قرارداد انتقال دامنه سایت

قرارداد انتقال دامنه سایت چه نکاتی دارد؟

انتقال دامنه از شخصی به شخصی دیگر و یا انتقال دامنه از شرکت به شرکتی دیگر می‌تواند موضوعی باشد که برای هر کسی که دارای دامنه است پیش بیاید. در این مقاله در مورد قرارداد انتقال دامنه سایت، انتقال مالکیت دامنه و نحوه‌ی انجام درست آن می‌خوانیم.   برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان […]

انتقال دامنه از شخصی به شخصی دیگر و یا انتقال دامنه از شرکت به شرکتی دیگر می‌تواند موضوعی باشد که برای هر کسی که دارای دامنه است پیش بیاید. در این مقاله در مورد قرارداد انتقال دامنه سایت، انتقال مالکیت دامنه و نحوه‌ی انجام درست آن می‌خوانیم.

 

چرا ما تصمیم به انتقال دامین می‌گیریم؟

دلایل مختلفی می‌تواند در تصمیم گیری افراد جهت انتقال دامنه دخیل باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تغییر مالکیت دامنه و عدم دریافت خدمات جامع از شرکت ثبت‌کننده دامنه اشاره کرد. در هر دو حالت کاربر موظف به ارسال مدارک و بررسی وضعیت دامنه از جمله تاریخ ثبت و انقضا، قفل دامنه، کد انتقال و دیگر موارد مورد نیاز جهت احراز هویت و مالکیت خواهد بود. مالک جدید پس از انتقال مالکیت به امکان تمدید، و تغییراطلاعات دامنه فارسی یا غیرفارسی دسترسی خواهد داشت.

معمولا این کار با قراردد انتقال دامنه سایت انجام می‌شود تا طرفین بتوانند شرایط خود را کتبی کنند.

 

معنای انتقال مالکیت دامنه

مهم‌ترین اصل در انتخاب شرکت ثبت‌کننده دامنه، اطمینان خاطر از ثبت دامنه به نام شخص متقاضی است. معنای انتقال مالکیت دامنه، واگذاری تمامی اختیارات حقیقی و حقوقی دامنه‌ای است که شما جهت معرفی و گسترش کسب‌وکار در دنیای مجازی در قالب ثبت دامنه انتخاب نموده‌اید.

 

روش قانونی انتقال مالکیت دامنه

دریافت مدارک، کسب اجازه تلفنی، ارسال ایمیل و… در نگاه اول روشی مطمئن به نظر می‌آید. اما با کمی تامل آگاه می‌شوید که اثبات رضایت طرفین جهت انتقال مالکیت دامنه در روش‌های ذکر شده مطمئن نیست.

دریافت مدارک و انجام درست و کامل احراز هویت توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات ثبت دامین در چنین مواردی است که اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند. متاسفانه شرکت‌هایی که جهت جابه‌جایی دامنه به قوانین مالکیت دامنه متعهد هستند، بسیار محدود هستند. زیرا انجام درخواست ارسال‌شده کاربر توسط برخی شرکت‌ها از هر طریقی، صرفا جهت سهولت و تسریع در انجام آن، باعث نادیده گرفته شدن حفره‌های امنیتی و نقض قوانین مالکیت می‌گردد.

برای آنکه نحوه انتقال دامنه به شخص دیگر در صحت و سقم کامل انجام شود، تایید رسمی و امضاء یکی از مطمئن‌ترین روش‌های موجود ارائه درخواست بنا به نوع مالکیت حقیقی و حقوقی دامنه است.

 

روند قانونی انتقال دامنه به شخص دیگر یا از یک شرکت به شرکت دیگر از طریق قرارداد انتقال دامنه سایت

نیاز به دریافت خدمات جامع، پنل دامنه، مدیریت متمرکز کلیه دامنه‌ها و… می‌تواند دلیل انتقال دامنه به شخص دیگر یا شرکت خدمات‌دهنده جدید باشد.

هر دامنه جهت جابه‌جایی به شرکت جدید نیاز به کد انتقال دارد. این کد شامل یک سری از اعداد و حروف است که به ذهن سپردن آن تقریبا غیرممکن است. افراد با دسترسی به ایمیل ادمین دامنه و همچنین پرداخت هزینه می‌توانند دامنه را به شرکت جدید منتقل کنند.

پس در اختیار قرار دادن این کد به افراد مستلزم دریافت مدارک قانونی است. گاهی افراد دیگر به مدارک شناسایی و ایمیل‌های شخصی مالک دامنه دسترسی دارند. متاسفانه سوء استفاده از این دسترسی و ارسال درخواست انتقال مالکیت و یا انتقال دامنه از جانب این افراد، چالشی است که دامن‌گیر کاربران شرکت‌هایی می‌شود که مدارک قانونی را دریافت نمی‌کنند.

بررسی و احراز هویت تنها محدود به شرکت‌های داخلی نیست. از لحاظ بین‌المللی نیز با دریافت لینک تایید از طریق ایمیل دامنه، صحت درخواست انتقال دامنه به شخص دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهد. مدت زمان انتقال دامنه ۷ الی ۱۰ روز با توجه به مقصد متغیر است. لذا داشتن حداقل ۱۰ الی ۱۵ روز اعتبار تا پایان انقضا در زمان اقدام به انتقال پیشنهاد می‌شود.

 

مثالی از مشکلات روش ناصحیح انتقال دامنه

برای مثال طراح یک شرکت به دلیل اختلاف با مدیران مجموعه و در پی آن قطع همکاری، اقدام به ارسال درخواست دریافت کد انتقال بر روی سربرگ جعل شده شرکت نموده است.

پس از دریافت مدرک توسط شرکت ارائه دهنده خدمات دامنه کد انتقال در اختیار طراح قرار داده شده و ایشان اقدام به انتقال دامنه به شخص یا شرکت دیگری کرده‌اند.

بعد از گذشت چند روز شرکت تماسی مبنی بر عدم رویت سایت و قطع ایمیل‌های سازمانی که مکاتبات بازرگانی بسیار مهمی با آن انجام می‌شده است با خدمات دهنده دامنه برقرار کرده و نتیجه بررسی بدین شرح اعلام می‌شود؛ سرورهای دامنه تغییر کرده و به دلیل انتقال به شرکت دیگر امکان مدیریت مجدد آن نیست.

همچنین در اطلاعات تنها نام ثبت نام بین‌المللی قابل رویت بوده و متاسفانه امکان بررسی اینکه دامنه به کدام شرکت زیرمجموعه منتقل شده است، ممکن نیست. علاوه بر ضرر و زیان غیرقابل جبران مالی و از دست دادن مکاتبات حیاتی شرکت، آنها مجبور به ثبت دامین دیگری جهت معرفی خود به مخاطبان شدند.

پرداخت هزینه‌های گزاف تبلیغاتی و نگرانی بارگزاری اطلاعات نامرتبط با فعالیت شرکت مثل مطالب سیاسی، غیراخلاقی و… بر روی دامنه منتقل شده توسط طراح تا به نتیجه رسیدن پیگیری قانونی از مراجع مربوطه را می‌توان بهای عدم وجود روال مطمئن و قانونی در شرکت ارائه دهنده خدمات دامنه جهت انتقال دامنه دانست.

 

ویژگی‌های مشترک قرارداد انتقال دامنه سایت با دیگر قراردادها

 

  1. طرفین قرارداد

مانند هر قرارداد دیگری مشخصات طرافین ازجمله هویت، آدرس و سمت طرفین قرارداد ذکر شود. برای جلوگیری از اشتباهات احتمالی مدارک شناسایی طرفین را ضمیمه قرارداد کنید و به رویت طرفین برسانید.

  1. موضوع و مدت قرارداد

در این بخش از قرارداد انتقال دامنه سایت می‌بایست به ویژگی‌های سایت به صورت کلی اشاره کنید و مواردی که در بخش قبل ذکر شد را ضممیه کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. همچنین مدت زمان قرارداد می‌بایست به طور دقیق ذکر گردد تا از بروز اختلافات جلوگیری شود.

  1. تعهدات طرفین

در ابن بخش ذکر می‌شود که هریک از طرفین چه تعهداتی را و در طول چه مدتی باید به انجام برسانند.

  1. مبلغ قرارداد و شرایط پرداخت

در قرارداد انتقال دامنه سایت می‌بایست هزینه کامل ذکر شود و به طور واضح ذکر گردد که هزینه به صورت یکجا پرداخت می‌شود و یا اینکه طی انجام فرایندی و به صورت مرحله به مرحله پرداخت می‌گردد.

  1. پایان ‌قرارداد و پیش‌بینی فسخ قرارداد

در یک بخش از قرارداد انتقال دامنه سایت می‌بایست تعیین شود که این قرارداد در چه صورتی فسخ می‌گردد. مثلا در صورت تاخیر پس از زمان مشخصی و یا تاخیر کارفرما در باب پرداخت هزینه طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.

  1. ساده نوشتن را در نظر داشته باشید.

نه تنها برای قرارداد انتقال دامنه سایت بلکه برای عقد تمامی قردادهای تجاری بایستی ساده نوشتن و روان‌نویسی را در اولویت کاری خود قرار دهید. قرادادها به خودی خود پیچیدگی خاص خود را دارد از این با استفاده از کلمات پیچیده و عبارت‌های مبهم این پیچیدگی را اضافه نکنید.

 

تنظیم قرارداد خود را به وینداد بسپارید

نوشتن یک قرارداد اصولی به شما کمک می کند هم از وظایف خود در طی قرارداد آگاه باشید و هم شرایط خود را در قالب قرارداد رسمی و واضح کنید.

یک قرارداد اصولی علاوه بر شرایط قانونی باید بر اساس اصول قرارداد نویسی مدرن تنظیم شود، ما در وینداد با در اختیار داشتن قراردادنویسان حاذق به شما کمک میکنیم رابطه خوبی با طرف مقابل خود داشته باشید. پس برای دانلود قراردادها آماده به بانک قرارداد وینداد سری بزنید و یا درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی خود را ثبت کنید.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط