گسترش تجارت در عراق

چگونه یک کسب‌وکار در عراق گسترش ‌می‌یابد و به موفقیت می‌رسد؟

تعداد زیادی از تاجران در ایران همواره در تلاش هستند که تجارتشان را گسترش دهند و یا به ادامه آن در خارج از کشور بپردازند. اما در حقیقت درست است که تاجر بین‌المللی شدن بسیار ایده‌آل است اما این ایده‌آلی سهل و آسان نیست و چالش‌های بسیاری را به دنبال دارد. در این مطلب بر […]

تعداد زیادی از تاجران در ایران همواره در تلاش هستند که تجارتشان را گسترش دهند و یا به ادامه آن در خارج از کشور بپردازند. اما در حقیقت درست است که تاجر بین‌المللی شدن بسیار ایده‌آل است اما این ایده‌آلی سهل و آسان نیست و چالش‌های بسیاری را به دنبال دارد. در این مطلب بر آنیم تا به چگونگی گسترش کسب‌وکار در عراق اشاره نماییم و برخی از مهم‌ترین نکات لازم جهت گسترش سرمایه‌گذاری در این کشور را بررسی کنیم.

عراق، کشوری ایده‌آل برای توسعه تجارت شما

عراق یکی از کشورهایی است که در قلب خاورمیانه و جنوب غربی آسیا واقع شده است و پایتخت آن بغداد می‌باشد. این کشور در حقیقت یک کشور توریستی و زیارتی است و بسیاری از ایرانیان علاوه بر زیارت و سیاحت، برای تجارت، سرمایه‌گذاری و انجام پروژه‌های کاری به بخش‌های مختلف عراق سفر می‌کنند.

مهم‌ترین دلیلی که باعث شده است بسیاری از ایرانیان دست به کسب‌وکار در عراق بزنند، نزدیکی کشورها به یکدیگر است و افراد به راحتی می‌توانند به راحتی رفت و آمد نمایند.

علاوه بر این، پس از جنگ میان ایران و عراق،‌ این کشور برای دوباره سرپا شدن از سرمایه‌گذارهای خارجی استفاده نمود و برای این امر از سرمایه‌گذاری خارجیان در حوزه‌های مختلف مانند ساخت و ساز استقبال کرد و این امر نهایتاً منجر به این موضوع گردید که بسیاری از مهندسین و کارگران ایرانی برای بهبود شرایط کاریشان به این کشور مهاجرت کنند.

تناسب فرهنگی و مذهبی که بین ایران و عراق وجود دارد، زندگی در این منطقه از عراق برای مهاجران ایرانی راحت کرده است و این قرابت فرهنگی و مذهبی راه را برای تاجران ایرانی بسیار سهل نموده است.

کسب و کار در عراق برای ایرانیان در چه زمینه‌هایی امکان پذیر است؟

عراق در سال‌های اخیر در صدد پیشرفت قرار گرفته است و این پیشرفت بی شک بدون نیروی کار در زمینه‌های مختلف خصوصاً ساخت و ساز (جهت بهبود و آبادانی شهر) امکان پذیر نمی‌باشد.

همچنین با توجه به منابع طبیعی مانند نفت و گازی که در عراق وجود دارد، شرایط کار در این کشور نسبت به سایر کشورها بهتر خواهد بود چرا که ارزش نفت و فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد، هر روز بهتر از پیش می‌شود.

مطالعه بازار عراق، یک اقدام حیاتی است

«تحقیقات بازار»، «مطالعه بازار» یا «Market Research» به معنای جمع‌آوری اطلاعات لازم پیش از ورود به بازارهای جدید است. این اطلاعات در دو بخش اصلی شناسایی نیازها و رفتارهای اقتصادی مخاطبان محصول و کشش اقتصادی بازار هدف انجام می‌شود و اهمیت فراوانی پیش از توسعه تجارت در کشورهای خارجی دارد.

سرمایه‌گذاری در عراق یک گام اساسی برای کسب‌وکار در عراق

سرمایه‌گذاری در عراق بر اساس استانداردهای سرمایه‌گذاری در این کشور قوانینی برای خارجیان دارد. شرکت‌های خصوصی که مالکیت خارجی دارند و در عراق فعالیت می‌کنند باید از قوانین و مقررات عراق پیروی کنند. در این خصوص به موارد مختلف سرمایهگذاری و نکات حقوقی دراین کشور می‌پردازیم.

انواع ثبت شرکت در عراق

به چهار شکل امکان ثبت شرکت و کسب‌وکار در عراق میسر است:

  • ایجاد یک شرکت مستقل جدید ایرانی که تمام سهام آن متعلق به اتباع و شرکتهای کشور ایران می‌باشد.
  • ایجاد شعبه‌ای از یک شرکت ایرانی با همان نام و نشان که سهام آن نیز می‌تواندتماماً متعلق به اتباع کشور ایران باشد.
  • ایجاد یک شرکت جدید با مشارکت اتباع عراقی که در آن سهام طرفین به توافق تعیین می‌گردد.
  • اعطای نمایندگی یک شرکت ایرانی به یک شرکت یا بازرگان حقیقی عراقی بدون حضور اتباع ایرانی.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت و شروع به کسب‌وکار در عراق

چنانچه ثبت شرکت مستقل و جدید ایرانی یا ثبت شرکت همراه با اتباع عراقی مدنظر باشد، مدارک ذیل مورد نیاز می‌باشد:

  • اصل گذرنامه ایرانی به همراه ترجمه رسمی آن به عربی
  • اصل شناسنامه ایرانی به همراه ترجمه رسمی آن به عربی
  • گواهی عدم سوء پیشینه ترجمه رسمی شده به عربی
  • ترجمه رسمی سوابق کاری
  • ترجمه رسمی عدم بدهی به سیستم مالیاتی کشور ایران
  • اصل کارت بازرگانی
  • فرم‌های تکمیل شده اداره ثبت شرکت‌های عراق

کلیه مدارک ترجمه شده فوق باید به تأیید سفارت جمهوری عراق در تهران برسد. چنانچه ثبت شعب‌های از یک شرکت ایرانی با همان نام و نشان تجاری در عراق مدنظر باشد، مدارک ذیل مورد نیاز است:

  • یک نسخه از اساسنامه و مدارک شرکت مادر
  • فرم‌های تکمیل شده اداره ثبت شرکت‌ها
  • آخرین صورت وضعیت مالی پایانی سال شرکت مادر با گزارش هیات مدیره
  • نسخه‌ای از گواهی بازرس رسمی از دفاتر ثبت شده حسابداری
  • نامه از شرکت مادر (اصلی) شامل تعهدات کامل مالی و قانونی نسبت به شعبه جدید در عراق
  • وکالت‌نامه مدیر معرفی شده شعبه عراق از شرکت مادر
  • وکالت‌نامه رسمی برای شخصی که جهت ثبت شرکت مراجعه می‌نماید.
  • فتوکپی گذرنامه و شناسنامه مدیر عامل یا مسئول معرفی شده و اصل ترجمه شده آن
  • سوابقی از قراردادهای کاری همراه با گواهی‌های حسن انجام کار، شروع و پایان کار

مدارک فوق باید به تأیید اداره ثبت اسناد و شرکت‌ها و سفارت عراق در ایران برسد. همچنین مدیر عامل انتخابی شعبه باید حضور دائم و اقامت در این کشور داشته باشد.

ثبت شرکت در منطقه کردستان عراق چگونه است؟

برای ثبت شرکت در سه استان شمالی عراق مراحل متفاوت‌تری را باید طی نمود. برای کار در کردستان عراق ضرورت اجاره دفتر کار است که قبل از صدور گواهی ثبت شرکت می‌بایست به کارشناسان اداره ثبت شرکت‌های منطقه کردستان ارائه گردد. جهت ثبت شرکت در منطقه کردستان تکمیل و ارائه مدارک زیر ضروری می‌باشد:

  • اساسنامه شرکت
  • اظهارنامه ثبت شرکت
  • آگهی تأسیس و تغییرات شرکت (همراه با روزنامه رسمی)
  • صورت‌جلسه هیئت مدیره و سهامداران شرکت جهت افتتاح شعبه و تعیین نماینده
  • صورت‌جلسه اعضای هیئت مدیره و سهامداران شرکت
  • ترازنامه مالی شرکت

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

قوانین مالیاتی عراق

کمیسیون عمومی مالیات به عنوان زیرمجموعه وزارت امور مالی عراق در سال ۱۹۸۲ تشکیل گردید. تشکیل این کمیسیون بر مبنای قانون مالیاتی جمهوری عراق مصوب سال ۱۹۸۱ می‌باشد. این کمیسیون دارای ۱۴ اداره مختلف می‌باشد. تعداد ۱۸ شعبه کمیسیون مالیاتی در شهر بغداد و ۲۸ شعبه در ایالت‌های مختلف عراق قرار دارند. این کمیسیون مسئول پیگیری و اجرای شش قانون مالیاتی زیر می‌باشد:

قانون مالیات بر درآمد مصوب سال ۱۹۸۲

قانون مالیات بر اجاره املاک مصوب سال ۱۹۵۲

قانون مالیات بر زمین‌های بلااستفاده مصوب سال ۱۹۶۲

قانون مالیات بر ارث مصوب سال ۱۹۸۵

قانون مالیات بر فروش مصوب سال ۱۹۹۷

قانون مالیات بر نقل و انتقال املاک مصوب سال ۲۰۰۲

به یاد داشته باشید برای سرمایه‌گذاری و شروع کسب‌وکار در عراق اطلاع از قوانین بالا ضروری تلقی می‌گردد.

درباره گسترش کسب‌وکار در عراق سوالی دارید؟

تجارت در کشور عراق، به جهت نزدیکی و قرابت‌های فرهنگی و مذهبی، دارای جذابیت‌های بسیاری است اما باید دانست که چالش‌ها و مشکلات حقوقی زیادی نیز دارد.

در این مطلب تلاش شد تا برخی از مهم‌ترین نکات گسترش کسب‌وکار در عراق را بررسی کنیم. نباید فراموش کرد که در حال حاضر رابطهٔ سیاسی و ایران با عراق مطلوب بوده ولیکن ممکن است که این مقررات با توجه به اوضاع تجاری این کشور، ایران و جهان در مقاطع مختلف تغییراتی نیز داشته باشند.

به همین خاطر اگر درباره مباحث حقوقی چگونگی توسعه تجارت در عراق سؤال و یا نکته مبهمی دارید، به کارشناسان حقوقی وینداد برای مشاوره و راهنمایی اعتماد کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط