خرید تجهیزات آزمایشگاهی

آزمایشگاه ژئوتکنیک دارای سه پایه فعالیت است که متقاضی اخذ پروانه فعالیت باید بر اساس پایه فعالیت مدنظرش، طبق دستورالعمل معرفی شده در بالا، تجهیزاتی را خریداری کند.

مرحله دو: جمع کردن اعضای امتیازآور

جمع‌آوری امتیاز لازم به منظور دریافت پروانه فعالیت ضروری است. این امتیاز توسط مدارک تحصیلی و یا پروانه اشتغال به کار اعضای عضو نظام مهندسی گردآوری می‌شود. این افراد ممکن است همان افرادی باشند که قصد شراکت و ثبت یک شرکت ژئوتکنیک را دارند که در این صورت به منظور جمع کردن امتیاز، مشکلی پیش نمی‌آید.

احتمال بعدی این است که فردی بدون شریک قصد تاسیس شرکت ژئوتیکنیک را دارد که در این صورت عموما گفته می‌شود که این فرد باید مدرک مهندسی افراد دیگر را بخرد یا اجاره کند تا در نهایت بتواند امتیاز مورد نیاز را کسب کند. فرد متقاضی برای انجام این کار می‌تواند با انتشار آگهی اجاره کردن مدرک مهندسی در روزنامه‌ها یا مراجعه به موسسه‌های دلال مدرک مهندسی، امتیازهای مورد نیاز را کسب کند.

مرحله سه: فراهم کردن محل مناسب برای انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی

قدم سوم پس از ثبت شرکت، خرید تجهیزات مورد نیاز و جمع‌آوری امیتیاز لازم، تهیه مکان مناسب به منظور قرار دادن تجهیزات و انجام فعالیت‌های موردنظر است. بر اساس دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی، محل آزمایشگاه ژئوتکنیک باید دارای شرایط زیر باشد:

  • دارای موقعیت اداری بوده و مستقر در زیرزمین یا طبقه همکف باشد
  • نباید برای همسایگان آزمایشگاه مزاحمتی ایجاد کند
  • آزمایشگاه باید حداقل 120 متر مربع مساحت داشته باشد

در مرحله تعیین محل برای آزمایشگاه ژئوتکنیک باید به مواردی توجه کرد. اولین مورد این است که کارشناسان سازمان نظام مهندسی به صورت دوره‌ای از آزمایشگاه بازدید می‌کنند و نکته‌ی دوم اینکه به منظور تغییر محل آزمایشگاه باید حتما یک درخواست تغییر آدرس در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود. با توجه به این دو نکته توصیه می‌شود که محل مورد نظر برای آزمایشگاه خریداری شده یا اینکه مدت زمان اجاره آن طولانی مدت باشد.

قدم چهارم: تهیه کردن مدارک جهت صدور پروانه اشتغال به کار

دستورالعمل راه شهرداری تهیه یک سری مدارک را به منظور ثبت درخواست اشتغال به کار ضروری دانسته است:

  • کپی برابر اصل اجاره نامه یا سند ملکی
  • کپی برابر اصل فاکتور رسمی خرید تجهیزات
  • اصل و کپی قبض تلفن ثابت
  • کپی برابر اصل اساسنامه، روزنامه رسمی آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
  • فرم تعهدنامه محضری جداگانه برای تمام افراد امتیازآور و هم‌چنین گواهی شدن امضای متقاضی در دفترخانه اسناد رسمی و هم‌چنین یک نسخه از قرارداد این اشخاص با شرکت
  • کپی برابر اصل پروانه اشتغال به کار، مدرک تحصیلی، شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل، اعضای هیئت‌مدیره و شاغلان شرکت
  • سوابق حرفه ای شرکت و اعضا
  • فرم تایپی و تکمیل شده اعضای هیئت‌مدیره امتیارآور و جدول امتیاز شرکت
  • اصل گواهی عضویت شرکت در سازمان نظام مهندسی استان
  • اصل فیش بانکی مربوط به پرداخت عوارض صدور پروانه اشتغال به‌ کار
  • کروکی دفتر و آزمایشگاه همراه با توضیح کامل
  • دو قطعه عکس ترجیحاً زمینه سفید از مدیرعامل
  • درخواست صدور پروانه شخص حقوقی در سر برگ شرکت با امضاء مدیرعامل

قدم پنجم: ارائه مدارک به سازمان نظام مهندسی

پس از تهیه مدارک لازم و هم‌چنین تکمیل فرم‌های مربوطه برای ثبت شرکت ژئوتکنیک، تحویل آن‌ها به ساختمان سازمان نظام مهندسی استان الزامی است. پس از تحویل این مدارک، رسیدی به متقاضی ارائه می‌شود. در این مرحله، شرکت در نوبت بازدید قرار می‌گیرد. پس از بازدید از محل آزمایشگاه، در صورت بدون اشکال بودن محل آزمایشگاه و کامل بودن تمامی مدارک مورد نیاز، پروانه اشتغال صادر شده و به مدت 3 سال اعتبار خواهد داشت.

راهنمایی برای ثبت شرکت ژئوتکنیک

امیدواریم که در این مطلب نکات مهم ثبت شرکت ژئوتکنیک را منتقل کرده باشیم. در نهایت، شما می‌توانید برای ثبت شرکت ژئوتکنیک یا سایر موضوعات مرتبط با ثبت شرکت به خدمات مشاوره‌ای وینداد و تیم حقوقی ما اعتماد کنید. فعالیت شرکت خود را با اقدام به ثبت آن آغاز کنید. متخصصان وینداد در تمام مراحل ثبت شرکت و نیازهای حقوقی بعدی کسب‌وکار شما در کنار شما خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت