برای حفاظت از حریم خصوصی وب‌سایت چه راهکارهایی وجود دارد؟

برای حفاظت از حریم خصوصی وب‌سایت چه راهکارهایی وجود دارد؟

تصور کنید که شما بعد از آشنایی با یک وب‌سایت و اعتماد به آن وارد وب سایت شده و برخی از اطلاعات ضروری خود را در آن وارد می‌نمایید. این اطلاعات شامل مواردی نظیر نام و نام خانوادگی، شماره تماس، محل سکونت، تحصیلات، شغل می باشد و حتی در برخی از موارد ممکن است از […]

تصور کنید که شما بعد از آشنایی با یک وب‌سایت و اعتماد به آن وارد وب سایت شده و برخی از اطلاعات ضروری خود را در آن وارد می‌نمایید. این اطلاعات شامل مواردی نظیر نام و نام خانوادگی، شماره تماس، محل سکونت، تحصیلات، شغل می باشد و حتی در برخی از موارد ممکن است از شما بخواهند برخی از مدارک هویتی خود را نیز در آن وب‌سایت بارگزاری نمایید. در این میان به طور حتم نخستین دغدغه ذهنی برخی از افراد این موضوع خواهد بود که حریم خصوصی وب‌سایت چگونه تأمین می‌شود تا اطلاعات آن‌ها در این وب‌سایت فاش نشده و یا از آن سوءاستفاده نگردد.

در صورت بروز چنین نگرانی‌ای لازم است به بخش حریم خصوصی یا private policy آن وب‌سایت مراجعه کرده و قبل از ارائه چنین اطلاعاتی از سیاست‌ها و راهکارهای آن وب‌سایت در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران مطلع گردیم و بعد از آن اطلاعات خود را در آن وارد نماییم.

ما در این نوشتار در صدد هستیم تا شما را با بخش حریم خصوصی و راهکارهای وب‌سایت‌ها در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران آشنا نماییم که برای این امر لازم است ابتدا مختصراً به موضوع حریم خصوصی وب‌سایت‌ها بپردازیم. چنانچه پس از این مطلب نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوره کارشناسان حقوقی ما بهره‌مند شوید.

حریم خصوصی چیست؟

پیش از ورود به راهکارهای حفظ حریم خصوصی لازم است ابتدا با مفهوم حریم خصوصی که به طور حتم زیاد با آن روبه‌رو شده‌اید، آشنا شویم. حریم خصوصی عموماً به آن دسته از اطلاعاتی گفته می‌شود که فاش شدن آن می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیر روحی و جسمی به افراد وارد نماید. هم‌چنین اطلاعاتی نظیر وضعیت تاهل، تاریخ تولد، کد ملی، اطلاعات مالی و نشانی محل سکونت و … که بتوان از آن‌ها داده‌های جدیدی را استخراج کرد و یا از آن‌ها استفاده تجاری و غیرتجاری نمود، از مصادیق حریم شخصی محسوب می‌گردند.

همانطور که اشاره کردیم حریم خصوصی وب‌سایت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. بدین جهت که افراد اطلاعات خود را در آن سایت به اشتراک می‌گذارند و بنابراین هر چه سیاست‌های حاکم بر حفظ حریم خصوصی وب‌سایت‌ها قوی‌تر باشد، امکان فاش شدن اطلاعات ضعیف‌تر و میزان رضایت افراد از آن وب‌سایت بیشتر خواهد بود.

سیاست‌های حریم خصوصی در واقع بیانیه‌ای است که برای اطلاع بازدیدکنندگان آن سایت در خصوص اطلاعاتی که از کاربران جمع‌آوری می‌شود. در واقع بیانیه حفظ حریم خصوصی بایدها و نبایدهایی است در خصوص نحوه استفاده از اطلاعاتی که کاربران در سایت مندرج می‌نمایند. به طور کلی این اطلاعات شامل مواردی می‌باشد که به واسطه آن می‌توان هر کاربر را به صورت منحصر به فرد شناسایی کرد.

راهکارهای حفاظت از حریم خصوصی وب‌سایت

یکی از اساسی‌ترین مراحل راه‌اندازی یک وب‌سایت با هر نوع محتوایی جلب توجه و اعتماد افراد می‌باشد که بدین منظور افرادی که سایتی را راه‌اندازی می‌نمایند، می‌بایست این اطمینان را در افراد ایجاد نمایند که از تمامی اطلاعات آن‌ها محافظت نموده و حریم خصوصی آن‌ها را حفظ می‌نمایند. چنانچه در کاربران این اطمینان حاصل شود که محیط وب‌سایت شما کاملاً امن است، در این صورت رغبت و مشارکت بیشتری نشان می‌دهند.

بهتر است بدانید در صورت وجود دو وب‌سایتی که محصولات یا خدماتی کاملاً شبیه به هم ارائه می‌نمایند، افراد همواره وب‌سایتی را انتخاب می‌نمایند که در خصوص استفاده و مدیریت اطلاعات کاربران شفاف‌تر عمل نموده و اعتماد افراد را بهتر جلب نماید.

اینک به برخی از راه‌کارهای حفظ حریم خصوصی وب‌سایت اشاره می‌نماییم:

  • چنانچه شما در راه‌اندازی یک وب‌سایت تازه‌کار هستید، بهتر است برای تنظیم سیاست‌های حریم خصوصی از سایت‌های با سابقه بیشتر و یا افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
  • سیاست‌های حفظ حریم خصوصی وب‌سایت شما بهتر است کوتاه و ساده و در عین حال دربردارنده بیش‌ترین مطالب باشد. اصولاً جملات طولانی و سخت کاربران را خسته و از وب‌سایت شما خارج می‌نماید.
  • ممکن است شما زمانی تصمیم بگیرید که سیاست‌های حریم خصوصی را تغییر دهید و البته این اختیار را هم دارید. تنها لازم است در صورت تغییر، کلیه جزئیات آن را مجدداً در اختیار کاربران قرار دهید و به اختیار خود مبنی بر تغییر در سیاست‌های حفظ حریم خصوصی اشاره نمایید.
  • نحوه جمع‌آوری اطلاعات از کاربران را تشریح نمایید. به عنوان مثال برخی وب‌سایت ها از طریق فرم ثبت‌نام اقدام به جمع‌آوری برخی اطلاعات فردی می‌نمایند.
  • لازم است به صورت شفاف و واضح برای کاربران وب‌سایت خود توضیح دهید که با اطلاعات آن‌ها قرار است چه کار کنید. به عنوان مثال اغلب اطلاعات کاربران فقط داخل همان وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در برخی موارد ممکن است شما بخواهید این اطلاعات را در جای دیگری به اشتراک بگذارید. در این صورت لازم است با شفافیت کامل قصد خود را اعلام نمایید.
  • سیاست حفاظت از حریم خصوصی هر وب‌سایتی مستقل و متفاوت از سایر وب‌سایت‌ها می‌باشد. بنابراین در تنظیم آن بهتر است کاملاً خلاقانه عمل کرده و به هیچ وجه آن را از سایت‌های دیگر کپی نکنید. زیرا بیانیه شما براساس نیازهای وب‌سایت شما و کاربران تنظیم می‌گردد.
  • ممکن است در وب‌سایت شما لینک‌های وب‌سایت‌های دیگر نیز قابل مشاهده باشد که از آن طریق کاربران به سایت‌های دیگر هدایت گردند. در این صورت بهتر است شما در بیانیه خود عدم مسئولیت در برابر سایت‌های دیر را متذکر گردید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی کاربران از شما متوقع نباشند.
  • بهتر است برای برقرارری ارتباط و یا پاسخ‌گویی به سوالات مشتریان و کاربران وب‌سایت خود حتما یک راه ارتباطی به آن‌ها معرفی نمایید.

سخن آخر

در این مطلب ما به طور مختصر در خصوص برخی از الزامات تنظیم یک سیاست‌نامه جهت حفاظت از حریم خصوصی وب‌سایت اشاره کردیم تا شما بتوانید با استفاده از آن اعتماد تعداد بیشتری از افراد را جلب نمایید. در این میان نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که تنظیم سیاست‌های حفاظت از حریم خصوصی وب‌سایت اصولاً امری تخصصی بوده و نیازمند بررسی تمامی جوانب حقوقی موضوع می‌باشد تا کاربران شما به راحتی بتوانند به وب‌سایت شما اعتماد نمایند.

وینداد با متخصصین حقوقی آماده ارائه مشاوره به شما در خصوص حفاظت از حریم خصوصی و تنظیم آن مطابق شرایط و محتوای وب سایت و کاربران شما می‌باشد. پس همین حالا درخواست خود را ثبت و از خدمات وینداد استفاده نمایید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و