شرکت بازرگانی چیست؟

شرکت بازرگانی چیست؟ و انواع آن کدام است؟

اگر قصد دارید یک شرکت به صورت بازرگانی به ثبت برسانید و سوال شما این است که شرکت بازرگانی چیست نیاز است که حتما این مقاله را تا انتها بخوانید. همان طور که می‌دانید ثبت شرکت در حال حاضر روبه افزایش است و برای خرید و فروش و برخی دیگر از موارد تجاری نیاز است […]

اگر قصد دارید یک شرکت به صورت بازرگانی به ثبت برسانید و سوال شما این است که شرکت بازرگانی چیست نیاز است که حتما این مقاله را تا انتها بخوانید. همان طور که می‌دانید ثبت شرکت در حال حاضر روبه افزایش است و برای خرید و فروش و برخی دیگر از موارد تجاری نیاز است که حتما یک شرکت به صورت بازرگانی به ثبت برسد. به دلیل نیاز تاجران و آشنایی بیشتر آن‌ها در این مقاله به جواب سوال به چه شرکتی بازرگانی می‌گوییم؟ می‌پردازیم.

شرکت بازرگانی چیست؟

همان طور که در مقدمه بیان شد شرکت بازرگانی شرکتی است که بنا به نیاز تاجران ممکن است به صورت سهامی خاص و یا مسئولیت محدود به ثبت برسد و هدف از آن تجارت با دیگر کشورها و یا شهر‌ها داخلی است. این دسته از شرکت‎‌ها با توجه به عرضه و تقاضایی که در بازار وجود دارد کالای مورد نیاز را خرید و فروش می‌کنند به این صورت کالایی را که در یک کشور تولید شده است را خریداری می‌کنند و در کشور هدف این کالا را توزیع می‌نمایند.

یکی از نکاتی که باید حتما به آن توجه داشت این است که افرادی که شرکت بازرگانی به ثبت می‌رسانند باید حتما کارت بازرگانی دریافت کنند. بنابراین با توجه به مواردی که بیان شد، جواب به سوال شرکت بازرگانی چیست مشخص می‌شود.

انواع شرکت به صورت بازرگانی

پس از اطلاع از شرکت بازرگانی چیست نیاز است که انواع آن‌ها را بیان کنیم. شرکت‌هایی که فعالیت بازرگانی دارند در دسته بندی‌ها متفاوتی قرار می‌گیرند که به اختصار شامل موارد زیر است:

  • بازرگانی که به صورت انواع شرکت‌ها تجاری فعالیت می‌کنند: به این صورت که این شرکت‌ها به صورت سهامی خاص یا با مسئولیت محدود به ثبت می‌رسد. بنابراین باید حتما توجه داشته باشید که تنها تعریف شرکت بازرگانی چیست برای شناخت این شرکت‌ها کافی نیست و نیاز است که از دسته‌ بندی سهامی و غیر سهامی آن نیز اطلاع داشته باشید.
  • در دسته بندی دیگری شرکت‌هایی که فعالیت بازرگانی دارند موارد زیر را شامل می‌شوند: تجاری داخلی، تجاری خارجی، فرعی، دارای امتیاز، بیمه، کسبه جزئی و موسسات غیرتجاری تقسیم می‌شوند.
  • بازرگانانی که نماینده فروش هستند: به این معنا که ممکن است بازرگانانی که شرکت‌های بازرگانی دارند از کشور خودشان محصولاتی را در بازارهای خارجی به فروش برسانند. در این صورت ممکن است قراردادی بین تولید کنندگان اصلی و این بازرگانان تنظیم شود.
  • نماینده خرید بودن: گاهی اوقات نیز تولید کنندگان داخلی نیاز به کالایی دارند که در بازارهای داخلی وجود ندارد. بنابراین نیاز است که با شرکت‌هایی که فعالیت بازرگانی دارند قراردادی امضا کنند و از آنها تقاضای وارد کردن محصولی را نمایند که در یک منطقه خاص وجود دارد. 
  • توزیع کنندگان: دسته‌ی دیگر از بازرگانی‌ها فقط در منطقه خاصی از کشور و یا حتی در بازارهای بین‌المللی به عنوان توزیع کننده فعالیت می‌کنند یعنی به صورت جداگانه محصولات یک تولیدی را خریداری می‌کنند و با اندکی سود آن را در منطقه‌ای دیگر به فروش می‌رسانند.

چرا باید یک شرکت به صورت بازرگانی به ثبت رساند؟

شاید بعد از دانستن اینکه شرکت بازرگانی چیست سوال دیگری که در ذهنتان بسیار مرور شود علت ثبت این شرکت باشد. یکی از اصلی ترین دلایلی که تجار و بازرگانان را به سمت ثبت شرکت به صورت بازرگانی تشویق می‌کند، مزایایی است که این دسته از شرکت‌ها دارند.

  • بیشتر فعالیت‌هایی که در قالب یک بازرگانی می‌شود فعالیت‌های بین‌المللی است. بنابراین از اصلی ترین علت ثبت شرکت به صورت بازرگانی سود کلانی است که از صادرات و واردات کالا برای شرکت به وجود می‌آید.
  • اطمینان برای مشتریان امتیاز دیگری است که در ثبت شرکت‌های بازرگانی وجود دارد. به این معنا که مشتریان ترجیح می‌دهند با شرکت‌هایی وارد معاملات تجاری شوند که ثبت شده است.
  • در صورتی که شرکتی را به صورت بازرگانی به ثبت رساندید لازم است که کارت بازرگانی دریافت کنید. با استفاده از این کارت می‌تواند از مناطق آزاد واردات و صادرات انجام داد، ویزای تجاری صادر کرد و در اتاق بازرگانی عضو شد. 
  • علاوه بر آن افرادی که فعالیت بازرگانی دارند و دارای کارت بازرگانی هستند  قادراند در گمرک کالاها را ترخیص کنند.
  • وجود اساسنامه در بازرگانی‌های ثبت شده امکان فعالیت پراکنده توسط اعضا را محدود می‌کنند که باعث می‌شوند بر یک فعالیت خاص تمرکز داشته باشند و در نتیجه سود بیشتری هم داشته باشند.

خصوصیات شرکت‌های بازرگانی

پس از پاسخ به این سوال که شرکت بازرگانی چیست لازم است بدانید که معمولا بازرگانان و شرکت‌هایی که فعالیت آن ها به صورت بازرگانی است دارای مشخصه‎‌های خاصی هستند که باعث تفاوت آن ها از دیگر شرکت‌ها می‌شود که به صورت پراکنده  در قسمت شرکت‌ بازرگانی چیست بیان شد اما در یک جمع بندی کلی می‌توان بیان کرد که از اصلی ترین خصوصیات بازرگانی‌ها موارد زیر است: 

  • این شرکت‌ها به تنهایی کار خرید یا فروش و توزیع انجام می‌دهند. ممکن است بازرگانان خودشان محصولی نداشته باشند و محصولات دیگران را خرید و فروش کنند یا به صورت انحصاری توزیع کنند.
  • در کنار خرید و فروش کار صادرات و واردات کالا و محصولات مورد نیاز خریداران و فروشندگان را نیز انجام می‌دهند.
  • این دسته از شرکت‌های قادرند در همایش‌ها و نمایشگاه‌های خارجی و داخلی نمایندگی داشته باشند.
  • اخذ  تسهیلات بانکی یکی دیگر از ویژگی‌های بازرگانی است. علاوه بر آن قادر اند که  اعتبارات اسنادی باز کنند.
  • از مهمترین ویژگی دیگری که شرکت‌های بازرگانی قادر به انجام آن هستند؛ ترخیص کالاها از گمرک داخلی و بین‌المللی است که برای این کار باید حتما کارت بازرگانی داشته باشند.

 ثبت شرکت‌ بازرگانی

ثبت شرکت به صورت بازرگانی نیاز به انجام مراحل پیچیده و طولانی مثل تنظیم اساسنامه شرکت بازرگانی، انتخاب نام، موضوع، فراهم کردن سرمایه و غیره در اداره ثبت شرکت‌ها دارد. علاوه بر آن نیاز است که کارت بازرگانی را پس از ثبت شرکت دریافت نمایید. همچنین اگر یک شرکت به صورت ثبت شده دارید و نیاز دارید که زمینه فعالیت آن را به بازرگانی تغییر دهید ما توصیه می‌کنیم حتما از کارشناسان وینداد راهنمایی بخواهید. حتی اگر شما بدانید که شرکت بازرگانی چیست باز هم برای انجام مراحل ثبت آن به کارشناسان متخصص نیاز دارید.

تیم وینداد نه تنها در زمینه شرکت بازرگانی بلکه در زمینه ثبت و تغییرات شرکت‎های تجاری فعالیت دارد و به همین دلیل تجربه و تخصص زیادی دارد. 

جمع‌بندی

شرکت بازرگانی چیست اولین سوالی است که برای مدیران شرکت‌ها به وجود می‌آید. مدیرانی که قصد دارند یک شرکتی را در قالب بازرگانی به ثبت برسانند باید بدانند این دسته از شرکت‌ها در زمینه خرید و فروش و صادرات و واردات کالا فعالیت می‌کنند.

همچنین مزایایی که ثبت این نوع شرکت دارد سودهای کلان تجاری، اطمینان برای مشتریان، تسهیلات بانکی و گمرکی است که باعث می‌شود مدیران به ثبت این شرکت علاقه بیشتری پیدا کنند. اخذ کارت بازرگانی برای این دسته از شرکت‌ها مهمترین مزیتی است که باعث اشتیاق به ثبت شرکت به صورت بازرگانی می‌شوند.

سوالات متداول

آیا نیاز است که از ابتدای ثبت شرکت اقدام به اخذ بازگانی کرد؟

خیر ابتدا باید شرکت را به ثبت برسانید سپس اقدام به دریافت کارت بازرگانی نمایید. در ابتدای ثبت نیازی به دریافت کارت بازرگانی نیست.

مدت زمانی که برای ثبت شرکت به صورت بازرگانی نیاز است چقدر است؟

برای ثبت بازرگانی نیاز است که زمانی بین ده تا 15 رو را در نظر گفت تا تمامی مراحل ثبت تکمیل شود. البته این زمان حدودی و تقریبی است و اگر پرونده نقصی داشته باشد مدت زیادتری نیاز است.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.