آیین‌نامه-شرکت‌های-خصوصی

آیین‌نامه شرکت‌های خصوصی شامل چه مواردی می‌شود؟

هر سازمان یا شرکتی برای ایجاد نظم و انضباط کاری در فرآیند امور ذاتی خود نیاز به تدوین برنامه‌ای راهبردی تحت عنوان آیین‌نامه و یا نظام‌نامه دارد که نظام‌نامه به‌طور عام و آیین‌نامه به‌طور خاص فارغ از قوانین بالادستی مانند : قانون کار ، قانون مالیاتی و قانون تجارت ، شامل قوانین و مقرراتی می‌باشد […]

هر سازمان یا شرکتی برای ایجاد نظم و انضباط کاری در فرآیند امور ذاتی خود نیاز به تدوین برنامه‌ای راهبردی تحت عنوان آیین‌نامه و یا نظام‌نامه دارد که نظام‌نامه به‌طور عام و آیین‌نامه به‌طور خاص فارغ از قوانین بالادستی مانند : قانون کار ، قانون مالیاتی و قانون تجارت ، شامل قوانین و مقرراتی می‌باشد که با قوانین عام و خاص نه تنها منافاتی نداشته، بلکه به یکایک حوزه‌ها و واحدهای سازمانی و کارکنان شاغل در آن کمک می‌کند که نحوه رفتار سازمانی (چه رفتار بین واحدها و چه رفتار بین کارکنان) تعریف شده و فاقد نکات مبهم بوده و در پیشبرد اهداف غایی سازمان نیز مثمر ثمر باشد.

یک شرکت خصوصی چه آیین‌نامه‌هایی را باید داشته باشد؟

انواع آیین نامه‌های یک شرکت خصوصی بنا بر مقتضای فعالیت خود و حجم فعالیتش می‌تواند شامل موارد زیر باشد و کلیه آیین‌نامه‌ها در هر شرکت در صورت تصویب هیئت مدیره قابل اجرا خواهد بود:
آیین‌نامه انضباطی
آیین‌نامه حقوق و دستمزد
آیین‌نامه استخدام و جذب نیروی انسانی
آیین‌نامه ارزیابی کارکنان
آیین‌نامه واگذاری سهام تدریجی
آیین‌نامه معاملات و مالی
آیین‌نامه وام کارکنان

لازم به ذکر است که تمامی آیین‌نامه‌ها ممکن است در هر شرکتی به‌کار گرفته نشود و در این مطلب صرفا به معرفی پرکاربردترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.
البته که اگر نیاز به تنظیم آیین نامه به صورت شخصی سازی شده برای خودتان دارید، می توانید آن را به وینداد بسپارید.

آیین‌نامه

آیین‌نامه پرسنلی چیست؟

علاوه بر قوانین وزارت کار بابت حداقل‌های حقوق و دستمزد و مزایا و مرخصی‌ها، سازمان‌ها نیز قوانین و الزاماتی را درخصوص ساعات کاری، فوق‌العاده‌ها، آیین‌نامه‌های انضباطی و شرایط رفاهی برای کارکنان خود وضع می‌کنند. عموما مجموعه این قوانین و مقررات شامل قوانین بیمه و قانون کار بوده و الزامات سازمانی آن تحت عنوان آیین‌نامه پرسنلی درسازمان تدوین و منتشر می‌شود. آیین‌نامه پرسنلی یکی از اسنادی می‌باشد که جهت اطلاع و آگاهی تحویل کارمندانی که تازه استخدام شده‌اند می‌شود تا از ضوابط آن مطلع شوند.

کاربرد آیین‌نامه پرسنلی

مدیریت منابع انسانی و عملکرد مورد انتظار کارکنان محقق نخواهد شد مگر با ملزم کردن مجموعه‌ای ازقوانین و مقررات و الزامات سازمانی برای کارکنان
آیین نامه پرسنلی نحوه صحیح به‌کارگیری پرسنل، روش استخدام و کارگزینی را براساس نیاز واحدها بیان می‌کند و علاوه بر مطرح کردن روش کارگزینی و استخدام باید به موارد اولیه حقوق و مزایا، شرایط ارتقا، تعطیلات و مرخصی‌ها نیز بپردازد.

مقررات انضباطی در شرکت به چه مفهومی است؟

طبق ماده ۲۷ قانون کار، تنظیم آیین‌نامه انضباطی برای شرکت‌هایی که دارای کارمند و پرسنل می‌باشند ، به عنوان یک عنصر تعیین‌کننده تلقی شده و تاثیر مهمی در پوشش مشکلات به‌وجود آمده توسط نیروی انسانی ‌می‌گذارد. از طرف دیگر یکی از مدارک مهم قابل استناد محسوب می‌شود و از ارکان تعیین‌کننده در جذب نیروی انسانی و تشکیل پرونده پرسنل می باشد.

آیین نامه انضباطی و استخدامی چیست؟

آیین‌نامه انضباطی دارای دو بخش کلی و داخلی است .
بخش کلی، بیشتر کلیات منطبق بر قوانین کار و امور اجتماعی را شامل می‌شود به عنوان مثال مشخص نمودن حقوق پایه، حداقل دستمزد روزانه، مشخص کردن مبلغ اضافه‌کاری، ذخیره مرخصی و ساعت کاری در هفته، نمونه‌هایی از این قسمت می‌باشد.

بخش داخلی که دارای جزئیات بیشتری است، منطبق با نوع فعالیت شرکت و یا موسسه تنظیم می‌شود.

آیین نامه انضباطی در همه شرکت‌های خصوصی و سازمان‌ها یکی از اصول و شرایط قراردادن مسئولیت مشخص به بخش‌ها و نیروهای هر بخش را تعیین می‌کند. به عنوان مثال یک شرکت تولیدی برای افزایش تولید خود می‌تواند عواملی را مشخص کند و به اطلاع همه کارکنان برسد. عواملی مانند مراقبت و نگهداری از تجهیزات و ابزارآلات و مطلع نمودن مسئولین جهت سرویس و تعطیلات و یا تلاش موفقیت آمیز و بالابردن سطح مهارت فردی در بهبود روند اجرای کار.

نکات پیرامون آیین‌نامه انضباطی

آیین‌نامه انضباطی کارمندان عمدتا در خصوص تشویق و تنبیه، مرخصی‌های گوناگون، ارتقا شغل، تنزیل شغل و مواردی که مستقیما با نوع رفتار و عملکرد پرسنل در ارتباط‌‌‌ اند می‌باشد.
معمولاً در بسیاری از شرکت‌های خصوصی، آیین‌نامه به صورت یک برگه، پیوست قرارداد کارکنان می‌شود که بیشتر همان کلیات را توضیح می‌دهد. در صورتی که دیگر شرکت‌ها دفترچه‌ای با این عنوان تنظیم و چاپ نموده‌ و پس از مصاحبه و گزینش کارکنان، این دفترچه را به رویت آنها می‌رسانند و در پایان امضا و اثر انگشت اخذ می‌کنند.
در آیین‌نامه انضباطی، تمامی انتظارات باید بیان شود. هر شرکت باید تمامی موارد مورد نیاز مجموعه را به‌صورت اصولی ذکر کند، به عنوان مثال یکی از این موارد حق ماموریت است که در آن به بعد مسافتی و شرایط احراز حق ماموریت می‌توان اشاره نمود. از دیگر موارد می‌توان تعیین ساعت کار، روزکاری، نوبت کاری و شب کاری را نام برد.
اگر اداره کار، آیین‌نامه انضباطی را تایید کرده باشد، می‌توان از مفاد آن و یا نحوه اجرای آن به هیئت حل اختلاف یا دیوان عدالت اداری شکایت کرد.
در صورتی که کارمندی به شرکت (یا کارگری به کارگاه) خسارتی وارد می‌آورد، می‌توان برای جبران خسارت به آیین‌نامه انضباطی مراجعه کرد زیرا در این‌گونه موارد، مسئولیت‌ها و نحوه پرداخت خسارت در آن مشخص شده است.

تنظیم این آیین نامه از این حیث اهمیت دارد که به نوعی سندیت و اتمام حجت برای رفتار برابر و قانونی با پرسنل را فراهم می‌کند.

آیین نامه حقوق و دستمزد شرکت های خصوصی

در این آیین‌نامه به تفصیل نحوه محاسبه و پرداخت حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر به کارمندان ثابت، قراردادی و پاره‌وقت تعیین می‌گردد. مواردی دیگر مانند کسر کار، اضافه کار، نحوه افزایش حقوق کارمندان، مرخصی، عیدی، سنوات و حق ماموریت هم در این آیین‌نامه ذکر می‌شود.

به طور خلاصه تمام مقررات مربوط به حقوق و مزایا و دستمزد مطابق با قانون کار ایران در این آیین نامه تعیین تکلیف می‌شود.

نحوه تنظیم آیین‌ نامه شرکت

آیین‌نامه هر شرکت منطبق بر نیازهای همان شرکت می‌باشد و باید نسبت به نوع فعالیت آن تنظیم گردد و موضوع مدون و یکسانی نمی‌باشد. لذا باید نسبت به تهیه و تنظیم آن، خود شرکت اقدام نماید و پس از تهیه، جهت اجرا باید توسط اداره کار متبوع تایید گردد.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی در خصوص تنظیم آیین نامه شرکت با تیم حقوقی وینداد در ارتباط باشید. تیم ما قادر است مشاوره حقوقی ارزان، دقیق و با کیفیتی را به کسب و کارهای شما ارائه کند و شما را در جهت تنظیم انواع آیین نامه شرکتهای خصوصی مانند آیین نامه حقوق و دستمزد، انضباطی، استخدامی، پرسنلی و… یاری کند.

4.2/5 - (13 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

13 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
جواد عباس پور
جواد عباس پور
6 ماه پیش

سلام و خسته نباشید
آیا آیین نامه داخلی شرکت رو در متن قرارداد می توان استفاده کرد ؟
آیا آیین نامه داخلی باید مورد تایید اداره کار قرار بگیره ؟
آیا کلیه دستور العمل های داخلی شرکت را می توان تحت عنوان یک آیین نامه مثلا ” آیین نامه انضباطی و پرستلی ” استفاده کرد ؟

داوود
داوود
8 ماه پیش

با سلام
من در یک شرکت تولید روانکارها حدود دونیم سال مشغول به کار بودم که بعد از اتمام قرارداد به دلیل عدم افزایش حقوق قطع همکاری نمودیم. ولی با اینکه قرارداد من تمام شده بود گفتن که باید برگه استئفا بنویسم و یک قرارداد جدید واسه اون چند روزی ک بعد از اتمام قرارداد اومده بودم سرکار نوشتن و یک بند به اون قرارداد اضافه کردند که در قرارداهای قبلی وجود نداشت با این عنوان که با هیچ یک از افراد این شرکت تماس و ارتباطی نداشته باشم ولی من با بعضی از افراد اونجا دوست هستم و حتی واسه یکی از پرسنل اونجا یه کار جدید با درآمد بالاتر پیدا کردم به همین دلیل شرکت از من شکایت کرده و درخواست خسارت داره. آیا شرکت میتونه کاری کنه؟؟؟

سعید
سعید
1 سال پیش

سلام
من در یکی از شرکتهای تابع فولادخوزستان کار میکنم بعد از 5سال کار هنوز کارمند پیمانکار هستم و تبدیل وضعیت نشدم ایا حق شکایت دارم یا اگ شکایتی هم بکنم ب جایی نمیرسه؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  سعید
1 سال پیش

با سلام و احترام
در واقع شما کارمند قانونی آن مجموعه هستید و می توانید به همراه مدارک مرتبط به اداره کار یا سازمان تامین اجتماعی مراجعه نموده و کلیه حقوق و مزایای خود را مطابق قانون کار دریافت نمایید.
مجموعه حقوقی وینداد

البری
البری
1 سال پیش

باسلام اکرنیروی داخل شرکتی باشه وکاراون ترددازاین شهربه اونشهرباماشین خودش باشه ودرحین کارماشین اتش بگیره ونفر چندروز بیکارباسه بخاطرنداشتن ماشین ایاشرکت میتونه اون ماه حقوقش نده ؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  البری
1 سال پیش

با سلام و احترام
خیر با توجه به اینکه این شخص مستخدم شرکت بوده و آتش گرفتن ماشین نیز یک حادثه غیر قابل پیش بینی است و منتسب به راننده نمی باشد بنابراین نمی توان او را از دریافت حقوق ماهانه محروم نمود.
مجموعه حقوقی وینداد

امیرداودهدایت زاده
امیرداودهدایت زاده
1 سال پیش

عیدی هیئت مدیره وریاست اتحادیه صنفی چگونه است درصورت سودیازیان دهی سالیانه

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  امیرداودهدایت زاده
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به پیچیدگی مسئله مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست مشاوره تلفنی اقدام نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

فیروزه
فیروزه
2 سال پیش

با درود
اگر ساعت کاری شرکت در هفته بیشتر از ۴۴ ساعت باشد . به طور مثال کل روزهای هفته از ساعت ۸ الی ۵ بعد ازظهر ‌ . و اضافه کاری از ساعت ۵ به بعد به پرسنل تعلق بگیرد . با توجه به اینکه این قانون از ابتدای تاسیس شرکت برای ۲۰ سال وجود داشته ، آیا اینکار غیر قانونی است؟ یا بعد از گذشت چند سال این مسئله قانون به حساب خواهددآمد

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  فیروزه
1 سال پیش

با سلام و احترام
خیر غیرقانونی نیست مشروط به اینکه در قرارداد میزان ساعت اضافه کاری در ماه به همراه مبلغ اضافه حقوق بابت هر ساعت نوشته شود و مورد توافق طرفین باشد.
مجموعه حقوقی وینداد

پروانه
پروانه
3 سال پیش

با سلام . اگر پرسنل به شرکت ضرری رساند آیا شرکت حق دارد از حقوق ایشان به نفع شرکت کسر نماید ؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  پروانه
2 سال پیش

با سلام
بله شرکت (کارفرما) میتوانید خسارت ایجاد شده توسط کارمند را از حقوق و دستمزد و یا همچنین از طریق ضمانت نامه پرسنل نزد خود استفاده کند. کسر از حقوق وی تا یک چهارم حقوق پرسنل در هر ماه ممکن است.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

حسام
حسام
3 سال پیش

خیلی عالی و نکته سنج نوشید

آنچه در این مطلب خواهید خواند

صفر تا صد خدمات ثبت صورتجلسه تغییرات و تنظیم مدارک در اداره ثبت شرکت‌ها، به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات پیشنهادی مناسب شما

صفر تا صد خدمات ثبت صورتجلسه تغییرات و تنظیم مدارک در اداره ثبت شرکت‌ها، به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط