هنگام خروج یکی از بنیان‌گذار استارتاپ چه اقداماتی را باید انجام داد؟

هنگام خروج یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ چه اقداماتی را باید انجام داد؟

خروج یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر رو به رشد یک استارتاپ است. تمام کسانی که قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارند و یا در فرآیند راه‌اندازی یک کسب و کار هستند می‌دانند که انتخاب یک بنیان‌گذار مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیمات در ابتدای مسیر کسب و کار […]

خروج یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر رو به رشد یک استارتاپ است.
تمام کسانی که قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارند و یا در فرآیند راه‌اندازی یک کسب و کار هستند می‌دانند که انتخاب یک بنیان‌گذار مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیمات در ابتدای مسیر کسب و کار می‌باشد. زیرا فردی که وارد کسب و کار شما می‌شود تنها یک همکار ساده در کار محسوب نمی‌شود بلکه آن‌ها کسانی هستند که به واسطه کار یک رابطه طولانی مدت با آن‌ها ایجاد می‌گردد. با این وجود نظیر هر رابطه دیگری در اینجا هم ممکن است شاهد فراز و نشیب‌هایی باشیم که در نهایت آن رابطه به طور کامل قطع شود. خروج یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ به ویژه زمانی که در مرحله رشد کسب و کار هستید، می‌تواند تاثیر زیادی بر کسب و کار شما بگذارد. پس لازم است بدانید که بهترین اقدامات در این موارد کدام ها هستند.

ما در این متن در صدد هستیم تا بهترین اقدامات را در این شرایط که به لحاظ حقوقی نیز تایید شده هستند به اشتراک بگذاریم:

چگونگی حل و فصل موقعیت حاصل از خروج یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ :

  • درج تمامی وظایف و مسئولیت‌ها و نقش‌های واگذار شده به هر یک از بنیان‌گذاران از بدو ورود به کسب و کار یکی از راه‌های جلوگیری از اختلافات در آینده می‌باشد.
  • در آغاز مسیر برای راه‌اندازی کسب و کار از انعقاد تفاهم‌نامه بنیان‌گذاران غافل نشوید! این قرارداد با دربر داشتن برنامه وستینگ در خصوص سهام هر یک از بنیان‌گذاران می‌تواند حافظ کسب و کار شما و سهام شما باشد. همچنین می‌تواند ریسک‌های مرتبط با خروج یکی از بنیان‌گذاران را کاهش دهد.

شما می‌توانید نمونه قرارداد وستینگ که مطابق قانون تجارت ایران تنظیم شده است را دریافت کنید.

یک مثال جهانی عینی از وضعیتی که در نتیجه عدم روشن شدن وظایف و نقش‌ها و مسئولیت‌ها و عدم انعقاد قرارداد وستینگ حاصل می‌شود، شرکت Zipcar می‌باشد. پیش از آنکه این شرکت به یک شرکت بزرگ و موفق تبدیل شود، یکی از بنیان‌گذاران اصلی ۵۰ درصد سهم شرکت را برای یکی دیگر از بنیان‌گذاران در نظر گرفت و بعد از مدتی آن بنیان‌گذار تصمیم به جدایی از شرکت گرفت. در این وضعیت نیمی از سهم شرکت از آن او بود در حالی که برای ایجاد آن زحمت زیادی نکشیده بود!

[irp posts=’178′]

  • وجود یک قرارداد روشن و دقیق در خصوص مالکیت فکری کسب و کار با قواعدی که مشخص کند زمانی که بنیان‌گذاری که در ایجاد کسب و کار سهیم بوده از شرکت خارج شد، مالکیت فکری کسب و کار به چه صورت ادامه می‌یابد.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قراردادهای راه‌اندازی، توسعه و سرمایه‌گذاری کسب‌وکار را از بانک وینداد دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

دلایلی که ممکن است به خاطر آن‌ها بنیان‌گذاری یک کسب و کار را رها کند

واقعیت این است که دلایل زیادی وجود دارد که یک بنیان‌گذار به این نتیجه برسد که کسب و کاری را که آغاز کرده رها کند و از آن خارج شود. هر چند هنوز این امر در دنیای استارت‌آپ ها و کسب و کارها یک اتفاق رایج تلقی نمی‌شود. اما از دلایل خروج یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در برخی از موارد ممکن است بنیان‌گذار تصمیم داشته باشد تا اهداف حرفه‌ای دیگری را چه به صورت کار کردن برای اشخاص دیگر و چه در قالب راه اندازی یک کسب و کار جدید و مستقل دنبال کند.
  • ممکن است تصمیم به ترک یک کسب و کار ناشی از تضاد میان علاقه اصلی فرد با کسب و کار فعلی باشد.
  • ممکن است سایر بنیان‌گذاران و یا تیم همکاری شما متعهد به مسیر کسب و کار شما نباشند و یا اختلاف نظر اساسی و مبنایی در خصوص نحوه پیشبرد و اداره کسب و کار میان افراد وجود داشته باشد.
  • ممکن است فردی توانایی انجام وظایف و نقش هایی را که در کار تیمی بر عهده او گذاشته است، در خود احساس نکند.

در چنین شرایطی اگر اعضا قادر به پیدا کردن راه حل نباشند و یا خود بنیان‌گذار داوطلبانه تصمیم به خروج نداشته باشد، بهتر است برای جلوگیری از سختی ها و مشکلات بیشتر در آینده از همان ابتدا به مسیر پایان دهیم تا اینکه بخواهیم هر یک از بنیان‌گذاران را نسبت به ماندن و ادامه دادن قانع کنیم.

اگر به دنبال رابطه‌ کاری حرفه‌ای هستید با خرید نمونه قراردادهای کاری و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشد.

بهترین راه برای کنترل وضعیت ناشی خروج یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ چیست؟

زمانی که شما از تصمیم به خروج یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ خود مطلع می‌شوید، اولین و بهترین کار این است که شرایط به وجود آمده را برای هم تیمی‌ها و مهره‌های اساسی کسب و کار خود توضیح دهید. به ویژه آنکه شما باید سرمایه گذاران کسب و کار خود را در جریان تمامی اتفاقات پیش آمده قرار دهید آن هم نه به این دلیل که آن ها بهتر می‌توانند موقعیت را کنترل نمایند بلکه بدین دلیل که آگاه کردن سرمایه گذاران از تمامی اتفاقات موجب ایجاد اعتماد در بین آن‌ها نسبت به صاحبان کسب و کار شده و با آن ها احساس راحتی خواهند داشت. همچنین در عین حال می‌توانند مشاوره دقیق‌تری ارائه دهند.

اگر بنیان‌گذاری که قصد ترک یک کسب و کار را دارد از اعضای هیئت مدیره نباشد، پایان دادن به همکاری با وی راحت‌تر و در هر زمان ممکن است در حالی که اگر آن شخص از اعضای هیئت مدیره باشد، موضوع خروج آن شخص باید به رای گذاشته شود.

نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است آن است که شما باید از این امر اطمینان حاصل نمایید که یک شخص با هدف مراجعه مجدد با خواسته‌های جدید و جایگزین از کسب و کار خارج نشود.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و توسعه کسب و کارتان انجام دهید این است که یک قرارداد اصولی را میان بنیانگذاران داشته باشید. همین الان نسبت به دریافت تفاهم نامه بنیانگذاران اقدام کنید!

هنوز در مورد شرایطی که با خروج یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ برای کسب‌وکارتان پیش می‌آید سوال دارید؟

ترک کردن کسب و کار توسط یکی از بنیان‌گذاران در واقع شبیه یک ضرر بزرگ است با این وجود به معنای پایان کسب و کار نیست و این امر مهم است که شما رابطه را منصفانه و با شفافیت پایان داده و برای جلوگیری از آشفتگی و بهم ریختگی در برنامه های کسب و کار، در چنین شرایطی از مشاوره وکیل متخصص در این زمینه بهره مند شوید تا تمام جوانب خروج را بررسی نموده و از اختلافات بیشتر در آینده جلوگیری نمایید.

تیم وینداد با بهره مندی از وکلای با تجربه و خبره در این زمینه و با ارائه بهترین راه حل و عملکرد در چنین شرایطی همراه شما خواهد بود.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط