صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت

نحوه تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکت

افزایش سرمایه در شرکت‌های تجاری به منظور توسعه فعالیت‌های شرکت انجام می‌شود که باید به عنوان یکی از تغییرات شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد چرا که سرمایه ثبتی در ابتدای تاسیس در اساسنامه درج شده و این مورد باعث تغییر اساسنامه خواهد شد.

اگر شرکتی بخواهد فعالیتش را توسعه دهد؛ نیاز به سرمایه بیشتری دارد. در این صورت لازم است که به صورت قانونی افزایش سرمایه دهد. روش‌های افزایش سرمایه در شرکت‌های مختلف از جمله شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود متفاوت است. به همین دلیل در این مقاله روش‌های افزایش سرمایه در شرکت‌ها و تشریفات و فرایند قانونی هر یک را بیان خواهیم کرد. 

نحوه افزایش سرمایه شرکت

تمامی شرکت‌های تجاری با اهداف متفاوتی بعد از یک دوره فعالیت می‌توانند سرمایه شرکت خود را افزایش دهند. افزایش سرمایه از دو طریق وارد شدن شریک جدید به شرکت یا افزایش مبلغ سهام امکان پذیر است. البته ذکر این نکته ضروری است که این افزایش سرمایه با توجه به نوع شرکت متفاوت است. در این مقاله روش‌های افزایش سرمایه دو شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود که رایج‌ترین شرکت‌های ثبت شده در ایران هستند؛ بیان می‌شود.

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص  

شرکت‌های سهامی خاص به دو روش می‌توانند سرمایه شرکت را افزایش دهند. در اولین روش با صدور سهام جدید و در دومین روش با بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود امکان افزایش سرمایه وجود دارد. 

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، اطلاع از مزایا و معایب صورتجلسه افزایش شرکت سهامی خاص است که پس از بررسی آن بتوانید بهترین روش را انتخاب کنید.

اگر سهامداران قصد داشته باشند سهام جدیدی صادر کنند می‌توانند از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام نمایند: 

  • تبدیل سود به دست آمده و تقسیم نشده در شرکت به سهام جدید
  • تبدیل اندوخته یا سرمایه اختیاری به سهام
  • تبدیل مطالبات نقدی اشخاص به سهام جدید 
  • پرداخت مبلغ اسمی سهام به صورت نقد 

در روش دوم که همان بالا بردن مبلغ اسمی سهام است؛ هر کدام از سهامداران مبلغی را پرداخت می‌کنند و در صورتی که به تایید مجمع عمومی فوق‌العاده رسید؛ پرداخت مبلغ برای افراد الزامی است. برای این مورد نیاز است که از اعضای مجمع عمومی فوق‌العاده دعوت شود و بعد از تصمیم گیری و رای گیری باید صورتجلسه افزایش سرمایه تنظیم و ثبت شود. 

افزایش سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود

این دسته از شرکت‌ها برای افزایش سرمایه می‌تواند از دو طریق ورود شریک جدید و افزایش سهم الشرکه شرکا، سرمایه شرکت را افزایش دهند. با توجه به این که ساختار شرکت‌های با مسئولیت محدود متفاوت است، اگر شریک جدید بخواهد سرمایه شرکت را افزایش دهد باید تمامی شرکا رضایت داشته باشند. اما به طور کلی فرایند قانونی افزایش سرمایه در این دسته از شرکت‌ها با توجه به قانون تجارت به این صورت است که  اکثریت عددی و اکثریت سرمایه‌ای سهامداران در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت حضور داشته باشند و صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت‌های با مسئولیت محدود تنظیم شود. برای آشنایی بیشتر می‌توانید نمونه صورتجلسه شرکت با مسئولیت محدود را مطالعه کنید.   

مدارک مورد نیاز برای افزایش سرمایه شرکت 

با توجه به این که تغییر در سرمایه شرکت در انواع شرکت‌ها متفاوت است بنابراین مدارک مورد نیاز نیز متفاوت خواهد بود. از آنجایی درخواست افزایش سرمایه برای شرکت‌های سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود بیشتر است؛ به همین دلیل در این قسمت از مدارک مورد نیاز برای افزایش سرمایه این دسته از شرکت‌ها صحبت خواهیم کرد. 

مدارک مورد نیاز برای افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص 

شرکت سهامی خاص باید مدارکی که در ادامه بیان می‌شود را در هنگام ثبت صورتجلسه افزایش سرمایه برای اداره ثبت شرکت‌ها ارائه دهند. 

  • اساسنامه، اظهارنامه، مدارک نشان دهنده اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت همراه با مدارک هویتی آن‌ها
  • لیست سهامداران شرکت و میزان سهام هر یک، به همراه مدارک شناسایی و تعداد سهام هر کدام از سهامداران و ارزش آن‌ها
  • صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص که در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت تنظیم شده
  • مدارک مربوط به افزایش سرمایه 
  • آگهی دعوت از سهامداران 
  • ریز مطالبات هر کدام از سهامداران 

مدارک مورد نیاز افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

شرکت‌های مسئولیت محدود برای افزایش سرمایه باید مدارک زیر را ارائه کنند:

  • صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود با امضای تمامی شرکای شرکت
  • ارائه لیستی از شرکا شامل نام شرکا قبل و بعد از افزایش سرمایه (در صورتی که افزایش سرمایه به وسیله ورود شریک جدید صورت گرفته باشد)
  • مدارک هویتی شریک جدید (در صورتی که افزایش سرمایه با ورود شریک جدید انجام شود)
  • آگهی دعوت از شرکا 
  • ارائه گزارش کارشناس رسمی دادگستری برای تقویم سرمایه غیرنقدی 
  • ارائه مجوزهای لازم (در صورت نیاز) 

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که تنظیم صورتجلسه برای تمامی انواع شرکت الزامی است. همچنین در شرکت‌های تعاونی و تضامنی باید صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت تعاونی و صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت تضامنی باید توسط شرکا تنظیم و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. 

انواع افزایش سرمایه در شرکت

مراحل افزایش سرمایه شرکت در شرکت‌های تجاری از جمله شرکت‌های سهامی خاص و با مسئولیت محدود به روش متفاوت انجام می‌شود:

  1. ورود یک شریک یا سهامدار جدید به شرکت 
  2. بدون ورود شریک جدید

با توجه به این که ساختار شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ تشریفات افزایش سرمایه نیز در شرکت‌ها متفاوت است. برای مثال در شرکت‌های با مسئولیت محدود افزایش سرمایه می‌تواند هم از طریق ورود شریک جدید و هم به روش افزایش سهم‌الشرکه انجام می‌شود. افزایش سهم‌الشرکه به صورت نقدی و غیرنقدی امکان پذیر است و هر کدام از شرکا با توجه به بودجه خودشان می‌توانند سهم‌الشرکه را افزایش دهند. 

در شرکت‌های سهامی خاص، افزایش سرمایه بدون ورود شریک جدید و از طریق  صدور سهام جدید یا بالا بردن مبلغ اسمی سهام انجام می‌شود. اگر افزایش سرمایه به روش بالا بردن مبلغ اسمی سهام باشد و باعث ایجاد تعهد برای سهامداران شود، معتبر نیست مگر این که تمامی اعضای سهامداران با آن موافق باشند. در این روش نیاز است که افزایش سرمایه به صورت نقدی حتما انجام شود. 

همچنین اگر افزایش سرمایه به روش افزایش تعداد سهام باشد، سهامداران با توجه به مقدار سهامی که دارند؛ از حق تقدم برخوردار خواهند بود. سهامدارانی که حق تقدم دارند تا 60 روز مهلت دارند تا مبلغی را به عنوان ارزش اسمی سهام به حساب شرکت واریز نمایند. برای سایر شرکت‌ها مانند شرکت تضامنی نمونه صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت تضامنی باید به روش خاصی و افزایش سرمایه به روش قانونی انجام شود. 

جمع بندی 

افزایش سرمایه در شرکت‌هایی که قصد دارند فعالیت خود را توسعه دهند؛ انجام می‌شود. افزایش سرمایه نوعی تغییر در شرکت است که نیاز به تنظیم و ثبت صورتجلسه دارد. برای ثبت این دسته از تغییرات باید تشریفات خاصی رعایت شود. به این خاطر که کوچکترین اشتباه باعث هدر رفتن سرمایه و زمان می‌شود.

مجموعه وینداد تنظیم و ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت را به‌عنوان یکی از خدمات خود ارائه می‌دهد که می‌توانید با دریافت این خدمت،  فرآیند تنظیم و ثبت را به کارشناسان ثبتی با تجربه و متخصص بسپارید تا با هزینه مقرون به‌صرفه برای شما انجام شود.

سوالات متداول 

صورتجلسه تغییر سرمایه باید در صلاحیت کدام مجمع است؟

این صورتجلسه شرح تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده را بیان می‌کند در همین مجمع تنظیم می‌شود. 

آیا ثبت افزایش سرمایه شرکت ضروری است؟ 

بله، تغییرات مربوط به افزایش و کاهش سرمایه و تغییر در اساسنامه شرکت باید حتما در اداره ثبت شرکت به ثبت برسد.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر ثریا احمدی

ثریا احمدی

ثریا احمدی یکی از نویسندگان خوب وینداد است که کارشناسی حقوق را در دانشگاه علوم قرآن و حدیث خوانده و اطلاعات تخصصی در شاخه‌های مختلف به‌ویژه امور ثبتی و قراردادی دارد و به همین واسطه مقالات کاربردی را در مجله حقوقی وینداد منتشر کرده که در ادامه این مقالات را می‌خوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

صفر تا صد خدمات ثبت صورتجلسه تغییرات و تنظیم مدارک در اداره ثبت شرکت‌ها، به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

صفر تا صد خدمات ثبت صورتجلسه تغییرات و تنظیم مدارک در اداره ثبت شرکت‌ها، به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

موضوعات مجوزی شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

لیست کامل موضوعات نیازمند اخذ مجوز برای ثبت شرکت

ثبت شرکت نیازمند طی مراحل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخاب و تعیین موضوع فعالیت است. این موضوع نه‌تنها بخشی از اساسنامه شرکت را تشکیل می‌دهد، بلکه باید به دقت و با توجه به قوانین و مقررات تعیین شود. در بسیاری از موارد، موضوعات فعالیت شرکت‌ها نیازمند اخذ مجوزهای خاصی از مراجع ذی‌ربط هستند. برخی از حوزه‌های فعالیتی که معمولاً نیاز به اخذ مجوز دارند شامل پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، بازرگانی و غیره هستند.

انواع مجامع عمومی در شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

انواع مجامع عمومی شرکت‌ها چیست؟ | وظایف و صلاحیت‌ها

در تمامی شرکت‌های تجاری برای تصمیم‌گیری در امور مختلف، مجامعی تشکیل می‌شود که انواع آن‌ها، نحوه تشکیل، صلاحیت‌ تصمیم‌گیری و وظایف و اختیارات هر یک به‌طور کامل مشخص شده است. مجامع شرکت‌ها شامل مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده هستند.

ثبت موسسه حسابرسی
مقالات ثبت موسسه غیرتجاری

شرایط و مراحل ثبت موسسه حسابرسی

موسسه حسابرسی یکی از رایج ترین انواع موضوعات برای ثبت موسسه است که نیاز به دریافت مجوز از جامعه حسابرسان رسمی ایران دارد. ضمن اینکه موسسین باید شرایطی مثل سابقه تحصیلی و سابقه کار مرتبط را برای دریافت مجوز و ثبت موسسه احراز کنند.