Hourly-Contrac

قرارداد کار ساعتی، ویژگی‌ها و نحوه بیمه شدن

قطعاً تا به حال قرارداد کار ساعتی به گوشتان خورده است. این قرارداد از قانون کار ساعتی پیروی می‌کند و قرارداد آن یکی از انواع قراردادهای کار است که بر اساس قانون کار تنظیم می‌شود. ماهیت بسیاری از مشاغل به گونه‌ای است که کارگر/کارمند به‌صورت ساعتی در آن فعالیت دارد، از این‌رو چنین قراردادهایی بسیار […]

قطعاً تا به حال قرارداد کار ساعتی به گوشتان خورده است. این قرارداد از قانون کار ساعتی پیروی می‌کند و قرارداد آن یکی از انواع قراردادهای کار است که بر اساس قانون کار تنظیم می‌شود. ماهیت بسیاری از مشاغل به گونه‌ای است که کارگر/کارمند به‌صورت ساعتی در آن فعالیت دارد، از این‌رو چنین قراردادهایی بسیار برای آن‌ها کاربردی است.

در این مقاله با معرفی این نوع قرارداد، شرایط و نحوه تنظیم و همچنین وضعیت بیمه کارگر/کارمند را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی‌های قرارداد کار ساعتی

برای اینکه متوجه شویم درصورت تنظیم قرارداد کار ساعتی، قرارداد ما از حمایت قانونی برخوردار است یا نه در ابتدا باید بررسی کنیم که قانون در مورد این نوع از قرارداد چه نظری دارد. با هم مواد قانونی زیر را بررسی می‌کنیم:

تبصره ۱ ماده ۳۵:

«چنان‌چه مزد با ساعات انجام کار مرتبط باشد، مزد ساعتی و چنان‌چه براساس میزان انجام کار یا محصول تولید شده باشد، کارمزد و چنانچه براساس میزان انجام کار یا محصول تولید شده در زمان معین باشد، کارمزد ساعتی نامیده می‌شود».

بند الف ماده ۳۷:

«چنانچه براساس قرارداد یا عرف کارگاه مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت آن باید پس از محاسبه در پایان روز یا هفته یا پانزده روز یک‌بار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت بگیرد».

ماده ۳۹:

«مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه‌وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند، به نسبت ساعات کار انجام یافته، محاسبه و پرداخت می‌شود».

بنابراین ملاحظه می‌کنید که قرارداد کار ساعتی نیز در قانون کار مشخص شده و برای آن مقرراتی پیش‌بینی گردیده است. مطابق آن کلیه حقوق و مزایا براساس میزان ساعتی که کارگر به کار اشتغال دارد، پرداخت خواهد شد. در خصوص مزایای رفاهی نیز باید اشاره کنیم که در قانون کار ساعتی نیز علاوه بر مزد ثابت، مزایا به نسبت ساعات کار محاسبه و پرداخت خواهد شد.

آیا به قرارداد کار ساعتی حق بیمه تعلق می‌گیرد؟

ممکن اسن این سوال دغدغه ذهنی شما نیز باشد. در این خصوص لازم است اشاره کنیم که مطابق قانون کار تمامی فعالیت‌هایی که در قبال آن‌ها مزد پرداخت می‌گردد، مشمول قانون کار هستند. اصولاً نوع و میزان همکاری در این موضوع تاثیری ندارد.

از آن‌جایی که قرارداد کار ساعتی نیز در شمول قانون کار قرار می‌گیرد، بنابراین مقررات قانون کار در خصوص پرداخت حق بیمه قرارداد کار ساعتی در این نوع از قراردادها نیز قابل اعمال خواهد بود و بابت هر ۸ ساعت کار صورت گرفته یک روز حق بیمه محاسبه خواهد شد.

کارگر و کارفرما در قرارداد کار ساعتی چه کسانی هستند؟

مطابق تعریفی که در ماده ۲ قانون کار مقرر گردیده است، به افرادی که با هر عنوان در برابر کار برای کارفرما حق‌الزحمه، حقوق، دستمزد، سهم و سایر مزایا را دریافت می‌نماید کارگر می‌گویند.

کارگر الزاماً یک شخص حقیقی است. رابطه میان کارگر و کارفرما اصولاً یک رابطه معوض است که در آن کارگر در ازای انجام کار، عوض دریافت می‌نماید که البته عوض دریافتی می‌تواند وجه نقد نباشد.

براساس آن‌چه در ماده ۳ قانون کار پیش‌بینی گردیده است، کارفرما اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که کارگر بنا به درخواست و حساب وی به ازای دریافت مبلغی به عنوان حق‌السعی کار می‌کند. در این میان مدیران، مسئولان و کلیه کسانی که عهده‌دار اداره یک کارگاه باشند، نماینده قانونی کارفرما تلقی شده و کلیه تعهدات کارفرما در قبال کارگران نیز بر عهده آن‌ها است.

جمع بندی

قرارداد کار ساعتی یک نوع از قرارداد کار است. این قرارداد در مشاغلی کاربرد دارد که نیاز به حضور تمام وقت نیروی کار در محل کار نیست. اما برای اینکه مطمئن شوید با معنای قرارداد کار هم آشنایی دارید باید توضیح دهیم که قرارداد کار یک قرارداد کتبی یا شفاهی است که طبق آن کارگر در ازای دریافت حق‌السعی کاری را برای کارفرما در مدت زمان موقت یا غیرموقت انجام می‌دهد.

نکته اساسی در انواع قراردادهای کار این است که شروط مندرج در آن در صورتی معتبر خواهد بود. به صورتی که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در قانون کار منظور نگردیده باشد. این امر نشان از توجه حداکثری قانون کار به حقوق کارگر دارد.

بخش عمده‌ای از امنیت شغلی هر یک از ما در گرو تنظیم قرارداد دقیق و تسلط بر تمامی جزئیات آن است. بنابراین بهتر است بر انواع قراردادها و جزئیات آن مسلط شویم تا در درجه اول امنیت خاطر و سپس امنیت شغلی خود را تضمین نماییم.

مشاورین تیم وینداد با وکلای متخصص و مجرب و با ارائه مشاوره دقیق در خصوص قراردادهای کاری و تنظیم قرارداد در کنار شماست تا از قراردادهای کاری خود اطمینان کامل داشته باشید.

 

سوالات متداول

آیا قرارداد کار ساعتی شامل بیمه می‌شود؟

بله؛ هر نوع قرارداد که تحت قانون کار باشد باید بیمه داشته باشد.

پرداخت دستمزد کارگر در قرارداد ساعتی چه زمانی است؟

طبق قانون چنانچه قرارداد ساعتی باشد، پرداخت آن باید پس از محاسبه در پایان روز یا هفته یا پانزده روز یک‌بار به نسبت ساعات کار یا روزهای کارکرد صورت بگیرد.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

3 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
بانو
بانو
11 ماه پیش

سلام
سه سال قرارداد ساعتی کار کردم
بیمه من در این مدت هیچ وقت در ماه کامل رد نشده
برای بازنشستگی این سه سال چگونه محاسبه میکنن؟
سپاس

ناهيد
ناهيد
1 سال پیش

آيا كارگران ساعتي شامل ٣٥ و ٤٠ درصد جمعه كاري و شبكاري ميشود؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  ناهيد
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به مختصر بودن و ابهام در توضیحات شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و نسبت به راهنمایی کامل، اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار ساعتی شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار ساعتی شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز