از کسب‌وکارم برای استفاده از علائم تجاری یکسان در خدمات متفاوت شکایت شده، چکار کنم؟

از کسب‌وکارم برای استفاده از علائم تجاری یکسان در خدمات متفاوت شکایت شده، چکار کنم؟

ماجرای یک پرونده: استفاده از علائم تجاری یکسان در خدمات متفاوت آقای جوادی چند سالی می شود که دفتر مشاور املاک خود را تاسیس کرده و برای آن علامت تجاری معینی را به ثبت رسانده‌است. اما چندی پیش خانم حمیدی که یک شرکت کامپیوتری دارد، از او و اداره کل مالکیت صنعتی و علائم تجارتی […]

ماجرای یک پرونده: استفاده از علائم تجاری یکسان در خدمات متفاوت

آقای جوادی چند سالی می شود که دفتر مشاور املاک خود را تاسیس کرده و برای آن علامت تجاری معینی را به ثبت رسانده‌است. اما چندی پیش خانم حمیدی که یک شرکت کامپیوتری دارد، از او و اداره کل مالکیت صنعتی و علائم تجارتی برای ابطال علامت تجاری‌اش شکایت کرده‌است. خانم حمیدی دلایل شکایت خود را اینطور بیان کرده که؛ علامت تجاری ثبت شده توسط آقای جوادی مشابه علامت تجاری موسسه اوست و با توجه به اسنادی که ارائه کرده سابقه استفاده مستمر از علامت مذکور را دارد. بنابراین خواهان ابطال علامت تجاری آقای جوادی است.

آقای جوادی نگران شده و تصمیم می‌گیردموضوع را از طریق یک وکیل دنبال کند. اما همچنان نمی‌داند چطور با وجود ثبت برند تجاری اش با این مشکل رو به رو شده‌ و چطور می‌تواند از علامت تجاری‌اش محافظت کند!

اگر علاقه‌مندید تا از نتیجه شکایت از آقای جوادی مطلع شوید و یا ذهن شما هم درگیر سوالات اینچنینی شده و  نگران هستید ک مبادا این مشکل برای کسب‌وکار شما هم پیش بیاید، ادامه این متن را حتما بخوانید. اینجا شما را به طور کامل با چالش‌های تشابه در علامت تجاری و چگونگی رهایی ازآن، آشنا خواهیم کرد. اگر سوالی در این خصوص داشتید یا برای حل مشکلات نیاز به کمک داشتید نگران نباشید ما در وینداد وکلا و مشاورانی داریم که به طور خاص به بحث علامت تجاری می‌پرازند و می‌توانند شما را در حل مشکلتان یاری دهند.

علامت تجاری چیست؟

علامت تجاری یا برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کنند و بدین وسیله خود را به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند.

ماده ۱ قانون ثبت علامت تجاری و اختراعات علامت تجاری را این گونه تعریف می کند : علامت تجاری هر گونه علامتی است شامل نقش ، تصویر، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر، لفاف و غیره که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجارتی در نظر گرفته می شود.

انتخاب علامت تجاری بسیار مهم است چراکه این علامت معرف کالاها و خدمات شما به مشتریان است. انتخاب علائم تجاری نکات و جزیات زیادی در قوانین دارد که آگاهی به آنها ما را از دردسرهای ناشی از دعاوی علامت تجاری دور می‌کند. برای مثال؛ در هنگام انتخاب باید دقت کنید که علائم تجاری یکسان در خدمات متفاوت باشند و این خدمات طبق جدول در دو طبقه قرار بگیرند، تا مبادا درگیر دعوای تشابه در علامت تجاری شود. بنابراین بهتر است در این زمینه با وکلای متخصص این حوزه مشوت کنید.

عوامل شباهت دو علامت تجاری چیست؟

معیارهای تشابه در علامت تجاری را می‌توان در این موارد نام برد:

1-  نوع فعالیتی که آن دو کسب‌وکار به آن مشغول اند

2- میزان شهرت کسب‌وکار قدیمی‌تر

3- شبیه بودن آنها در ظاهر و کتابت

4- شرایط مشتریان آن محصولات

5- مهم تر از همه میزان گمراه‌کننده بودن و به اشتباه افتادن مشتریان از این تشابه

بنابراین اگر همه این موارد را هنگام انتخاب علامت تجاری در نظر بگیرید، دیگر درگیر دعوای تشابه در علامت تجاری نخواهید شد. فراموش نکنید که شما می‌توانید با سیستم ثبت برند وینداد علامت تجاری و برند خود را به آسانی و مطمئن ثبت کنید

آیا می‌توان از علائم تجاری یکسان درخدمات متفاوت استفاده کرد؟

شکایت از آقای جوادی در پرونده پیش رو وارد دادگاه بدوی شد و در آن دادگاه به دلیل تقدم استفاده خانم حمیدی از علامت تجاری مورد نظر و استفاده مستمر از آن رای به باطل شدن علامت تجاری دفتر املاک آقای جوادی داد. اما ماجرا به همین حکم ختم نشد و وکیل او از دادگاه درخواست تجدیدنظر کرد.

سپس با استناد به این موضوع که این علائم کاملا شبیه به هم هستند اما باید توجه کرد که کاملا از نظر ظاهر قابل تمایز اند،بنابراین مصرف‌‌کننده دچار اشتباه نمی‌شود. نکته دوم اینکه برطبق  جدول طبقه بندی علایم، علامت تجاری آقای جوادی در طبقه 36 و جهت خدمات املاک و علامت خانم حمیدی در طبقات 9 و 42 جهت تولید نرم‌افزار است، بنابراین حوزه فعالیت و خدمات طرفین متفاوت از یکدیگر می باشد. پس می‌توان از علائم تجاری یکسان در خدمات متفاوت استفاده کرد در صورتی که این خدمات در دو طبقه متفاوت باشند.

در نهایت دادگاه تجدید نظر حکم ابطال دعوای اولی را باطل کرد و آقای جوادی می‌تواند همچنان از علامت تجاری خود استفاده کند. بنابراین در هنگام انتخاب علامت تجاری باید دقت کرد که موارد تشابه در علامت در آن صدق نکند و مصرف‌کننده نسبت به آن گمراه نشود.

برای ثبت علامت تجاری خود نیاز به راهنمایی دارید؟

با توجه به نتیجه‌کار دعوای مطرح شده میفهمیم که بهتر بود از همان ابتدا برای انتخاب علامت تجاری مطالعه دقیق صورت می‌گرفت. انتخاب علامت تجاری مشابه علامت کسب‌وکار دیگر نه تنها محصولات شما را با آن کسب‌وکار وارد رقابت می‌کند بلکه در نهایت با اقامه دعوای ابطال علامت تجاری زحمات شما را برای معرفی و ثبت برند تجاری خود از بین می‌برد.

اگر میخواهید یک علامت تجاری خاص ، متمایز، بی نقص و مرتبط با کسب‌وکار خود داشته باشید بهتر است از یک مشاور حقوقی در امر ثبت علامت تجاری کمک بگیرید. فراموش نکنید که کوچکترین اشتباه شما در این امر ممکن است نتایج جبران ناپذیری برای کسب‌وکار شما به همراه داشته باشد. ما در وینداد به شما این امکان را می دهیم که با بهترین مشاوران و وکلا در خصوص دعاوی علامت تجاری خود مشورت کنید و با راهنمایی‌های آنها کسب‌وکار خود را به سمت موفقیت پیش ببرید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و