استارتاپ هوش مصنوعی

استارتاپ هوش مصنوعی به چه معناست؟ + توصیه‌های حقوقی

امروزه کسب‌وکارهای استارتاپی در سراسر جهان طرفداران و مخاطبان خاص خود را دارند و هر یک به شیوه‌ای آغاز به کار کرده و در مسیر توسعه به پیش می‌روند. استفاده از ظرفیت‌های فناوری هوش مصنوعی یکی از روش‌هایی است که استارتاپ‌ها گاهی آن را انتخاب می‌کنند. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ […]

امروزه کسب‌وکارهای استارتاپی در سراسر جهان طرفداران و مخاطبان خاص خود را دارند و هر یک به شیوه‌ای آغاز به کار کرده و در مسیر توسعه به پیش می‌روند. استفاده از ظرفیت‌های فناوری هوش مصنوعی یکی از روش‌هایی است که استارتاپ‌ها گاهی آن را انتخاب می‌کنند.
در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ مفهوم استارتاپ هوش مصنوعی رفته‌ایم و نکات و توصیه‌های حقوقی این حوزه را بررسی کرده‌ایم.

منظور از استارتاپ چیست؟

پیش از ورود به بحث و بررسی استارتاپ هوش مصنوعی، لازم است تا اجزای این اصطلاح به شکل جداگانه تعریف شوند.

به دست آوردن یک تعریف دقیق و جامع از استارتاپ (Startup) نیز مانند بسیاری از مفاهیم نوین کسب‌وکار چندان ساده نیست.

با این حال می‌توان با استفاده از منابع مختلف، استارتاپ را به شکل زیر تعریف کرد:

یک استارتاپ، کسب‌وکاری است نوپا و جوان که با شناخت یک نیاز مهم در جامعه تشکیل می‌شود و عمدتا بر پایه فناوری و دانش روز بنا می‌گردد و از ابزارها و وسایل پیشرفته استفاده می‌‌کنند.

مطابق این تعریف، در ایران، اسنپ، تپسی، دیجی‌کالا، دیوار، علی بابا، نماوا، وینداد و… استارتاپ‌هایی هستند که هر یک نیازهای مختلفی از جامعه ایران را برطرف می‌کنند.

هوش مصنو‌عی به چه معناست؟

به همان اندازه که تعریف استارتاپ آسان نیست، هوش مصنوعی نیز فاقد تعریفی است که مورد قبول همه متخصصان این حوزه باشد.

با این وصف، تعریف زیر یکی از تعاریف نسبتا جامع و دقیق از فناوری هوش مصنوعی به حساب می‌آید:

منظور از هوش مصنوعی سامانه‌هایی است است که می‌توانند رفتارهایی مشابه رفتار انسانی از خود نشان بدهند. این رفتارها شامل درک شرایط پیچیده، استفاده از شیوه‌های استدلالی، یادگیری، ارائه نتیجه و توصیه و… هستند.

هوش مصنوعی با ترکیب فناوری‌های مرتبط دیگر مانند یادگیری ماشین، می‌تواند به ابزاری برای تحلیل، دسته‌بندی، قضاوت، ارائه نتیجه، بهینه‌سازی و… نیز تبدیل شود و خدمات مفیدی در حوزه‌های مختلف ارائه دهد.

از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف علوم مانند آموزش، حقوق قضایی، کسب‌وکار، ریاضیات، ورزش، روان‌شناسی، پزشکی و درمان، حمل و نقل، زیست‌شناسی، علوم اجتماعی و… استفاده می‌شود.

یکی از مواقعی که می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد، در راه‌اندازی استارتاپ‌ها است. در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم.

استار‌تاپ هو‌ش مصنوعی به چه معناست؟

حال که با دو مفهوم «استارتاپ» و «هوش مصنوعی» آشنا شدیم، به سراغ موضوع اصلی این مطلب می‌رویم.

به طور خلاصه منظور از استار‌تاپ‌های هوش مصنوعی، آن دسته استارتاپ‌هایی است که در بخش قابل توجهی و یا در تمام استارتاپ خود، از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

به این معنا که یک استارتاپ هوش مصنوعی، خدمات استارتاپی خود را با استفاده و بر پایه فناوری هوش مصنوعی و شاخه‌های مرتبط با آن نظیر یادگیری ماشین، ارائه می‌کند.

تصور کنید یک استارتاپ در زمینه ویراستاری متون فارسی وجود دارد که به طور خودکار با دریافت فایل متن فارسی، با استفاده از هوش مصنوعی و بانک داده‌های خود، غلط‌های املایی، نگارشی و… را تشخیص می‌دهد و با توجه به موضوع، هدف و ساختار متن، کلمات و عبارات دقیق را پیشنهاد می‌دهد.

واضح است که این استارتاپ با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، متن را تحلیل کرده و نتایج و توصیه‌های کاربردی ارائه می‌کند.

یکی از مشهورترین استارتاپ‌های هوش مصنوعی، استارتاپ گرامرلی است که با استفاده از هوش مصنوعی، متنون انگلیسی را تحلیل کرده و مطابق با هدف کاربرد متن او را اصلاح می‌کند.

توصیه‌های حقوقی لازم برای استارتاپ هو‌ش مصنوعی چیست؟

هر استارتاپ هوش مصنوعی برای موفقیت بایستی به نکات حقوقی مهمی توجه داشته باشد.

مهم‌ترین توصیه حقوقی و تجاری برای موفقیت یک ا‌ستارتا‌پ هوش مصنوعی، شاید توجه به اسناد استارتاپ مانند، پلن تجاری، موافقت‌نامه هم‌بنیان‌گذاران و قراردادهای استخدامی و بین‌المللی (کار با طراح وب و نرم‌افزار و…) باشد.

تنظیم دقیق اسناد استارتاپی سبب می‌شود تا از مشکلات حقوقی میانه راه تا حد ممکن جلوگیری شود و ا‌ستار‌تاپ هوش مصنو‌عی در مسیر درستی حرکت کند.

از آنجایی که استارتا‌پ هوش مصنوعی بر پایه داده‌ها و اطلاعات مشتریان و مخاطبان و… عمل می‌کند، تدوین یک سیاست حفظ حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات می‌تواند بستر اعتماد بیشتر مشتریان را فراهم کند. نباید فراموش کرد که یکی از ارکان موفقیت هر کسب‌وکاری جلب و حفظ اعتماد مخاطبان است.

همچنین طراحی یک متن تحت عنوان قوانین و مقررات استارتاپ می‌تواند تا حد زیادی موضوع مسئولیت استارتاپ را شفاف‌سازی کند چرا که ممکن است عدم عملکرد صحیح استارتاپ هوش مصنوعی سبب خسارت به کاربران شود.

وجود یک مشاور حقوقی باتجربه و مطلع به حقوق استارتاپ‌ها و ابعاد حقوقی هوش مصنوعی نیز توصیه مهم است که می‌تواند بسیاری از مشکلات حقوقی استارتاپ‌های هوش مصنوعی را رفع و رجوع کند.

درباره استارتاپ هوش مصنوعی نیاز به راهنمایی دارید؟

در این مطلب به موضوع استارتاپ هوش صمنوعی پرداختیم که مدتی است در جهان اهمیت پیدا کرده است.

استفاده از فناوری‌های روز، از ویژگی‌های متداول استارتاپ‌های سراسر جهان است که در اکثر موارد ضامن موفقیت آنها نیز می‌شود. هوش مصنوعی به عنوان فناوری انقلابی و اثرگذار عصر ما، می‌تواند بسیاری از استارتاپ‌ها را در مسیر موفقیت همراهی کند.

به همین خاطر استارتاپ هوش مصنوعی، معمولا استارتاپی موفق است که برای صاحبان و سرمایه‌گذاران آن سودآوری زیادی به همراه دارد.

در نهایت شما مخاطبان مجله حقوقی وینداد، می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی وینداد، از توصیه‌های حقوقی کارشناسان و مشاوران حقوقی ما نهایت استفاده را داشته باشید و پاسخ سوالات خود را در خصوص این مطلب دریافت کنید.

همچنین برای تنظیم قراردادها و اسناد لازم برای شروع و توسعه استارتاپ خود می‌توانید به امکان تنظیم و بررسی قرارداد وینداد اعتماد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط