مراحل ثبت برند در ایران و مدارک موردنیاز آن چیست؟

مراحل ثبت برند در ایران و مدارک موردنیاز آن چیست؟

همواره به یاد داشته باشید که در بازار تجاری بی شک برای شما رقبای زیادی وجود دارند که وجودشان برای بازار کالا، خدمات و محصول شما خطراتی را به دنبال دارد، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، شما […]

همواره به یاد داشته باشید که در بازار تجاری بی شک برای شما رقبای زیادی وجود دارند که وجودشان برای بازار کالا، خدمات و محصول شما خطراتی را به دنبال دارد، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، شما می‌توانید به سوی ثبت برند بروید و از این رو صاحب مالکیت و حق انحصاری کالا و یا حتی محصول خود باشید.

براساس ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات: حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت تجاری خود را به ثبت رساند. شما با داشتن برند می‌توانید در صورت تخطی رقبا و استفاده از برندتان، نزد مراجع قضایی شکایت کنید و حسب مورد رقیب شما به مجازات و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. در این بخش برانیم تا به چیستی برند، علل ثبت برند و مراحل ثبت برند بپردازیم، پس همراه ما باشید.

برند چیست؟

برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کند و بدین وسیله خود رو به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند.

بدین ترتیب یک شرکت و یا حتی محصول آن شرکت را می‌توان با آن برند شناسایی نمود.

چرا نیاز به ثبت برند تجاری‌ام دارم؟

در حقیقت باید به یاد داشت که برند تجاری شما ویترین کسب و کار شما محسوب می‌شود. گاها دیده می‌شود که اشخاص مدت زیادی در بازار فعالیت کرده‌اند و نام و نشان خوبی را کسب کرده‌اند و در بازاریابی، تبلیغات، فروش و … نیزکسب و کار موفقی داشته‌اند اما برندی را ثبت ننموده‌اند، در این خصوص باید بیان نمود که با این عمل، شما امکان فعالیت و حضور رقبایتان را آسان کرده‌اید و باید هر لحظه منتظر سواستفاده رقبایتان باشید.

چرا که شما صاحب انحصاری و مالک برند نبوده و ممکن است که رقبا از تلاش و کوشش شما استفاده نمایند و آن‌ها به جای شما برند را ثبت نمایند و تمامی زحمات شما را به یغما برده و نهایتاً شما را بی نصیب از سودهای بازار گذارند.

مراحل ثبت برند کدام است؟

۱-نخستین مرحله جهت ثبت برند عبارت ات از استعلام برند. استعلام برند بدین معناست که شما می‌بایست استعلام نمایید که آیا مشابه برند مورد نظر شما تا کنون ثبت گشته است و یا خیر.

این مرحله دارای اهمیت بسیار بالایی است چرا که در صورت وجود مشابهت، تقاضای شما رد خواهد شد.

۲- ورود به سامانهٔ http://iripo.ssaa.ir و ارسال درخواست خود مبنی بر ثبت برند

۳-تهیه مدارک مورد نیاز ثبت برند

برای تهیه مدارک مورد نیاز، بسته به شخص (حقیقی، حقوقی) و نام برند (فارسی، لاتین) مدارک متنوعی مورد نیاز است.

مدارک ثبت برند

الف) شخص حقیقی:

کپی شناسنامه، کارت ملی، کپی مجوز فعالیت، در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد به کپی کارت بازرگانی نیز نیاز است.

ب) شخص حقوقی:

کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، کپی روزنامهٔ تأسیس و آخرین تغییرات شرکت، کپی مجوز فعالیت و همچنین به کارت بازرگانی در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد نیاز است.

۴-دریافت کد رهگیری.

۵- در صورتی که کارشناس مدارک شما را تأیید نماید، دو نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال می‌نماید.

۶-پس از امضای هر دو نسخه  یکی از نسخ را به همراه مدارک برابر اصل شده و فیش واریزی به آدرس مرکز ارسال نمایید. پس از دریافت مدارک شما، مراحل ثبت برند شروع خواهد شد.

۷- پس از اینکه فرم مربوطه را در سامانه ادارهٔ مالکیت صنعتی تکمیل نموید، اظهارنامه شما از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در قانون بررسی می‌شود.

در صورت عدم وجود مشابهت، مدارک تأیید، در صورت وجود مشابهت، ابلاغیه نقص مدرک صادر می‌گردد و نهایتاً در صورتی که در عنوان و نام و یا تصویر موارد قانونی رعایت نشده باشد، ابلاغیه رد اظهارنامه ثبت ارسال می‌شود.

۸-پس از تشکیل پرونده فیزیکی ثبت برند، از طرف اداره مالکیت موضوع تقاضای ثبت علامت تجاری شما به روزنامه رسمی ارسال می‌شود.

۹-در این اثنی، برای شما امکان واریز هزینه روزنامه رسمی نوبت اول که به (آگهی تقاضای علامت تجاری) مرسوم است فراهم می‌شود.

۱۰-سپس شما باید اقدام به واریز هزینه‌های مذکور نمایید.

پس از سپری شدن حدوداً یک هفته، روزنامه چاپ و به آدرس شما ارسال می‌شود.

۹-مراجعه به اداره علامت و دریافت سند ۱۰ ساله برند در حقیقت آخرین گام از مراحل ثبت برند  شماریده می‌شود.

شما می‌بایست که با در دست داشتن مدارک مانند (روزنامه رسمی، یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶*۶) به اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید و ضمن ارائه رسید، سند برند خود را تحویل بگیرید.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که یکی از مهمترین مواردی که تجار می‌بایست به آن توجه نمایند عبارت است از ثبت برند. گاها دیده می‌شود که اشخاص به دلیل پیچیدگی مراحل، از این امر منصرف می‌شوند و لیکن، عدم ثبت برند امکان سواستفاده رقبای شما را بالا برده و تجارت و کسب و کار شما را مورد خطر قرار می‌دهد.

با مراحل ۹ گانه بالا، شما می‌توانید به راحتی گام‌های ثبت برند را پشت سر بگذارید و تجارتی ایمن را تجربه کنید.

پیشنهاد ما به شما اعتماد به خدمات ثبتی وینداد و تیم حقوقی مجرب ماست.

ما می‌توانیم امور ثبتی مورد نظر شما را با بهترین کیفیت و تفاوت قیمتی چشمگیر در اسرع وقت انجام دهیم و با ارائه پشتیبانی و خدمات مشاوره‌ای متنوع، تجربه خوبی را در امور ثبتی برای اشخاص و کسب‌وکارها رقم بزنیم.

خدمات ثبتی وینداد در زمینه مشاوره حقوقی ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت‌های تجاری، هزینه‌های ثبتی، مدت فرآیند ثبت، اخذ مجوزها، ثبت برند و علامت تجاری و… می‌تواند با نهایت دقت، سرعت و صرفه اقتصادی به شما مخاطبان گرامی ارائه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۷۸۴۶ تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت