انواع شرکت هلدینگ

آشنایی با انواع شرکت هلدینگ + نحوه ثبت

افرادی که قصد دارند یک شرکت هلدینگ به ثبت برسانند بهتر است ابتدا با انواع شرکت هلدینگ آشنایی پیدا کنند. چرا که هلدینگ‌های با توجه به موضوع فعالیت و نوع شرکت خود با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله با انواع شرکت‌های هلدینگ و موضوع فعالیت آن‌ها، مدارک لازم و همچنین مراحل ثبت شرکت به‌طور […]

افرادی که قصد دارند یک شرکت هلدینگ به ثبت برسانند بهتر است ابتدا با انواع شرکت هلدینگ آشنایی پیدا کنند. چرا که هلدینگ‌های با توجه به موضوع فعالیت و نوع شرکت خود با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله با انواع شرکت‌های هلدینگ و موضوع فعالیت آن‌ها، مدارک لازم و همچنین مراحل ثبت شرکت به‌طور کامل آشنا خواهید شد.

انواع موضوع شرکت هلدینگ 

شرکت‌های هلدینگ بر اساس موضوع فعالیت و نوع شرکت، قابل تقسیم‌بندی هستند. در یک تقسیم شرکت‌های هلدینگ به انواع زیر تقسیم می‌شوند: 

  • برخی از شرکت‌های هلدینگ از شرکت‌های بزرگتری ساخته شده‌اند. مثالی که برای این دسته از هلدینگ‌ها می‌توان نام برد ایران خودرو است. در واقع شرکت ایران خودرو مثال انواع شرکت های هلدینگ به صورت مجموعه از شرکت‌های بزرگتر است.
  • در برخی از هلدینگ‌ها، شرکت‌های زیرمجموعه فقط به تولید یک محصول خاص می‌پردازند. به این دسته از هلدینگ‌ها محصولی گفته می‌شود. به عبارتی دیگر اگر همه شرکت‌های زیر مجموعه یک هلدینگ فقط به تولید و صادرات و واردات پوشاک بپردازند به آن‌ها هلدینگ محصولی گفته می‌شود.
  • دسته‌ دیگری از شرکت‌های هلدینگ با نام مختلط یاد می‌شوند به این معنا که محصولات متفاوتی در آن تولید و عرضه می‌شود؛ به عبارتی دیگر به فعالیت‌های متفاوتی می‌پردازند.
  • با وجود تمام دسته بندی‎‌های بالا، یک دسته بندی دیگری هم وجود دارد که به مختص هلدینگ‌هایی هستند که با نام زنجیره تامین معروف هستند. در این دسته از انواع شرکت هلدینگ، تمامی شرکت‌های زیر مجموعه فعالیت متفاوتی دارد اما هر کدام از آن‌ها یک هدف واحد و خاص دارند. برای مثال ممکن است زیرمجموعه‌های هلدینگ پوشاک به تولید نخ، تولید پارچه، دوخت لباس و غیره بپردازند. در این صورت به این دسته از شرکت‌ها هلدینگ به صورت زنجیره تامین گفته می‌شود. 

انواع شرکت هلدینگ 

علاوه بر تقسیم بندی که بیان شد، هلدینگ به دسته دیگری هم قابل تقسیم بندی هستند که در ادامه به آن پرداخته شده است: 

  • برخی از شرکت‌های هلدینگ فقط به صورت محض به سرمایه گذاری در سهام مشغول هستند به این شرکت‌ها، هلدینگ محض یا دارنده هم گفته می‌شود. این شرکت‌ها در بین انواع شرکت هلدینگ ، درآمد خود را فقط از طریق خرید و فروش سهام به دست می‌آورند. 
  • هلدینگ‌هایی که فقط به صورت محض فعالیت سرمایه گذاری در سهام را ندارند بلکه در کنار خرید و فروش سهام به فعالیت بازرگانی هم می‌پردازند. به این شرکت‌ها، هلدینگ کنترل کننده می‌گویند.

در دسته بندی دیگر می‌توان گفت که شرکت‌های هلدینگ به سهامی و غیر سهامی نیزتقسیم می‌شوند اما اگر یک شرکت بخواهد در سازمان بورس فعالیت داشته باشد باید حتما به صورت سهامی ثبت شده باشد. بهترین شرکت‌های هلدینگ آن‌هایی هستند که در سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت می‌رسند.

انواع سهام در شرکت هلدینگ

شرکت‌های هلدینگ اگر بخواهند در سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت داشته باشند باید حتما به صورت سهامی عام به ثبت رسیده باشند. به همین منظور به حداقل 500 میلیون تا یک میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند. در هلدینگ، سهام انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

  • سهام بانام: منظور سهامی است که مالک آن یک فرد معین است و در دفتر ثبت سهام هلدینگ، نام مالک سهام به ثبت رسیده است و به امضای مالک سهام رسیده است. 
  • دسته‌ای از سهام‌ها به صورت بی نام است: یعنی مالک آن یک فرد خاص نیست و به صورت سند در وجه عامل است. بنابراین هر فردی که این سهام را دارد مالک آن محسوب می‌شود. در مورد سهام بی‌نام برخی از شرکت‌های هلدینگ محدودیتی قرار داده‌اند.
  • ممتاز: ممکن است یک شرکت هلدینگ مقداری سهام ممتاز هم داشته باشد. این دسته از سهام‌ها درای امتیازات خاصی است.
  • نقدی و غیر نقدی: اگر بخشی از سهام به صورت نقدی پرداخت شده باشد و بخشی دیگر به صورت غیر نقدی در قالب ماشین، زمین و غیره باشد، این سهام به نام سهام غیر نقدی شناخته می‌شود.
  • سهام موسس که به موسسین شرکت تعلق دارد. 

مدارک لازم برای ثبت شرکت هلدینگ 

اگر یک شرکت ثبت شده دارید و قصد دارید آن را به صورت هلدینگ به ثبت برسانید باید مدارکی را تهیه کنید. برای ثبت یک شرکت به صورت هلدینگ نیاز است که مدارک زیر را به همراه داشته باشید: 

  • مدارک مربوط به اعطای مجوزات لازم 
  • روزنامه رسمی ثبت شرکت هلدینگ یا شرکت مادر
  • روزنامه رسمی مربوط به ثبت شرکت‌های زیرمجموعه
  • کپی مدارک مربوط به اعضای هلدینگ و نماینده شرکت‌های زیرمجموعه
  • گواهی مربوط عدم به سوء پیشینه اعضای شرکت هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه
  • اساسنامه شرکت 

در صورتی که شرکت ثبت شده ندارید نیاز است علاوه بر مدارکی که در بالا بیان شد مدارک دیگری را هم تهیه کنید که شامل موارد زیر است: 

  • تاییدیه آدرس و کد پستی شرکت
  • ارائه نام 5 نام مناسب برای شرکت 
  • اظهارنامه ثبت شرکت در دو نسخه
  • صورتجلسه که نشان دهنده افراد طلاحیت‌دار برای حق امضای شرکت است. 
  • صورتجلسه تشکیل شرکت که توسط مجمع عمومی موسس تنظیم شده است.
  • گواهی بانکی برای پرداخت سرمایه شرکت که نشان دهنده پرداخت 35 درصد از سرمایه شرکت است.

مراحل ثبت شرکت هلدینگ 

برای این که بتوانید شرکت هلدینگ را به ثبت برسانید لازم است که در قالب یکی از شرکت‌هایی تجاری اقدام به ثبت هلدینگ کنید. به این صورت که باید ابتدا تمامی مدارک در سامانه ثبت شرکت بارگذاری کنید. در صورت تایید مدارک و موافقت کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها نوبت به انتشار آگهی در روزنامه رسمی می‌رسد. البته این مراحل برای هلدینگ‌هایی است که قصد ندارند در سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت برسند. 

اما اگر قصد دارید که از عبارت هلدینگ در کنار نام شرکت استفاده یا در سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت داشته باشید باید طبق مراحل زیر عمل کنید: 

  • ابتدا باید یک نامه برای درخواست ثبت شرکت هلدینگ به قسمت معاونت نظارت بر نهاد مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنید. 
  • بخش نظارت سازمان بورس درخواست شما را بررسی می‌کند و اگر شرایط لازم را داشتید نامه‌ای برای شما صادر می‌کند. این نامه همان جواز تاسیس شرکت هلدینگ است.
  • در مرحله باید شما باید همراه با جوازی که صادر شده است و تمامی مدارکی که برای ثبت شرکت لازم است را در سامانه ثبت شرکت به ثبت برسانید. 
  • کارشناسان مربوط در اداره ثبت شرکت‌ها مدارک شما را بررسی می‌کند و اگر مدارک کامل باشند، اجازه تاسیس شرکت را به شما می‌دهند. باید پس از آن آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت را منتشر کنید. 
  • به همراه روزنامه رسمی ثبت شرکت و سایر مدارک مربوط به شرکت ثبت شده، باید نزد نظارت بر نهاد مالی سازمان بورس مراجعه کنید و پس از تحویل مدارک منتظر پاسخ این نهاد باشید. 
  • نهاد مربوطه مدارک شما را بررسی می‌کند و اگر شرایط مورد نیاز را داشتید به هلدینگ مجوز فعالیت در بورس را به عنوان شرکت هلدینگ می‌دهد.

جمع بندی

انواع شرکت هلدینگ به مختلط، محصولی، زنجیره تامین و تشکیل شده از شرکت بزرگتر تقسیم‌بندی می‌شود. البته هلدینگ از لحاظ تجاری به سهامی و غیر سهامی هم قابل تقسیم بندی هستند که اگر قصد دارند در بورس فعالیت داشته باشد باید حتما به صورت سهامی عام به ثبت برسند. 

برای ثبت هلدینگ و اطلاعات بیشتر در خصوص انواع شرکت هلدینگ می‌توانید با کارشناسان ثبت شرکت در ارتباط باشید.  

سوالات متداول

آیا ثبت شرکت هلدینگ در سازمان بورس اجباری است؟ 

برای استفاده از مزایای سازمان بورس و اوراق بهادار نیاز است که حتما در این سازمان ثبت شوید. البته باید حتما پیش شرط‌های لازم برای ثبت را داشته باشید. 

آیا ثبت هلدینگ شرط سنی خاصی دارد؟ 

برای این که بتوانید یک شرکت هلدینگ به ثبت برسانید و مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار را دریافت کنید نیاز است که 18 سال تمام داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام شرکت، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی و کثیرالانتشار، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام شرکت، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی و کثیرالانتشار، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.