مشکلات حقوقی شرکت‌ها بیشتر شامل چه مواردی می‌باشد؟

مشکلات حقوقی شرکت‌ها بیشتر شامل چه مواردی می‌باشد؟

امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که در روابط حقوقی روزانه‌اش با شرکت‌های تجاری در ارتباط نباشد. از آنجایی که شرکت‌های تجاری در حوزه‌ صنعتی، عمرانی، خدماتی، تولیدی، پیمانکاری، واردات و صادرات و… فعالیت می‌کنند خواه ناخواه درگیر روابط پیچیده‌ حقوقی می‌شوند. طرف مقابل این روابط ممکن است شخص حقیقی (انسان‌ها) یا شخص حقوقی (شرکت‌های […]

امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که در روابط حقوقی روزانه‌اش با شرکت‌های تجاری در ارتباط نباشد. از آنجایی که شرکت‌های تجاری در حوزه‌ صنعتی، عمرانی، خدماتی، تولیدی، پیمانکاری، واردات و صادرات و… فعالیت می‌کنند خواه ناخواه درگیر روابط پیچیده‌ حقوقی می‌شوند. طرف مقابل این روابط ممکن است شخص حقیقی (انسان‌ها) یا شخص حقوقی (شرکت‌های تجاری) باشد. همین امر سبب شده مشکلات حقوقی شرکت‌ها یکی از پرونده‌های متداول در محاکم باشد. شکایت از شرکت‌های تجاری، انعقاد قرارداد با آنها ،مسئولیت مدنی شرکت‌ها، امور حقوقی داخلی آنها از جمله موضوعات رایج پرونده‌های دعاوی حقوقی شرکت‌ها است که بسیاری از اشخاص بدلیل کمبود اطلاعات در این حوزه از معامله و تنظیم قرارداد با این شرکت‌ها خودداری می‌کنند.

بنابراین در این نوشته قصد داریم به شرح مشکلات شرکت‌ها، مسئولیت مدنی آنها ، امور ثبت علائم تجاری این شرکتها و امور حقوقی داخلی آنها بپردازیم تا اشخاص با اطمینان بیشتری با شرکت‌های تجاری به فعالیا بپردازند.

مشکلات حقوقی شرکت‌ها

شرکت‌ها علی‌الخصوص شرکت‌های تجاری نقش عمده‌ای در اقتصاد دارند. این شرکت‌ها در کنار روابط اقتصادی خود دچار پیچیدگی‌ها و درگیری‌هایی چه در داخل شرکت و چه در ارتباط با اشخاص در خارج از شرکت می‌شوند. یک شرکت دارای روابط حقوقی ( داخلی ) در بین اعضا خود همانند شرکا، مدیران و سهامداران خود است. از سویی دارای روابط حقوقی با کارمندان و به طور کلی نیروهای انسانی خود در امور روابط کار ، بیمه و امور حقوقی آنها می‌باشد. این گستردگی روابط حقوقی باعث تنوع در پرونده‌های مربوط به مشکلات حقوقی شرکت‌ها شده ‌است. بنابراین برای حل راحت‌تر این دعاوی در ادامه به بررسی مسئولیت مدنی شرکت‌های تجاری خواهیم پرداخت.

یکی از عوامل کاهش دعاوی حقوقی شرکت‌ها  و مسئولیت آنها استفاده از مشاورین حقوقی و وکلای مجرب در مراحل فعالیت است. مشاورین حقوقی ما در وینداد آماده راهنمایی شما در این زمینه هستند.

مسئولیت مدنی شرکتهای تجاری

یکی از مهم‌ترین بخش‌‌های حقوق مسئولیت مدنی است. تعریف ساده مسولیت مدنی این است که شخص با طرف مقابل رابطه‌ی قراردادی ندارد. به طور کلی در هر مورد که شخصی موظف به جبران خسارت دیگری باشد، گفته می‌شود در برابر او مسئولیت مدنی دارد یا ضامن است. شرکت‌های تجاری و سایر اشخاص حقوقی نیز می توانند مانند اشخاص حقیقی ، دارای مسئولیت مدنی باشند و مسئولیت مدنی آنها تابع قانون عام مسئولیت مدنی است. درخصوص مسئولیت مدنی اشخاص حقوقی می‌توان گفت تنها خسارات مالی قابل تصور است . می‌توان مطالبه کرد و می توان تصور کرد که فعل زیانبار را شخص حقوقی مرتکب شده است. در این صورت مدیران شرکت تجاری نسبت به اعمال خود و ماموران شرکت، نظارت  بیشتری را اعمال می‌کنند. بنابراین بخش عمده‌ای از دعاوی شرکت‌های تجاری را دعاوی مربوط به مسئولیت مدنی تشکیل می‌دهد.

برای راهنمایی درخصوص مشکلات حقوقی شرکت‌ها با مشاوران ما در وینداد در ارتباط باشید.

مسئولیت مدیران شرکت‌ها

در قانون تجارت دو نوع مسئولیت برای اشخاص در نظر گرفته شده‌است:

۱. مسئولیت فردی

در مسئولیت فردی، زمانی که شخص وارد کننده خسارت یک فرد باشد، به تنهایی مسئول جبران خسارت است.

۲. مسئولیت جمعی

در مسئولیت جمعی، اشخاص وارد کننده خسارت متعدد هستند. هر شخص به اندازه‌ای در ورود خسارت نقش داشته و همراه با سایرین مسئول جبران خسارت وارده می‌باشند.

درقانون تجارت قانون‌گذار مسئولیت جمعی را در مورد مدیران به رسمیت شناخته است اما در موارد اندکی که خسارت متوجه یک فرد است، مسئولیت فردی را اساس خسارت قرار داده ‌است. اما فرضی نیز وجود دارد که همه مدیران شرکت به یک اندازه و مساوی در ورود زیان نقش داشته باشند . یا امکان تعیین میزان مسئولیت هر یک وجود نداشته باشد. در این صورت همه مدیران به طور تساوی مسئول‌اند. در مشکلات حقوقی شرکت‌ها مسئولیت مدیران بسیار اهمیت دارد و این مسئولیت براساس نوع شرکت یا اساسنامه آن و نوع خسارت متفاوت است.

ثبت علائم تجاری

برند یا علامت تجاری علامتی اختصاری است که هر شرکت برای معرفی محصول و خدمات خود از آن استفاده می‌کند. در واقع یک شرکت با برند و علامت تجاری  خود است که به مشتریان معرفی می‌شود. ثبت علامت تجاری شرکت، اولین اقدام بعد از ثبت خود شرکت است که این فرآیند براساس ضوابط و قوانین مندرج در قوانین مربوط به ثبت علائم و اختراعات، صورت می پذیرد. کسی که می‌خواهد برند تجاری خود را ثبت کند باید در همان حوزه‌ای به ثبت برساند که موضوع فعالیتش است. در سالهای اخیر دعوا درخصوص ثبت علامت تجاری شرکتها یکی از  انواع متداول دعاوی حقوقی شرکتها بوده است که با ثبت برند تجاری مخصوص به شرکت خود می توانید از این دعوا پیشگیری کنید. علاوه بر این ثبت علامت تجاری از کپی برداری و سوءاستفاده از شرکت نیز جلوگیری می‌کند.

سوالات خود را در خصوص ثبت علامت تجاری شرکت‌ها  از کارشناسان حقوقی ما بپرسید!

امور حقوقی داخلی شرکت‌ها

بخشی از مشکلات حقوقی شرکت‌ها مربوط به مواردی است که توسط افراد داخل شرکت اقامه می‌شود. فرضی را در نظر بگیرید که فردی در یک شرکت مشغول به کار است،ممکن است با مدیران یا قوانین و مقررات آن شرکت دچار مشکلاتی از قبیل دریافت حقوق، پرداخت سنوات، بیمه و … شود، در این صورت فرد می تواند در مرجع صالح رسیدگی کننده اقدام به اقامه دعوی علیه شرکت نماید. دراین اقامه دعوا فرد خواهان باید شرکت را طرف دعوا قرار دهد چرا که شرکت دارای شخصیت حقوقی است. در اقامه دعوا علیه شرکت ،مدیران، افراد از قبل مشخص شده یا صاحبان امضای شرکت، وظیفه رسیدگی به دعوی حقوقی اقامه شده علیه شرکت را دارند.  در صورت انجام اموری همانند رعایت قوانین، پرداخت به موقع دستمزد کارکنان ،حق بیمه و … می توان احتمال اقامه دعوی علیه شرکت را کاهش داد.

در خصوص مشکلات حقوقی شرکت‌ها نیاز به راهنمایی دارید؟

امروزه اقامه دعوی علیه شرکت‌ها تعداد زیادی از پرونده های رایج در دادگاه را شامل می‌شود، اشخاص حقیقی و حقوقی در صورت داشتن شکایت از شرکتی می‌توانند به مرجع صالح مراجعه و اقامه‌ دعوا کنند. اما گاهی کار اقامه دعوا پیچیده می‌شود و افراد که در این زمینه اطلاعات کافی ندارند ضررهای بسیاری را متحمل می‌شوند. بنابراین بهتر است برای پیگیری مشکلات حقوقی شرکت‌ها با وکیل یا مشاور حقوقی در این زمینه مشورت کنید تا شما را به نحو احسن راهنمایی کند. تیم حقوقی وینداد برای راهنمایی شما کارشناسان متخصصی را در نظر گرفته، می توانید به طور مستقیم از آنها راهنمایی بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و