کسب‌وکار در چین ، اقدامات و ملاحظات لازم برای ورود به بازار آن!

کسب‌وکار در چین ، اقدامات و ملاحظات لازم برای ورود به بازار آن!

بسیاری از سرمایه‌داران و تاجران همواره علاقه داشته که تجارتشان را گسترش داده و آن تجارت را در خارج از کشور خود نیز ادامه دهند. لکن این امر سهل نیست و به مجرد دانش تجارتی دلالت بر سودآوری کلان نمی‌باشد. در این مطلب قصد داریم تا به عنوان نمونه، به چگونگی گسترش کسب‌وکار در چین اشاره […]

بسیاری از سرمایه‌داران و تاجران همواره علاقه داشته که تجارتشان را گسترش داده و آن تجارت را در خارج از کشور خود نیز ادامه دهند. لکن این امر سهل نیست و به مجرد دانش تجارتی دلالت بر سودآوری کلان نمی‌باشد. در این مطلب قصد داریم تا به عنوان نمونه، به چگونگی گسترش کسب‌وکار در چین اشاره نماییم و برخی از مهم‌ترین اقدامات و ملاحظات لازم برای ورود به بازار جهانی چین را بررسی کنیم.

کسب‌وکار در چین، انتخابی ایده‌آل برای توسعه تجارت شما

تجارت در چین در اواخر دهه هفتاد قرن ۲۰  تغییرات بسیاری نموده است و این تغییرات به جهت رشد چشمگیر اقتصاد چین بوده است. این کشور در حقیقت یکی از کشورهای جهان برای جلب سرمایه خارجی است و در صفوف مقدم جهان در این زمینه قرار دارد.

از مهمترین فعالیت‌های چین می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱) کشاورزی

 کشاورزی در اقتصاد چین جایگاه بسیار مهمی دارد. مزارع این کشور به‌طور عمده در زمین‌های وسیع مسطح و حوزهٔ شرقی که دارای آب و هوای موسمی است، متمرکز می‌باشد.

کشت و زرع مهم‌ترین بخش تولید کشاورزی چین می‌باشد. محصولات غلات این کشور عمدتاً شامل برنج، گندم، ذرت، لوبیای سویا و غیره و محصولات اقتصادی شامل پنبه، بادام زمینی، نیشکر، چغندر و… است.

اکنون میزان تولید غلات، پنبه، تخم کلم، برگ تنباکو، گوشت، تخم مرغ، محصولات آبزی و سبزی چین در مقام اول جهان قرار دارد.

در سال‌های اخیر، دولت چین به منظور تحقق تدریجی توسعه هماهنگ روستاها و شهرها، همواره به توسعه کشاورزی بسیار اهمیت داده و به‌طور مستمر سرمایه‌گذاری در کشاورزی و درآمد کشاورزان را افزایش داده است.

۲) صنایع

توسعه سریع صنایع چین از اوایل دهه ۵۰ قرن ۲۰ آغاز شد. صنایع سنتی پتروشیمی و صنایع شیمیایی و الکتریکی به عنوان صنایع جدید نیز رشد سریعی داشته و صنایع هسته‌ای و صنایع فضاپیمایی به عنوان صنایع با علوم و فنون عالی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای حاصل کرده‌است.

از پایان دهه ۷۰ قرن ۲۰ به این طرف، گرایش توسعه صنایع این کشور بیش از پیش تسریع یافته‌است، از سال ۱۹۷۹ تا سال ۲۰۰۳، میزان رشد صنایع چین سالانه بیش از ۱۰ در صد بوده‌است.

پس از ۵۰ سال توسعه، میزان تولید فراورده‌های عمده صنعتی این کشور با ده‌ها برابر سرعت و حتی صدها برابر رشد یافته و انواع فراورده‌های صنعتی به مناطق مختلف جهان صادر شده‌است. اکنون، این کشور نه تنها می‌تواند هواپیما، کشتی و خودرو بسازد، بلکه ماهواره و تجهیزات صنعتی مدرن تولید می‌کند.

۳) پوشاک

بسیاری از معروف‌ترین برندها و شرکت‌های بزرگ و صنایع متنوع جهان در این کشور گرد هم آمده‌اند و بازاری بزرگ و پر کشش برای تجارت را به وجود آورده‌اند.

مطالعه بازار چین، یک اقدام حیاتی

مطالعه بازار یا Market Research به معنای جمع‌آوری اطلاعات لازم پیش از ورود به بازارهای جدید است. این اطلاعات در دو بخش اصلی شناسایی نیازها و رفتارهای اقتصادی مخاطبان محصول و کشش اقتصادی بازار هدف که بازار چین است انجام می‌شود و اهمیت فراوانی پیش از توسعه تجارت در کشورهای خارجی دارد.

سرمایه‌گذاری در چین و تسلط سرمایه‌گذاری تسلط به قوانین و مقررات تجاری و مالیاتی، یک گام اساسی برای کسب‌وکار در چین می‌باشد.

در حقیقت سرمایه‌گذاری در این کشور استانداردهای بسیار دقیقی مخصوصاً برای خارجیان دارد. شرکت‌های خصوصی که مالکیت خارجی دارند و در چین فعالیت می‌کنند باید از قوانین و مقررات این کشور پیروی کنند. در این خصوص به موارد مختلف سرمایه‌گذاری و نکات حقوقی و مالیاتی در کشور چین می‌پردازیم.

الف) سرمایه گذاری و ایجاد کسب‌وکار در چین از طریق ثبت شرکت

سرمایه‌گذاری در چین از طریق ثبت شرکت قواعد مشخص و تعیین شده دارد. انتخاب ساختار و فرم مناسب برای ثبت شرکت در این کشور بسیار مهم می‌باشد.

ثبت شرکت در چین به صورت ثبت دفتر نمایندگی نیز امکان‌پذیر است. در صورت ثبت دفتر نمایندگی (RO) مسئولیت قانونی و مالکیت اموال دفتر نمایندگی با شرکت مادر است.

زمانیکه دفتر نمایندگی قانونی را نقض می‌کند شرکت مادر مسئول است. شرکت کاملأ مستقل WFOE متعلق به یک یا چند سرمایه‌گذار خارجی است.

سرمایه‌گذاران خارجی معمولا شرکت با مسئولیت محدود ثبت می‌کنند به این معنا که مسئولیت هر سرمایه‌گذار محدود به سرمایه میزان سرمایه وی است.

به طور کلی سه نوع شرکت WFOE وجود دارد: شرکت مشاوره، شرکت تجاری و شرکت تولیدی.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نکات حقوقی سرمایه‌گذاری در چین می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

ب) مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در چین چیست؟

۱- درخواست ثبت نام برای شرکت از طریق مراجع صنعت و اقتصاد

۲- تهیه پیش نویس سند و ارسال مجوز به جمع آوری گواهی تأیید و مجوز کسب و کار

۳- تولید خرد شده شرکت

۴- ثبت نام در سایر ادارات دولتی مربوطه

۵- باز کردن حساب بانکی – هر دو حساب سرمایه (SAFE) و حساب تجاری پایه RMB

۶- ایجاد حساب کاربری رفاهی

ج) سرمایه‌گذاری در چین و مدارک مورد نیاز برای ویزای تجاری (China Business Visa (M

  • پاسپورت معتبر با شش ماه اعتبار و یک صفحه خالی و کپی صفحه اطلاعات آن
  • تکمیل فرم تجاری ویزای چین با یک عکس رنگی
  • اثبات گواهی اقامت و محل سکونت از کشورهای ثالث
  • نامه دعوت‌نامه تجاری چین ، بنا بر ویزای نوع M به دعوت نامه از طرف یک همکاری تجاری در چین یا دعوت نامه صادر شده توسط یک مقام رسمی یا نامه دعوت نامه نمایشگاهی نیاز است.
  • دعوت نامه باید شامل موارد زیر باشد.
  • اطلاعات متقاضی ، پاسپورت و عکس وی
  • اطلاعات بیزینسی که می‌خواهد در آن شرکت کند
  • اطلاعات کسی که دعوت نامه را صادر می‌کند
  • زمان بررسی درخواست ویزای تجاری چین

متقاضی می‌تواند درخواست خود را در یکی از ادارات مهاجرت یا سفارت‌های این کشور به ثبت برساند، در نظر داشته باشید که نمی‌توان از وکالت استفاده کرد. پروسه بررسی درخواست معمولاً  ۴ روز کاری به طول می‌انجامد.

د) مقررات مالیاتی کسب‌وکار در چین

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های تجارت و کسب‌وکار در چین ، موضوع پر اهمیت مالیات است. برای سرمایه‌گذاری در چین باید از میزان مالیات این کشور اطلاع داشته باشید. این کشور دارای یک سیستم مالیاتی پیشرفته است. نرخ مالیات به میزان درآمد شما بستگی دارد. مالیات برای افرادی که استخدام هستند و افرادی که کارفرما هستند متفاوت است.

نرخ مالیات برای کارمندان به شکل زیر است:

درآمد تا ۱٫۵۰۰ یوان                ۳% مالیات

۱٫۵۰۰_۴٫۵۰۰ یوان                ۱۰%

۴٫۵۰۰_۹٫۰۰۰ یوان                ۲۰%

۹٫۰۰۰_۳۵۰۰۰ یوان                ۲۵%

۳۵۰۰۰_۵۵۰۰۰ یوان               ۳۰%

۵۵۰۰۰_۸۰٫۰۰۰ یوان              ۳۵%

نرخ مالیات برای صاحبان کسب‌وکار در چین به صورت زیر است:

درآمد تا ۱۵۰۰۰ یوان                    ۵%

۱۵٫۰۰۰_۳۰٫۰۰۰ یوان                ۱۰%

۳۰٫۰۰۰_۶۰٫۰۰۰ یوان                ۲۰%

۶۰٫۰۰۰_۱۰۰٫۰۰۰ یوان              ۳۰%

بیش از ۱۰۰٫۰۰۰۰ یوان               ۳۵%

درباره گسترش کسب‌وکار در چین سوالی دارید؟

موضوع تجارت در کشور چین، دارای جذابیت‌های بسیاری است اما باید دانست که چالش‌های حقوقی زیادی نیز دارد. در این مطلب تلاش شد تا برخی از مهم‌ترین نکات گسترش کسب‌وکار در چین را بررسی کنیم. نباید فراموش کرد که در حال حاضر رابطهٔ سیاسی و ایران با چین مطلوب بوده ولیکن ممکن است که این مقررات با توجه به اوضاع تجاری چین، ایران و جهان در مقاطع مختلف تغییراتی نیز داشته باشند .

به همین خاطر اگر درباره نکات و مباحث حقوقی چگونگی توسعه تجارت و کسب‌وکار در چین سؤال و یا نکته مبهمی دارید، به کارشناسان حقوقی وینداد برای مشاوره و راهنمایی اعتماد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط