10 سوال کلیدی ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت مناسب برای خود کنند. نکات ثبت برند برای کسانی که می‌خواهند این کار را انجام دهند کمک کننده خواهد بود. افراد باید با توجه به نوع محصول خود اقدام به […]

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت مناسب برای خود کنند. نکات ثبت برند برای کسانی که می‌خواهند این کار را انجام دهند کمک کننده خواهد بود.
افراد باید با توجه به نوع محصول خود اقدام به ثبت برند برای کسب‌وکار خود کنند. اما در این بحث هنوز سوالات زیادی مطرح است که پاسخ به آن‌ها افراد درگیر در فرآیند ثبت برند و صاحبان کسب‌وکارهایی که در آغاز راه ثبت علامت تجاری خود هستند را راهنمایی می‌کند.

شما می‌توانید با سیستم ثبت برند وینداد علامت تجاری و برند خود را به آسانی و مطمئن ثبت کنید.

1- چرا باید برند خود را به ثبت برسانیم؟

کسب‌وکاری را در نظر بگیرید که سالهاست در بازار مشغول فعالیت و کسب اعتبار است، اما برند و علامت تجاری برای محصولات خود به ثبت نرسانده‌است. در این میان شرکتی دیگر از نام این کسب‌وکار بر روی محصولات خود استفاده می‌کند و آن را به بازار عرضه می‌کند.

بنابراین با عدم ثبت برند، این کسب‌وکار امکان فعالیت و حضور رقبا را آسان کرد و آنها از این موضوع سوءاستفاده کرده و محصولات خود را به بازار عرضه کردند.  به بیان دیگر، ثبت برند از نام و شهرت محصولات و یا خدمات شما در برابر سوء‌استفاده دیگران محافظت می‌کند. علاوه بر این ثبت علامت تجاری و برند خود به شما این امکان را می‌دهد که از کسب‌وکارهایی که برندی مشابه یا اسمی مشابه شما ثبت کرده‌اند به صورت حقوقی و کیفری شکایت کنید.

2- ثبت برند تجاری چه مراحلی دارد؟

براساس قانون، ضوابط و آئین‌نامه‌های اداره ثبت شرکت‌ها (بخش علائم و اختراعات) مراحل ثبت علامت تجاری به دو روش زیر عمل می‌شود :

روش اول به صورت حضوری: متقاضی شخصاً با مراجعه به اداره ثبت علائم تجاری و ارائه درخواست کتبی، ثبت برند خود را به انجام می‌رساند.
روش دوم به صورت غیرحضوری: متقاضی با مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت علائم تجاری با آدرس اینترنتی

ثبت نام اولیه ثبت برند را باید در وبسایت مرکز مالکیت معنوی تکمیل کرد. این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و می‌توان بدون مراجعه حضوری به اداره ثبت علائم تجاری ،علامت خود را ثبت نمود. توجه کنید که پیش از شروع عملیات ثبت، مدارک مورد نیاز را آماده و اسکن کنید.

سپس با پر کردن فرم‌ها و دریافت کد رهگیری، روند ثبت برند خود را پیگیری کنید. بعد از انجام این مراحل، کارشناس اداره ثبت، مدارک را بررسی کرده و ارزیابی می‌کند که بعد از آن یا درخواست متقاضی رد و یا پذیرفته می‌شود.

در صورت رد، متقاضی باید نقص مدارک را رفع نموده و مجدداً آن را ارسال یا بارگذاری نماید و در صورتی که پذیرش شده باشد از طریق پست پیشتاز دو برگ از قرارداد به آدرس متقاضی ارسال می‌گردد.

در این مرحله متقاضی لازم است یکی از این نسخه‌ها را نزد خود نگه دارد و نسخه دیگر را با مدارک خواسته شده و فیش واریزی هزینه‌های ثبت برند، مجدداً به آدرس مرکز اداره ثبت شرکت ها ارسال نماید تا روند اداری ثبت برند، انجام شود.

3- مدت اعتبار برند تجاری تا چه زمانی است؟

بر اساس قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری ، مدت اعتبار برند و علایم تجاری که به ثبت رسیده‌اند، به مدت ۱۰ سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه می‌باشد. البته پس از پایان مدت ۱۰ ساله، یک مهلت ارفاقی ۶ ماهه جهت تمدید برند و علایم تجاری وجود دارد. مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید با پرداخت جریمه تأخیر در نظر گرفته می‌شود.

4- آیا علائم تجاری هستند که قابل ثبت نباشند؟

یکی از نکات ثبت برند در مورد نوع برند است. پاسخ سوال بالا بله است؛ بر طبق قانون برخی علائم تجاری را نمی‌توان به ثبت رساند. مواد ۳۱ الی ۴۷ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۸۶ به شرایط ثبت و آثار آن اشاره دارد.

برخی از علائمی که قابل ثبت نمی‌باشند عبارتند از:

  • علامتی که نتواند کالا یا خدمات یک موسسه را از کالا یا خدمات موسسه دیگری متمایز سازد.
  • خلاف موازین شرعی، نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
  • عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.
  • عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است.

5- برند و علامت تجاری مشابه چگونه شناخته می‌شود؟

قانون‌گذار در مواد قانونی معیار مشخصی برای شناخت علائم تجاری مشابه بیان نکرده‌، اما مطابق بند «ه» قانون فوق‌الذکر، علامت تجاری نباید، عین یا به طرز گمراه کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.

بنابراین می‌توان برخی از موارد را به عنوان ملاک‌های علامت تجاری مشابه نام برد:

– علامت تجاری قدیمی و مقدم به علامت جدید مشابه باشد.

– علامت تجاری قدیمی قدرتمند باشد.

– شباهت ظاهری، معنایی یا آوایی (تلفظ) بین دو علامت تجاری باشد.

– شباهت میان عملکرد و ماهیت محصولات و خدمات مشابه (دو برند تولید بستنی)

– شباهت میان مشتریان و مخاطبان دو تجارت

10 سوال ثبت برند

6- نقض برند تجاری در فضای مجازی چگونه صورت می‌گیرد؟

از آن جایی که هدف اصلی از ثبت و تعیین برند تجاری برای‌ یک کسب‌وکار، تفکیک محصولات، خدمات و عملکرد آن شرکت است، حق استفاده انحصاری از برند تجاری خود را دارند.

یکی از اقسام نقض علامت تجاری، نقض علا‌مت تجاری در فضای مجازی است. آمار استفاده از علامت تجاری مشابه در فضای مجازی بسیار بالاست، به حدی که کسب‌وکارها حتی در مورد علامت تجاری که انتخاب کرده‌اند پیگیری و استعلام هم نمی‌کنند. در واقع کپی و سوءاستفاده از علامت تجاری و نقض حقوق مالکیت فکری، در فضای مجازی به نسبت، آسان‌تر و پیگیری و شناسایی متخلفان دشوارتر است.

7- چگونه می‌توان نقض علامت تجاری در فضای مجازی را پیگیری کرد؟

تبعات نقض علامت تجاری در فضای مجازی در واقع همانند نقض آن در فضای حقیقی است، چرا که امروزه همه کسب‌وکارها به نوعی از فضای مجازی بهره می‌برند.

شرکتی که در صدد ثبت علامت تجاری خود است و یا از پیش علامت تجاری ثبت شده دارد، می‌تواند هنگامی که با نقض علا‌مت تجاری در فضای مجازی روبرو شد، اقدام به طرح دعوی کند. در ابتدا شاکی باید اثبات کند علامت تجاری استفاده شده توسط کسب‌کار دیگر به نوعی از علامت یا برند او اقتباس شده‌است. مهم‌ترین مدرک برای طرح دعوی در این موضوع، گواهی ثبت علامت تجاری به همراه تاریخ مقدم آن است.

 

8- نکات ثبت برند برای کسب‌وکار چیست؟

یکی از مهم‌ترین و مشکل‌ترین کار‌ها در هنگام شروع کسب‌وکار، انتخاب برند تجاری و نام تجاری است. با توجه به گسترش بسیار زیاد کسب‌وکار‌ها در همه حوزه‌ها انتخاب نامی انحصاری بسیار مشکل به نظر می‌رسد. چند راهنمایی جهت انتخاب نام یا برند تجاری:

  • در انتخاب نام برای ثبت علامت تجاری و برند جهت ارائه کالا، خدمات یا محصول، خلاقیت بسیار زیادی داشته باشید چرا که برند شما در ذهن و خاطر مشتریان باقی می‌ماند.
  • بخاطر داشته باشید که نام‌های معروف ثبت نمی‌گردند چرا که وفق قوانین بین المللی از نام‌هایی که مشهور هستند نمی‌توان استفاده کرد.
  • استفاده از نام‌های برندهای مشهور، برند غیرقانونی به شمار رفته و قابلیت ثبت را نخواهد داشت.
  • برند باید به گونه باشد که قابلیت تمییز میان کالا و محصولات سایرین را داشته باشد.
  • تنها نامی مورد قبول است که فارسی بوده یا ریشه فارسی داشته باشند.
  • برندها و علایم تجاری که در ایران و خارج از کشور به ثبت رسیده‌اند بسیارند، فلذا همواره توصیه می‌گردد پیش از شروع انجام عملیات ثبت برند، استعلام برند انجام شود.

9- چگونه هنگام ثبت برند استعلام انجام دهیم؟

گرفتن استعلام از برندی که می‌خواهید ثبت کنید در واقع به این معناست که جستجو کنید کسی این برند یا مشابه آن را به ثبت نرسانده‌ باشد. این مرحله در ثبت برند اهمیت بسیاری دارد و  استعلام ثبت علایم تجاری دو روش دارد :

۱-ورود به سامانه اداره مالکیت صنعتی به آدرس اینترنتی www.iripo.ssaa.ir در این روش می‌توانید با وارد کردن مشخصات نام تجاری و یا برند خود آن را جست‌‌وجو کنید.

۲-ورود به سامانه رسمی کشور به آدرس اینترنتی www.rrk.ir، در این روش با مراجعه به آگهی‌های قانونی و بخش علامت تجاری، اسامی مورد نظر خود را برای استعلام واردکنید.

10- بین ثبت برند و ثبت لوگو چه تفاوتی وجود دارد؟

یکی از نکات مهم ثبت برند و حفظ مالکیت معنوی تفاوت ثبت برند و ثبت لگو است.

لوگو یک نشانی گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این دو طراحی شود. هدف از استفاده لوگو آن است که شرکت‌های تجاری، تولیدی و صنعتی و هم‌چنین کسب وکارهای کوچک نوع خدمات اهداف و محصولشان را سریع‌تر به مخاطب معرفی کنند.

از مهمترین تفاوت‌ها آن است که برند به معنای نام تجاری بوده، لکن لوگو به معنای نشان تجاری است. در نهایت واقعیت آن است که لوگو بخشی از برند بوده و برای هر برند ثبت شده، یک لوگوی انحصاری نیز می‌بایست ثبت شود.

نیاز به دریافت خدمات ثبت برند دارید؟

لازم به ذکر است که استارتاپ وینداد، با استفاده از سیستم ثبت برند خود توانایی خدمات‌رسانی بهینه و متناسب با نیازهای کسب‌‌وکارهای شما را در راستای ثبت بر‌ند دارد.

همچنین، تیم حقوقی ما، متشکل از مشاوران حقوقی باتجربه و وکلای پایه یک دادگستری، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه ثبت برند است.

 

 

 

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط