مذاکره جذب سرمایه گذار برای استارتاپ چه اصولی دارد؟

مذاکره جذب سرمایه گذار برای استارتاپ چه اصولی دارد؟

برای موفقیت یک استارتاپ، به جز داشتن ایده‌ای درخشان و عملی و یک تیم کارآمد و هماهنگ، نیاز به سرمایه چه در ابتدای کار (سرمایه اولیه) و چه در ادامه دادن مسیر رشد کسب‌وکار، ضرورتی غیرقابل انکار است. با این حال جذب سرمایه مطابق تجربه، به هیچ وجه کار آسانی نیست و نیاز است مذاکره‌کنندگان […]

برای موفقیت یک استارتاپ، به جز داشتن ایده‌ای درخشان و عملی و یک تیم کارآمد و هماهنگ، نیاز به سرمایه چه در ابتدای کار (سرمایه اولیه) و چه در ادامه دادن مسیر رشد کسب‌وکار، ضرورتی غیرقابل انکار است. با این حال جذب سرمایه مطابق تجربه، به هیچ وجه کار آسانی نیست و نیاز است مذاکره‌کنندگان به اصول و نکات مختلفی برای جذب سرمایه توجه داشته باشند.
در این مطلب از مجله حقوقی وینداد قصد داریم تا اصول مهم و کاربردی مذاکره جذب سرمایه گذار برای استارتاپ و کسب‌وکارهای ایرانی را مرور کنیم.

با ما همراه باشید.

سرمایه‌گذار را به خوبی بشناسید!

یکی از اصول مهم در مذاکره جذب سرمایه گذار، شناخت درست و دقیق از شخص سرمایه‌گذار پیش از شروع جلسه مذاکره است.

سعی کنید اطلاعات مفید و جامعی از سرمایه‌گذار به دست آورید. داشتن اطلاعاتی در مورد زمینه تخصصی فعالیت سرمایه‌گذار، علایق شخصی، علایق تجاری، تخمین تمکن مالی، خلق و خو و روحیات خاص سرمایه‌گذار، شبکه ارتباطی او و… می‌تواند سکان هدایت جلسه مذاکرات را به دست شما دهد.

به آمار و ارقام مسلط باشید!

یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مذاکره جذب سرمایه گذار، داشتن اطلاعات کامل و کافی درباره وضعیت مالی و تجاری استارتاپ شماست.

اکیدا توصیه می‌شود به عنوان مذاکره‌کننده، از قبل، گزارشی دقیق و مفصل از درآمدها، هزینه‌ها، اهداف تجاری و سرمایه مورد نیاز برای محقق کردن اهداف را تنظیم کنید. داشتن بیزینس پلن جامع سبب می‌شود در فرآیند مذاکره بتوانید با اعتماد به نفس و شفافیت بالاتری اقدام به اقناع سرمایه‌گذار کنید.

واقع‌گرا باشید!

برای جذب سرمایه گذار نیاز است واقع‌بین باشید. به همین خاطر بجای آنکه از رویاهای کسب‌وکار خود بگویید، سعی کنید از واقعیات کسب‌وکار خود صحبت کنید. دوره بازدهی سرمایه، برنامه‌ها و طرح‌های عملی و… را به خوبی مشخص کنید تا بتوانید اثر لازم را بر روی سرمایه‌گذار بگذارید.

برای سنجش میزان اقناع و باورپذیری استدلا‌ل‌های خود در جلسات مذاکره، همواره خودتان را جای سرمایه گذار بگذارید. شما بعنوان سرمایه گذار حاضر هستید با شنیدن برنامه‌های مذکور، تزریق سرمایه انجام دهید؟

خط قرمزها را مشخص کنید!

در هر مذاکره‌ای، داشتن خط‌قرمز، یک ضرورت مهم به شمار می‌رود. پیشنهاد می‌شود پیش از آغاز مذاکره جذب سرمایه گذار به همراه مدیران کسب‌وکار خود جلسه‌ای ترتیب دهید و خطوط قرمز شرکت خود را مشخص کنید. معین کنید که شرکت شما در ازای دریافت سرمایه حاضر است تا کجا به سرمایه‌گذار خدمات بدهد. آیا حاضر هستید در ازای جذب سرمایه، سهام عادی بدهید؟ سهام ترجیحی، تشویقی یا ممتاز چطور؟ حداکثر چند سهم می‌توانید ارائه کنید؟ آیا حاضر هستید سرمایه‌گذار را به عنوان یکی از شرکا یا مدیران جدید کسب و کار بپذیرید؟

با مشخص کردن خطوط قرمز، می‌توانید در مذاکره مرزهای درستی داشته باشید و مسیر دقیق‌تری را بپیمایید.

گام‌به‌گام پیش بروید!

جذب سرمایه گذار برای استارتاپ، با عجله و شتاب بالا امکان‌پذیر نیست. آگاه باشید که فرآیند جذب سرمایه گذار، فرآیندی پیچیده و اغلب طولانی است. به همین خاطر سعی کنید در جلسات از شتاب کردن بپرهیزید. این به این معنا نیز است که ترجیحا در فرآیند مذاکره خود را بیش از حد عجول یا مشتاق نشان ندهید چرا که در این حالا سرمایه‌گذار ممکن است درباره اشتیاق بیش از حد شما برداشت‌های خاصی داشته باشد.

صادق و شفاف باشید!

صداقت و شفافیت در مذاکرات، یکی از اصول حرفه‌ای و اخلاقی مهم به شمار می‌روید. عدم شفافیت و صداقت شما می‌تواند سرمایه گذار را تا حد بسیار زیادی بدبین و دلسرد کند.

گاهی ممکن است شرکت‌ها برای جذب سرمایه گذار دست به اغراق بزنند و کسب وکار خود را از چییزی که هست باارزش‌تر و یا موفق‌تر جلوه دهند. در این حالات اولا ممکن است سرمایه گذار در همان جلسات مذاکره متوجه شود و از همکاری منصرف شود، ثانیا ممکن است بعدا و پس از سرمایه‌گذاری از عدم صداقت  شما آگاه شده و اقدام به شکایت کند.

فراموش نکنید که جلب اعتماد سرمایه گذار هم خود نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت برای کسب و کار شما به حساب می‌آید که می‌توانند روند جذب سرمایه را مستمرا ادامه دهد.

از تیم استارتاپ خود استفاده کنید!

نکته مهم در خصوص جذب سرمایه گذار استارتاپ این است که شما نیاز دارید برای موفقیت در این راه، همه ظرفیت تیم کسب و کار خود را به کار ببندید. به بیان دیگر جذب سرمایه موضوعی نیست که بتوان با عملکرد یک شخص آن را محقق کرد.

بنابراین از ظرفیت تیم خود برای تحقیق، ارائه اطلاعات، مشاوره، تبلیغات، جمع‌آوری آمار، فراهم کردن ابزار و وسایل و… نهایت استفاده را داشته باشید.

ابعاد حقوقی را فراموش نکنید!

هرگز بدون مشاوره حقوقی مذاکره جذب سرمایه گذار را آغاز نکنید. فراموش نکنید که هر لحظه ممکن است ابعاد حقوقی مذاکره خودشان را نشان دهند. تقسیم سود، اعطای سهام، تنظی قراردادهای سرمایه گذاری، اصول محرمانگی اطلاعات، مالکیت فکری و… مهم‌ترین ابعاد حقوقی فرآیند جذب سرمایه گذار هستند که هر استارتاپی باید به آنها اشراف داشته باشد.

خدمات تیم حقوقی وینداد برای جذب سرمایه گذار

در این مطلب کوشش شد تا مهم‌ترین نکات و اصول مذاکره جذب سرمایه گذار برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای مختلف کوچک و بزرگ بررسی شود.

در نهایت فراموش نکنید که تیم حقوقی وینداد با تجربه بالا در محیط کسب‌وکارهای ایرانی و موارد متعدد جذب سرمایه‌ موفق، قادر است خدمات مشاوره حقوقی، تنظیم قرارداد سرمایه‌گذاری و… را بهترین کیفیت، پایین‌ترین قیمت و در سریع‌ترین زمان به شما ارائه کند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
علیرضا حیدری
علیرضا حیدری
9 ماه پیش

با سلام .نکات جالبی بود

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط