من یک استارتاپ هستم. چگونه و چه زمانی باید مالیات بپردازم؟

من یک استارتاپ هستم. چگونه و چه زمانی باید مالیات بپردازم؟

مالیات استارتاپ موضوعی است که هم مخالفان و هم موافقان خود را دارد زیرا تفاوت بر سر کسب‌وکارهای اینترنتی با کسب‌وکارهای سنتی است. تفاوتی که خود منجر به ارایه مدل و نرخ مالیاتی متفاوتی در رابطه با استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا می‌شود. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید 1) استارتاپ طبق […]

مالیات استارتاپ موضوعی است که هم مخالفان و هم موافقان خود را دارد زیرا تفاوت بر سر کسب‌وکارهای اینترنتی با کسب‌وکارهای سنتی است. تفاوتی که خود منجر به ارایه مدل و نرخ مالیاتی متفاوتی در رابطه با استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا می‌شود.

استارتاپ طبق قوانین موجود به چه معناست؟

هیأت وزیران در تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۰۱ آیین‌نامه‌ای را با عنوان ” آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های نوپا ” به شماره۲۵۰۷۱/ت۵۴۹۹۱هـ تصویب کرد.
در ماده ۱ این آیین‌نامه، استارتاپ یا شرکت نوپا اینگونه تعریف شده است:

هر شرکت خصوصی و تعاونی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که کمتر از سه سال از تاریخ ثبت آن گذشته است، مادامی که از تمام شرایط زیر برخوردار باشد:
۱ـ حداکثر سرمایه ثبتی شرکت دو میلیارد و پانصد میلیون (۲/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال باشد.
۲ـ درآمد شرکت در سال کمتر از پنج میلیارد (۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال باشد. این مبلغ در سال ۱۳۹۸ ملاک است و در سال‌های بعد بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۰) این تصویب نامه تعدیل و اعلام خواهد شد.
۳ـ مؤسسین و صاحبان سهام شرکت نسبت به توزیع سود اقدام نکنند و با رعایت قانون تجارت به حساب افزایش سرمایه شرکت منظور نمایند و دریافتی ماهانه آنها از سه برابر حداقل حقوق و دستمزد سالیانه کارگران مشمول قانون کار بیشتر نباشد.
۴ـ مشخصات شرکت در سامانه متمرکز درخواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران ثبت شده باشد.

اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص مالیات استارتاپ ها دارید می‌توانید از مشاوره حقوقی کارشناسان مجرب ما بهره‌مند شوید.

حکم مالیاتی آیین نامه برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا

طبق ماده ۱۰ این آئین‌نامه:‌ در صورتی که شرکت‌های مورد حمایت ساکن مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتاب دهنده‌ها باشند، سازمان‌های امور مالیاتی کشور و تأمین اجتماعی مکلفند نسبت به تخصیص شناسه (کد)های مؤدی و کارگاهی اقدام نمایند. صدور هرگونه مفاصاحساب شناسه (کد)های مزبور با رعایت قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.
تبصره ـ فهرست مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتاب‌دهنده‌ها توسط کارگروهی مرکب از وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس ‌ جمهور و سازمان های امور مالیاتی کشور و تأمین اجتماعی اعلام می‌شود.

مالیات استارتاپ چگونه محاسبه می‌شود؟

یک استارتاپ هنگام شروع فعالیت خود می‌تواند به دو صورت حقیقی و حقوقی شروع به کار کند. اولین قدم برای این راه ثبت شرکت است که به دنبال آن تشکیل پرونده مالیاتی هم می‌آید.
بعد از ثبت شرکت و تشکیل پرونده، مطابق تبصره ماده ۴۸ قانون مالیات های مستقیم، شرکت نوپا ۲ ماه فرصت دارد که مالیات حق تمبر سرمایه شرکت را پرداخت کند؛ به‌طور مثال اگر سرمایه اولیه شرکت ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال باشد، این عدد در ۰.۰۰۰۵ ضرب می‌شود و در نتیجه مالیات حق تمبر: ۵/۰۰۰ ریال می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات استارتاپ ها می‌توانید درخواست مشاوره تلفنی خود را ثبت کنید.

آیا کسب و کارنوپا مشمول ثبت نام در ارزش افزوده است؟

در حال حاضر، هفت فراخوان ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده از سوی سازمان امور مالیاتی صادر شده است که در فراخوان مرحله هفت ( از تاریخ (۱۳۹۵/۰۷/۰۱) تمامی شرکت‌ها موظف به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده هستند. لیست فراخوان‌ها در سایت مالیات بر ارزش افزوده به آدرس www.vat.ir قابل مشاهده می‌باشد.

معافیت‌های مالیاتی استارتاپ ها

در ماده ۲ آئین‌نامه ذکر شده است که این شرکت‌ها، به شرط تولید یک خدمت یا محصول، از مالیات معاف هستند.

طبق ماده ۷ اگر استارتاپ دارای تعدادی هم‌بنیانگذار (Cofunder) باشد، این هم‌موسسین نیاز به پرداخت بیمه ندارند.

در ماده ۵ آمده که این شرکت‌ها می‌توانند برای مدت ۲ سال کارورز داشته باشند. از آن‌جایی که بسیاری از استارت آپ‌‌ها با برخی از افراد وارد همکاری می‌شوند و این همکاری از انوع استخدام نیست، تا پیش از این طبق مقررات چنین چیزی به رسمیت شناخته نمی‌شد. فرض کنید یک استارتاپ ۲ نفر هم‌بنیانگذار دارد. بعد از چند ماه یک نفر دیگر به این گروه اضافه می‌شود و افراد هم‌موسس برای او اهدافی تعیین می‌کنند که اگر به آن اهداف رسید، بتواند بخشی از سهام‌شان را دریافت کند. به این ترتیب لازم است تا فرد به گروه افزوده شود، اما رابطه از جنس استخدام هم نیست.

مطابق ماده ۶ گرفتن کارورز نیز تایید شده است. کارورز تا مدت ۲ سال می‌تواند در یک استارتاپ مشغول به همکاری شود، و این همکاری با شرایط ساده‌تری باشد، به عنوان مثال بخشی از حق بیمه آن فرد که باید توسط شرکت پرداخت شود، توسط دولت جبران می‌شود. به عبارت دیگر لازم نیست تا شرکت سهم خودش را در بیمه پرداخت نماید، بلکه دولت آن را به بیمه پرداخت می‌کند تا هزینه‌های بیمه کاهش یابد.

موضوع معم دیگر بعد از مالیات و بیمه، فضای فیزیکی است. در ماده ۱۰ آئین‌نامه، فضاهای کاری اشتراکی (Coworking Space) و شتابدهنده‌ها (Accelerators) به رسمیت شناخته شده‌اند.

به همین خاطر فضاهای کار اشتراکی می‌توانند چندین کد کارگاهی بیمه دریافت کنند. به عبارت دیگر اگر در یک فضای کار اشتراکی ۵ شرکت مشغول به کار باشند، هر ۵ شرکت می‌توانند کد کارگاه خود را با همان آدرس دریافت نمایند.

در مورد مالیات استارتاپ ها نیاز به راهنمایی دارید؟

همانطور که گفتیم مالیات استارتاپ یکی از موضوع‌های بحث‌برانگیز است. بهتر است اطلاعات مالیاتی خود را در این زمینه بیشتر کنید تا با آگاهی کامل‌تری قدم در این راه بگذارید.
اگر در زمینه پرداخت مالیات کسب‌وکار نوپایتان تجربه‌ای دارید نظرات خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید. همچنین می‌توانید پرسش حقوقی و مالیاتی خود را مطرح کنید تا کارشناسان در سریع‌ترین زمان پاسخ شما را بدهند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
نازنین
نازنین
4 سال پیش

سلام
من استارتاپ هستم اما ثبت شرکت نکردم، بازم باید مالیات پرداخت کنم؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  نازنین
3 سال پیش

باسلام و احترام؛

به طور کلی اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند باید مالیات پرداخت کنند. البته کیس های مختلف متفاوت است و شما باید با یک متخصص امور مالیاتی مشورت کنید.

باتشکر،

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط