سامانه درخواست بیمه بیکاری

نحوه استفاده از سامانه درخواست بیمه بیکاری

بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت‌ های تامین اجتماعی است که کارگر پس از بیکار شدن و به عنوان جبران مالی به طور ماهیانه تا زمان یافتن کار جدید دریافت می کند تا از این طریق برخی از مسائل و مشکلاتی را که بر زندگی خانوادگی و اجتماعی اش تأثیر می گذارد را مهار […]

بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت‌ های تامین اجتماعی است که کارگر پس از بیکار شدن و به عنوان جبران مالی به طور ماهیانه تا زمان یافتن کار جدید دریافت می کند تا از این طریق برخی از مسائل و مشکلاتی را که بر زندگی خانوادگی و اجتماعی اش تأثیر می گذارد را مهار کند. برای بهره مند شدن از این مزیت باید کار با سامانه درخواست بیمه بیکاری را بدانید.

حمایت های ناشی از بیمه بیکاری از مدرن ترین حمایت های اجتماعی از قشر کارگری می باشد که امروزه در 65 کشور جهان در حال اجراست و میزان دریافت آن در هر کشور متفاوت است.

قوانین مربوط به بیمه بیکاری کدامند؟

از نظر قانون بیمه بیکاری، بیکار به شخص بیمه‌شده‌ای گفته می‌شود که بدون میل و اراده خود بیکار شده و اکنون آماده به کار است و می‌تواند در محیط کار جدید فعالیت خود را آغاز کند.

اگر فرد بیمه‌شده به علت تغییرات ساختار اقتصادیِ محل کار و بنا به تشخیص وزارتخانه مربوطه و تائید شورای عالی کار، شغل خود را از دست دهد، «بیکار موقت» شناخته می‌شود و مشمول قانون بیمه بیکاری است.

این قانون در مورد بیمه‌شدگانی که به خاطر حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش‌سوزی شغل خود را از دست می‌دهند نیز صدق می‌کند.

بیکارشدگانی که بر اساس مقررات قانون کار و رای صادره از مراجع حل اختلاف به خاطرکوتاهی در انجام وظایف محوله‌شان یا نقض آیین‌نامه‌های انضباطی محل کار توسط کارفرما اخراج شده‌اند، مستحق دریافت بیمه بیکاری نخواهند بود.

برای دریافت مقرری بیمه بیکاری باید حداکثر تا ۳۰ روز از تاریخ بیکار شدن‌، موضوع را به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه اطلاع دهید و آمادگی خود را برای اشتغال مجدد اعلام کنید.

مبلغ بیمه بیکاری اشخاص واجد شرایط از روز اولِ شروعِ بیکاری آنان محاسبه و پرداخت می‌شود.

بیمه بیکاری در صورتی که شرایط زیر را دارا باشید به شما تعلق می­گیرد:

1.مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشید؛

2.تبعه کشورهای دیگر نباشید؛

3.مستمری‌بگیر، بازنشسته یا از کارافتاده نباشید؛

4.پیش از بی کاری، حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید؛

5.کارفرما، دارای شغل آزاد یا بیمه‌شده اختیاری نباشید؛

6.به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشید؛

7.بیکاری خود را تا ۳۰ روز پس از اخراج به اداره کار اعلام نمایید (البته در موارد خاص، بیش از ۳۰ روز نیز امکان‌پذیر است).

مراجعه حضوری برای درخواست بیمه بیکاری، مخصوصا در شرایط پاندمی کرونا اجباری نیست و تمامی افراد می‌توانند با ورود به آدرس prkar.mcls.gov.ir ثبت‌نام خود را در سامانه بیمه بیکاری انجام دهند.

مراحل ثبت­ نام درسامانه درخواست بیمه بیکاری

1. در یکی از مرورگرهای خود عبارت سامانه جامع روابط کار یا آدرس آن prkar.mcls.gov.ir را تایپ و آن را جستجو کنید.

2. پس از ورود به سایت، شما باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید، در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام نکرده اید و حساب کاربری ندارید، بر روی گزینه ایجاد حساب کاربری کلیک کنید.

3. پس ورود به حساب کاربری خود، از منوی بالای سایت، بر روی گزینه پنجره خدمات و سپسی گزینه اداره کل حمایت از مشاغل و بیکاری انتخاب نمایید تا گزینه مربوط به ثبت درخواست بیمه بیکاری برای شما نشان داده شود.

4. بر روی گزینه ثبت درخواست بیمه بیکاری کلیک تا به قسمت فرم ثبت نام بیمه بیکاری وارد شوید.

5. در این مرحله از شما درخواست می شود که اطلاعات حساب کاربری خود را به روز رسانی کنید. برای این کار حتما اطلاعات نوشته شده را به دقت مطالعه کنید و در صورتی که قصد تغییر و یا ویرایش آن ها را دارید، این کار را انجام دهید و در پایان گزینه ارسال را انتخاب کنید.

6. در این قسمت به فرم ثبت نام بیمه بیکاری هدایت می شوید که باید به دقت این فرم را تکمیل نمایید. در اولین مرحله، می بایست علت بیکاری خود را از بین گزینه های موجود انتخاب کنید.پس از تکمیل علت بیکاری، در زیر این فرم، می بایست که مدارک خواسته شده را در سامانه آپلود کنید. دقت داشته باشید که بارگذاری گواهی مهارتی، اجباری نیست و در صورتی که این گواهی را دارید، می توانید آن را آپلود کنید.

7. در این مرحله لازم است که افراد اطلاعات کارگاهی که از آن جا بیکار شده است را به دقت وارد نماید. لازم به ذکر است که این اطلاعات توسط سازمان تامین اجتماعی بررسی می شود و صحت آن بسیار مهم است.

8. این مرحله مربوط به اطلاعات است که باید شماره حساب بیمه بیکاری و شماره شبا بانک خود را وارد کنید. دقت داشته باشید که شماره حساب باید مطابق با شماره ملی فرد باشد.

9. قسمت مربوط به استعلام اطلاعات مربوط به افرادی است که شکایت خود را به صورت سیستمی ثبت کرده اند و دارای شماره دادنامه می باشند. در صورتی که شماره دادنامه ندارید، بر روی گزینه «خیر» کلیک کنید.

10. در نهایت نیز شرایط بیکاری که شامل تاریخ شروع بیکاری می باشد را به دقت وارد کنید و پس از چک کردن نهایی اطلاعات وارد شده، گزینه ارسال انتخاب کنید تا فرم ثبت نام بیمه بیکاری شما به سازمان تامین اجتماعی ارسال و در کمترین زمان بررسی شود.

 

نکاتی که باید در هنگام تکمیل فرم ثبت ­نام  سامانه بیمه بیکاری در نظر داشته باشید

– اطلاعاتی نیاز به وارد شدن و تکمیل شدن دارند که در کنار آن ها ستاره وجود داشته باشد، در غیر این صورت نیازی به تکمیل آن ها در فرم بیمه بیکاری نیست.

– شماره حساب بانک مجاز برای ثبت نام بیمه بیکاری باید مربوط به یکی از بانک مجاز شامل بانک ملت، بانک تجارت، بانک ملی، بانک رفاه، بانک صادرات و بانک سپه باشد.

– در قسمت تعداد افراد تحت تکفل، لازم است که فرد بیمه شده تعداد افرادی که تحت تکفل وی می باشند و همچنین، جزو بیمه شدگان تامین اجتماعی هستند را وارد نماید.

– منطقه شهرداری در قسمت مربوط به اطلاعات کارگاه برای افرادی که شهرستان های آن ها دارای تعدد اداره کار نمی باشد، باید عدد 1 انتخاب شود.

در مورد روابط کارگر و کارفرما حتما مشاوره حقوقی بگیرید

قراردادهای کار و روابطی که دو مورد همکاری و مسائل کاری ایجاد می‌شود، حساسیت حقوقی خاصی دارد چون اگر به آن‌ها بی اهمیت شوید، ممکن است هزینه‌های زیادی برای ما به بار بیاورد. در صورتی که می‌خواهید در سامانه درخواست بیمه بیکاری ثبت نام کنید.

سعی کنید در مورد قرارداد کار خود، نحوه گرفتن حق بیمه از کارفرما و مواردی از این دست اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.

 

 

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه