ابطال ثبت علامت تجاری و برند چگونه صورت می‌گیرد؟

ابطال علامت تجاری و برند چگونه صورت می‌گیرد؟

همواره وجود رقیبان متعدد در بازارهای مشترک کالا و محصول، خطراتی را به دنبال داشته، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، توصیه می‌شود که به سوی ثبت برند رفته تا از این رو صاحب مالکیت و حق انحصاری […]

همواره وجود رقیبان متعدد در بازارهای مشترک کالا و محصول، خطراتی را به دنبال داشته، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، توصیه می‌شود که به سوی ثبت برند رفته تا از این رو صاحب مالکیت و حق انحصاری کالا و یا حتی محصول خود باشید. وفق ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات: حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند. پس بخاطر داشته باشید که شما با داشتن برند می‌توانید در صورت تخطی رقبا و استفاده از برندتان، نزد مراجع قضایی شکایت کنید و حسب مورد رقیب شما به مجازات و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. در این بخش برانیم تا به چیستی برند، ابطال علامت تجاری و برند بپردازیم، پس همراه ما باشید.

برند چیست؟

بی‌شک این اولین سوالی است که تجار از خود می‌پرسند، برند چیست؟ برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کند و بدین وسیله خود رو به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند.

همچنین انجمن بازاریابی آمریکا (American Marketing Association) بیان داشته است که:

برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود.

بدین ترتیب یک شرکت یا حتی محصول آن شرکت را می‌توان با آن برند شناسایی نمود. در این زمینه آشنایی با مراحل ثبت برند به شما کمک می‌کند تا برند مورد نظر خود را به سادگی ثبت کنید.

چگونگی ابطال ثبت علامت تجاری و برند

دعوای ابطال ثبت علامت تجاری و برند، به این صورت است که اگر فردی برندی به نام و نشان برند شما یا مشابه آن به ثبت برساند، می‌توانید از این سوءاستفاده شکایت کنید. در این صورت می‌توانیدابطال ثبت علامت تجاری و برند کپی‌شده را درخواست کنید.

به محض تسلیم اظهارنامه تقاضای ثبت علامت تجاری در اداره مالکیت صنعتی، هر ذینفع می‌تواند از دادگاه خاص (شعب خاص دادگاه عمومی تهران) ابطال ثبت علامت را درخواست کند. به عبارت دیگر واضح است که دعوای ابطال ثبت علامت تجاری، زمانی مطرح می‌شود که آن علامت به ثبت رسیده باشد. مهلت اعتراض و ابطال علامت تجاری ثبت شده، سه سال است پس اولین شرط ثبت آن علامت تجاری‌ست.

براساس ماده ۳۱ قانون ثبت علایم تجاری حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد.

بر طبق ماده ۱۶ قانون ثبت علائم و اختراعات، این اشخاص می‌توانند نسبت به علامتی که تقاضای ثبت آن شده یا به ثبت رسیده است، اعتراض کنند:

الف) کسانی که آن علامت را، علامت تجاری خود می‌دانند.

ب) کسانی که آن علامت، با علامت آن‌ها تا اندازه‌ای شباهت دارد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه اندازد.

بر اساس ماده ۴۱، هر ذی نفع می‌تواند از دادگاه ابطال ثبت علامت را درخواست نماید. دراین‌صورت باید ثابت کند مفاد بند (الف) ماده (۳۰) و ماده (۳۲) این قانون رعایت نشده است.

بدین ترتیب که از آنجایی که ماده ۳۰ و ماده ۳۲ قانون ثبت علائم تجاری، این علامت را در مواردی قابل ثبت ندانسته‌اند، می‌توان این موارد را به عنوان شروط دیگر دعوای ابطال ثبت علامت تجاری نام برد. به علاوه در مطرح شدن این دعوا باید به ماده ۴۵ قانون فوق‌الذکر نیز توجه کرد چرا که بر وفق این ماده چنانچه دو کالا در یک طبقه قرار داشته باشند و هردو علامت تجاری واحدی را ثبت کرده باشند، می‌توان علامت تجاری مؤخر را با رعایت موارد قانونی، ابطال نمود اما اگر در یک طبقه نباشند نمی‌توان آن را بر طبق این ماده ابطال نمود. طبقات این کالاها و محصولات به طور کامل در ماده ۴۵ ‌بیان شده است.

دادخواست ابطال ثبت علامت تجاری و برند باید دارای ضمائم زیر باشد:

۱-اصل/رونوشت مصدق کلیه اسناد و مدارک مثبت ادعای ابطال

۲-رسید پرداخت ودیعه تسلیم دادخواست ابطال به دادگاه به شرح جدول هزینه‌ها

۳-وکالت نامه در صورت وجود وکیل

جمع‌بندی

در نهایت باید بیان نمود که دعوای ابطال ثبت علامت تجاری و برند یکی از مهم‌ترین دعاوی در حوزه ثبت برند بوده و بدین ترتیب است که اگر فردی برند شما یا مشابه آن به ثبت برساند، می‌توانید از این سواستفاده شکایت کرده و ابطال ثبت علامت تجاری و برند کپی‌شده را درخواست کنید. به یاد داشته باشید که این دعوی در حالیست که آن علامت به ثبت رسیده باشد. در این راستا برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی به این بخش مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت