چگونه می‌توانم نیروهای با استعداد برای استارتاپ را جذب کنم؟

چگونه می‌توانم نیروهای با استعداد برای استارتاپ را جذب کنم؟

در حال حاضر، در رابطه با کارآفرینی، توسعه فناوری و استارت‌آپ‌ها، اولین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود، ریسک و بلندپروازی، محدودیت‌های مالی و شکست‌های چندباره است. اما باید توجه داشت که مسیر کارآفرینی، صرفاً محصور به چالش‌هایی همانند مشکلات مالی یا موانع مرتبط با توسعه فنی محصول خلاصه نمی‌شود. در این راستا یکی دیگر […]

در حال حاضر، در رابطه با کارآفرینی، توسعه فناوری و استارت‌آپ‌ها، اولین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود، ریسک و بلندپروازی، محدودیت‌های مالی و شکست‌های چندباره است. اما باید توجه داشت که مسیر کارآفرینی، صرفاً محصور به چالش‌هایی همانند مشکلات مالی یا موانع مرتبط با توسعه فنی محصول خلاصه نمی‌شود. در این راستا یکی دیگر از سخت‌ترین و مهم‌ترین چالش‌هایی که اغلب استارتاپ‌ها با آن مواجه هستند، استخدام پرسنل ماهر و نیروهای با استعداد برای استارتاپ است که در حوزه خود مسلط باشند. این مسئله با ظهور اقتصاد دانش‌بنیان و روند رو به رشد استفاده از دانش و فناوری در کسب‌وکارها و استارتاپ ها، تشدید یافته است.

شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری همانند گوگل و فیسبوک، استعدادهای برتر را با حقوق‌های نجومی و بسته‌های سهام و مزایایی کوچک و در عین حال، مهم از نظر این نیروها، جذب می‌کنند. در نتیجه با وجود چنین شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی و در این فضای به شدت رقابتی بر سر استعدادهای کاری، یک استارت‌آپ یا کسب‌وکار نوپا، چگونه می‌تواند موفق عمل کند؟ این پرسش در مطلب به تفصیل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تغییر در فضا و بستر کسب‌وکار و تأثیران در جذب استعدادها

اگر فضای کسب‌وکار امروزه را با سالها گذشته مقایسه نمایید، چند تغییر کلیدی مشاهده می‌شود که طی سال‌های اخیر، روند آن تشدید شده است:

نقش فناوری و نوآوری در موفقیت کسب‌وکار افزایش یافته است و ظهور سریع فناوری‌های جدید، نظم و ساختار فعلی بازار را به هم ریخته و بازیگرانی جدید با ساختاری جدید شکل گرفته است. این چرخه ادامه داشته و دست بالا با شرکت‌هایی است که انعطاف‌پذیری لازم برای سازگاری با این تغییرات مکرر و سریع را داشته باشند. یکی دیگر از تغییراتی که در فضای کسب و کاری اتفاق افتاده است، ارزشمند شدن دارایی‌های نامحسوس در مقایسه با دارایی‌های محسوس کسب وکارها است. امروزه دیگر، داشتن منابع مالی و در گردش قابل‌توجه و یا تجهیزات و کارخانه‌های متعدد، ضامن موفقیت نبوده و حتی ممکن است، مالکیت بر یک پتنت کلیدی، بتواند تمامی منابع فوق را تحت تأثیر قرار دهد.

با در نظر گرفتن این تغییرات، بسیاری از استارت‌آپ‌ها، متوجه شدند که نسبت به سال‌های قبلی، راحت‌تر می‌توانند نسبت به توسعه و تجاری‌سازی ایده‌های نو و خلاقانه خود، اقدام نمایند. اما با وجود ساده‌تر شدن راه‌اندازی یک کسب‌وکار استارت‌آپی، داشتن یک استارت‌آپ موفق از بعد دیگری، بسیار دشوارتر شده است که عبارتست از «جذب و حفظ نیروهای کارآمد».

علت دشواری جذب و حفظ نیروی کار در استارتاپ ها ان است که منابع انسانی، تحت تأثیر تغییر فضای کسب‌وکار قرار گرفته‌اند و در نتیجه پرسنل دانشی مانند یک ربات حرف گوش‌کن و قابل جایگزینی سریع نیستند و مفاهیمی همچون تیم‌سازی، مشارکت خلاقانه و نوآوری کارکنان، مورد توجه قرار گرفته است.

اگر را راه پیشبرد استارتاپ خود نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید می‌توانید از مشاوره کارشناسان حقوق استارتاپ‌ها بهره‌مند شوید.

چگونه می‌توان منابع انسانی توانمند و نیروهای با استعداد برای استارتاپ یافت؟

شرکت‌های کوچک‌تر و تازه تأسیس، باید برای جذب کارکنان باکیفیت، تلاشی مستمر نمایند و مبتنی بر به‌کارگیری روش‌های خلاقانه مبادرت به استخدام و جذب نیرو نمایند. در این بخش، کوشش خواهد شد تا برخی از روش‌های جذب و استخدام نیروی‌های توانمند و نیروهای با استعداد برای استارتاپ که کارآفرینان موفق و سرمایه‌گذاران برجسته برای مبارزه و پیروزی در جنگ استعدادها به کار می‌برند را، بررسی نماییم.

  1. برنامه‌های شفاف

همانند هر کار دیگری به منظور موفق شدن، ضروری است که برنامه‌ای مدون و شفاف برای جذب نیروی کار مستعد برای استارتاپ تدوین شود. این امر کاملاً بدیهی می‌باشد زیرا همانند امور مالی و جذب سرمایه که مستلزم برنامه ریزی است، جذب نیروی مستعد نیز منوط به برنامه ریزی دقیق می‌باشد که بر مبنایان فرایندهای متنوعی همانند مصاحبه یا آزمون کتبی پیش بینی شود.

  1. ایجاد محیط کار منعطف

مورد دیگری که برای جذب و استخدام نیروی کار ماهر و مستعد مهم است، به وجود آوردن فضا و بستر کاری می‌باشد که قابلیت انعطاف پذیری داشته باشد. از جمله مواردی که می‌توان به عنوان ویژگی‌های محیط کاری منعطف اشاره نمود، امکان انجام کارهای استارتاپ از طریق دورکاری و یا قابلیت ساعت کاری منعطف می‌باشد.

  1. پرورش فرهنگ سازمانی

مورد دیگر برای جذب وحفظ کارکنان مستعد، ایجاد فرهنگی با عنوان فرهنگ سازمانی در محیط استارتاپ می‌باشد. بدین توضیح که سازمانهایی که دارای فرهنگ قوی و توانمند هستند، کارکنان نسبت به ارزشها و اهداف سازمانی احساس تعهد و مسئولیت می‌کنند. منظور از تعهد سازمانی، پیوند و وابستگی روانی به سازمان است. که در آن احساس درگیر بودن شغلی، وفاداری و باور به ارزشهای سازمانی جای دارد.

  1. به اشتراک گذاری سهام با کارکنان

این همان روشی است که باعث می‌شود شرکت‌هایی مانند «Pinterest»، «Dropbox» و «Square»، بتوانند استعدادهای برتر را جذب کنند. از آنجایی‌که آن‌ها از تناسب کافی «بازار / محصول» برخوردارند، نه‌تنها حقوق بالا (و مزایای جانبی) را ارائه می‌کنند، بلکه سهام آن‌ها نیز می‌تواند برای کاندیدهای استخدام، جذاب باشد. به عبارت دیگر، شما سهامی را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهید که شاید در وهله کنونی ارزشی نداشته یا ارزش آن بسیار ناچیز باشد، اما روزی به پول واقعی و کلانی تبدیل خواهد شد.

  1. استخدام مشاور کاریابی خبره

این کار ممکن است با یکی از اصول اولیه استارتاپ ها که عبارتست از «خودت انجام بده» در تضاد باشد، اما استارت‌آپ‌هایی که نیاز به استخدام نیرو دارند، لازم است گزینه استخدام یک کاریاب خبره را در نظر بگیرند. قطعاً مشاورهای کاریاب گران هستند؛ اما می‌توانند باعث صرفه‌جویی در زمان گران‌بهای شما شده و توصیه‌های راهبردی حیاتی که از دل سال‌ها تجربه به دست آمده است را در اختیار شما قرار دهند.

چنانچه برای استخدام نیروهای خود نیاز به قرارداد داشتید می‌توانید از بانک قراردادهای وینداد نمونه‌ قراردادهای استخدام منابع انسانی را دریافت کنید.

سخن آخر

استخدام در اقتصاد مبتنی بر دانش حال حاضر، چالشی بزرگ برای استارت‌آپ‌ها محسوب می‌شود. در نتیجه به دلیل رقابت شدید در میان استارتاپ‌ها، ضرورت دارد تا صاحبان کسب و کارهای نوپا از حالت منفعل خارج شده و به صورت فعالانه به دنبال جذب نیروهای با استعداد برای استارتاپ بروند. علاوه بر این در بسیاری از موارد، استعدادهای برتر را می‌توان با چالش‌های شغلی، به‌اندازه حقوق و سهام پیشنهادی ترغیب کرد.

در نهایت بایستی توجه نمایید که با بکارگیری روش‌های فوق می‌توانید گام مهم و موثری در زمینه جذب نیروی کار مستعد و ماهر بردارید اما حتماً و حتماً در نظر داشته باشید که در بازار کار رقابتی حال حاضر، زمان اهمیت بسیاری دارد.

در این راستا قابل توجه است که پس از جذب نیروی کار مستعد و ماهر مستلزم انعقاد قرارداد کار است. بر همین اساس کارشناسان حقوقی وینداد بر مبنای دانش و تجارب خود امادگی دارند تا قرارداد کار اصولی و استاندارد و متناسب با اهداف شما تهیه کرده تا بتوانید بهترین و درست‌ترین شکل فرایند جذب و حفظ نیروی کار برای کسب و کارهایتان را انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط