سن قانونی ثبت شرکت تجاری چقدر است؟ + نکات حقوقی

سن قانونی ثبت شرکت تجاری چقدر است؟ + نکات حقوقی

بسیاری از اشخاص که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار یا عضویت و مشارکت در تجارت‌ها را دارند، نیاز به ثبت شرکت یا ورود به شرکت‌های تجاری دارند. در ایران ثبت شرکت‌های تجاری نیازمند داشتن شرایط و مدارک خاصی است. برای برخی این سوال وجود دارد که آیا ثبت شرکت یا شراکت در آن نیازمند داشتن حداقل سن […]

بسیاری از اشخاص که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار یا عضویت و مشارکت در تجارت‌ها را دارند، نیاز به ثبت شرکت یا ورود به شرکت‌های تجاری دارند. در ایران ثبت شرکت‌های تجاری نیازمند داشتن شرایط و مدارک خاصی است. برای برخی این سوال وجود دارد که آیا ثبت شرکت یا شراکت در آن نیازمند داشتن حداقل سن خاصی است؟ اگر پاسخ مثبت است، سن قانونی ثبت شرکت چقدر است؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ بررسی موضوع حداقل سن قانونی ثبت شرکت و موضوعات مرتبط با آن رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

مزایای ثبت شرکت تجاری چیست؟

بسیاری از سرمایه‌داران یا متخصصان در حوزه‌های تجارت، ترجیح می‌دهند تا کسب‌وکار خود را از مسیر راه‌اندازی یک شرکت تجاری توسعه ببخشند. تاسیس هر شرکت تجاری، مستلزم طی کردن فرآیند ثبت شرکت است. ثبت شرکت از نظر حقوقی و اقتصادی، برای یک کسب‌وکار مزایای زیادی به دنبال دارد.

مهم‌ترین مزیت ثبت شرکت این است که فعالیت یک کسب‌وکار به شکل قانونی و رسمی دنبال می‌شود و از این جهت، اعتبار کسب‌وکار بیشتر می‌شود.

هرچه اعتبار یک کسب‌وکار افزایش یابد، جذب سرمایه، گسترش تجارت و تنظیم قراردادهای کلان نیز آسان‌تر صورت می‌گیرد.

همچنین یک شرکت ثبت شده می‌تواند در مناقصات و مزایده‌ها هم به طور رسمی شرکت کند و از این جهت برخی امتیازات تجاری را دریافت کند.

شرکای تجارت نیز با ثبت شرکت می‌توانند زیر چتر قانون تجارت، از حقوق خود دفاع کنند و اختلافات حقوقی خود را از مجرای قانونی دنبال کنند.

در واقع ثبت شرکت برای یک کسب‌وکار علاوه بر افزایش سود تجاری، امنیت حقوقی زیادی نیز به دنبال می‌آورد.

لازم به ذکر است که شرکت‌های هفت‌گانه در حقوق ایران، شرکت سهامی، با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی و تعاونی هستند.

علاوه بر مزایای گفته شده باید به یاد داشت که ضروری است متقاضیان ثبت شرکت تجاری دارای مدارک و شرایط خاصی باشند.

در واقع به حکم قانون، برای ثبت شرکت تجاری شرایطی وجود دارد. در ادامه بررسی می‌کنیم که آیا در مقررات، سن قانونی ثبت شرکت وجود دارد و یا محدودیتی از این حیث وجود ندارد.

شرایط عمومی لازم برای متقاضیان ثبت شرکت چیست؟

پیش از بررسی لزوم وجود حداقل سن قانونی ثبت شرکت، لازم است تا شرایط عمومی لازم برای متقاضیان ثبت شرکت را بررسی کنیم:

– داشتن سن قانونی و صلاحیت عقلانی برای ثبت شرکت (صلاحیت و اهلیت قانونی)

– وجود رضایت شرکا در تنظیم قرارداد مشارکت و ثبت شرکت تجاری

– وجود تعداد کافی شرکا برای ثبت شرکت تجاری

– تعیین موضوع، کاربری و هدف شرکت

– اخذ مجوزهای لازم قانونی

– تامین سرمایه لازم و قانونی برای ثبت انواع شرکت

– انجام فرآیند ثبت شرکت

همانطور که مشخص است، مطابق مقررات تجاری ایران، برای ثبت شرکت نیاز است تا حداقل سن قانونی ثبت شرکت رعایت شده باشد.

حال در ادامه به نکات بیشتری در این خصوص می‌پردازیم.

منظور از داشتن سن قانونی ثبت شرکت چیست؟

اصولا برای تنظیم انواع قراردادها بایستی شرایط اهلیت وجود داشته باشد. اهلیت به معنای داشتن رشد وعقل کافی برای شخص است. در حال حاضر سن ۱۸، سن قانونی برای انجام امور حقوقی مانند تنظیم عقود و ثبت شرکت به حساب می‌آید.

به بیان دیگر سن قانونی ثبت شرکت در ایران ۱۸ سال تمام است. با این حال، این شرط تنها برای موسسان شرکت و اعضای هیات مدیره در شرکت‌های تجاری وجود دارد.

در ادامه موضوع را تشریح می‌کنیم.

آیا برای خرید سهام سن قانو‌نی ثبت شرکت مطرح است؟

اگرچه سن قانونی ثبت شرکت ۱۸ سال است اما این سن تنها برای موسسان و اعضای هیات مدیره شرکت‌های تجاری معنا دارد.

به بیان دیگر زمانی که یک شخص مایل به خرید سهام یا سهامداری در شرکت‌های سهامی خاص باشد، می‌تواند بدون محدودیت سنی اقدام کند.

در نتیجه برای عضویت در خارج از هیات مدیره شرکت‌های سهامی خاص، شرط سن قا‌نونی ثبت شرکت، یعنی حداقل ۱۸ سال، وجود ندارد.

نکته مهم آن است که متقاضیان ثبت شرکت یا عضویت به شکل سهامدار، بایستی علاوه بر رعایت و لحاظ نکات گفته شده، به این موضوع نیز توجه کنند که برخی شرکت‌های تجاری با موضوع فعالیت‌های خاص، مقررات ویژه‌ای دارند که باید در هر مورد بررسی شود.

به بیان بهتر، نباید تصور شد شرط سن قا‌نونی ثبت شرکت، در همه موضوعات شرکت‌ها یکسان است. به همین خاطر لازم است بنا به موضوع و کاربری شرکت، مقررات خاص نیز بررسی شوند.

درباره ثبت شرکت تجاری نیاز به مشاوره حقوقی دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ بررسی موضوع سن قانونی ثبت شرکت رفتیم. در نهایت نتیجه آن شد که برای تاسیس و عضویت در هیات مدیره، داشتن حداقل ۱۸ سال ضروری است. اما می‌توان با سن کمتر از ۱۸ سال به عنوان سهامدار در شرکت‌های سهامی خاص عضویت یافت.

نباید فراموش کرد که اصولا ثبت شرکت‌های تجاری، فارغ از سن قا‌نونی ثبت شرکت یا سایر شرایط عمومی، یک امر تخصصی است و بایستی با راهنمایی حقوقدانان مطلع به پیش برود.

در نهایت شما می‌توانید برای ثبت شرکت تجاری، اخذ انواع مجوزها، انجام فرآیند در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، انتخاب نوع و قالب مناسب شرکت، اقدامات پس از ثبت شرکت و… با مشاوران حقوقی و کارشناسان مجرب وینداد مشورت کنید.

خدمات مشاوره‌ای و ثبتی وینداد با داشتن کیفیت و سرعت بالا و هزینه پایین، یک گزینه ایده‌آل برای کسب‌وکارها به حساب می‌آید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر