شکایت از مراکز زیبایی

شکایت از مراکز زیبایی برای تخلفات صنفی و پزشکی

همه روزه، مراکز زیبایی در سراسر ایران مشتریان زیادی را به خود جذب می‌کنند. ارائه خدمات متنوع زیبایی و پوست و مو، از قبیل آرایش، اصلاح مو و ابرو، رنگ مو و… از مهم‌ترین خدماتی است که می‌توان در مراکز زیبایی یافت. اما استفاده از خدمات زیبایی همیشه هم بی‌دردسر و کم‌خطر نیست. همواره مواردی […]

همه روزه، مراکز زیبایی در سراسر ایران مشتریان زیادی را به خود جذب می‌کنند. ارائه خدمات متنوع زیبایی و پوست و مو، از قبیل آرایش، اصلاح مو و ابرو، رنگ مو و… از مهم‌ترین خدماتی است که می‌توان در مراکز زیبایی یافت. اما استفاده از خدمات زیبایی همیشه هم بی‌دردسر و کم‌خطر نیست. همواره مواردی وجود داشته است که افراد پس از دریافت خدمات زیبایی، با مشکلاتی نظیر سوختگی پوست یا سایر بیماری‌های ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی در محیط مرکز زیبایی، مواجه شوند. به همین خاطر در این مطلب مجله حقوقی وینداد، به سراغ موضوع مراحل شکایت از مراکز زیبایی رفته‌ایم تا نکات حقوقی این مسیر را بررسی کنیم.

پیش از انواع تخلفات نظیر تخلفات صنفی یا پزشکی را بررسی می‌کنیم.

شکایت از تخلفات صنفی مراکز زیبایی

منظور از تخلفات صنفی مراکز زیبایی مواردی مانند دریافت مبلغ بیشتر از تعرفه صنفی و یا تبلیغات واهی و غیرواقعی در خصوص خدمات زیبایی است.

اصولا بازرسان صنفی از سوی سازمان تعزیرات حکومتی به طور منظم برای جلوگیری از این تخلفات، به مراکز زیبایی مراجعه می‌کنند. با این وجود، اگر شما شاهد یک تخلف صنفی در مراکز زیبایی بوده‌اید، می‌توانید برای شکایت از آرایشگاه زنانه به اتحادیه آرایشگران شهر مورد نظر مراجعه کنید و از واحد صنفی متخلف شکایت کنید.

دریافت اخطار، جریمه‌های نقدی، تعطیلی موقت و حتی در موارد حاد، پلمب واحد صنفی در انتظار متخلفین صنفی مراکز زیبایی خواهد بود.

نحوه شکایت به سازمان تعزیرات حکومتی پیش از این در مجله حقوقی وینداد توضیح داده شد.

پیش از مراجعه به آرایشگاه استعلام بگیرید

پیشنهاد می‌شود پیش از استفاده از خدمات مراکز زیبایی، با استفاده از سامانه نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور، شناسه صنفی مرکز مورد نظر را استعلام کنید و در واقع از رسمی بودن و تحت نظارت بودن واحد صنفی مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

همچنین می‌توانید تعرفه مجاز خدمات مراکز زیبایی را از وبسایت اتحادیه آرایشگران شهر خود مشاهده کنید و با آگاهی کامل خدمات مورد نیاز را دریافت کنید.

شکایت از تخلفات بهداشتی و پزشکی مراکز زیبایی

دیگر زمینه شکایت از کلینیک زیبایی، در خصوص تخلفات بهداشتی و پزشکی است.

نباید فراموش کرد که بسیاری از خدمات مانند لیزر پوست، سولاریوم، تزریق ژل، عمل زیبایی و… نیازمند داشتن مجوزهای پزشکی و انجام توسط پزشک متخصص و یا نظارت پزشک متخصص است. اصولا مراکز زیبایی نباید این‌گونه خدمات را ارائه کنند؛ چرا که ممکن است لطمات بدنی جبران‌ناپذیری مانند سوختگی پوست، ایجاد عفونت، صدمه به چشم هنگام انجام خدمات مرتبط با ابرو و… به وجود بیاید.

موارد بسیاری در پرونده‌های کیفری مرتبط با شکایت از مراکز زیبایی به چشم می‌خورد که این مراکز به دلیل عدم داشتن ابزارهای لازم و استاندارد، استفاده از مواد فاسد یا بی‌کیفیت و استخدام متصدیان بدون مجوز و تخصص، سبب ایراد خسارت بدنی به مشتریان خود شده‌اند. در این موارد مشاوره حقوقی پزشکی کارساز است.

نحوه شکایت از کلینیک زیبایی

اگر مراکز زیبایی اقدامات پزشکی مذکور را بدون مجوزهای پزشکی انجام دهند، به مداخله غیرمجاز در امور پزشکی متهم می‌شوند و شکایت از مراکز زیبایی به دادسرای ویژه جرایم پزشکی، مسیر قانونی برای رسیدگی به تخلفات پزشکی و در نتیجه دریافت خسارت و یا تعطیلی واحد صنفی متخلف محسوب می‌شود.

اصولا ورود خسارت بدنی به مشتریان مراکز زیبایی، از جمله مواردی است که می‌توان با انواع دادگاه کیفری مطرح نمود و با مراجعه به پزشکی قانونی و طی کردن مراحل دادرسی در دادسرای ویژه جرایم پزشکی، اقدام به دریافت دیه کرد.

بنابراین، به صورت کلی شکایت از کلینیک‌های زیبایی از سه طریق ممکن است:

۱- شکایت در دادگاه عمومی در همه موارد تخلف

۲- شکایت در دادسرای پزشکی در مواردی که تخلف به موارد پزشکی مربوط است

۳- شکایت در شورای حل اختلاف.

شکایت از نقض حریم خصوصی در مراکز زیبایی

بسیاری از مراکز زیبایی هنگام انجام خدمات زیبایی و آرایشی و یا پس از آن، اقدام به عکسبرداری و یا فیلم‌برداری از مشتریان خود می‌کنند تا به نوعی نتیجه کار خود را ثبت و ضبط کنند و در فضای مجازی (مثلا صفحه اینستاگرام آرایشگاه)، آن را به عنوان نمونه کار موفق خود و جذب مشتریان بیشتر منتشر کنند. تردیدی نیست که اگر چنین اقدامی بدون جلب رضایت مشتری انجام شده باشد، نقض حریم خصوصی صورت گرفته است و مشتری می‌تواند از طریق دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای، تخلف مذکور را پیگیری کند.

البته استفاده از تصاویر به نحوی که چهره شخص به هیچ عنوان مشخص نباشد و در ژورنال‌های داخلی مراکز زیبایی (به عنوان نمونه کار) مورد استفاده قرار بگیرد، مانع قانونی ندارد.

مواد قانونی مهم در رابطه با شکایت از کلینیک ‌های زیبایی

ماده ۴۵۶ قانون مجازات اسلامی در مورد تخلفات پزشکی می‌گوید که: “هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام می دهد موجب تلف یا صدمه بدنی گردد، ضامن دیه است مگر آنکه عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا این که قبل از معالجه برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشود و چنانچه أخذ برائت از مریض به دلیل نابالغ یا مجنون بودن او، معتبر نباشد و یا تحصیل برائت از او به دلیل بیهوشی و مانند آن ممکن نگردد، برائت از ولی مریض تحصیل می شود.”

“پزشک در معالجاتی که دستور انجام آن را به مریض یا پرستار و مانند آن صادر می نماید، در صورت تلف یا صدمه بدنی ضامن است مگر آنکه مطابق ماده (495) این قانون عمل نماید.”

در ادامه نیز تبصره و موادی در مورد این موضوع آورده شده که ممکن است کمی شما را گیج کند پس در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره در این رابطه دارید، می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی وینداد بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

سه حوزه عمده شکایت از مراکز زیبایی مربوط به تخلفات صنفی، پزشکی و نقض حریم خصوصی مشتریان است و افرادی که به نحوی با این موارد درگیر هستند می‌تواند از طریق مراجع صالح در این زمینه احقاق حق کنند.

شکایت از مراکز زیبایی، هرچند به لحاظ قانونی ممکن است اما به دلیل برخی پیچیدگی‌ها نظیر حفظ اسناد وقوع تخلف، اقدام به موقع، تشخیص درست کارشناس پزشکی قانونی و… ممکن است مسیر دشواری را برای شکایت قربانیان این تخلفات و جرایم به وجود بیاورد. به همین دلیل، استفاده از وکلای دادگستری متخصص در پرونده‌های جرایم پزشکی، سهم زیادی در موفقیت این پرونده‌ها دارد.

دریافت راهنمایی برای شکایت‌ از مراکز زیبایی

وینداد با دارا بودن تیمی از کارشناسان حقوقی باتجربه و مطلع از امور حقوقی شکایت از مراکز زیبایی‌ و همچنین وکلای پایه یک دادگستری حوزه جرایم فضای مجازی، می‌تواند در تمام مسیر احقاق حقوق افرادی که به نوعی از قصور یا تقصیر مراکز زیبایی متضرر شده‌اند، همراه شما باشد. برای طرح دعاوی تخصصی خود می‌توانید به وکلای وینداد اعتماد کنید.

 

سوالات متداول

در مواردی مانند دریافت مبلغ بیشتر از تعرفه و یا تبلیغات غیرواقعی چگونه باید شکایت کرد؟

می‌توانید برای شکایت از آرایشگاه زنانه به اتحادیه آرایشگران شهر مورد نظر مراجعه کنید و از واحد صنفی متخلف شکایت کنید.

آیا نقض حریم خصوصی در آرایشگاه‌ها قابل پیگیری است؟

مشتری می‌تواند از طریق دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای، تخلف مذکور را پیگیری کند.

3.3/5 - (10 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

74 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
عطیه نادری بنی
عطیه نادری بنی
1 ماه پیش

با سلام
من دیروز به یه سالن آرایشگاه رفتم که تزریق ژل و بوتاکس می کردن و لیپو شکم و پهلو می کردن این سالن حتی تابلو هم نداره چطوری می شه گزارش داد این بازی با جون مردم هست

آرمینی فروتن زاده
آرمینی فروتن زاده
5 ماه پیش

سالن زیبایی که بیعانه مارو گرفته و نه خدمات انجام داده نه وجه رو برگشت میزنه ما باید چکار کنیم ؟
این سالن هم تخلفات صنفی و نداشتن پروانه کسب
رو متاسفانه متوجه شدیم که دارد …

مرتضی خانی
مرتضی خانی
5 ماه پیش

سلام و عرض ادب یک گلیی از اتحادیه آرایشگاها زیبای مردانه داشتم هر روز یک قیمت از بچه‌هایی ما میگرین از ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۵۰ تومان قانونن باید داخل مغازه قیمت‌های که اتحادیه زده جلویی مشتری نصب کن ولی هیچ کس این موضوع را رعایت نمکنن خواهشن به این موضوع رسیدگی کنید آرایشگاهی همدان لالجین سری بزنید ممنون میشم فرستاده خانی

زهرا
زهرا
6 ماه پیش

سلام،بعد از ۱۸ جلسه لیزر ۲۰ درصد ریزش دارم و میدونم کم کاری کلینیک بوده
آزمایش هورمونی دادم کلی هزینه کردم، کلی دارو مصرف کردم سه ماه تا ریزشم بیشتر بشه ولی نشده
و باعث شده کلی هورمون هام و عادت ماهانه م بهم بریزه
۸ میلیون هزینه کردم
برای شکایت باید چه مسیری برم
ممنون میشم راهنماییم کنید

ماندانا
ماندانا
7 ماه پیش

سلام
من ریموو تاتوی ابرو انجام دادم پوستم سوخته و بخش زیادی از ابروهام دیگه رشد نمیکنه برای جبران خسارت و دریافت دیه باد کجا مراجعه کنم و دیه ش چقدره؟

ص خ
ص خ
8 ماه پیش

سلام
آبروی من رو تتو کار کرده خیلی افتصاخ و زشت شده
رفتم صنف شکایت کردم متاسفانه طرف آرایش گر در اومدند از دوستانشون بودن الان به جز صنف کجا میتونم برم شکایت کنم

زهرانیکو
زهرانیکو
9 ماه پیش

سلام لطفا لطفا جواب بدین ۳ ماهه پیش رفتم موهام کراتین کنم ولی بدون اینک به من بگم پروتئین انجام دادن و هزینه کراتین گرفتن الان موهام برگشت و از قبل هم بدتر شده و ریزش شدید گرفتم.ضمانت ۳ ساله کرد ولی بار دوم حموم رفتن موهام برگشت بهشون اطلاع دادم ولس گفتن باید هزینه مواد بدی تا کار دوباره براتون انجام بشه.
میتونم شکایت کنم؟

نگار
نگار
10 ماه پیش

سلام، من برای کوتاهی مو به آرایشگاه نینا نرسیده به چهارراه ولیعصر مظفر جنوبی ساختمان هجده رفتم، عکس مدل مویی که میخواستم رو چندین بار به آرایشگر نشون دادم و تاکید کردم عیناً همین مدل میخوام، مدلی که کوتاه کرد ذره ای شباهت به مدلی که میخواستم نداشت و آنقدر موهای من رو بد نا مرتب و جوری نامیرون قیچی زده که نمیشه کاری کرد، بهش گفتم من این مدل و اندازه نمیخواستم، گفت دو ماه دیگه بلند میشه!!! لطفا صنف رسیدگی کنند
ممنون

نازنین نظامی
نازنین نظامی
10 ماه پیش

سلام و روزتون بخیر
من مرکزی سولاریوم انجام دادم. و تمام بدنم سوختگی درجه 2 شده. چه طور و از کجا باید شکایت کنم؟

Sahar
Sahar
10 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر
ببخشید مربی ناخنم‌ مدرک نداشته و با هنرجوها میخوان آزمون تئوری بدن.باهاشون تماس گرفتم میگن این دوره آپدیت هست.میتونم‌ازشون شکایت کنم؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و