چه افرادی می‌­توانند به من در زمینه افزایش سرمایه استارتاپ مشاوره دهند؟

چه افرادی می‌­توانند به من در زمینه افزایش سرمایه استارتاپ مشاوره دهند؟

افزایش سرمایه استارتاپ یا جذب آن از دغدغه‌های اصلی موسس استارتاپ است. شاید یک استارتاپ با سرمایه نه چندان زیاد بتواند ایجاد شود و به حیات خود ادامه دهد اما همیشه مدیران و موسسان استارتاپ به دنبال رشد و پیشرفت هستند. برای بهبود عملکرد استارتاپ گزینه‌هایی وجود دارند که همه نیاز به سرمایه جدید دارند، […]

افزایش سرمایه استارتاپ یا جذب آن از دغدغه‌های اصلی موسس استارتاپ است. شاید یک استارتاپ با سرمایه نه چندان زیاد بتواند ایجاد شود و به حیات خود ادامه دهد اما همیشه مدیران و موسسان استارتاپ به دنبال رشد و پیشرفت هستند. برای بهبود عملکرد استارتاپ گزینه‌هایی وجود دارند که همه نیاز به سرمایه جدید دارند، استخدام افراد خبره، استفاده از مشاور، بهبود تکنولوژی و غیره از جمله روش‌های بهبود عملکرد استارتاپ است که برای هر یک از آن ها نیاز به منابع مالی ست.

زمانی که صحبت از جذب و افزایش سرمایه می­‌شود یکی از مهم‌ترین مباحث داشتن افراد مطلع و متخصص در کنارتان است. در ادامه مقاله به سه تن از این افراد اشاره خواهیم کرد.

چه زمانی یک استارتاپ نیاز به افزایش سرمایه دارد ؟

پس از تاسیس یک استارتاپ برای جذب و افزایش سرمایه استارتاپ آن از هنگامی که تنها یک کسب و کار کوچک به حساب می­‌آید تا زمانی که به بازار هدف خود می‌­رسد باید مراحل مختلفی را طی کند که معمولا به سرمایه‌­گذاری سریالی معروف است.

یکی از انواع سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاری سریالی ست که شامل مراحل A,B,C,D,E است که از زمان کاشتن بذر استارتاپ آغاز می‌­شود و تا زمان رشد و ثمردهی آن ادامه می یابد.

در سری A استارتاپ به موفقیت‌های کوچکی دست یافته و حال برای رسیدن به اهداف اصلی نیاز به افزایش سرمایه دارد در این مرحله موسسان معمولا از روش افزایش سرمایه VC یا وام‌های بانکی استفاده می­‌کنند.

سری B هنگامی است که استارتاپ مشتریان خود را پیدا کرده و می‌تواند محصول خود را به سرمایه­‌گذاران ارائه کند و از این طریق سرمایه خود را برای دستیابی به بازارهای بزرگ‌تر افزایش دهد.

سری C مرحله‌ای است که استارتاپ می­‌تواند ادعا کند موفق شده و حال برای اعمال ایده‌ها و فناوری‌های جدید نیاز به کمک دارد.

سری D و E زمانی است که استارتاپ تبدیل به کسب و کاری شده که به راحتی می‌­تواند اعتماد صندوق‌های سرمایه­‌گذاری و سرمایه‌گذاران کلان را جلب کند.

همان­طور که مشخص است یک استارتاپ در هر مرحله ممکن است نیاز به افزایش سرمایه داشته باشد اما موضوعی که اهمیت دارد این است که صرفا با افزایش سرمایه و پول ریختن در حساب استارتاپ نمی‌توان باعث موفقیت آن شد بلکه باید برنامه ای جامع و درست برای این کار در نظر گرفت. شما در هر سری از افزایش سرمایه باشید نباید فراموش کنید که سرمایه‌­گذاران معمولا برای اعتماد به شما به چند مورد توجه می­‌کنند:

  • محصولی که ارائه می­‌دهید و تناسب آن با بازار موجود،
  • مدل و ایده تجاری قوی (business plan
  • سود و بازده مناسب،
  • داشتن مشتری‌های ثابت و جذب مشتریان جدید.

این اهداف محقق نمی‌­شوند مگر اینکه تیمی متخصص در کنار شما باشد.

چه کسانی می‌توانند در برنامه ریزی افزایش سرمایه به موسس استارتاپ کمک کنند؟

  1. حسابدار (استارتاپی): فردی که تجربه کار با استارتاپ ها را در سوابقش باشد یا حداقل درک کلی از مدیریت مالی و سرمایه گذاری استارتاپی داشته باشد. وظایف این فرد، آشنایی کامل به صنعت استارتاپ مورد نظر و شناخت بازار است. یک حسابدار استارتاپی خوب در حقیقت مدیر مالی ای ست که از بازار و مخاطبان مطلع است و استراتژی های مناسب سرمایه‌­گذاری را پیدا می­‌کند، میزان مالیات‌ها، شناخت انواع وام‌ها، ارائه گزارش‌ها برای درک میزان ارزش استارتاپ و نهایتا ایجاد الگوهای مالی برای میزان و نحوه افزایش سرمایه. قطعا مدیریت مالی درست بخش بزرگی از رسیدن به سرمایه بیشتر در استارتاپ است.
  2. مربی یا مشاور: احتمالا نام منتور یا مشاور به گوشتان خورده. معمولا منتور کسی ست که اطلاعات و تجربه کافی در زمینه برنام‌ های تجاری و استارتاپی دارد و می­‌تواند مسیر را برای شما روشن کند. البته نباید توقع فراگرفتن مهارت خاصی از مربی داشته باشید او در کنار شماست که راه حل های تجاری و ایده‌های حل مشکلات را در اختیار شما گذارد و تجربه اش در این زمینه را به شما منتقل کند. سرمایه‌گذاران فرشته، مدیران شرکت‌ها و کارآفرینان می‌­توانند مربیان خوبی برای شما باشند آن ها با درک ارزش سرمایه، بازار و استارتاپ شما می‌­توانند شما را برای افزایش سرمایه یاری دهند.
  3. وکیل: تمام مراحل تاسیس و راه اندازی استارتاپ با قانون گره خورده است و هیچکس به اندازه یک وکیل نمی‌­تواند برای انجام مراحل قانونی و اداری و دوری از اختلاف بی مورد کمک کننده باشد. یک وکیل برایافزایش سرمایه استارتاپ شما می­‌تواند این اقدامات را انجام دهد:
  • اخذ اطلاعات در مورد سرمایه‌­گذاران و صندوق‌های سرمایه­‌گذاری
  • تهیه شرایط مذاکرات و توافقات
  • نوشتن قرارداد استاندارد با سرمایه‌­گذاران
  • مشاوره دادن برای اعطای سهام و میزان آن‌ها
  • پیگیری مالیات‌ها و چگونگی کم کردن از آن‌ها
  • و غیره.

وینداد در کنار استارتاپ ها

در ایران برای استارتاپ‌ها به دلیل نوپا بودن فعالیت‌های استارتاپی و کمک شایانی که به چرخه اقتصاد کشور و جذب سرمایه گذار خارجی (مانند دیجی کالا) می­کنند تسهیلاتی در نظر گرفته شده، از کم کردن فرایندهای اداری تا دادن وام های مختلف و کم کردن یا حذف مالیات؛ به همین دلیل اگر تیم و ایده خوبی داشته باشید می­‌توانید استارتاپتان را راه‌اندازی کرده و به تدریج برای آن سرمایه جمع آوری کنید، حضور افرادی که در بالا گفته شده برای پیشبرد اهدافتان و افزایش سرمایه­‌تان در مراحل مختلف تاسیس استارتاپ ضروری ست.

استارتاپ و موضوعات حاشیه آن تقریبا جدید هستند و افراد متخصص زیادی در این حوزه وجود ندارد. وینداد با در اختیار داشتن وکلا و مشاوران حقوقی مجرب در زمینه کسب و کارهای نوپا و استارتاپ می‌­تواند به شما در هر مرحله از راه اندازی کسب و کارتان کمک کند پس با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط