معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان به چه صورت است؟

معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان به چه صورت است؟

در مورد معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان باید بگوییم که شرکت‌ها و موسساتی که مشمول قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان باشند، می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده نمایند. این شرکت ها و موسسات باید بعنوان دانش بنیان تولیدی نوع یک و یا نوپا نوع یک تایید شود و محصولات دانش بنیانشان از سطح تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار بوده و […]

در مورد معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان باید بگوییم که شرکت‌ها و موسساتی که مشمول قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان باشند، می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده نمایند. این شرکت ها و موسسات باید بعنوان دانش بنیان تولیدی نوع یک و یا نوپا نوع یک تایید شود و محصولات دانش بنیانشان از سطح تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار بوده و ارزش افزوده قابل توجهی را ایجاد نماید.
در ادامه با شرکت دانش بنیان و این معافیت‌های مالیاتی بیشتر آشنا می‌شویم.

شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود و بنا به ماده ۲ قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی،شرکت هایی که در زمینه گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و “تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده بالا” فعالیت می‌نمایند، شرکت یا موسسه دانش بنیان محسوب می‌شوند.

ویژگی‌های شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت دانش بنیان، اساساَ کالا تولید نمی‌کند و عموماَ، زمین یا ماشین‌آلات خاصی نیز ندارد بلکه همیشه عده ای از افراد تحصیلکرده و با تجربه اطلاعاتی تولید می‌کنند که این اطلاعات ، محصولات اصلی شرکت محسوب شده و برایشان درآمدزایی دارد. بحث طرح‌های صنعتی و مالکیت معنوی محصولات، همیشه از دغدغه‌های اصلی شرکت محسوب می‌شود که حفظ حقوق معنوی این اطلاعات، یکی از مهم‌ترین مسائل حقوقی در شرکت‌های دانش بنیان می‌باشد زیرا اصولاَ این دارایی‌ها قابل لمس نمی‌باشند.

شرکت دانش بنیان چه اهدافی دارد؟

شرکت‌های دانش بنیان با هدف هم‌افزایی علم، ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور و استفاده بهینه از پتانسیل‌های دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات ایجاد می‌گردند. از جمله سایر  اهداف شرکت ها و موسسات دانش بنیان می توان به تحقق اهداف علمی کشور شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری، تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه  شامل طراحی و تولید کالا و خدمات محصولات دانش بنیان با ارزش افزوده فراوان نام برد.

اگر نیازمند راهنمایی در خصوص چگونگی تأسیس شرکت‌ دانش بنیان هستید می‌توانید از مشاوره کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

 معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان

برابر با اصل ۵۱ قانون اساسی هیچ مالیاتی وضع نمی‌شود مگر به موجب قانون و هیچ معافیت و بخشودگی داده نمی‌شود مگر به موجب قانون. از مهم‌ترین حمایت‌ها و تسهیلات قابل اعطاء به شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان عبارت است از معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال. در حقیقت استارتاپ‌های واقع در پارک‌های علم و فناوری با دارا بودن شرایط فعالیت در پارک و همچنین شرکت‌های دانش بنیان در صورت ثبت معافیت در مجوز معاف از مالیات هستند.

به عبارت دیگر شرکت‌ها و موسساتی که مشمول قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان باشند، می توانند از معافیت مالیاتی استفاده نمایند. این شرکت ها و موسسات باید بعنوان دانش بنیان تولیدی نوع یک و یا نوپا نوع یک تایید شود و محصولات دانش بنیانشان از سطح تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار بوده و ارزش افزوده قابل توجهی را ایجاد نماید. این شرکت ها و موسسات، تنها می توانند برای کالاهای دانش بنیان خود معافیت مالیاتی دریافت کنند. به عنوان مثال: اگر شرکتی دارای ۵ محصول باشد که ۲ محصول آنان به عنوان دانش بنیان نوع یک تایید و ۳ محصول دیگر ایشان مردود شده باشد، این شرکت تنها برای ۲ محصول تایید شده می‌تواند تا ۱۵ سال معافیت مالیاتی بگیرند.

مشاوران حقوقی ما می‌توانند راهنمایی‌های لازم را در خصوص شرکت‌های دانش بنیان در اختیار شما قرار دهند. 

علاوه بر این معاونت علمی و فناوری به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای واردات تجهیزات سرمایه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان معافیت گمرکی اهدا می‌نماید. در نظر داشته باشید که در گمرک جمهوری اسلامی ایران واژه‌ای به نام معافیت گمرکی وجود ندارد، در این سازمان با توجه به آیین‌نامه‌ها و اسناد بالادستی  محموله با حق گمرکی صفر در نظر گرفته می‌شود. بنابراین زمانی که با ماموران این سازمان در تعامل هستید بهتر است شیوه صحیح آنرا به کار برید.

شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از پرداخت حقوق گمرکی برای کالاهای سرمایه ای که از خارج از کشور وارد می‌کنند، معافیت گمرکی دریافت نمایند.

از جمله حمایت‌های دیگری که نسبت به شرکت های فوق صورت گرفته است، معافیت بیمه ای است. بدین توضیح که  براساس تفاهم معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و سازمان تأمین اجتماعی از این ‌پس قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید کالاها و خدمات دانش‌بنیان، از پرداخت حق بیمه قراردادها معاف می‌شوند. علاوه بر موارد فوق امکان گذراندن دوره خدمت سربازی در غالب امریه در شرکت های دانش بنیان نیز وجود دارد.

درمورد معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان نیاز به راهنمایی دارید؟

مالیات و معافیت‌های مالیاتی موضوعی‌ست که تمامی شرکت‌ها با آن سر و کار دارند. یکی از کارهای مهم و ضروری هنگام ثبت شرکت‌، آگاهی به قوانین مالیاتی و مقررات موجود در این حوزه می‌باشد.
پیشنهاد می‌کنیم اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید حتما درخواست مشاوره تلفنی کارشناسان حقوقی را ثبت کنید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان پاسخگوی مشکلات شما باشند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت