چطور می‌توانم علیه شرکت منحل شده اقامه دعوا کنم؟

چطور می‌توانم علیه شرکت منحل شده اقامه دعوا کنم؟

  ماجرای یک پرونده: اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده، خانم زارعی یکی از طلبکاران شرکت شکوفه است. او خواسته وصول طلبش و خسارت تاخیر تادیه آن را از مدیران شرکت دارد. اما پس از استعلام از اداره ثبت شرکت‌ها متوجه شده که شرکت شکوفه منحل شده و دیگر اقامتگاه

 

ماجرای یک پرونده: اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده،

خانم زارعی یکی از طلبکاران شرکت شکوفه است. او خواسته وصول طلبش و خسارت تاخیر تادیه آن را از مدیران شرکت دارد. اما پس از استعلام از اداره ثبت شرکت‌ها متوجه شده که شرکت شکوفه منحل شده و دیگر اقامتگاه قبلی شرکت برای طرح دعوا معتبر نیست. در حال حاضر خانم زارعی نمی‌داند برای طرح دعوا علیه این شرکت باید چه کسی یا کسانی را مخاطب و خوانده دعوا قرار دهد.

به همین منظور از مشاورین حقوقی برای طرح دعوا کمک خواسته است. اگراین سوال برای شما هم پیش آمده و یا در پرونده‌ای اینچنینی هستید با دقت متن پیش رو را بخوانید،  در ادامه به جزییات این پرونده و رای آن بیشتر می‌پردازیم. در نهایت اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

آیا می‌دانید به چه شرکتی، شرکت منحل شده می‌گویند؟

همانطور که از عبارت شرکت منحل شده مشخص است، شرکتی‌ست که دیگر نتواند به فعالیت خود ادامه دهد. در شرایط اقتصادی اکنون، دور از انتظار نیست که خیلی از شرکت‌ها دچار ورشکستگی شده و به تدریج رو به انحلال بروند. شرکت‌ها معمولا به موجب تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و یا با رأی دادگاه، منحل می‌شوند.  اما یک شرکت، حاوی سیستم پیچیده‌ای از قراردادها و معاملات است. به همین دلیل نمی‌توان به راحتی پس از منحل شدن، آن را رها کرد.

برای مثال، پس از اینکه شرکتی منحل می‌شود باید ابتدا مشخص کرد که شرکت چه میزان بدهی و طلب دارد. سپس باید  بررسی شود که در مورد قراردادها چه میزان از تعهدات طرفین باقی مانده است. همه این اقدامات ممکن است در حین انحلال یا پس از آن صورت گیرد.

چرا یک شرکت منحل می‌شود ؟

دلیل انحلال شرکت بسته به نوع شرکت متفاوت است اما برخی از آنها دلایل مشخص دارد که بین انواع شرکت‌ها مشترک است. علاوه بر این گاهی شرکت‌ها به دلایل اختیاری منحل می‌شوند و گاهی مجبور به انحلال می‌شوند. در ادامه برخی از دلایل اجباری انحلال شرکت را بیان می‌کنیم:

1- اتمام ماموریت شرکت

2- اتمام تاریخ فعالیت شرکت

3- ورشکستگی یا بدهی های زیاد

4- کم شدن تعداد شرکا

همینطور ناتوانی در مدیریت شرکت و کمبود بودجه شرکت می‌تواند از دلایل انحلال شرکت به صورت اختیاری باشد.

اگر در مورد اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوره کارشناسان حقوقی بهره‌مند شوید.

طرح دعوا علیه شرکت منحل شده چگونه است؟

با توجه به پرونده پیش رو خانم زارعی یعنی اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده، او بعد از انحلال شرکت تصمیم به وصول مطالبات خود از شرکت شکوفه گرفته‌است. خانم زارعی دادخواست خود را به طرفیت مدیران شرکت به دادگاه ارائه داد. اما دادگاه پس از بررسی استعلام و بررسی شرکت شکوفه اعلام کرد؛ دادخواست خانم زارعی پس از تاریخ انحلال شرکت بوده‌است و طرح دعوا بایستی به طرفیت مدیر یا مدیران تصفیه صورت می‌گرفته که این مهم رعایت نشده است.

به موجب ماده ۲۰۸  لایحه اصلاحی قانون تجارت: تا خاتمه امر تصفیه، شخصیت حقوقی شرکت جهت انجام امور مربوط به تصفیه باقی خواهد ماند و مدیران تصفیه موظف به خاتمه دادن کارهای جاری و اجرای تعهدات و وصول مطالبات و تقسیم دارائی شرکت می‌باشند و هرگاه برای اجرای تعهدات شرکت معاملات جدیدی لازم شود مدیران تصفیه انجام خواهند داد و از طرفی مادامی که انحلال شرکت به ثبت نرسیده و اعلان نشده باشد؛ نسبت به اشخاص ثالث بلااثر است؛ فلذا فرض بر این است که دعوی مورد نظر، قرار است به طرفیت شرکتی مطرح شود که متعاقب تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و یا رأی دادگاه، به انحلال؛ مراتب مرقوم به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام و ثبت شده است.

به موجب ماده ۲۱۲ لایحه اصلاحی قانون تجارت نیز: مدیران تصفیه، نماینده شرکت درحال تصفیه بوده و کلیه اختیارات لازم را جهت امر تصفیه حتی ازطریق طرح دعوی و ارجاع به داوری و حق سازش دارا می‌باشند و می‌توانند برای طرح دعاوی و دفاع از دعاوی وکیل تعیین نمایند.

دادخواست طرح دعوا علیه شرکت منحل شده

با توجه به آنچه در مورد شخصیت حقوقی شرکت گفته شد، همچنان بعد از شروع روند انحلال و رسیدگی به امور آن توسط مدیران تصفیه همچنان در ستون خوانده در دادخواست باید نام شرکت درج شود. همچنین باید در دنبال نام شرکت همه جا عبارت “در حال تصفیه” ذکر شود. مدیر یا مدیران تصفیه به تصریح ماده ۲۱۲ قانون تجارت، صرفاً نماینده شرکت در حال تصفیه محسوب می‌شوند نه اصیل. علاوه براین نام مدیر یا مدیران تصفیه در کلیه اوراق و آگهی‌های مربوط به شرکت باید قید گردد.

در مورد دعوای اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده توسط خانم زارعی، لازم است دنبال اسم شرکت عبارت ” درحال تصفیه ”  قید کند. با توجه به اینکه دادخواست، مصداق اوراق و آگهی‌های مربوط به شرکت نبوده و از طرفی الزام اخیر ناظر بر مدیر یا مدیران تصفیه است نه اشخاص ثالث، الزامی نبوده و خللی به دعوی مطروحه وارد نمی‌کند.

در مورد اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده نیاز به راهنمایی دارید؟

به طور کلی باید گفت، امکان اقامه دعوی علیه شرکت منحل شده وجود دارد. اما تحقق شرایط خاصی در هر مورد لازم است تا این امکان فراهم شود. همچنین بهتر است مطالبات خود را پیش از انحلال شرکت مطرح کنید تا هرچه سریع تر طلب شما وصول شود. به همین دلیل وجود یک وکیل یا مشاور حقوقی امور شرکت‌­های تجاری می‌‌تواند به شما در راستای احقاق حقوق ضایع شده شما در شرکت کمک کند. ما در وینداد با تیمی از مشاورین و وکلای مسلط به حقوق کسب و کارها و شرکت­‌های تجاری، آماده ارائه مشاوره­ حقوقی مرتبط با این حوزه هستیم.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
Picture of آناهیتا رحیمی

آناهیتا رحیمی

آناهیتا رحیمی یکی از نویسندگان خوش قلم وینداد است که در رشته حقوق خصوصی دانشگاه کاشان و حقوق کسب و کار و تکنولوژی در اتریش تحصیل کرده و اطلاعات تخصصی در امور حقوقی و قراردادی دارد. آناهیتا محتواهای کاربردی در زمینه امور ثبتی، حقوقی و مالکیت فکری را به زبان کاملا ساده نوشته که در ادامه می‌توانید مقاله‌هایی از این نویسنده را بخوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط