ثبت موسسه حسابرسی

شرایط و مراحل ثبت موسسه حسابرسی

موسسه حسابرسی یکی از رایج ترین انواع موضوعات برای ثبت موسسه است که نیاز به دریافت مجوز از جامعه حسابرسان رسمی ایران دارد. ضمن اینکه موسسین باید شرایطی مثل سابقه تحصیلی و سابقه کار مرتبط را برای دریافت مجوز و ثبت موسسه احراز کنند.

در میان انواع موسسات غیرتجاری ، ثبت موسسه حسابرسی از جمله موضوعات پرطرفدار است. با ثبت موسسه حسابداری و حسابرسی شما در زمینه موضوعات غیر تجاری و انتفاعی فعالیت خود را آغاز می‌کنید. این دسته از موسسات مانند شرکت‌های تجاری برای این که فعالیت قانونی داشته باشند؛ مانند شرکت‌های تجاری، نیاز به ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها دارند. ثبت موسسه حسابرسی برای فعالیت غیر تجاری از نوع اقتصادی کاربرد دارد. 

 ثبت موسسه حسابرسی

این دسته از موسسات توسط حداقل سه نفر از افرادی که به عنوان حسابدار رسمی شاغل بوده‌اند؛ قابل ثبت است. برای انجام خدمات بازرسی قانونی و خدمات حسابرسی تخصصی و حرفه‌ای این دسته از موسسات به ثبت می‌رسند. یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای ثبت موسسه حسابرسی دریافت مجوز از جامعه حسابداران رسمی ایران است. 

این دسته از موسسات در قالب موسسه غیر تجاری از نوع انتفاعی قابل ثبت هستند که ابتدا باید موضوع دقیق فعالیت خود را انتخاب کرده و با ذکر جزئیات در اساسنامه نیز درج کنید. سپس سایر مراحل را بر اساس راهنمای جامع ثبت موسسات غیر تجاری مانند انتخاب نام، تامین سرمایه و غیره را انجام دهید.

در ادامه شرایط مورد نیاز برای ثبت موسسه حسابرسی را بیان خواهیم کرد. 

شرایط ثبت موسسه حسابرسی

از مهمترین شرایط برای ثبت یک موسسه با موضوع حسابرسی موارد زیر است: 

  • سه نفر حسابدار باید اقدام به ثبت این موسسه نمایند. به عبارتی دیگر شریک موسسه حسابرسی باید حسابدار باشد. 
  • این افراد باید سه سال سابقه کار به عنوان حسابرس در موسساتی که عضو جامعه حسابداران رسمی ایران یا سازمان حسابرسی است؛ داشته باشند.
  • مجوز لازم را از جامعه حسابداران رسمی ایران دریافت کرده باشند. 
  • شرکا و افرادی که موسسه را تاسیس می‌کند باید در همان موسسه به صورت تمام وقت فعالیت کنند. البته اشخاصی که در دانشگاه تدریس می‌کنند یا آن دسته از افرادی که در تشکیلات جامعه حسابرسان فعالیت دارند از این شرط مستثنا می‌شوند. 
  • یکی از شرایطی که باید شرکا در نظر بگیرند این است که تمام شرکا در برابر اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارند. 

مدارک مورد نیاز برای موسسه حسابرسی 

اگر شرایط بیان شده در بالا را داشتید؛ می‌توانید با تهیه مدارک اقدام به ثبت موسسه نمایید. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • وجود دو نسخه تقاضانامه برای ثبت موسسه حسابرسی
  • اساسنامه موسسه به همراه دو نسخه از آن 
  • صورتجلسه مجمع موسسین و هیئت مدیره شرکت در دو نسخه 
  • ارائه کدپستی و معرفی دفتر کاری که کاربری اداری یا تجاری داشته باشد. 
  • ارائه مجوزی که از جامعه حسابرسان رسمی ایران دریافت کردید. 

تفاوت موسسه با شرکت حسابرسی 

گاهی اوقت موسسه حسابرسی با ثبت شرکت حسابداری به اشتباه گرفته می‌شود و برخی از افراد از آن با عنوان ثبت شرکت حسابرسی یاد می‌کنند. در ادامه تفاوت شرکت حسابداری با موسسه حسابرسی را بیان خواهیم کرد:

 اگر شما قصد داشته باشید یک موسسه حسابرسی به ثبت برسانید؛ می‌توانید آن را در قالب یک موسسه غیر تجاری انتفاعی ثبت کنید. اما برای شرکت حسابداری شرکا باید آن را در قالب یکی از شرکت‌های تجاری مانند شرکت سهامی خاص به ثبت رسانند. 

از طرفی برای این که موسسه حسابرسی به ثبت برسد؛ باید شرایط خاصی که پیش‌تر اشاره کردیم را داشته باشد. اما تشکیل شرکت حسابداری نیاز به رعایت شرایط عمومی مانند تامین سرمایه اولیه، انتخاب نام و غیره دارد. 

تفاوت دیگر این است که افرادی که موسسه حسابرسی را تشکیل داده‌اند؛ می‌توانند امور حسابداری را هم انجام دهند. اما برای شرکت‌های حسابداری امکان انجام امور حسابرسی فراهم نیست. 

موضوع فعالیت موسسه حسابرسی

موضوع فعالیت موسسه حسابرسی باید به صورت دقیق و جزئی نوشته شود که یکی از مواد اساسنامه نیز به شمار می‌رود. اگر موضوعی به صورت جداگانه و خاص نیازمند اخذ مجوز است؛ باید حتما ابتدا مجوز را دریافت کنید. 

در واقع موضوع موسسه، زمینه فعالیت آن را مشخص می‌کند و هر گونه فعالیت خارج از محدوده موضوع، غیرقانونی است. به طور کلی یک موسسه می‌تواند در موضوعاتی مثل حسابرسی‌های قانونی، داخلی، مالی رعایتی، عملیاتی، بازرسی قانونی، مشاوره و مدیریت مالی، طراحی سیستم‌های مالی، خدمات مالی و حسابداری، نظارت بر امور تصفیه، ارزیابی سهام و سهم‌الشرکه در شرکت و داوری مالی فعالیت داشته باشد. 

اگر این موارد توسط دادگاه‌ها و سایر مراجع قانونی و قضایی به موسسه ارجاع داده شود؛ موسسه موظف است به آن رسیدگی کند. 

مراحل ثبت موسسه 

با توجه به اینکه موسسه حسابرسی از جمله موضوعات فعالیت نیازمند اخذ مجوز است، برای ثبت آن ابتدا باید از جامعه حسابداران رسمی ایران مجوز دریافت کنید. سپس می‌توانید موسسه را از یکی از دو روش زیر به ثبت برسانید: 

در روش اول باید تمامی مراحل را از طریق سامانه به‌صورت کاملا آنلاین انجام دهید و مرحله به مرحله پس از بارگذاری مدارک و ورود اطلاعات و تاییدات لازم از کارشناسان، فرآیند را تکمیل کنید.

البته که در برخی از مراحل مانند انتخاب نام و تایید آن یا تنظیم اساسنامه ممکن است با مشکلاتی مثل رد نام یا نقص پرونده مواجه شوید. با این توصیف می‌توانید فرآیند ثبت را برای اطمینان بیشتر با وکیل ثبتی پیش ببرید. البته که هزینه همکاری با وکیل ممکن است چندان برای شما به‌صرفه نباشد. کارشناسان ثبتی وینداد به‌عنوان یک تیم حرفه‌ای و متخصص برای انجام صفر تا صد فرآیند ثبتی با هزینه مقرون به‌صرفه در کنار شما هستند.

در روش دوم یعنی ثبت از طریق پنجره واحد فیزیکی کسب و کار تمامی فرآیند به‌صورت کاملا حضوری انجام خواهد شد که در این زمینه نیز باید تجربه کافی داشته باشید. در این روش نیز کارشناسان ثبتی وینداد برای انجام فرآیند ثبت موسسه خدمات مورد نیاز شما را با هزینه مقرون به‌صرفه ارائه می‌دهند.

جمع بندی 

موسسات حسابرسی آن دسته از موسساتی است که به امور حسابرسی و حسابداری در شرکت می‌پردازند. برای ثبت این نوع موسسات نیاز به اخذ مجوز خواهید داشت که لازم است شرایط خود را به همین منظور احراز کنید. برای مثال باید دارای تحصیلات و سابقه کار مرتبط در این زمینه باشید. پس از دریافت مجوز می‌توانید فرآیند ثبت موسسه را در اداره ثبت شرکت‌ها انجام داده و در این زمینه فعالیت کنید.

مجموعه وینداد، صفر تا صد فرآیند ثبت موسسه حسابرسی را پس از انجام ارائه مجوزهای اخذ شده از سوی شما، پیش می‌برد و خیال شما را از بابت طولانی شدن فرآیند و صرف هزینه‌های اضافی آسوده می‌کند.

سوالات متداول

آیا برای ثبت موسسه حسابرسی نیاز به مدرک تحصیلی مرتبط است؟

بله تمامی افرادی که قصد دارند موسسه حسابرسی به ثبت برسانند باید در زمینه حسابداری مدرک معتبر داشته باشند. 

سابقه کاری تا چه حد برای ثبت موسسه حسابرسی اهمیت دارد؟ 

افرادی که قصد دارند یک موسسه با این موضوع فعالیت به ثبت برسانند باید حداقل ۳ سال سابقه کاری در زمینه حسابداری داشته باشند. 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر ثریا احمدی

ثریا احمدی

ثریا احمدی یکی از نویسندگان خوب وینداد است که کارشناسی حقوق را در دانشگاه علوم قرآن و حدیث خوانده و اطلاعات تخصصی در شاخه‌های مختلف به‌ویژه امور ثبتی و قراردادی دارد و به همین واسطه مقالات کاربردی را در مجله حقوقی وینداد منتشر کرده که در ادامه این مقالات را می‌خوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه خدمات ثبت انواع موسسه غیرتجاری به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری و دریافت روزنامه رسمی و کثیرالانتشار

خدمات ثبتی وینداد

ارائه خدمات ثبت انواع موسسه غیرتجاری به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری و دریافت روزنامه رسمی و کثیرالانتشار

مقالات مرتبط

موضوعات مجوزی شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

لیست کامل موضوعات نیازمند اخذ مجوز برای ثبت شرکت

ثبت شرکت نیازمند طی مراحل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخاب و تعیین موضوع فعالیت است. این موضوع نه‌تنها بخشی از اساسنامه شرکت را تشکیل می‌دهد، بلکه باید به دقت و با توجه به قوانین و مقررات تعیین شود. در بسیاری از موارد، موضوعات فعالیت شرکت‌ها نیازمند اخذ مجوزهای خاصی از مراجع ذی‌ربط هستند. برخی از حوزه‌های فعالیتی که معمولاً نیاز به اخذ مجوز دارند شامل پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، بازرگانی و غیره هستند.

انواع مجامع عمومی در شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

انواع مجامع عمومی شرکت‌ها چیست؟ | وظایف و صلاحیت‌ها

در تمامی شرکت‌های تجاری برای تصمیم‌گیری در امور مختلف، مجامعی تشکیل می‌شود که انواع آن‌ها، نحوه تشکیل، صلاحیت‌ تصمیم‌گیری و وظایف و اختیارات هر یک به‌طور کامل مشخص شده است. مجامع شرکت‌ها شامل مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده هستند.

صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

نحوه تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکت

افزایش سرمایه در شرکت‌های تجاری به منظور توسعه فعالیت‌های شرکت انجام می‌شود که باید به عنوان یکی از تغییرات شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد چرا که سرمایه ثبتی در ابتدای تاسیس در اساسنامه درج شده و این مورد باعث تغییر اساسنامه خواهد شد.