مشکلات رایج حقوقی استارتاپ‌ها

مشکلات رایج حقوقی استارتاپ‌ها چیست و چه راه حل‌هایی وجود دارد؟

مشکلات رایج حقوقی استارتاپ‌ها در تمامی مراحل از جمله راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها، وجود دارد و هر کدام از این شرکت‌های نوپا، به دنبال دست­یابی به اهداف مشخص و متفاوتی هستند. اما افرادی که اقدام به راه­‌اندازی این استارتاپ­‌ها می­‌کنند، با مشکلات عدیده‌­ای روبروی می­‌شوند. مسائلی مثل ثبت شرکت، ثبت اختراع برای […]

مشکلات رایج حقوقی استارتاپ‌ها در تمامی مراحل از جمله راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها، وجود دارد و هر کدام از این شرکت‌های نوپا، به دنبال دست­یابی به اهداف مشخص و متفاوتی هستند. اما افرادی که اقدام به راه­‌اندازی این استارتاپ­‌ها می­‌کنند، با مشکلات عدیده‌­ای روبروی می­‌شوند. مسائلی مثل ثبت شرکت، ثبت اختراع برای یک محصول جدید، تنظیم قرارداد بین مؤسسان استارتاپ، صدور سهام، خروج یکی از بنیانگذاران استارتاپ و … از جمله مسائل حقوقی‌­ای هستند که می­‌تواند برای صاحبان این استارتاپ‌­ها مشکل آفرین باشد. به همین خاطر آگاهی از یکسری مطالب، می­‌تواند مشکلات حقوقی را، برای این افراد کاهش داده و مسیر هدف آن­ها را هموارتر سازد.

در ادامه به معرفی برخی از مشکلات رایج حقوقی استارتاپ‌ها و معرفی راه­‌حل­‌هایی برای آن‌ها می‌پردازیم.

عدم تنظیم یک قرارداد مشخص مابین کسانی که استارتاپ را تأسیس کرده‌اند:

از مهم‌ترین مشکلات رایج حقوقی استارتاپ‌ها که می‌­تواند برای بنیان‌گذاران استارتاپ‌های ایجاد دردسر نماید، عدم نوشتن و تنظیم یک قرارداد معین و واضح بین موسسان یک استارتاپ است. این مسئله در ابتدا، که کسب وکار رونق چندانی ندارد و افراد به صورت دوستانه با هم کار می‌­کنند، اهمیت ندارد. اما زمانی که استارتاپ رشد کرد، ما بین بنیان­گذاران آن، بر سر درصد سهم هر عضو، اختلاف ایجاد می‌شود.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر راه‌اندازی و رشد و توسعه کسب و کارتان انجام دهید این است که یک قرارداد موسسین استارتاپ را در ابتدای شروع به‌کار خود داشته باشید. همین الان نسبت به دریافت قرارداد موسسین استارتاپ اقدام کنید!

راه‌حل: اعضای یک استارتاپ، باید در آغاز کسب وکار خود، ما بین خود به توافق کنند که معامله آن‌­ها بر سر چیست و حتماً تفاهم نامه بنیان‌گذاران را کامل نمایند. این فعالیت باید در زمان آغاز به کار استارتاپ انجام شود و به زمان‌های بعد موکول نگردد. توجه به این موضوع می­‌تواند از منظر حقوقی، موانع زیادی را از مقابل استارتاپ‌­ها بردارد.

دانلود قرارداد هم بنیانگذارن

عدم تنظیم قراردادهای استاندارد، زمانی که صاحبان استارتاپ اقدام به صدور سهام برای دوستان و آشنایان می­‌کنند:

مؤسسان استارتاپ­‌ها، در آغاز کار خود، ممکن است اقدام به صدور سهام برای افراد نزدیک و خانواده خود کنند تا بتوانند مشکلات مالی خود را حل نمایند. اما در هنگام صدور این سهام، ممکن است از دید حقوقی دچار ابهام شده و با دوستان و اعضای خانواده خود به مشکل بربخورند.

راه‌حل: موسسان استارتاپ­‌ها، هنگام صدور این سهام، برای این­که از لحاظ حقوقی ابهام و پیچیدگی ایجاد نشود، باید از یک کارشناس آشنا به حوزه استارتاپی مشاوره حقوقی دریافت کنند تا سند فروش سهام، متناسب با ضوابط استاندارد ثبت شود.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قراردادهای حقوقی را از بانک قراردادها وینداد دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

 نبود قرارداد استخدام و اسناد کافی، هنگام جذب افراد جدید به تیم:

یکی دیگر از مشکلات رایج حقوقی استارتاپ‌ها که هنگام تداوم فعالیت استارتاپ­‌ها زیاد به چشم می­‌خورد این است که، بین افراد جدیدی که جذب شرکت می­‌شوند و استارتاپ­‌ها، قراردادی بسته نمی­‌شود. از نظر حقوقی، این مسئله هم می‌­تواند به زیان افراد استخدام شده باشد و هم برای استارتاپ­‌ها ایجاد اشکال کند.

چرا با یک قرارداد کار حرفه‌ای، خیال راحت و کسب‌وکار بی‌دغدغه را تجربه نکنید؟ همین الان آن را دریافت کنید.

راه­حل: راه‌­حلی مناسب و ساده‌­ای که در اینجا به ذهن می‌­رسد این است که قبل از استخدام این افراد، طبق یک قرارداد کار مشخص، وظایف آن‌ها تشریح کنید. این قرارداد هم می‌­تواند در هنگام دعاوی حقوقی، افراد تازه جذب شده را به حقوق خود برساند و هم به موسسان اجازه دهد، تا بر روی ظرفیت نیروهای خود، جهت رسیدن به اهداف تعریفی شده­، برنامه ریزی کنند.

دانلود قرارداد کار

نداشتن توجه کافی به موضوع مالکیت معنوی هنگام عرضه یک محصول جدید:

استارتاپ­‌ها، اصولاً زمانی که یک محصول یا تکنولوژی جدید و موثری عرضه می‌­کنند، به مسئله مالکیت معنوی آن توجه کافی نشان نمی­‌دهند. به همین خاطر از لحاظ حقوقی نمی­‌توانند از حق خود در برابر کسانی که کالای آن­ها را کپی می­‌کنند، دفاع نمایند.

راه­حل: برای جلوگیری از این مشکل و این­که بتوان از منظر حقوقی از این دستاورد استارتاپ، دفاع کرد، پیش از هر چیزی، باید با یک وکیل متخصص و با تجربه مشورت نمود. ثبت اختراع یک دستاورد جدید، می‌­تواند از سوءاستفاده افراد سودجو جلوگیری کند. البته گاهی داشتن ثبت اختراع کمک چندانی نمی‌­کند. اما مشورت با یک کارشناس حقوقی کارکشته می‌­تواند منجر به درک راه‌­­حل­‌های حقوقی مناسبی گردد. همین الان درخواست مشاوره تلفنی خود را ثبت کنید تا در سریع‌ترین زمان از راهنمایی‌های کارشناسان بهره‌مند شوید.

ایجاد یک استارتاپ جدید با نام و برندی که از لحاظ حقوقی، مشکل ثبتی دارد:

گاهی اتفاق می­‌افتد که بعضی از استارتاپ‌­ها از نام و برندی استفاده می‌­کنند که از مسئله ثبت حقوقی رنج می‌­برد. به عنوان مثال یک استارتاپ ممکن است از نام و دامنه‌­ای استفاده کند که، قبلا مورد استفاده یک شرکت یا استارتاپ دیگری بوده است.

راه‌حل: قبل از انتخاب نام و برند، جهت نام­گذاری یک استارتاپ، انجام تحقیق و بررسی، می­‌تواند شما را از انجام این اشتباه مصون کند. نقض نام یا علامت تجاری در صورتی که شما تحقیق کافی انجام داده باشید، در اکثر مواقع اتفاق نمی‌­­افتد و مشکلات حقوقی ناشی از این عمل را مرتفع می­‌کند.

دیگر مشکلات رایج حقوقی استارتاپ‌ها عدم برخورداری از یک مشاور حقوقی:

بسیاری از مشکلات رایج حقوقی استارتاپ‌ها که امروزه برای آنها رخ می‌­دهد، در نتیجه عدم استفاده از یک مشاور حقوقی مجرب است. زمانی که بنیان­گذاران یک استارتاپ، اقدام به راه اندازی کسب وکار خود می­‌کنند، به خاطر نداشتن اطلاعات کافی در زمینه حقوقی و حتی فنی، با چالش­‌هایی مواجه می‌شوند که می­‌تواند، هزینه‌­های زیادی را به شرکت نوپای آن‌ها تحمیل کند.

راه­حل: استفاده از راهنمایی­‌های یک مشاور حقوقی می­‌تواند بسیاری از مشکلات استارتاپ­‌ها را حل و فصل کند. مسائلی از جمله مالیات، بیمه، حقوق پرسنل، سهم و درصد هر کدام از شرکاء و.. از جمله مسائلی هستند که در نتیجه حضور یک مشاور حقوقی، قابل‌حل است. البته در ابتدای کار، می‌­توانید به صورت آنلاین از مشاوره­‌های یک مشاور حقوقی مجرب بهره برد، تا هزینه زیادی بر شرکت تحمل نشود.

5/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط