نحوه تنظیم نمونه اساسنامه شرکت تولیدی

نحوه تنظیم نمونه اساسنامه شرکت تولیدی

برای ثبت هر شرکتی باید سندی به نام اساسنامه تنظیم کرد. نمونه اساسنامه شرکت تولیدی در واقع دستورالعملی است که علاوه‌بر مشخصات شرکت، نحوه اداره آن، حدود اختیارات مجامع عمومی و هیئت مدیره، تعیین و تکلیف سود و زیان شرکت و حتی نحوه انحلال آن را مشخص می‌کند. برای تدوین و تنظیم اساسنامه شرکت به‌صورت […]

برای ثبت هر شرکتی باید سندی به نام اساسنامه تنظیم کرد. نمونه اساسنامه شرکت تولیدی در واقع دستورالعملی است که علاوه‌بر مشخصات شرکت، نحوه اداره آن، حدود اختیارات مجامع عمومی و هیئت مدیره، تعیین و تکلیف سود و زیان شرکت و حتی نحوه انحلال آن را مشخص می‌کند. برای تدوین و تنظیم اساسنامه شرکت به‌صورت دقیق و قانونی باید ابتدا نمونه اساسنامه شرکت تولیدی را بررسی کنید. 

در این مقاله به بررسی اساسنامه این دسته از شرکت‌ها می‌پردازیم.

اساسنامه شرکت تولیدی چیست؟ 

یکی از اسناد مهم در هنگام ثبت یک تولیدی، تدوین سندی به نام اساسنامه است که اصلی‌ترین سندی برای اداره شرکت و مدیریت آن به شمار می‌رود. نمونه اساسنامه شرکت تولیدی معمولا به صورت یک قرارداد تنظیم می‌شود که برای تمامی موسسین و اعضای شرکت الزام آور است و باید قبل از تنظیم آن یک پیش نویس که به آن پیش نویس اساسنامه شرکت تولیدی گفته می‌شود؛ تنظیم کنید.

مواردی مانند مشخصات شرکت (نام موضوع، مدت، اطلاعات سهامداران و شرکا، تعداد سهام آن‌ها و غیره)، تعداد مدیران و بازرسان و مدت تصدی آن‌ها، نحوه اداره شرکت، نحوه برگزاری مجامع و حد نصاب آن‌ها، نحوه تقسیم سود و زیان و حتی نحوه انحلال شرکت از جمله مواردی است که در اساسنامه درج می‌شود.

اساسنامه توسط کدام اعضا تنظیم می‌شود؟ 

برای این که بتوانید یک اساسنامه برای شرکت تنظیم کنید لازم است که ابتدا نمونه اساسنامه شرکت تولیدی را بررسی کنید. این اساسنامه در هنگام ثبت شرکت باید تدوین شده و به ثبت برسد با این توضیح که پس از برگزاری مجمع عمومی موسس تمامی مواردی که باید در اساسنامه درج شوند، در قالب سندی تنظیم خواهند شد.

لازم به ذکر است که مجمع عمومی موسس فقط در هنگام تاسیس شرکت برگزار می‌شود و در مورد تصمیمات اولیه مثل تعیین اولین مدیران و بازرسان، تدوین اساسنامه و غیره تصمیم‌گیری می‌کند. پس از آن نیز این وظایف به عهده مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده قرار می‌گیرد.

چه مواردی باید در اساسنامه تنظیم شود؟ 

برای تنظیم اساسنامه مناسب تولیدی باید ابتدا یک نمونه اساسنامه شرکت تولیدی مناسب را به صورت دقیق بررسی کنید. حالا بر اساس این نمونه و مشخصات و موضوع شرکت خود اساسنامه را تدوین کنید.

مهمترین مواردی که باید در اساسنامه آورده شود در ادامه بیان می‌شود.

نام و موضوع فعالیت شرکت تولیدی

انتخاب نام برای شرکت‌ها اهمیت زیادی دارد. نام شرکت‌ها نه تنها موضوع فعالیت آن‌ها بلکه اعتبار آن‌ها را نیز نشان می‌دهد. برای این که بتوانید یک اسم مناسب برای شرکت تولیدی انتخاب کنید باید برخی از معیارهای انتخاب اسم را در نظر بگیرید. برای مثال باید بیشتر از سه سیلاب داشته باشد، غیرتکراری و فارسی باشد. 

به علاوه هر شرکت دارای یک موضوع معین و مشخص است. شرکت‌های تولیدی نیز می‌توانند در موضوعات مختلفی فعالیت کنند که باید به‌صورت دقیق و کامل در اساسنامه درج شود. برای مثال اگر شرکتی در زمینه تولید پوشاک فعالیت می‌کند به‌صورت دقیق باید حوزه فعالیت خود را مشخص کند. برای مثال تولید و توزیع پوشاک بچه‌گانه، فروش عمده و خرده پوشاک بچه‌گانه و غیره. 

مدت فعالیت تولیدی و آدرس

برای شرکت تولیدی خودتان حتما مدت تعیین کنید. برای مثال شما می‌توانید به صورت محدود یا نامحدود مدتی را برای تولیدی در نظر بگیرید. یعنی ممکن است شرکت تولیدی برای مدت 5 سال یا این که به صورت دائمی فعالیت داشته باشد. به هر حال اگر یک مدت مشخصی را انتخاب کردید بعد از آن امکان تمدید مدت وجود دارد.

آدرس تولیدی شامل نشانی دقیق به همراه کد پستی است. توجه داشته باشید که اگر آدرس را تغییر دادید باید به عنوان یکی از تغییرات شرکت طی صورتجلسه‌ای آن را در اداره ثبت شرکت‌ها بر اساس تشریفات قانونی به ثبت برسانید.

سرمایه و میزان سهم هریک از موسسین

مقدار سرمایه یکی از نکات مهم در هنگام ثبت شرکت است و باید به صورت دقیق نوشته شود. سرمایه می‌تواند به صورت نقدی یا غیر نقدی باشد. اگر سرمایه به صورت غیر نقدی بود باید مقدار ارزش آن را در اساسنامه بیان کنید. اگر امکان افزایش سرمایه وجود دارد؛ باید در اساسنامه درباره نحوه افزایش یا کاهش توافق کنید. 

علاوه بر آن نیاز است که سهام هریک از موسسین هم به صورت دقیق نوشته شود. در نوشتن سهام باید با نام و بی نام بودن سهام را مشخص کنید و همچنین باید نحوه انتقال، طریقه تبدیل کردن سهام به بی نام یا با نام و غیره را مشخص کنید.

سایر نکات نمونه اساسنامه شرکت تولیدی

از دیگر مواردی که باید در نمونه اساسنامه شرکت درج شود، مقرراتی درباره تعیین مدیران شرکت و هیئت مدیره است. همچنین حق امضا و نحوه تشکیل مجامع را نیز مشخص کنید. تعداد بازرسین، سال مالی شرکت و انحلال نیز از دیگر موضوعات مهمی است که باید در اساسنامه درج شود.

یکی از نکات مهمی باید حتما به آن توجه داشته باشید؛ تغییرات شرکت تولیدی است. اگر قصد دارید که در اساسنامه شرکت تولید تغییراتی ایجاد کنید باید حتما تشریفات این تغییرات را بیان کنید. برای مثال می‌توانید بیان کنید که این اساسنامه می‌تواند با توافق موسسین و هیئت مدیره شرکت تغییراتی را ایجاد کند.

نکاتی درباره ثبت اساسنامه شرکت تولیدی 

برای این که اساسنامه خود را به ثبت برسانید باید در هنگام ثبت شرکت همراه با دیگر مدارک آن را در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها بارگذاری کنید. اساسنامه همراه با دیگر مدارک بررسی می‌شود و در صورت تایید کارشناس می‌توانید ادامه فرآیند ثبت شرکت را انجام دهید. در غیر این صورت با ایراد رفع نقص مواجه می‌شوید که باید آن را اصلاح کنید. 

جمع بندی

هر شرکت تولیدی نیاز به یک اساسنامه دارد که به‌عنوان اصلی‌ترین سند شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سند توسط موسسین شرکت و در مجمع موسس تنظیم می‌شود و باید در آن تمامی اطلاعات شرکت تولید مانند نام و موضوع فعالیت و غیره و همچنین نحوه اداره و مدیریت شرکت به صورت کاملا صریح و واضح درج شود. 

برای تهیه پیش نویس اساسنامه به صورت دقیق و در قالب قانونی توصیه می‌شود که از کارشناسان ثبت شرکت کمک بگیرید تا فرآیند تنظیم اساسنامه و ثبت شرکت تولیدی را با سرعت و دقت بیشتری پیش ببرید. 

سوالات متداول

آیا ثبت اساسنامه شرکت تولید ضروری است؟ 

بله تمامی شرکت‌های تجاری در هنگام ثبت نیاز به تدوین اساسنامه به عنوان مهم‌ترین سند شرکت دارند.

آیا برای ثبت شرکت تولیدی باید شرط سنی را رعایت کنیم؟ 

بله، رعایت شرط سنی نه تنها برای ثبت تولیدی بلکه برای ثبت شرکت ضروری است. افرادی که کمتر از 18 سال سن دارند نمی‌توانند شرکت به ثبت برسانند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.