وکیل ثبت برند

وکیل ثبت برند | مزایا و حمایت‌های قانونی برای کسب و کارها

تفاوتی ندارد که کسب و کار شما یک شرکت تجاری یا یک کسب و کار خانگی باشد در هر صورت شما این امکان را دارید که برای هویت دادن به محصولات و خدمات خود برند ثبت کنید. از جمله دلایل ثبت برند می‌توان به جذب مشتری و بازاریابی، امکان ورود

تفاوتی ندارد که کسب و کار شما یک شرکت تجاری یا یک کسب و کار خانگی باشد در هر صورت شما این امکان را دارید که برای هویت دادن به محصولات و خدمات خود برند ثبت کنید. از جمله دلایل ثبت برند می‌توان به جذب مشتری و بازاریابی، امکان ورود به بازار رقابتی، ایجاد تمایز میان محصولات و خدمات مختلف و غیره اشاره کرد. توجه داشته باشید ثبت علامت جز برای برخی محصولات مانند داروهای پزشکی، لوازم آرایشی و غیره الزامی نیست اما اگر برند مربوط به خود را ثبت نکنید، امکان استفاده از مزایای حمایت‌های قانونی را ندارید. 

توجه داشته باشید که برای انجام فرآیندهای ثبت برند نیز حتما نیازی به پرداخت هزینه‌های بالای وکیل ثبت برند نخواهید داشت بلکه می‌توانید برند تجاری و سایر امور ثبتی و حقوقی کسب‌وکار خود را توسط یک تیم حقوقی با هزینه مقرون به‌صرفه انجام دهید.

 

چرا باید برند خود را ثبت کنیم؟

برند یک لوگو، علامت تجاری یا نام اختصاصی برای محصول یا خدمات شما است که باعث ایجاد تمایز میان کسب و کارها و محصولات مختلف می‌شود. اما سوال اصلی این است که اصلا چرا باید برند خود را ثبت کنیم؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

  • امکان ورود به بازار رقابتی 

برند برای محصول یا خدمات شما به عنوان یک تولیدکننده هویت ایجاد می‌کند. در واقع شما به عنوان تولید کننده با یک علامت تجاری یا نام تجاری خود را معرفی کرده و از این طریق با دیگر اشخاص رقابت می‌کنید. در واقع برندسازی و ثبت برند به رونق، گسترش و هویت کسب و کار شما کمک می‌کند. 

  • ایجاد تمایز میان محصولات

یکی دیگر از مزایای برند ایجاد تمایز میان محصولات و خدمات از طریق ثبت آن است. این علامت یا نام تجاری به شما کمک می‌کند تا مشتریان، محصول و خدمت شما را از این طریق از سایر موارد مشابه تشخیص دهند. ضمن اینکه اگر محصول یا خدمتی که شما ارائه می‌کنید دارای برند باشد، امکان کپی‌برداری از محصول شما را از دست بدهند زیرا اشخاص، آن محصول یا خدمت را از طریق برند شما شناخته‌اند.

  • جلوگیری از کپی شدن برند

برندهای تجاری به‌عنوان یک دارایی شناخته می‌شوند. تا جایی که بسیاری از برندهای معروف اقدام به انتقال جزئی یا کلی برند خود می‌کنند اما نکته اصلی اینجاست که اگر شما برند خود را ثبت نکرده باشید و شخص دیگری زودتر از شما آن را به ثبت برساند یا از برند شما کپی کند، امکان پیگیری آن بسیار سخت بوده و گاهی اصلا امکان‌پذیر نیست. در این شرایط باید از طریق وکیل علامت تجاری این موضوع را پیگیری کنید. در صورتی که قصد طرح شکایت را داشته باشید نیز وکیل دعاوی علامت تجاری در این زمینه به شما کمک می‌کند.

آیا ثبت برند الزامی است؟

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که آیا ثبت برند الزامی است یا خیر؟ در یک پاسخ کلی به این سوال باید گفت که ثبت برند در اداره مالکیت معنوی اجباری نیست مگر برندهایی که قانون ثبت آن‌ها را الزامی کرده است.  برخی از مواردی که ثبت کردن برند آن‌ها الزامی است عبارت‌اند از:

  1. داروهای پزشکی یا دامپزشکی که بدون نسخه یا با نسخه تجویز و مصرف می‌شوند.
  2. مشروبات الکلی و غیرالکلی مانند آب معدنی، آبمیوه، آب گازدار و غیره.
  3. لوازم آرایشی.
  4. مواد خوراکی که داخل در بسته‌بندی مخصوص ارائه و و عرضه می‌شوند مانند کنسروها.

در نتیجه، اگر شما تولید کننده هر یک از محصولات فوق هستید، باید حتما برند خود را به صورت قانونی ثبت کنید؛ در غیر این صورت فعالیت شما قانونی نخواهد بود. 

موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که با توجه به اینکه ثبت کردن برند الزامی نیست، اما تنها اشخاصی که برند خود را ثبت کرده‌اند می‌توانند حق استعمال انحصاری برند خود را داشته باشند. به عبارت دیگر، اگر شما نسبت به ثبت برند خود اقدام نکرده باشید و اشخاص دیگری از این برند کپی‌برداری یا استفاده کنند، از آنجایی که این برند به نام شما ثبت نشده است، در نتیجه نمی‌توانید از این اشخاص شکایت کنید.

ثبت برند در کسب و کارها و برندهای شخصی

یکی از تصورات اشتباهی که برخی افراد در زمینه ثبت برند دارند این است که تنها شرکت‌ها می‌توانند برند خود را ثبت کنند؛ در صورتی که اشخاص نیز می‌توانند برند ثبت کنند. برای مثال، تصور کنید که یک نفر اقدام به دوخت لباس و فروش آن در اینستاگرام کرده است، در این شرایط، این شخص می‌تواند برند شخصی خود را ثبت کند. 

در ارتباط با ضرورت ثبت برند کسب و کارهای شخصی نیز باید به این موضوع توجه کنید که با توجه به اینکه کسب و کارهای خانگی زیادی در حال حاضر فعالیت می‌کنند توسعه این کسب و کارها اهمیت بسیار زیادی دارد و ثبت علامت تجاری یکی از راهکارهای آن است. علاوه بر این، با ثبت قانونی برند، صاحبان کسب و کار مانع از سوء استفاده دیگران می‌شوند.

چگونه برند خود را ثبت کنیم؟

برای ثبت برند ابتدا باید استعلام‌های لازم مبنی بر اینکه چنین برندی در طبقه مورد نظر شما به ثبت نرسیده، بگیرید. ضمن اینکه اگر به‌صورت گسترده در چند موضوع فعالیت می‌کنید، بهتر است برند خود را در طبقات مختلفی به ثبت برسانید. 

علاوه‌بر مراحل قانونی و فرآیندها، نداشتن اطلاع کافی در این موارد باعث می‌شود که بیشتر اشخاص از طریق وکیل ثبت برند اقدام کنند. دلیل آن هم اطلاع از قوانین و فرآیندهای ثبتی است اما، از سویی دیگر هزینه وکیل برای ثبت برند را نیز نباید نادیده گرفت.

در عین حال امور حقوقی و ثبتی کسب و کار شما فقط محدود به ثبت برند نمی‌شوند! با این توصیف برای انجام امور مختلف شما نیاز به استخدام یک تیم حقوقی یا وکیل خواهید داشت که هزینه زیادی برای کسب‌وکارتان دارد. از طرف دیگر الزامات و حمایت‌های قانونی نیز در این زمینه وجود دارند.

یک راهکار مقرون به‌صرفه و دقیق، آنالیز حقوقی کسب و کار وینداد است. این خدمت به شما امکان بررسی تمامی زوایای حقوقی کسب‌وکار را در یک جلسه رایگان با وکلا و کارشناسان حقوقی و مدیر توسعه کسب و کار می‌دهد. در این جلسه پس از بررسی کامل ابعاد حقوقی، تمامی خدماتی که به آن نیاز دارید در موارد زیر بررسی می‌شود:

  • ساختارهای حقوقی حاکمیت شرکتی 
  • قراردادها و اسناد حقوقی  
  • امور مالی و امور سهام 
  • ساختار حقوقی منابع انسانی 
  • مجوزها 
  • مالکیت فکری
  • امور ثبتی

پس از این جلسه، خدمات مورد نیاز شما در قالب خدمات موردی یا اشتراک حقوقی با هزینه بسیار مقرون به‌صرفه در اختیار شما قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

رفتار حرفه‌ای در یک کسب و کار این است که برند مربوط به خود را داشته و آن را ثبت کنید؛ از این طریق شما می‌توانید با نام یا علامت تجاری در مقابل مشتریان خود شناخته شوید که علاوه‌بر رقابت، از کپی‌برداری محصولات و خدمات خود جلوگیری خواهید کرد. از سوی دیگر با اینکه ثبت برند الزامی نیست اما حمایت‌های قانونی باعث شده که ثبت علامت یا نام تجاری برای کسب‌وکارها در اولویت قرار بگیرد. ضمن اینکه امروزه اشخاص بیشتر تمایل به همکاری با کسب و کارهایی دارند که برند مشخصی دارند.

فرآیند‌های ثبتی با وکیل ثبت برند با سرعت بیشتری انجام می‌شود ضمن اینکه احتمال رد شدن یا نقص پرونده نیز کمتر خواهد بود. برای کاهش هزینه‌های مربوط به امور ثبتی و حقوقی می‌توانید از آنالیز حقوقی وینداد استفاده کنید. در تیم وکلا و کارشناسان، وکیل برای ثبت برند و همچنین وکیل علامت تجاری حضور دارند و این خدمات را به‌صورت مقرون به‌صرفه در اختیار شما قرار می‌دهند.

سوالات متداول

وکیل برای ثبت برند برندهای شخصی را نیز ثبت می‌کند؟

بله، تفاوتی ندارد که کسب و کار شما در قالب یک شرکت تجاری است یا یک کسب و کار شخصی دارید، در هر صورت وکیل ثبت برند اقدام به ثبت برند شما خواهد کرد. 

آیا ثبت برند الزامی است؟

خیر، جز در ارتباط با محصولاتی مانند محصولات پزشکی و دامپزشکی، لوازم آرایشی، نوشیدنی‌های الکلی و غیرالکلی و برخی خوراکی‌ها مانند کنسروها ثبت برند الزامی نیست اما ثبت علامت مزایای و حمایت‌های قانونی زیادی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر زهرا حامد

زهرا حامد

زهرا حامد از نویسندگان حرفه‌ای وینداد است که کارشناسی حقوق را از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد حقوق بین‌المللی را از دانشگاه آزاد اخذ کرده و اطلاعات کاربردی و مفیدی در حوزه‌های مختلف حقوق دارد. زهرا مقالات زیادی را برای مجله وینداد نوشته که در ادامه این مقالات را می‌خوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

با ثبت درخواست آنالیز حقوقی رایگان، مسائل قانونی و ریسک‌های حقوقی را کشف، و راهکارهای مقرون به‌صرفه برای حل آن‌ها را دریافت کنید.

خدمات وینداد برای شما

با ثبت درخواست آنالیز حقوقی رایگان، مسائل قانونی و ریسک‌های حقوقی را کشف، و راهکارهای مقرون به‌صرفه برای حل آن‌ها را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت