دعوای ثبت علامت صنعتی یا اختراع چیست؟

دعوای ثبت علامت صنعتی یا اختراع چیست؟

  با گسترش کارخانه ها و تنوع کالاها دعواهایی از قبیل دعوای ثبت علامت صنعتی یا اختراع نیز زیاد به گوش می‌خورد. برند‌های تجاری  با علامت‌های صنعتی و اختراعات خود با یکدیگر رقابت می‌کنند. معمولا شرکت‌ها سعی می‌کنند از علامت‌های تجاری خود محافظت ‌کنند، ولی در مورد حفظ علامت صنعتی کالاهای خود اطلاعاتی ندارند و  […]

 

با گسترش کارخانه ها و تنوع کالاها دعواهایی از قبیل دعوای ثبت علامت صنعتی یا اختراع نیز زیاد به گوش می‌خورد. برند‌های تجاری  با علامت‌های صنعتی و اختراعات خود با یکدیگر رقابت می‌کنند. معمولا شرکت‌ها سعی می‌کنند از علامت‌های تجاری خود محافظت ‌کنند، ولی در مورد حفظ علامت صنعتی کالاهای خود اطلاعاتی ندارند و  نمی‌توانند به درستی  علامت صنعتی مخصوص به خود را وارد بازارهای رقابتی کنند.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چه تفاوتی بین علامت تجاری و علامت صنعتی است؟ یا اینکه علامت صنعتی یک اختراع چطور به وجود می‌آید؟ این موارد نکات اساسی‌ست که اگر بدون توجه به آنها کالای خود را وارد بازار کنید یا اقدام به ثبت علامت صنعتی بدون رعایت موارد حقوقی آن کنید درگیر دعواهای حقوقی بسیاری خواهید شد. چنانچه در حال حاضر شما یا کسب‌وکارتان درگیر چنین مسائلی شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم این متن را تا انتها بخوانید. در اینجا شما را با دعوای ثبت علامت صنعتی یا اختراع و تعریف علامت صنعتی آشنا خواهیم کرد.

توصیه می‌کنیم برای پیشبرد بهتر روند دادرسی از وکلای متخصص در این حوزه استفاده کنید ما در وینداد برای شما بهترین وکلا را فراهم کرده‌ایم تا شما را در این زمینه همراهی کنند.

علامت صنعتی یا اختراع چیست؟

علامت یا نشانی که سازنده یک محصول بر روی کالای خود قرار می‌دهد علامت صنعتی گفته می‌شود. یک شرکت می‌تواند چندین علامت صنعتی به اعتبار کالاها و تولیدات متنوع و خاص‌اش داشته باشد اما تنها می‌تواند یک علامت تجاری داشته باشد. بنابراین یک شرکت که تولیدات متنوع دارد می‌تواند علامت صنعتی مخصوص به همان محصول را بر روی کالای خود قرار دهد مثل شرکتی که تولید لوازم بهداشتی می‌کند و بر روی هرکالا علامت مخصوص به آن را درج می‌کند.

برای علامت اختراع نیز باید همراه با اظهارنامه مدارک ثبت اختراع، به مرجع ثبت اختراع تسلیم کند. برای علامت، گواهی ثبت علامت صادر خواهد شد. مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار ۱۰ سال است.حق استعمال و استفاده انحصاری علامت صنعتی یا اختراع فقط برای کسانی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت برساند.

اما چنانچه شرکتی علامت صنعتی یا اختراع محصول شما را مورد استفاده قرارداد باید بتوانید از حقوق خود نسبت به این علامت دفاع کنید. در واقع باید دعوای ثبت علامت صنعتی یا اختراع را اقامه کنید تا مالکیت شما نسبت به محصول از بین نرود.

ما در ادامه شما را با جزئیات این دعوا آشنا می‌کنیم اما برای اقدام حقوقی توصیه می‌کنیم که از وکلای مجرب برای این کار استفاده کنید. ما در وینداد برای شما این امکان را فراهم نمودیم که از راهنمایی وکلای متخصص استفاده کنید.

دعوای ثبت علامت صنعتی یا اختراع به چه صورت است؟

در صورتی که شرکتی علامت صنعتی یا اختراع محصول شما را مورد استفاده قرارداد، حسب درخواست می‌تواند مورد دعوای ثبت علامت صنعتی قرار ‌گیرد و درنهایت دادگاه گواهینامه طرح صنعتی ثبت شده را مورد ابطال قرار می دهد.

با قطعی شدن حکم دادگاه مبنی بر ابطال علامت صنعتی ثبت شده، رای دادگاه به مرجع ثبت ابلاغ می‌گردد و مرجع مذكور آن را ثبت و به هزینه شخصی که علامت صنعتی‌اش باطل شده، آگهی کرده و آن را در اولین فرصت ممكن در روزنامه رسمی منتشر می‌كند.

همانطور که گفته‌شد، بر طبق ماده ۱۰۳ آئین نامه اجرایی ثبت طرح صنعتی برای دعوای ثبت علامت صنعتی یا اختراع ، هر ذینفع می‌تواند از دادگاه صالح مقرر در ماده ۵۹ قانون، ثبت علامت صنعتی یا اختراع خود را درخواست نماید.

در این صورت باید طی دادخواستی ثابت كند كه علامت صنعتی ثبت شده شرایط مقرر در ماده 20و21 که ویژگی‌های طرح صنعتی در آن بیان شده را دارد و کس دیگری نمی‌تواند این طرح را به نام خود ثبت کند. اگر کسی طرح صنعتی به نام خود  ثبت نماید، پدیدآورنده واقعی آن طرح یا قائم مقام قانونی او نیست.

بنابراین اگر شرکتی محصولات متنوعی داشته باشد و بخواهد بر روی هرکدام از محصولاتش علامت صنعتی مخصوصی استفاده کند، می‌تواند ابتدا علامت صنعتی مربوط را به ثبت برساند. پس از آن هر شرکتی اقدام به استفاده از طرح صنعتی آنها کرد دعوای ابطلال طرح مزبور را اقامه کند. برای مثال یک شرکت تولید‌کننده محصولا بهداشتی می‌تواند برای شامپو های خود یک علامت صنعتی بخصوص و برای کرم‌های دست خود یک علامت صنعتی متفاوت انتخاب کند و درحالی که شرکت همچنان یک برند تجاری دارد. بنابراین می‌توان با ثبت علامت صنعتی محصولات شرکت را از یکدیگر متمایز کرد و اجازه سواستفاده دیگران از آن محصولات را به حداقل رسانید.

چنانچه برای اقامه‌ی دعوا نیاز به راهنمایی دارید. کارشناسان و مشاوران وینداد آماده کمک به شما دراین زمینه هستند.

برای اقامه‌ی دعوای  ثبت علامت صنعتی یا اختراع نیاز به وکیل دارید؟

طرح صنعتی، برند تجاری و علامت صنعتی از موارد پرکاربرد و حساس حقوق مالکیت فکری است، هرروزه بر اقسام این طرح‌ها و نمونه‌های آنها افزوده می‌شود. طرح‌های صنعتی از چند منظر قابل بررسی است و در کل جزئیات و نکات فنی زیادی دارد و اگر در این راستا کسب‌وکاری مراقب طرح و علامت خود نباشد، مالکیت آن را از دست می‌دهد.

توصیه‌ی ما به شما این است که در ابتدای ثبت طرح صنعتی و برند تجاری خود با وکیل یا مشاور متخصص در این زمینه مشورت کنید و بعد آن را با خیال راحت به ثبت برسانید تا از دردسرهای ناشی از دعاوی بعد در امان باشید. اما چنانچه شما درگیر دعوای ثبت علامت صنعتی شده‌اید جای نگرانی نیست ما در وینداد وکلای متخصصی داریم که می‌توانند شما را در این زمینه یاری کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و